Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gry H. skrev (8 timer siden):

Midt oppe i det tragiske, syntes jeg det sier alt om de menneskelige hvalitetene i disse gutta at de umiddelbart går all-in i støtten av Ingrid da episoden med håndkledet skjedde, -som jo er det som fikk denne snøballen til å begynne å rulle i utgangspunktet. 

Folk har jo stilt spørsmålstegn rundt dette med at de jobbet så tett med faren inntil det ble bråstopp i forbindelse med dette her. Jeg vil imidlertid tro forklaringen er så enkel som at det var ett eller annet ved denne eoisoden som trigger minnene deres fra tidligere tider. - Altså på et sånt vis som fåt frem hele følelsesspekteret fra de forholdene som rådet da de var barn.. 

Det mest korttenkte argumentet jeg hører, er det med at de gutta ikke ville vært der de er uten Gjert. - For dette går jo like forbannet andre veien, for hvor ville Gjert (og Tone) vært uten de gutta!? - De ville iallefall neppe vært multimillionærer etter å ha oppdratt 7 unger, med den yngste fremdeles i grunnskolealder, som logistikkarbeider og frisør!! 

Enig. Gjert (og Tone) hadde ikke vært der de er uten ungene. Man blir ikke en «suksesstrener» uten noen med talent å trene. Og har man sett Team Ingebrigtsen på tv har man sett at Gjert har være veldig «på» og pushet prestasjoner i diverse idretter siden de var knøttsmå. Hvem er det som «intervjuer» tre smågutter om ambisjonene sine før konkurranser på hjemmevideo liksom??  I min verden begynner unger å trene, og så har de det gøy. Og har de talent og vil satse så er det fint og flott, men man stiller dem ikke på rekke og avkrever svar om ambisjonsnivået deres liksom. Og ønsker de kun å bedrive sport som hobby, er det også fint. Det viktigste er jo at de trener og er i aktivitet. 

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (22 timer siden):

Enig. Gjert (og Tone) hadde ikke vært der de er uten ungene. Man blir ikke en «suksesstrener» uten noen med talent å trene. Og har man sett Team Ingebrigtsen på tv har man sett at Gjert har være veldig «på» og pushet prestasjoner i diverse idretter siden de var knøttsmå. Hvem er det som «intervjuer» tre smågutter om ambisjonene sine før konkurranser på hjemmevideo liksom??  I min verden begynner unger å trene, og så har de det gøy. Og har de talent og vil satse så er det fint og flott, men man stiller dem ikke på rekke og avkrever svar om ambisjonsnivået deres liksom. Og ønsker de kun å bedrive sport som hobby, er det også fint. Det viktigste er jo at de trener og er i aktivitet. 

Det viste seg jo også å være mye verre. Gjert fikk barna til å frykte for livene sine om de ikke ville bli verdensmestre.

Gjert er ekstremt mye drøyere enn kun en "streng far som har høye ambisjoner for barna sine". 

Edit: Men enig med deg og @Gry H.

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gry H. skrev (På 12.9.2024 den 3.51):

Midt oppe i det tragiske, syntes jeg det sier alt om de menneskelige hvalitetene i disse gutta at de umiddelbart går all-in i støtten av Ingrid da episoden med håndkledet skjedde, -som jo er det som fikk denne snøballen til å begynne å rulle i utgangspunktet. 

Folk har jo stilt spørsmålstegn rundt dette med at de jobbet så tett med faren inntil det ble bråstopp i forbindelse med dette her. Jeg vil imidlertid tro forklaringen er så enkel som at det var ett eller annet ved denne eoisoden som trigger minnene deres fra tidligere tider. - Altså på et sånt vis som fåt frem hele følelsesspekteret fra de forholdene som rådet da de var barn.. 

Det mest korttenkte argumentet jeg hører, er det med at de gutta ikke ville vært der de er uten Gjert. - For dette går jo like forbannet andre veien, for hvor ville Gjert (og Tone) vært uten de gutta!? - De ville iallefall neppe vært multimillionærer etter å ha oppdratt 7 unger, med den yngste fremdeles i grunnskolealder, som logistikkarbeider og frisør!! 

Ja, æres den som æres bør. Løperbrødrenes offer og innsats har utvilsomt vært helt ekstrem.

Uten å bagatellisere brødrenes betydning for egen suksess: Gjert skylder også Marius Bakken m.fl en stor takk for trenersuksessen i kjøvannet av «Gjerts metode». En treningsmodell som helt grunnleggende ikke er Gjerts oppfinnelse, og som han ikke hadde fått like god kunnskap om uten Bakkens bidrag, og heller ikke kunne videreutviklet på samme måte uten samarbeidet med sine sønner.

Gjert selv har i sine bøker og podcast gjort et poeng av at kontakten med Bakken er begrenset til et par telefonsamtaler og da kun fordi han var interessert i feil som Bakken har gjort i treningen, mens Bakken på sin side sier at han ble overrasket over Gjerts fremstilling. I følge Bakken har det vært omfattende kommunikasjon mellom dem.

«I can positively confirm extensive correspondence with multiple emails, texting, and phone call»

https://www.mariusbakken.com/the-norwegian-model.html

Så tenker jeg at andre søsken nok også har hatt betydning. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capri skrev (2 minutter siden):

Ja, æres den som æres bør. Løperbrødrenes offer og innsats har utvilsomt vært helt ekstrem.

Uten å bagatellisere brødrenes betydning for egen suksess: Gjert skylder også Marius Bakken m.fl en stor takk for trenersuksessen i kjøvannet av «Gjerts metode». En treningsmodell som helt grunnleggende ikke er Gjerts oppfinnelse, og som han ikke hadde fått like god kunnskap om uten Bakkens bidrag, og heller ikke kunne videreutviklet på samme måte uten samarbeidet med sine sønner.

Gjert selv har i sine bøker og podcast gjort et poeng av at kontakten med Bakken er begrenset til et par telefonsamtaler og da kun fordi han var interessert i feil som Bakken har gjort i treningen, mens Bakken på sin side sier at han ble overrasket over Gjerts fremstilling. I følge Bakken har det vært omfattende kommunikasjon mellom dem.

«I can positively confirm extensive correspondence with multiple emails, texting, and phone call»

https://www.mariusbakken.com/the-norwegian-model.html

Så tenker jeg at andre søsken nok også har hatt betydning. 

Gjert virker som en narsissist så ikke overrasket om han valgte å minimere hjelpen han har fått fra andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (22 timer siden):

Tja, da skulle man fått friidrettsklubben til å uttalt seg. Har hatt egne barn tett på samme treningsgruppe som mellomste avkommene (gutt og jenta), det var ikke far som ville ha oppvarming og egen trening og hevet seg over gruppas samlede prestasjoner. Her må nok både løperegoet og jenta mimre seg litt tilbake hvor ting startet for dem. Eldre brødre hadde jo begynt å lykkes og færre var med på fellestreninger, noe som gjorde at far G hadde hovedansvaret for deres trening. Mang en gang oppfordret og mente G at yngste løperegosønn og datter skulle trene med fellesgruppene, men neida - det var de for gode til. Hvem bygger sitt rede i nabolaget om du har blitt mishandlet og frykter da din "nabo" fremover? La politi og domstol event vurdere saken. Det kan legges opp i denne saken til et skred av langt mer alvorlige saker som tidligere er henlagt dersom denne saken kommer til doms. Muligens er dette veldig positivt for henlagt saker også.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SVK skrev (18 minutter siden):

Det viste seg jo også å være mye verre. Gjert fikk barna til å frykte for livene sine om de ikke ville bli verdensmestre.

Gjert er ekstremt mye drøyere enn kun en "streng far som har høye ambisjoner for barna sine". 

Edit: Men enig med deg og @Gry H.

Nå er vel dette kun påstander fra en part og ikke en "sannhet" sånn helt uten videre. 

Barna har hatt høye ambisjoner på egne vegne også, så ikke skyld alt på G. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (5 minutter siden):

Nå er vel dette kun påstander fra en part og ikke en "sannhet" sånn helt uten videre. 

Barna har hatt høye ambisjoner på egne vegne også, så ikke skyld alt på G. 

Nå er det fem barn som forteller sammenfallende historier og en mor som ikke vil vitne fordi hun ikke ønsker å innrømme hva hun har godtatt og hva mannen hennes har gjort. Det finnes heller ingen grunn til at barna skulle lyve om noe sånt. Så jeg velger å tro på barna.  

At barna har hatt høye ambisjoner legitimerer på ingen måte hva Gjert har gjort. Så all skyld er på Gjert og Tone. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes argumentet om at "om man bosetter seg som nabo med foreldrene så ble man ikke mishandlet som barn" blir som å si "siden du ikke gikk fra mannen din så har han aldri utsatt deg for vold".  

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (3 minutter siden):

Synes argumentet om at "om man bosetter seg som nabo med foreldrene så ble man ikke mishandlet som barn" blir som å si "siden du ikke gikk fra mannen din så ble du aldri utsatt for vold".  

Nei, det mener jeg ikke blir samme argumentasjon. Å gå fra en som mishandler krever mye for å bryte ut av "grepet", gjerne også veldig mye dersom du ikke bare har deg selv å tenke på. Når du frivillig skal bygge og bosette deg, så tar du reelle valg og da er det ytterst få som velger å bosette seg i nabolaget til den som har eventuelt mishandlet eller som du oppgir at du frykter. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (8 minutter siden):

Nei, det mener jeg ikke blir samme argumentasjon. Å gå fra en som mishandler krever mye for å bryte ut av "grepet", gjerne også veldig mye dersom du ikke bare har deg selv å tenke på. Når du frivillig skal bygge og bosette deg, så tar du reelle valg og da er det ytterst få som velger å bosette seg i nabolaget til den som har eventuelt mishandlet eller som du oppgir at du frykter. 

Du har virkelig ikke peiling på relasjoner og avhengigheter og hvor vanskelig det er å bryte med foreldre. Jeg har selv personlig opplevd barn som velger kontakt med og nært bosted til en forelder som har fysisk/psykisk mishandlet dem av bekymring for mindreårig søsken. 

Og «løperegosønn»?! Really? Det er vel ingen som tviler på at Jacob (og brødrene) har hatt ambisjoner på egenhånd? Det er jo tydelig all den tid det satses videre etter bruddet med Gjert. Å fremstille det å ha ambisjoner som noe negativt og som et bevis på at Gjert umulig kan ha gjort det han anklages for er rart. Å velge å tro at 5 av 7 unger lyver og at Tone ikke hadde vitnet for Gjert om hun hadde 5 barn som forsøkte å få mannen uskyldig tillatt og dømt? Ikke en gang Martin har sagt han ikke tror søsknene, han har bare sagt at hans opplevelse av Gjert ikke har vært slik.  Men føyde vel til at han kan forstå at andre kan ha opplevd ting annerledes. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (19 minutter siden):

Synes dette blir sirkelargumentasjon. Du starter med premisset at det er frivillig og reelle valg for å argumentere for at foreldrene ikke har noe grep over barna. Men da har jo brukt som premiss det du prøver å bevise. 

HSV50 skrev (3 minutter siden):

Du har virkelig ikke peiling på relasjoner og avhengigheter og hvor vanskelig det er å bryte med foreldre. Jeg har selv personlig opplevd barn som velger kontakt med og nært bosted til en forelder som har fysisk/psykisk mishandlet dem av bekymring for mindreårig søsken. 

Enig. Her blir det også en tilleggsdimensjon hvor faren både er trener og far til barna og han fortsetter med den rollen også etter barna har blitt myndige. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (6 minutter siden):

Og «løperegosønn»?! Really? Det er vel ingen som tviler på at Jacob (og brødrene) har hatt ambisjoner på egenhånd? Det er jo tydelig all den tid det satses videre etter bruddet med Gjert. Å fremstille det å ha ambisjoner som noe negativt og som et bevis på at Gjert umulig kan ha gjort det han anklages for er rart. Å velge å tro at 5 av 7 unger lyver og at Tone ikke hadde vitnet for Gjert om hun hadde 5 barn som forsøkte å få mannen uskyldig tillatt og dømt? Ikke en gang Martin har sagt han ikke tror søsknene, han har bare sagt at hans opplevelse av Gjert ikke har vært slik.  Men føyde vel til at han kan forstå at andre kan ha opplevd ting annerledes. 

Hva vet du om min kunnskap om relasjoner og avhengigheter? La politiet og evnt domstol dømme! Du vil ikke kunne medvirke som meddommer, da du her forhåndsdømmer G. Smitteeffekt og massesuggesjon skjer oftere enn man liker å tro, derfor har media også et stort ansvar da de kan fremme/hemme slike effekter. Men dette skjer også i f.eks. søskenflokken, familier osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istapp skrev (1 time siden):

Hva vet du om min kunnskap om relasjoner og avhengigheter? La politiet og evnt domstol dømme! Du vil ikke kunne medvirke som meddommer, da du her forhåndsdømmer G. Smitteeffekt og massesuggesjon skjer oftere enn man liker å tro, derfor har media også et stort ansvar da de kan fremme/hemme slike effekter. Men dette skjer også i f.eks. søskenflokken, familier osv.

Det er ikke som du holder deg nøytral du heller. Du argumenterer for at barnas historie er lite troverdig. Det er en forhåndsdømming av barna. Du argumenterer for at barna har kommet med falsk anmeldelse og løyet om at de har blitt utsatt for barnemishandling av sin far. 

Nå var det Gjert som ville ha denne saken i media og barna som ønsket at saken skulle holdes privat. Når Gjert først går ut i media og forteller sin versjon må selvsagt barna få fortelle sin versjon. Og vi som leser mediene må få lov til å gjøre oss opp en mening om hvilken versjon som er mest troverdig. Det er ikke slik at vi er forpliktet til å tro på Gjert. 

Gjert får takke seg selv for situasjonen han har satt seg i. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (42 minutter siden):

Jeg har ingen ambisjoner om å være meddommer heller, så det er helt greit. Og jeg uttaler meg om dine kunnskaper basert på dine uttaleser i denne tråden. Som er grunnlaget jeg har. 

Og registerer at du hisser deg opp over forhåndsdømming av Gjert samtidig som du har null problemer med å stemple de 5 ungene til Gjert som løgnere. Du synes kanskje ikke at det med å ikke forhåndsdømme burde gå begge veier? Hvis du ikke vil forhåndsdømme burde du, med all respekt, ikke brukt ord som «løperegosønn» og «massesuggesjon» og skrive innlegg som helt tydelig viser at du har tatt side i saken og at Gjert er uskyldig anklaget.  Det er ingenting i dine innlegg som tyder på at du ikke har tatt side i saken og rolig sitter og venter på at Domstolen skal si sitt. 🙄

• Liker 17
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (2 timer siden):

Tja, da skulle man fått friidrettsklubben til å uttalt seg. Har hatt egne barn tett på samme treningsgruppe som mellomste avkommene (gutt og jenta), det var ikke far som ville ha oppvarming og egen trening og hevet seg over gruppas samlede prestasjoner. Her må nok både løperegoet og jenta mimre seg litt tilbake hvor ting startet for dem. Eldre brødre hadde jo begynt å lykkes og færre var med på fellestreninger, noe som gjorde at far G hadde hovedansvaret for deres trening. Mang en gang oppfordret og mente G at yngste løperegosønn og datter skulle trene med fellesgruppene, men neida - det var de for gode til. Hvem bygger sitt rede i nabolaget om du har blitt mishandlet og frykter da din "nabo" fremover? La politi og domstol event vurdere saken. Det kan legges opp i denne saken til et skred av langt mer alvorlige saker som tidligere er henlagt dersom denne saken kommer til doms. Muligens er dette veldig positivt for henlagt saker også.

En nær venn av meg bor også i nabohuset til foreldrene sine, selv om han ble grovt mishandlet av sin far. Jeg tåler ikke trynet av faren, men min venn har på et eller annet hvis «forsonet» seg med det, så jo, det er mulig. Det er rare (og triste!) mekanismer i slike relasjoner

• Liker 18
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
SVK skrev (36 minutter siden):

Det er ikke som du holder deg nøytral du heller. Du argumenterer for at barnas historie er lite troverdig. Det er en forhåndsdømming av barna. 

Nå var det Gjert som ville ha denne saken i media og barna som ønsket at saken skulle holdes privat. Men når Gjert først går ut i media og forteller sin versjon må selvsagt barna få fortelle sin versjon. Og vi som leser mediene må få lov til å gjøre oss opp en mening om hvilken versjon som er mest troverdig. Det er ikke slik at vi er forpliktet til å tro på Gjert. 

Det ser jeg du skrev det jeg forsøkte å si før meg, og mye bedre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (2 timer siden):

Og «mellomste avkommene»?! Ikke mellomste barna altså? Fascinerende å se noen som snakker om å ikke forhåndsdømme så tydelig bruke et utrolig negativt språk for å omtale en av sidene i den saken hvor man henstiller andre om å ikke forhåndsdømme. Skulle tro det var Gjert selv eller noen svært nær han som har rotet seg inn i tråden. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svar til istapp :

La oss si (kun som en teori) at det stemmer at noen av barna ikke var så veldig ydmyke og ville spesialtrenes og ikke i en annen gruppe sammen med «vanlige» barn i klubben. Hvordan har de blitt oppdratt, hva har de fått oppleve og høre i hele sitt liv?

Kan det ha påvirket dem på noen måte, tro? Er det mulig? Kan datteren ha fått inntrykk av at det var viktig å bli best og at foreldrene mest så de barna som var best? Kan det muligens ha fått henne til å ønske å bli best? Trene med de andre som var «utvalgt»? Eller i det minste late som at hun ønsket det, fordi hun følte at det var det foreldrene ville høre?

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (1 time siden):

Det er ikke som du holder deg nøytral du heller. Du argumenterer for at barnas historie er lite troverdig. Det er en forhåndsdømming av barna. Du argumenterer for at barna har kommet med falsk anmeldelse og løyet om at de har blitt utsatt for barnemishandling av sin far. 

Nå var det Gjert som ville ha denne saken i media og barna som ønsket at saken skulle holdes privat. Når Gjert først går ut i media og forteller sin versjon må selvsagt barna få fortelle sin versjon. Og vi som leser mediene må få lov til å gjøre oss opp en mening om hvilken versjon som er mest troverdig. Det er ikke slik at vi er forpliktet til å tro på Gjert. 

Det var barna som tok første skritt via media - ikke G, jfr. tidslinje som foreligger i saken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...