Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Lillemor_Meg skrev (6 minutter siden):

Dette har de vel forklart i ettertid, at de ikke visste noe annet enn at brødrene hadde brutt med treneren sin. De visste ingenting om at konflikten handlet om noe mer enn at trenerrollen slet på forholdet mellom far og sønner.

Det var jo etter denne podcasten at brødrene gikk ut med sin historie.

Synes Raja gjør det litt vel enkelt for seg selv i måten de forholder seg til dette på. Det var åpenbart at det var en vanskelig situasjon i familien før de inviterte Gjert. Alikevel lot de en åpenbart kontrolerende foreldre få spille 100% ofer i 50 minutter, så og si ingen kritiske spørsmål. De lot Gjert sette helle premise for historien, særlig som barnepsykolog måtte det være mulig å kunne finne mange svakheter i Gjert sin historie her. I ettertid sier de at de ville gjort andre "vurderinger" om de hadde vist det de vet i dag, men beleilig nok vil de ikke treke episoden eller gjøre noe for å rette opp. Jeg synes de hadde nok informasjon til å gjøre bedre vurderinger før barna ble preset til å gå ofentlig (av Raja sin podkast). Nå sier de at "de aldri ønsket å såre", men de må ha forståt at det var nettopp det de gjore! Jeg liker Raja og familien godt, det står mye respekt av mye de har oppnådd. Men her mistet de totalt hode, og virker til å ha tenkt mer på overskrifter og oppmerksomhet en hvilke belastninger de la på Gjert sine barn...

• Liker 24
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diverse skrev (På 5.9.2024 den 12.45):

Det Gjert har gjort er helt forferdelig og det gjorde vondt langt inn i sjela å lese Kristoffers historie. Men Tone har også sviktet grovt. Hun har visst hva barna ble utsatt for og latt være å hjelpe dem. Dobbelt svik for barna og ingen trygge voksne å henvende seg til.💔

Mange barn som har blitt mishandle av èn forelder, er ofte mest sint/ føler seg mest sveket av den andre. Selvsagt fordi denne ikke gjorde noe for å forhindre mishandlingen. Hvis hun her i tillegg, aktivt tar fars parti, er det jevngodt med å delta! 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (På 6.9.2024 den 12.12):

Svikefulle barn? Det er alltid voldsutøveren/misbrukeren som svikter barna, ikke motsatt.

Mener du at barn skal godta mishandling/misbruk av foreldre eller andre voksne? Skal de tvinges til taushet for alltid? Godta at yngre søsken må gå gjennom det samme?

Eller tror du fem vitner/ofre lyver? 

Og barnebarna får selvsagt ikke være i det huset, Kristoffer hadde jo med balltre og var redd faren da han hentet ut lillesøsteren.

«Svikefulle» i gåseøyne. Tipper det er ironi/sarkasme!😉

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vell støtten for denne tyrannen av en "far" og trener endelig gi seg. Jeg håper denne saken kan gi grobunn for refleksjoner og debatt om hvordan vi behandler varslere og ofre av menn med innflytelse og makt. Tegnene var tilstede for hele nasjonen å se i bedre sendetid. Dsv så vil vi ikke se. Til og med når konkrete anklager kommer frem velger mange å vende seg vekk. Hvorfor er det slik. 

"Du hadde egentlig ikke lov til å si nei. Da kom Gjert hjem og var helt klikk. I vaskerommet tok han kvelertak på meg med begge hendene. Jeg følte at han løftet meg opp. Jeg skrek til moren min, navnet hennes. Hun sa: «Ikke så hardt, Gjert.»

Kristoffer minnes at han gispet etter luft.

– Jeg følte at han skulle drepe meg. Med fullt kvelertak gikk han inn mot stuen og hev meg veggimellom sofaen og bordet som var der. Det var sikkert tre-fire meter."

"– Henrik var bare to-tre år og hadde gjort noe galt. Jeg var seks. Gjert sto med benet oppå hodet hans, og liksom trykket nedover, mens Henrik lå på gulvet og sprellet med bena. Det fortalte jeg i avhør også."

https://www.aftenposten.no/norge/i/Av2ER3/gjert-ingebrigtsen-er-tiltalt-for-vold-trusler-og-tvang-over-flere-aar-mot-ett-av-barna

• Liker 8
  • Hjerte 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (23 timer siden):

Synes Raja gjør det litt vel enkelt for seg selv i måten de forholder seg til dette på. Det var åpenbart at det var en vanskelig situasjon i familien før de inviterte Gjert. Alikevel lot de en åpenbart kontrolerende foreldre få spille 100% ofer i 50 minutter, så og si ingen kritiske spørsmål. De lot Gjert sette helle premise for historien, særlig som barnepsykolog måtte det være mulig å kunne finne mange svakheter i Gjert sin historie her. I ettertid sier de at de ville gjort andre "vurderinger" om de hadde vist det de vet i dag, men beleilig nok vil de ikke treke episoden eller gjøre noe for å rette opp. Jeg synes de hadde nok informasjon til å gjøre bedre vurderinger før barna ble preset til å gå ofentlig (av Raja sin podkast). Nå sier de at "de aldri ønsket å såre", men de må ha forståt at det var nettopp det de gjore! Jeg liker Raja og familien godt, det står mye respekt av mye de har oppnådd. Men her mistet de totalt hode, og virker til å ha tenkt mer på overskrifter og oppmerksomhet en hvilke belastninger de la på Gjert sine barn...

Jeg er på generelt grunnlag motstander av å dømme noen på bakgrunn av "de burde ha forstått". 

Men at de burde trukket episoden er jeg enig i.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hørt podcasten og har så mange tanker og følelser... 

Jeg har hele tiden tenkt at det er leit og vondt at denne saken ble så offentlig, men nå tenker jeg ikke det lenger. Det er bra at denne saken kommer frem i lyset så Gjert blir stilt til ansvar. Det hadde vært umulig å anmelde og ta ut tiltale uten at det skulle skape medierabalder, så eneste alternativ til dette kaoset er faktisk at han skulle gå fri og gå ut i historien som en hedersmann der ingen utenfor visste sannheten. Tenk hvor vondt det må ha vært for Kristoffer å se faren (og moren!) bli hyllet. 

Jeg får vondt av å høre hvor glad Kristoffer var i friidrett, og hvor ødeleggende det var for han at faren valgte å presse seg inn som trener - i stedetfor en arena der han kunne utfolde seg fritt ble det bare enda en arena for faren å kontrollere og verbalt mishandle sønnen. 

Jeg blir provosert over at saken er foreldet. Hva slags rettssikkerhet har barn da? Barn er lojale mot både foreldre og søsken og jeg forstår godt at Kristoffer ikke ville slå sprekker på boblen når far og søsken var opptatt med å bli verdensmestere. Og når man endelig greier å fortelle, da er det for sent og historien ikke verdt noe juridisk sett. 

Jeg blir provosert over at det ikke tas ut tiltale mot mor. 

Jeg håper vi som samfunn og ikke minst vi underholdningskonsumenter LÆRER noe av dette. Når vi ser reality som virker vondt og ille, så bør vi ta det på alvor og stille spørsmål. I stedetfor hyllet vi familien og Gjert. Det er jo egentlig en skam for oss som samfunn, at vi satt og så på dette og humret av det uten å lukte lunta. 

Så håper jeg også vi som samfunn evner å bli mer kritiske til skrikende og hylende idrettsforeldre og stille spørsmål ved hvordan disse barna har det hjemme. Skal det være greit å verbalt mishandle barn bare fordi de har potensiale til å bli best?? 

Gjert har kanskje greid å oppdra en verdensmester, men det kan også hende han har skadet noen potensielle verdensmestere og hindret dem i å nå sitt potensiale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@issoras 🙏👏🙌

Jeg skal også orke å høre hele podcasten en dag, det fortjener Kristoffer og de andre barna, at vi lytter til historien deres! 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren
issoras skrev (2 timer siden):

Jeg har hele tiden tenkt at det er leit og vondt at denne saken ble så offentlig, men nå tenker jeg ikke det lenger. Det er bra at denne saken kommer frem i lyset så Gjert blir stilt til ansvar. Det hadde vært umulig å anmelde og ta ut tiltale uten at det skulle skape medierabalder, så eneste alternativ til dette kaoset er faktisk at han skulle gå fri og gå ut i historien som en hedersmann der ingen utenfor visste sannheten. Tenk hvor vondt det må ha vært for Kristoffer å se faren (og moren!) bli hyllet. 

Jeg får vondt av å høre hvor glad Kristoffer var i friidrett, og hvor ødeleggende det var for han at faren valgte å presse seg inn som trener - i stedetfor en arena der han kunne utfolde seg fritt ble det bare enda en arena for faren å kontrollere og verbalt mishandle sønnen. 

Jeg blir provosert over at saken er foreldet. Hva slags rettssikkerhet har barn da? Barn er lojale mot både foreldre og søsken og jeg forstår godt at Kristoffer ikke ville slå sprekker på boblen når far og søsken var opptatt med å bli verdensmestere. Og når man endelig greier å fortelle, da er det for sent og historien ikke verdt noe juridisk sett. 

Jeg håper vi som samfunn og ikke minst vi underholdningskonsumenter LÆRER noe av dette. Når vi ser reality som virker vondt og ille, så bør vi ta det på alvor og stille spørsmål. I stedetfor hyllet vi familien og Gjert. Det er jo egentlig en skam for oss som samfunn, at vi satt og så på dette og humret av det uten å lukte lunta. 

Så håper jeg også vi som samfunn evner å bli mer kritiske til skrikende og hylende idrettsforeldre og stille spørsmål ved hvordan disse barna har det hjemme. Skal det være greit å verbalt mishandle barn bare fordi de har potensiale til å bli best?? 

Gjert har kanskje greid å oppdra en verdensmester, men det kan også hende han har skadet noen potensielle verdensmestere og hindret dem i å nå sitt potensiale. 

Strålende skrevet, @issoras - støttes! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (4 timer siden):

Nå må vell støtten for denne tyrannen av en "far" og trener endelig gi seg. Jeg håper denne saken kan gi grobunn for refleksjoner og debatt om hvordan vi behandler varslere og ofre av menn med innflytelse og makt. Tegnene var tilstede for hele nasjonen å se i bedre sendetid. Dsv så vil vi ikke se. Til og med når konkrete anklager kommer frem velger mange å vende seg vekk. Hvorfor er det slik. 

"Du hadde egentlig ikke lov til å si nei. Da kom Gjert hjem og var helt klikk. I vaskerommet tok han kvelertak på meg med begge hendene. Jeg følte at han løftet meg opp. Jeg skrek til moren min, navnet hennes. Hun sa: «Ikke så hardt, Gjert.»

Kristoffer minnes at han gispet etter luft.

– Jeg følte at han skulle drepe meg. Med fullt kvelertak gikk han inn mot stuen og hev meg veggimellom sofaen og bordet som var der. Det var sikkert tre-fire meter."

"– Henrik var bare to-tre år og hadde gjort noe galt. Jeg var seks. Gjert sto med benet oppå hodet hans, og liksom trykket nedover, mens Henrik lå på gulvet og sprellet med bena. Det fortalte jeg i avhør også."

https://www.aftenposten.no/norge/i/Av2ER3/gjert-ingebrigtsen-er-tiltalt-for-vold-trusler-og-tvang-over-flere-aar-mot-ett-av-barna

“Ikke så hardt Gjert”!? Er det mulig? Er dèt all «støtten» hun kunne prestere er hun ingen mor! Hun er medskyldig så det holder, og burde vert siktet sammen med «far»! Jeg blir så rasende!!

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren skrev (På 9.9.2024 den 11.17):

Det har vært skrevet her en del om hvilken rolle mor Tone har hatt i denne saken. Hun ga ut boken «Alltid mamma» i 2020, jeg har lest den på BookBites og legger ved et par sider fra kapitlet lBaksiden av medaljen». Elden har nylig i intervju sagt at serien gir et reelt bilde av hvordan denne familien hadde det, men det stemmer ikke med det Tone skriver i boken, guttene hadde innvendinger. Hun kommenterer også Ingrid sin situasjon.

Ja, Elden sier det, men det er nok ingen som kjøper Eldens argument om at siden Gjert ikke mishandlet barna da han inviterte TV-team på besøk så mishandlet han ikke barna da TV-teamet ikke var der. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (3 timer siden):

Godt skrevet, og jeg er så enig med deg! Selv syntes jeg det var så ubehagelig å se på TV- serien, at jeg ikke orka mange episoder…Etter bruddet ble kjent, så jeg fler. Det var jo mer enn ille nok det som ble vist der! Skjønner nå hvorfor f.eks. H.I.kan virke både kald og følelsesløs, eller ‘cocky’, som noen kaller det. Det er nok en beskyttelsesmekanisme å ‘slå av’ følelsene.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mollami skrev (36 minutter siden):

“Ikke så hardt Gjert”!? Er det mulig? Er dèt all «støtten» hun kunne prestere er hun ingen mor! Hun er medskyldig så det holder, og burde vert siktet sammen med «far»! Jeg blir så rasende!!

Ikke sant. Sitatene fra boka hun selv skrev rett over her tror jeg også sier alt man trenger å vite om hvordan hun har forhold seg til Gjerts vold mot barneflokken... 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mollami skrev (2 timer siden):

Godt skrevet, og jeg er så enig med deg! Selv syntes jeg det var så ubehagelig å se på TV- serien, at jeg ikke orka mange episoder…Etter bruddet ble kjent, så jeg fler. Det var jo mer enn ille nok det som ble vist der! Skjønner nå hvorfor f.eks. H.I.kan virke både kald og følelsesløs, eller ‘cocky’, som noen kaller det. Det er nok en beskyttelsesmekanisme å ‘slå av’ følelsene.

Klassisk mestringsmekanisme ja. Ironisk nok kan det ha bidratt til at Jakob er blitt så forbanna god (i tillegg til gener/biologi), at han fra tidlig alder har lært seg å koble ut og fra. Ref diskusjonen tidligere her om Narve, og også den ene artikkelen nylig om at han løper fra både x og y, hvor utrolig det er at han greier å fokusere på «jobben» med så mye støy. Anbefaler mediene og andre å lese seg litt opp på dissosiasjon som mekanisme. Det er slik mange av oss har overlevd. Og det gir paradoksalt nok noen fordeler på noen av livets arenaer. En stund i alle fall. Helt til det virkelig ikke gjør det lenger. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemor_Meg skrev (6 timer siden):

Jeg er på generelt grunnlag motstander av å dømme noen på bakgrunn av "de burde ha forstått". 

Men at de burde trukket episoden er jeg enig i.

Men nå jobber de med å publisere podcaster, det gir de et ekstra ansvar for å sette seg inn I situasjonen når de er profesjonele. Jeg husker klart at jeg reagerte på at de lott Gjert fremstå på denne måten når jeg først hørte podcasten. Det var horribelt da også, ikke bare nå etter at de har vært med å prese barna til å ofentligjøre private ting. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f.. nettopp begynt å høre på poden til Abid og Nadia nå, og han har rukket på under 10 min å betegne seg selv  som et voldsomt følelsesmenneske med stort behov for å beskytte egne barn fordi han selv manglet sin egen far i oppveksten. Gud bedre.. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bestemoren

Jeg ser at sidekopier fra TI sin bok ikke er tillatt i denne tråden, heller ikke sitater fra samme bok, det er blitt slettet. Det må man bare ta til etterretning, selv om dette praktiseres ulikt i forskjellige tråder. Jeg vil anbefale TI sin bok, den fins på bibliotekenes gratis nettside, BookBites. Boken viser klart hennes rolle i familiekonflikten…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (17 timer siden):

Men nå jobber de med å publisere podcaster, det gir de et ekstra ansvar for å sette seg inn I situasjonen når de er profesjonele. Jeg husker klart at jeg reagerte på at de lott Gjert fremstå på denne måten når jeg først hørte podcasten. Det var horribelt da også, ikke bare nå etter at de har vært med å prese barna til å ofentligjøre private ting. 

Ja, de har absolutt et ansvar, Abid Raja har skrevet bok om hvordan han opplevde å vokse opp i et hjem med vold. Så han burde ha ekstra forståelse for hvordan dette føles for barna til Gjert Ingebrigtsen.

Men i følge Aftenposten vil ikke Abid Raja og hans kone trekke podkasten.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiews skrev (32 minutter siden):

Ja, de har absolutt et ansvar, Abid Raja har skrevet bok om hvordan han opplevde å vokse opp i et hjem med vold. Så han burde ha ekstra forståelse for hvordan dette føles for barna til Gjert Ingebrigtsen.

Men i følge Aftenposten vil ikke Abid Raja og hans kone trekke podkasten.

Tenk på hvor mange lyttere de får til den podcasten nå når intervjuet med Gjert beholdes. De tenker kun på seg selv og podcasten. Håper ALDRI brødrene setter sine ben inn i deres lokaler.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits35 skrev (12 minutter siden):

Tenk på hvor mange lyttere de får til den podcasten nå når intervjuet med Gjert beholdes. De tenker kun på seg selv og podcasten. Håper ALDRI brødrene setter sine ben inn i deres lokaler.

De er dobbelmoralsk, flere lyttere gir mer penger i kassa.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...