Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Gjest Måsies
Samfunnsdebatt skrev (2 timer siden):

Jeg er mer logikk og faktastyrt, og tar ikke narrativ som presenteres som eneste fakta. Er følelsesstyrt med å ikke se på sammenhengene som er tilstede. Så når jeg så uttalelsene fra brødrene kom, og så fant at disse skjedde direkte etter at denne gjengen har fått seg en vesentlig konkurrent - så rynket jeg panna, fikk hodet på skakke, og begynte å se på sammenhengene. 

Ah, min favorittkategori debattanter - de oppriktig tror at alle sine følelser, inklusiv mistro, avsky, forakt, sinne og diverse fordommer ikke er nettopp det, følelser, men derimot objektive fakta. Tillitsvekkende 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Måsies
Trillian Astra skrev (6 minutter siden):

Fascinerende hersketeknikk som flere debattanter har tatt i bruk i denne tråden om at de som ikke støtter Gjert er følelsesstyrt eller ute av balanse.

Ikke bare er det en hersketeknikk, en avslører også ekstremt effektivt at man har totalt fravær av selvinnsikt for alle slike utsagn følger alltid en oppramsing av subjektive følelser. 

eller, unnskyld, «objektive fakta»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måsies skrev (Akkurat nå):

Ikke bare er det en hersketeknikk, en avslører også ekstremt effektivt at man har totalt fravær av selvinnsikt for alle slike utsagn følger alltid en oppramsing av subjektive følelser. 

Helt sant!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansehan skrev (2 timer siden):

Hvis riktig kjønn er viktig for deg, så burde du kanskje endre kjønn fra "ikke viktig" på profilen din? Da slipper vi slike avsporinger.

Hvis du ikke ønsker slike avsporinger så ikke fortsett da. Det er ikke viktig, men når jeg påpeker feil bruk burde samme person evne å ta det til seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, keops said:

Jeg har aldri skrevet eller ment at disse tre skal stå ansvarlige for hverandres handlinger.

Jeg gir min oppfatning av hvorfor de blir sett på som en enhet av mange. De opptrer veldig unisont, ikke bare når de skriver kronikk,  dette er sikkert en strategi de har blitt anvist av noen til å følge tenker jeg.

Jeg synes heller ikke at Narve er ansvarlig for Gjert sine handlinger, eller Gjert for Narve sine, om det skulle være behov for ytterligere presisering her.

On 11/1/2023 at 8:18 AM, keops said:

Men disse påståtte voldsofrene greier jo ikke spise i samme rom som de han eventuelt trener. De greier ikke være på samme treningsanlegg til samme tider som de han trener. Kanskje er det så enkelt at de rett og slett er umulige å omgås?

Du omtaler jo alle tre her, uten at du har noe som tilsier at alle tre ikke kan spise i samme rom som Narve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trillian Astra skrev (30 minutter siden):

At dette skal gå så voldsomt utover Narve sliter jeg med å forstå. Akkreditering for Gjert gjør mest sannsynlig ikke den store forskjellen for en løper.

At du sliter med å forstå det er en sak, det er derimot ikke uten grunn at Narve kjemper for å ha treneren sin med seg slik mange utøvere har gjort tidligere også, klart det er en grunn til det og trenere får med rette også mye av æren for prestasjonene utøverne har.

Klart det er viktig for Narve å ha med seg sin trener, noe han ikke får fordi løperbrødrene er sta og egosentriske sytegutter som skaper rabalder heller enn å finne konstruktive løsninger, de har skyldt på alt mellom himmel og jord hele sine karrierer og fortsetter i samme spor nå...

De får legge fra seg sine urimelige krav og forventninger, få en stopp på konflikten som er og uretten de presser frem. Enkelt og greit, inntil det oppfører de seg som drittsekker, så har man oss som ser og evner å vurdere det og dere som skriver mer følelsesstyrt enn objektivt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Albbas skrev (7 minutter siden):

Men disse påståtte voldsofrene greier jo ikke spise i samme rom som de han eventuelt trener. De greier ikke være på samme treningsanlegg til samme tider som de han trener. Kanskje er det så enkelt at de rett og slett er umulige å omgås?

Du omtaler jo alle tre her, uten at du har noe som tilsier at alle tre ikke kan spise i samme rom som Narve. 

Fillip virker å være mye mer sivilisert enn sine to andre løperbrødre, han er den av de som ikke har oppført seg som en drittunge slik de to øvrige har.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (10 minutter siden):

At du sliter med å forstå det er en sak, det er derimot ikke uten grunn at Narve kjemper for å ha treneren sin med seg slik mange utøvere har gjort tidligere også, klart det er en grunn til det og trenere får med rette også mye av æren for prestasjonene utøverne har.

Klart det er viktig for Narve å ha med seg sin trener, noe han ikke får fordi løperbrødrene er sta og egosentriske sytegutter som skaper rabalder heller enn å finne konstruktive løsninger, de har skyldt på alt mellom himmel og jord hele sine karrierer og fortsetter i samme spor nå...

De får legge fra seg sine urimelige krav og forventninger, få en stopp på konflikten som er og uretten de presser frem. Enkelt og greit, inntil det oppfører de seg som drittsekker, så har man oss som ser og evner å vurdere det og dere som skriver mer følelsesstyrt enn objektivt.

Du er en av de som skriver mest følelsesstyrt i hele tråden, så interessant å se du tror du ikke er det. 

Narve har hatt rekordfremgang i år, så så mye kan det ikke ha gått ut over hans prestasjoner.

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida skrev (4 timer siden):

Er dette det du har å komme med som dokumentasjon på den angivelige mobbingen av Jakob Ingebrigtsen og brødrene? Narve Gilje Nordås sier blant annet "Han er favoritt. Mannen lekte seg der ute". Spesielt å omtale dette som mobbing. 

Som jeg skrev til en annen:

Pippi Lotta skrev (7 timer siden):

Som jeg allerede har skrevet:

"Om du er så opptatt av fakta så bør du jo forholde deg til det jeg skriver. Jeg skrev at han var den første til å snake om de andre i media. Jeg gidder ikke noen utstrakt kverulering over hvorvidt stikkene han kommer med teller som dritslengin, er forståelig, bare er "humor" eller noen noen annen bagetalisering. Samtlige aviser og tv stasjoner jeg har sett omtale Norås sine utalelser har tolket de negativt."

Ja media skriver om konflikter når de involverte er villige til å gi de en overskrift. Narve har kommet med mange overskrifter i form av utalelser, brødrene så vidt jeg kan se ingen. 

"Jeg skrev at han var den første til å snake om de andre i media."

Jeg hadde rett (med mindre noen andre kan bevise noe annet?) 😀 Som du skriver avisene vinkler overskriftene om noen gir de sitater. Norås har gitt mange sitater (jeg venter fremdeles på sitater fra brødrene?) Om du vurderer det å snake om konflikten med media som å være uskyldig i konflikten, så er det din vurdering. Personlig anser jeg ikke det å krangle ofentlig som å være uskyldig, MEN

"Jeg gidder ikke noen utstrakt kverulering over hvorvidt stikkene han kommer med teller som dritslengin, er forståelig, bare er "humor" eller noen noen annen bagetalisering."

Eller kortere formulert, hva om du leser det du svarer på, før du svarer 😜 

Føller dette svaret også er lit relevant til det du skriver her:

Pippi Lotta skrev (6 timer siden):

Jeg skriver at han har uttalt seg negativt i media mens brødrene har tid, det er ikke svart maling men fakta. Betyr ikke at han er et grusomt menesker eller at jeg ikke forstår konflikten er frustrerende for han også. Jeg påpeker bare at han ikke er perfekt eller feilfri her. Jeg forstår bare ikke hvordan folk kan si at han er en uskyldig part så lenge han er den som startet å snake med media. Det er lit sånn det Narve sier teller ikke, det forbundet sier betyr at brødrene er slem. Jeg forstår ikke logikken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trillian Astra skrev (1 time siden):

Narve har hatt rekordfremgang i år, så så mye kan det ikke ha gått ut over hans prestasjoner.

Klart at han har det, med verdens beste mellomdistansetrener og når han har fått mer fokus hos Gjert så er solid fremgang som forventet. Det viser viktigheten av Gjert sin rolle som trener for Narve og hvorfor Narve ville fortsette samarbeidet med han og naturlig nok ønsker han med seg ved mesterskap etc.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Ja, jeg omtaler av alle tre her, men kan fortsatt ikke se at jeg utelukker at de også opptrer som individer. Ser heller ikke at jeg skriver noe som tyder på at jeg holder de gjensidig ansvarlige for hverandres handlinger.

Hva er det som gjør at jeg sier at de tre ikke kan spise, dra til og fra treningsanlegg samtidig som Narve? Her bruker jeg den informasjonen vi får fra medier jeg anser at vi kan stole på, NRK, VG osv.

Hos disse nyhetsformidlerne får vi vite at Henrik har hatt utbrudd som beskrives som "voldsomt" av de tilstedeværende. Utbruddet består i høylytt verbale utspill om at Narve må holdes borte fra fellesareal når denne brødretrioen oppholder seg/trener der. Dette ble det varslet om, men pga måten budskapet ble overlevert på: muntlig og ikke skriftlig, mener da noen at dette ikke kan betraktes som et varsel. Uansett, flertallet av de tilstedeværende reagerer negativt på dette utbruddet og forlater området sammen med Narve. 

Jeg vil tro at hvis Jakob eller Filip er uenige med sin bror i dette utspillet så ville vi ha blitt behørig informert om dette i nok en alvorstung kronikk. Så har ikke skjedd og jeg tar meg derfor friheten til å omtale disse tre som om de er enige om dette, at de får uro og angst av å spise med Narve og å se han på tur til å fra løpebanen. 

Og hvis Narve skulle vise seg, da pusser de storebror på ham, og storebror mener vi nå skal slutte å omtale dette, for da koker vi suppe på en spiker. Så det så.

Håper dette var med på å oppklare noe av det du reagerte på, 

Endret av keops
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (På 28.10.2023 den 9.15):

Det som overrasker meg, er at han har sagt unnskyld til kona, men ikke til sønnene. Er det virkelig viktigst å ha rett?

Han sa unnskyld til en sønn, Martin. Men jeg har også tenkt på at hannikke har sagt unnskyld til løpesønnene, enten mener han det ikke er nødvendig eller så er han for "stolt". Jeg vet ikke hva han tenker. Han innrømmer han burde sett slitasjen tidligere og er lei seg for det, en slags inndirekte unnskyldning muligens 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (3 timer siden):

Klart at han har det, med verdens beste mellomdistansetrener og når han har fått mer fokus hos Gjert så er solid fremgang som forventet. Det viser viktigheten av Gjert sin rolle som trener for Narve og hvorfor Narve ville fortsette samarbeidet med han og naturlig nok ønsker han med seg ved mesterskap etc.

Synest hele saken er trist med nesten bare tapere, men om noen har tjent på det så er det faktisk Narve da.

De etiske vurderingene får han stå for selv og vi får se om de må forsvares en dag.

Endret av Trillian Astra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måsies skrev (3 timer siden):

Mye av misforståelsen er at enkelte tenker svart/hvitt, at kun den ene parten har gjort feil og at den andre parten er feilfri. Noen her opplever gråtoneskalaen, og at begge parter har feilet på ulike ting. Og da blir man kalt et trehodet troll og ens meninger er trolling. Og at det er greit oppleves ikke som riktig. Man må tåle at ikke alle er enige med en selv uten å begynne å kalle folk nedlatende ting.

Endret av eeqaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (9 timer siden):

Jeg skriver at han har uttalt seg negativt i media mens brødrene har tid, det er ikke svart maling men fakta. Betyr ikke at han er et grusomt menesker eller at jeg ikke forstår konflikten er frustrerende for han også. Jeg påpeker bare at han ikke er perfekt eller feilfri her. Jeg forstår bare ikke hvordan folk kan si at han er en uskyldig part så lenge han er den som startet å snake med media. Det er lit sånn det Narve sier teller ikke, det forbundet sier betyr at brødrene er slem. Jeg forstår ikke logikken.

Det er dårlig debattskikk å påstå at ting er «fakta» uten faktisk å kunne eksemplifiser «fakta» på forespørsel. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (4 timer siden):

Fillip virker å være mye mer sivilisert enn sine to andre løperbrødre, han er den av de som ikke har oppført seg som en drittunge slik de to øvrige har.

Han har heller ikke hatt samme trøkket fra journalister i og med at han ikke har deltatt på de største løpene i år. Enklere å la være p uttale seg da

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Måsies skrev (5 timer siden):

Yup, er direkte gaslighting som er begrepet som trender nå «Må jo være en sensitiv kvinne etc.» tydeligvis for å tro på ofre som deler sin historie.

Endret av hahaha
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (1 time siden):

Det er dårlig debattskikk å påstå at ting er «fakta» uten faktisk å kunne eksemplifiser «fakta» på forespørsel. 

Men hva snaker du om? Jeg forstår ikke hvordan du kan være uenig med faktaen?? Hva trenger du eksemplifisert? Er du ikke klar over at Norås hat snaket om brødrene i media? Eller vil du jeg skal eksemplifisert at brødrene ikke har det? Det første mener jeg alle som gidder å diskutere i tråden allerede burde få med seg, det andre er vanskelig og bevise. Jeg kan jo ikke komme med et "sitat" på noe som ikke er sakt. 

Så ja, om du ønsker jeg skal bevise noe eller komme med eksempler, da trenger jeg nesten at du forklarer hva du spør etter? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (5 minutter siden):

Han har heller ikke hatt samme trøkket fra journalister i og med at han ikke har deltatt på de største løpene i år. Enklere å la være p uttale seg da

Og tillegg har han vært den som har flyttet og trukket seg unna, mens de andre bor i nærheten og står mitt oppi det for og støtte resten av familien, regner med det blir en litt større påkjenning da.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (32 minutter siden):

Han satt og spiste ved bordet Narve og andre satt og snakket, da Henrik kom inn og var direkte ufyslig mot Narve (som mange reagerte på). Åpenbart at Fillip ikke er like utfrysende. Jeg tror også Fillip ville gledet seg over å vinne medalje sammen med Narve, Jakob derimot ville knapt hilse på og gratulere i ettertid...

Hadde bedre inntrykk av Fillip også før denne saken kom frem i media, han er også den som har den desidert mest jordnære kjæresten av de tre løperbrødrene (de to andre har jeg ikke sansen for, dama til Fillip derimot virker å være veldig ok som personlighet)... De to andre damene, de virker overfladisk og glatte spør du meg.

Så han skiller seg litt ut fra de to andre synes jeg...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...