Smos1 Skrevet 26. oktober 2023 #1481 Del Skrevet 26. oktober 2023 Callisto83 skrev (2 minutter siden): Hva er det du er uenig i? At dette ikke kommer til å bli en stor belastning for resten av familien, siden dette er forsidestoff i landets største aviser? Det sier seg selv. Det er Gjert som har sørget for at det har gått så langt. Det er han som utsetter sin egen familie for dette. 43 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi_ Skrevet 26. oktober 2023 #1482 Del Skrevet 26. oktober 2023 Smos1 skrev (43 minutter siden): Det er vel ikke opp til brødrene å bestemme hvor søsknene skal bo.. så vidt jeg har skjønt det er nest yngste gammel nok til å bestemme selv hvor hun vil bo og har flyttet inn til en av brødrene. Yngstemann er fortsatt liten og kan ha et helt annet forhold til far enn brødrene Hvis min far hadde utøvd vold mot meg og flere søsken, hadde jeg anmeldt far for lenge siden og fått mindre søsken ut av huset. Hadde ikke tatt sjans på å la en ustabil far bo med mine mindre søsken. Det sier seg vel selv . At hun eldste av de yngste nå har flyttet ut, viser kanskje at ikke ting på stell i heimen, og de som nå har anmeldt burde reagert før for å verne de minste. Hvis det er sant at far har utøvd fysisk vold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 26. oktober 2023 #1483 Del Skrevet 26. oktober 2023 https://www.vg.no/sport/friidrett/i/9zwx6M/nok-naa Dette gjengir veldig mye av egne tanker rundt denne saken. 6 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 26. oktober 2023 #1484 Del Skrevet 26. oktober 2023 Bibbi_ skrev (4 minutter siden): Hvis min far hadde utøvd vold mot meg og flere søsken, hadde jeg anmeldt far for lenge siden og fått mindre søsken ut av huset. Hadde ikke tatt sjans på å la en ustabil far bo med mine mindre søsken. Det sier seg vel selv . At hun eldste av de yngste nå har flyttet ut, viser kanskje at ikke ting på stell i heimen, og de som nå har anmeldt burde reagert før for å verne de minste. Hvis det er sant at far har utøvd fysisk vold. Det kan virke så «enkelt» når man står utenfor en sak som denne, når man står midt i det er det helt annerledes og mye mer komplekst. 29 3 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concert Skrevet 26. oktober 2023 #1485 Del Skrevet 26. oktober 2023 Synes media må stoppe helt til saken er avklart. 4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friluftsdame Skrevet 26. oktober 2023 #1486 Del Skrevet 26. oktober 2023 At politiet har opprettet straffesak og startet etterforskning er bra. Brødrene har til tross for opplevd voldsutøvelse fra sin far tilsynelatende og på utsiden klart seg bra i livet. Det rettferdiggjør ikke å la være å bruke ressurser på saken fra Politiets side. Å utøve vold mot barn er ulovlig og straffbart. Å ta tak i denne saken viser alle andre som opplever vold i nære relasjoner at det nytter å stå fram, og at samfunnet reagerer. 27 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 26. oktober 2023 #1487 Del Skrevet 26. oktober 2023 Friluftsdame skrev (4 minutter siden): At politiet har opprettet straffesak og startet etterforskning er bra. Brødrene har til tross for opplevd voldsutøvelse fra sin far tilsynelatende og på utsiden klart seg bra i livet. Det rettferdiggjør ikke å la være å bruke ressurser på saken fra Politiets side. Å utøve vold mot barn er ulovlig og straffbart. Å ta tak i denne saken viser alle andre som opplever vold i nære relasjoner at det nytter å stå fram, og at samfunnet reagerer. Det du skriver i siste avsnitt er så viktig!!! 19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 26. oktober 2023 #1488 Del Skrevet 26. oktober 2023 Så hva har Elden tenkt å gjøre nå? Klienten hans er under etterforskning for vold i nære relasjoner. Kan ikke se Gjert ble noe mindre uspiselig etter dette. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor_Meg Skrevet 26. oktober 2023 #1489 Del Skrevet 26. oktober 2023 (endret) Friluftsdame skrev (18 minutter siden): At politiet har opprettet straffesak og startet etterforskning er bra Jeg er ikke så sikker på at dette er riktig (men håper jeg tar feil). Slik jeg ser det for meg: vold i nære relasjoner er vanskelig å bevise, og hvis etterforskningen ikke klarer å finne sterke beviser vil saken bli henlagt, uansett hva sannheten er. En henleggelse vil for Gjerts støttespillere bety at han er uskyldig, og begrunnes med at dette er en vendetta fra sønnene. Muligens for å bli kvitt en konkurrent. Guttene vil være den tapende part. Og på den andre siden, hvis etterforskningen fører til tiltale vil det uansett ikke være noen vinnere. Dette er tap/tap for guttene. Den eneste som ikke har noe å tape på etterforskningen er Gjert. Endret 26. oktober 2023 av Lillemor_Meg 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelia Skrevet 26. oktober 2023 #1490 Del Skrevet 26. oktober 2023 Jeg er enig med dem som sier at det er nok nå. Media og det norske folk trenger ikke å vite mer. Samtidig er det én viktig grunn til at media ikke kan og bør legge saken død: De Gjert er trener for. Så lenge friidrettsforbundet fortsetter å forskjellsbehandle sine utøvere, er det en viktig sak som media ikke bør la ligge. Hvis ikke de hadde nektet Gjert akkreditering, hadde ikke dette vært en sak det norske folk trengte å vite om i det hele tatt. Skulle Gjert bli dømt for noe, stiller saken seg annerledes. Jeg tror fra starten av at det hadde vært enklere for gutta å takle at Gjert hadde akkreditering enn at de fortalte sin historie med alt det det innebærer av belastning. Uansett hva som skjer nå, er det ingen vinnere i denne saken. 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 26. oktober 2023 #1491 Del Skrevet 26. oktober 2023 Lillemor_Meg skrev (34 minutter siden): Jeg er ikke så sikker på at dette er riktig (men håper jeg tar feil). Slik jeg ser det for meg: vold i nære relasjoner er vanskelig å bevise, og hvis etterforskningen ikke klarer å finne sterke beviser vil saken bli henlagt, uansett hva sannheten er. En henleggelse vil for Gjerts støttespillere bety at han er uskyldig, og begrunnes med at dette er en vendetta fra sønnene. Muligens for å bli kvitt en konkurrent. Guttene vil være den tapende part. Og på den andre siden, hvis etterforskningen fører til tiltale vil det uansett ikke være noen vinnere. Dette er tap/tap for guttene. Den eneste som ikke har noe å tape på etterforskningen er Gjert. Det er vanskelig å bevise. Men det er jo som skrevet i artikkelen gjort forundersøkelser og på bakgrunn av det ønsker politiet å undersøke videre. Det er jo ikke sikkert dette handler bare om løper guttene, det vet vi jo ikke. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 26. oktober 2023 #1492 Del Skrevet 26. oktober 2023 Jobbermedbarn skrev (38 minutter siden): Det er vanskelig å bevise. Men det er jo som skrevet i artikkelen gjort forundersøkelser og på bakgrunn av det ønsker politiet å undersøke videre. Det er jo ikke sikkert dette handler bare om løper guttene, det vet vi jo ikke. Vi vet at det også handler om mindreårige søsken, det er sagt offisielt. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smos1 Skrevet 26. oktober 2023 #1493 Del Skrevet 26. oktober 2023 Lykkelia skrev (53 minutter siden): Jeg er enig med dem som sier at det er nok nå. Media og det norske folk trenger ikke å vite mer. Samtidig er det én viktig grunn til at media ikke kan og bør legge saken død: De Gjert er trener for. Så lenge friidrettsforbundet fortsetter å forskjellsbehandle sine utøvere, er det en viktig sak som media ikke bør la ligge. Hvis ikke de hadde nektet Gjert akkreditering, hadde ikke dette vært en sak det norske folk trengte å vite om i det hele tatt. Skulle Gjert bli dømt for noe, stiller saken seg annerledes. Jeg tror fra starten av at det hadde vært enklere for gutta å takle at Gjert hadde akkreditering enn at de fortalte sin historie med alt det det innebærer av belastning. Uansett hva som skjer nå, er det ingen vinnere i denne saken. Dette viser hvor lite de som ikke har blitt utsatt for liknende situasjoner, forstår. Dette er snakk om toppidrettsutøvere som skal prestere i verdensklasse. De skal kunne være i bobla si og kun fokusere på å prestere, framfor å måtte forholde seg til han som har styrt dem med jernhånd fra de ble født. De som ikke har vært utsatt for liknende situasjoner forstår ikke hvor mye sånt går på psyken til ofrene. Jeg tror det hadde vært mye enklere for alle parter om Gjert hadde forsonet seg med at han ikke hadde akkreditering framfor å rope høyt om det i media. Bare måten han har håndtert dette på viser at han setter seg selv foran sønnene. Hvorfor vil han i det hele tatt risikere å spolere deres vinnersjanser ved å være tilstede ? 37 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor_Meg Skrevet 26. oktober 2023 #1494 Del Skrevet 26. oktober 2023 (endret) Jobbermedbarn skrev (1 time siden): Det er vanskelig å bevise. Men det er jo som skrevet i artikkelen gjort forundersøkelser og på bakgrunn av det ønsker politiet å undersøke videre. Det er jo ikke sikkert dette handler bare om løper guttene, det vet vi jo ikke. Det er egentlig likegyldig hvem det gjelder, poenget mitt var at hvis det blir tatt ut tiltale i en voldssak finnes det, på generelt grunnlag, ingen vinnere. I tillegg gjelder dette en svært offentlig familie, og en voldstiltale i Norge vil ikke bare være en familiær sak, som en voldssak i nære relasjoner vanligvis er, men en internasjonal sak. En slik tiltale vil få mange ringvirkninger på det personlige plan, både for de aktive, men også for resten av familien. Denne familien vil, dersom det blir tatt ut tiltale, få en ekstrabelastning de fleste ofre i slike saker ikke har. Selvfølgelig skal det etterforskes når det er grunnlag for å tro at vold i nære relasjoner har forekommet, men at det i denne sammenhengen er "bra" for individene det angår er jeg i tvil om. Som sagt ser jeg på dette som en tap/tap-situasjon for familien. Endret 26. oktober 2023 av Lillemor_Meg 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 26. oktober 2023 #1495 Del Skrevet 26. oktober 2023 Lurven skrev (22 timer siden): Jeg tror ikke han har banket opp sønnene sine Ingen påstår at han har «banket dem opp», fysisk vond innebærer mye annet enn det. Ørefiker, dytte, riste hardt, klapse til, klype… Donatello skrev (4 timer siden): De hevder å ha vært utsatt for FYSISK vold i oppveksten. Hvordan defineres det da? «Fysisk vold definisjon En definisjon av fysisk vold er at det er enhver form for fysisk handling som skader, skremmer, krenker eller kontrollerer et annet menneske. Dette kan være slag, spark, lugging, dytting, risting, ørefik, kvelertak, holde noen nede, fysisk hindre noens bevegelsesfrihet, binde noen, brennmerke noe, biting, bruk av våpen eller slå noen med en gjenstand.» fra https://tryggere.no/vold/ Callisto83 skrev (3 timer siden): Og dette har politiet ressurser til? Jeg synes hele saken er tragisk. Trist at det har skjedd, og trist at guttene valgte å gå ut offentlig med dette. Det er visse ting man sier høyt som ikke kan reverseres. Det må være en stor belastning for de andre i familien. Veldig trist at voksne mennesker i dette landet synes det som er trist er at overgrepsutsatte er så frekke at de outer overgriperen 😵💫 Bibbi_ skrev (3 timer siden): Jeg aner jo selvfølgelig ikke hva som har skjedd og ikke skjedd. Men hvis disse 3 mener at far utøver fysisk vold, hvordan kan de la de mindre søskene bo hjemme med han? Det er for det første ikke noe de bestemmer, for det andre er det svært vanlig at volden ikke går ut over alle i familien. Rosa Dartle skrev (3 timer siden): Så det er den som har utøvd volden man skal ta hensyn til? Hele denne saken, medieoppmerksomheten og folks kommentarer gjør at man forstår bedre hvorfor så få orker å stå opp mot voldsutøveren. Dette! Jeg er dypt sjokkert over reaksjonene til folk. Jobbermedbarn skrev (2 timer siden): https://www.vg.no/sport/friidrett/i/9zwx6M/nok-naa Dette gjengir veldig mye av egne tanker rundt denne saken. Ja det var en veldig god kronikk. 29 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 26. oktober 2023 #1496 Del Skrevet 26. oktober 2023 Jobbermedbarn skrev (1 time siden): Det er vanskelig å bevise. Men det er jo som skrevet i artikkelen gjort forundersøkelser og på bakgrunn av det ønsker politiet å undersøke videre. Det er jo ikke sikkert dette handler bare om løper guttene, det vet vi jo ikke. Hvordan kan det være så vanskelig å bevise egentlig? Om 3 vitner hevder at de er utsatt for dette, og så er det en som benekter, så er vel saken ganske opplagt? Det blir 3 påstander,mot kun 1 protest. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mollebolle Skrevet 26. oktober 2023 #1497 Del Skrevet 26. oktober 2023 6 minutter siden, askefast said: Hvordan kan det være så vanskelig å bevise egentlig? Om 3 vitner hevder at de er utsatt for dette, og så er det en som benekter, så er vel saken ganske opplagt? Det blir 3 påstander,mot kun 1 protest. Pr nå er det vel egenlig ord mot ord. Får håpe saken kan legges død når den er ferdig etterforsket, uansett utfall. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 26. oktober 2023 #1498 Del Skrevet 26. oktober 2023 Mollebolle skrev (3 minutter siden): Pr nå er det vel egenlig ord mot ord. Får håpe saken kan legges død når den er ferdig etterforsket, uansett utfall. Det vil jo aldri bli annet enn ord mot ord, om noe som har skjedd for mange år siden. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 26. oktober 2023 #1499 Del Skrevet 26. oktober 2023 askefast skrev (8 minutter siden): Hvordan kan det være så vanskelig å bevise egentlig? Om 3 vitner hevder at de er utsatt for dette, og så er det en som benekter, så er vel saken ganske opplagt? Det blir 3 påstander,mot kun 1 protest. For at noen skal skal kunne dømmes må påstanden som legges frem være hevdet over enhver rimelig tvil. Skal man legge frem en sak for domstolene må man altså skaffe ganske gode bevis. Det er ikke sånn at Gjert kan dømmes bare fordi han mest sannsynlig er skyldig, man må fjerne all rimelig tvil. Altså må man foreta ganske detaljerte avhør av alle vitner i forkant sånn at man er sikret en god sak før det blir tatt ut tiltale. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
delias Skrevet 26. oktober 2023 #1500 Del Skrevet 26. oktober 2023 Concert skrev (2 timer siden): Synes media må stoppe helt til saken er avklart. Det er jo media som nærmest presset på dette! De greide ikke gi slipp på «uenighetene» og da forstår jeg godt brødrene følte seg presset til å forklare seg. Media koser seg jo med dette og kommet til å melke hele saken for alt det er verdt. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå