Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

keops skrev (1 time siden):

Enig i alt dette 

Det ironiske oppi alt her er jo Henriks svar på den siste utviklingen. Han mener at folk koker spikersuppe på en tynn gugge, og ikke evner å legge ting bak seg. 

Den dagen han eventuelt blir i stand til å se seg selv i speilet kommer til å bli smertefull 

Virker som en del tar varselet mot Henrik som en bekreftelse på at Gjert har gjort alt riktig, og brødrene er utakknemlige.

Brødrene har god grunn til å ikke ville ha ham i nærheten. At Gjert ikke respekterer det, sier litt om hvordan det er å samarbeide med ham, både som utøver og familie.

Hvis Henrik har vært hissig og ikke håndtert ting godt (synes det høres sånn ut, selv om han har ment han hadde god grunn), skal man ha levd ganske beskyttet for å ikke skjønne at sånne ting kan gå i arv. Tror @keops har rett i at det blir vanskelig å se i speilet. 

Med alle ressursene som burde finnes i idrettsnorge både menneskelig og økonomisk, klarer de å veilede de sterke personlighetene de heier fram?
Noen som vet om lignende saker, hvor forbund har klart å utvikle talentene sine på personlig plan samtidig som de heies fram på prestasjon?

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frøken Ludvig skrev (11 timer siden):

Jakob selv han jo sagt at hun betyr veldig mye, både privat og på stevner som støttespiller. Men ja, pengene er det nok han som drar inn, men ikke sikkert han hadde hatt like gode resultater om det ikke var for henne.
Det finnes jo en haug av influencere som deler på husbygging osv, så hun er ikke i særstilling der…lett å dele når en vet at det selger🤷‍♀️

Enig. Gjert har også fremhevet hennes betydning for Jakobs resultater.

https://www.vg.no/sport/friidrett/i/ML6VOM/gjert-ingebrigtsen-jakobs-forlovede-har-stor-del-i-ol-gullet

Det er vel også ganske opplagt, men tydelig at fordommene og kanskje også misunnelsen sitter dypt hos enkelte. Påstander, direkte og indirekte, om at hun er en golddigger som mest går etter det materielle fremfor følelser, faller på sin urimelighet all den tid de ble kjærester som 16-åringer.

Endret av Capri
Skrev navnet feil
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (15 minutter siden):

Det er i så fall totalt uakseptabelt om friidrettsforbundet har avtalt at Nordås må isoleres fra hele det norske laget fordi Henrik Ingebrigtsen ikke tåler synet av han. Det skal ikke være slik at den som mobbes eller trakasseres blir straffet for det. Det er naturlige skulle vel være at Henrik Ingebrigtsen setter seg ved et annet bord.

Hvordan blir Nordås mobbet? Jeg har hørt han komme med mange utalelser om Jacop, men ikke hørt brødrene si noe tilbake. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (32 minutter siden):

Ikke hvis man har fått beskjed om å ikke være på et spesifikt rom, av grunner vi ikke kjenner til. 

Ja, sånn mobbing der man følger etter noen og er plagsom kun for å plage, for lufta er for alle, og på samling må alle spise sammen selv om noe annet var avtalt.

Nå vet ikke jeg om det stemmer at det var en avtale om at Narve ikke skulle være i dette rommet. Hvis det ikke var det så var det ugrei oppførsel av Henrik. Hvis det var en avtale som Narve valgte å ikke forholde seg til, kan jeg skjønne Henriks reaksjon. At Filip satt og spiste med han kan jo bety at Filip er mer konfliktsky og ikke orket å ta kampen, eller at han faktisk ikke har noe problem med Narve - jeg aner ikke. 

Narve virker ute av stand til å gå forbi en mikrofon eller et kamera uten å slenge noe dritt om Jacob.

Nei, hvis det ikke var avtalt på forhånd, det meget usannsynlige scenario at Narve skulle behandles som et frafallent Jehovas vitne under måltidet, så er ganske riktig Henriks oppførsel ugrei.

Så kan man jo prøve å se litt lenger enn at man personlig liker den ene bedre enn den andre, og spørre seg hvor sannsynlig det er at mange reagerer i den grad at de reiser seg og følger etter Narve heller enn å spise med Henrik om det på forhånd forelå avtale om at spisesal var merket "Narve ingen adgang".

Så kan man stille spørsmål ved at en erfaren trener så seg nødt til å rapportere denne hendelsen til forbundet om det forelå avtale om å ekskludere Narve fra spisesalen.

Ellers så må man jo gå ut i fra at de andre trenerne og utøverne ikke var informert om at det forelå en slik avtale, kanskje pga de sarte brødrenes angst for "utrygge rammer", hva vet jeg. Og sånn kan vi fortsette.

Eller vi kan anta at det mest sannsynlige skjedde: flere personer reagerte på drittsekk- oppførsel fra Henrik og støttet Narve 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (2 timer siden):

Det er nytt at støttepersoner i landslagssystemet går ut og beskriver oppførselen til Henrik som helt uakseptabel, og hendelsen som ganske så voldsom.

Henrik har ikke, som du sier, mistet besinnelsen kun én gang. Det er et mønster hvor han går i klikkemodus der et normalt voksent individ ville reagert noe mer problemløsningsorientert.

Om han skal få sparken eller ei vet jeg ikke, men han kan jo som en begynnelse greie å oppføre seg ved matbordet. Dette er pensum i barnehagen, og bør vel være innafor.

I hvilke andre situasjoner har Henrik skjelt ut Nordås? Det er første konfrontasjon jeg har hørt om…

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pippi Lotta said:

Hvordan blir Nordås mobbet? Jeg har hørt han komme med mange utalelser om Jacop, men ikke hørt brødrene si noe tilbake. 

Det var et varsel om mobbing fra treneren til Grøvdal etter en hendelse der Henrik krevde Nordås fjernet fra matbordet: https://www.nrk.no/sport/hansen-varslet-forbundet-om-henrik-ingebrigtsen_-_-mobbing-og-trakassering-som-vi-ikke-kan-godta-1.16595851

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (19 minutter siden):

Det er i så fall totalt uakseptabelt om friidrettsforbundet har avtalt at Nordås må isoleres fra hele det norske laget fordi Henrik Ingebrigtsen ikke tåler synet av han. Det skal ikke være slik at den som mobbes eller trakasseres blir straffet for det. Det er naturlige skulle vel være at Henrik Ingebrigtsen setter seg ved et annet bord.

hvis Narve oppfører seg i nærheten like ufyselig mot Jacob på leir som man får inntrykk av av hans egne kommentarer så skjønner jeg at han blir bedt om å holde seg unna.

Jeg leser ikke at det er sagt at Narve skal holde seg unna hele det norske laget, men at han ikke skulle være på dette rommet. I så fall kan jo de som heller vil henge med Narve, velge å henge med ham et annet sted?

Hvis avtalen er at Narve ikke skal være i dette rommet er det ikke naturlig at Henrik skal gå et annet sted.

Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Ikke sant…

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

I hvilke andre situasjoner har Henrik skjelt ut Nordås? Det er første konfrontasjon jeg har hørt om…

Ja, nå skriver jeg at det er et mønster der han går i klikkemodus, ikke at det hver gang er rettet mot Narve.

Under mesterskap har vi sett han fråde over forbund, trenere og hvermannsen som ikke er i stand til å gi broren korrekt oppkjøring til løp.

Tror du får lese litt mer nøye over hva du svarer på.

Men at det er sannsynlig at det er eneste gang Narve blir skjelt ut av Henrik derimot, det tror jeg ikke. De har vel heller aldri vært kamerater, virker i det hele tatt absurd å dra inn begrepet lagkamerater i det segmentet Henrik & co opererer i nå.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (3 minutter siden):

Nei, hvis det ikke var avtalt på forhånd, det meget usannsynlige scenario at Narve skulle behandles som et frafallent Jehovas vitne under måltidet, så er ganske riktig Henriks oppførsel ugrei.

Så kan man jo prøve å se litt lenger enn at man personlig liker den ene bedre enn den andre, og spørre seg hvor sannsynlig det er at mange reagerer i den grad at de reiser seg og følger etter Narve heller enn å spise med Henrik om det på forhånd forelå avtale om at spisesal var merket "Narve ingen adgang".

Så kan man stille spørsmål ved at en erfaren trener så seg nødt til å rapportere denne hendelsen til forbundet om det forelå avtale om å ekskludere Narve fra spisesalen.

Ellers så må man jo gå ut i fra at de andre trenerne og utøverne ikke var informert om at det forelå en slik avtale, kanskje pga de sarte brødrenes angst for "utrygge rammer", hva vet jeg. Og sånn kan vi fortsette.

Eller vi kan anta at det mest sannsynlige skjedde: flere personer reagerte på drittsekk- oppførsel fra Henrik og støttet Narve 

Hvem er disse flere personene? Denne enkelt-treneren i tillegg til Svela som er kompisen til Narve?

Selvsagt var det ikke avtalt at Narve skal behandles som et frafallent jehovas vitne under måltidene, men kanskje var det avtalt at «rom A er Ingebrigtens safe space, der skal ikke Gjert sine folk oppholde seg». 

Kanskje Grøvdal sin trener ikke visste det, eller kanskje han bare ikke liker Henrik og synes Narve burde få lov å være der han vil - hvem vet.

Svava skrev (1 minutt siden):

Det var et varsel om mobbing fra treneren til Grøvdal etter en hendelse der Henrik krevde Nordås fjernet fra matbordet: https://www.nrk.no/sport/hansen-varslet-forbundet-om-henrik-ingebrigtsen_-_-mobbing-og-trakassering-som-vi-ikke-kan-godta-1.16595851

Så… en outburst fra Henrik er mobbing, mens Narves ekle kommentarer igjen og igjen over tid om Jacob og Henrik, er ikke mobbing…?

Forøvrig oppfattet tydeligvis ikke idrettsledelsen den muntlige kommentaren fra denne treneren som et varsel.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (5 minutter siden):

Mobbing foregår over tid, en hendelse er ikke mobbing. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (3 minutter siden):

Hvem er disse flere personene? Denne enkelt-treneren i tillegg til Svela som er kompisen til Narve?

Selvsagt var det ikke avtalt at Narve skal behandles som et frafallent jehovas vitne under måltidene, men kanskje var det avtalt at «rom A er Ingebrigtens safe space, der skal ikke Gjert sine folk oppholde seg». 

Kanskje Grøvdal sin trener ikke visste det, eller kanskje han bare ikke liker Henrik og synes Narve burde få lov å være der han vil - hvem vet.

Så… en outburst fra Henrik er mobbing, mens Narves ekle kommentarer igjen og igjen over tid om Jacob og Henrik, er ikke mobbing…?

Forøvrig oppfattet tydeligvis ikke idrettsledelsen den muntlige kommentaren fra denne treneren som et varsel.

Eller kanskje det er enklere at du bare klikker deg inn på en av de mange nyhetssakene om dette temaet i dag og leser hva denne treneren sier om Henriks oppførsel.

Da slipper du å lage teorier om hva du tror, eller skulle ønsket at hendelsen foregikk.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 minutt siden):

hvis Narve oppfører seg i nærheten like ufyselig mot Jacob på leir som man får inntrykk av av hans egne kommentarer så skjønner jeg at han blir bedt om å holde seg unna.

Jeg leser ikke at det er sagt at Narve skal holde seg unna hele det norske laget, men at han ikke skulle være på dette rommet. I så fall kan jo de som heller vil henge med Narve, velge å henge med ham et annet sted?

Hvis avtalen er at Narve ikke skal være i dette rommet er det ikke naturlig at Henrik skal gå et annet sted.

Ikke sant…

"Dette rommet" vil jeg anta er en spisesal all den tid frokost ble inntatt under denne episoden. Jeg har vanskelig for å tro at Narve Gilje Nordås skulle bli nektet adgang til spisesalen under en treningsleir. Selv lederne i forbundet, som virker å være uten ryggrad, vil forhåpentligvis ikke godta et slikt krav fra brødrene Ingebrigtsen. Men du tenker kanskje det er helt gret om Nordås sitter alene i et kott å spiser? 

Merker meg forøvrig at Philip Ingebrigtsen ikke hadde noe problem med å sitte ved samme bord som Narve Gilje Nordås. Da kan vi vel anta det er to blad Ingebrigtsen som kjører showet mot Nordås.

Treneren som varslet om saken sier i intervjuet at de satt sammen med Nordås å spiste på et annet bord resten av oppholdet. Så nei, det tyder ikke på at "avtalen var at Nordås skulle holde seg borte fra dette rommet".

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (4 timer siden):

Men stemmer det at det var en avtale at Narve ikke skulle være i det rommet? Men ignorerte avtalen og var der likevel?

Narve fremstår mer som en mobber for meg, en sånn «luften er for alle»

Det kan være at Henrik har gjort en avtale som handler om at Gjert eller gutta hans ikke har adgang, og at han håndhevet dette når han bortviste Narve fra bordet.   

Men en avtale som går ut på å ekskludere deler av laget er ingen sunn avtale, og åpenbart ikke en avtale Narve aksepterte.

Avtalen burde vært motsatt. At de som ønsket å slippe samvær med Gjert- tilhengere burde gå bort i stedet for å bortvise noen.

Henrik gjorde en kostbar feil. Hans sponsormarkedsverdi falt til ca null, og Jacob ble vesentlig mindre verdt enn Warholm. Jacob kunne hatt sponsorverdi på Warholmnivå dersom han hadde vært god i sosial samhandling og utstråling.

Endret av I Grosny
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

keops skrev (8 minutter siden):

Eller kanskje det er enklere at du bare klikker deg inn på en av de mange nyhetssakene om dette temaet i dag og leser hva denne treneren sier om Henriks oppførsel.

Da slipper du å lage teorier om hva du tror, eller skulle ønsket at hendelsen foregikk.

Jeg leser linken i tråden her ja, og der fremstår det som om Narve faktisk ikke skulle være der, men at han ikke gjorde noe galt ut over å bryte den avtalen.

«Av den grunn var det snakket om på forhånd å holde avstand mellom Narve og Ingebrigtsen»

At denne treneren ikke liker Henrik er egentlig ikke så relevant. Sånn jeg leser det mener han som klaget at Henrik ikke sa i fra på en ok måte og forbundet har også tatt opp måten han sa fra på, men det fremkommer ikke at Henrik lyver om at Narve ikke skulle være der.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida skrev (7 minutter siden):

"Dette rommet" vil jeg anta er en spisesal all den tid frokost ble inntatt under denne episoden. Jeg har vanskelig for å tro at Narve Gilje Nordås skulle bli nektet adgang til spisesalen under en treningsleir. Selv lederne i forbundet, som virker å være uten ryggrad, vil forhåpentligvis ikke godta et slikt krav fra brødrene Ingebrigtsen. Men du tenker kanskje det er helt gret om Nordås sitter alene i et kott å spiser? 

Merker meg forøvrig at Philip Ingebrigtsen ikke hadde noe problem med å sitte ved samme bord som Narve Gilje Nordås. Da kan vi vel anta det er to blad Ingebrigtsen som kjører showet mot Nordås.

Treneren som varslet om saken sier i intervjuet at de satt sammen med Nordås å spiste på et annet bord resten av oppholdet. Så nei, det tyder ikke på at "avtalen var at Nordås skulle holde seg borte fra dette rommet".

Nei det høres ikke plausibelt ut at Narve skulle være nektet adgang til spisesalen hvis det kun er en spisesal der. Det må vel enten være snakk om at der er flere spisesaler, eller at det var en viss del av rommet som var satt av til dem så de skulle slippe å møte folkene til Gjert. Eller så er Henrik og hele idrettsforbundet onde psykopater som mener at Narve skal sitte inne på rommet sitt alene og spise, kun for å mobbe Narve, men det høres ikke spesielt sannsynlig ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 minutt siden):

Jeg leser linken i tråden her ja, og der fremstår det som om Narve faktisk ikke skulle være der, men at han ikke gjorde noe galt ut over å bryte den avtalen.

«Av den grunn var det snakket om på forhånd å holde avstand mellom Narve og Ingebrigtsen»

At denne treneren ikke liker Henrik er egentlig ikke så relevant. Sånn jeg leser det mener han som klaget at Henrik ikke sa i fra på en ok måte og forbundet har også tatt opp måten han sa fra på, men det fremkommer ikke at Henrik lyver om at Narve ikke skulle være der.

Da får du bare fortsette å leve i den tro at det var en avtale om at Narve ikke skulle få spise sammen med de andre. Dette virker dog veldig usannsynlig. Det ligger liksom litt i kortene at når man drar på samling så må man forvente å støte på de andre utøverne.

Hva skal Henrik gjøre om Gjert får et ikke usannsynlig tilbud om å trene utøvere fra andre nasjoner? Forlange at VM kun skal inneholde løpere fra nasjoner som han godkjenner først?

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
keops skrev (6 minutter siden):

Da får du bare fortsette å leve i den tro at det var en avtale om at Narve ikke skulle få spise sammen med de andre. Dette virker dog veldig usannsynlig. Det ligger liksom litt i kortene at når man drar på samling så må man forvente å støte på de andre utøverne.

Hva skal Henrik gjøre om Gjert får et ikke usannsynlig tilbud om å trene utøvere fra andre nasjoner? Forlange at VM kun skal inneholde løpere fra nasjoner som han godkjenner først?

I denne låste situasjonen er det vel ikke så usannsynlig at det har vært noen avtaler slik at alle kan være med på treningsreise? Trist at det er blitt sånn, men vanskelig for forbundet også som skal prøve å ta hensyn til alle i den låste situasjonen. 
Når det er sagt så er jeg enig med varsleren at man må kreve av voksne mennesker at de oppfører seg uansett. Det er mange måter å si/møte ting på. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (7 minutter siden):

I denne låste situasjonen er det vel ikke så usannsynlig at det har vært noen avtaler slik at alle kan være med på treningsreise? Trist at det er blitt sånn, men vanskelig for forbundet også som skal prøve å ta hensyn til alle i den låste situasjonen. 
Når det er sagt så er jeg enig med varsleren at man må kreve av voksne mennesker at de oppfører seg uansett. Det er mange måter å si/møte ting på. 

Nå har jo Henrik og Narve hatt noen hyggelige hand shakes i nyere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (50 minutter siden):

Hvis avtalen er at Narve ikke skal være i dette rommet er det ikke naturlig at Henrik skal gå et annet sted.

Ikke sant…

Narve oppfører seg absolutt ikke dårlig, det er det Henrik og Jakob som gjør.

Her er Jakob's stjernestatus brukt for å legge press på friidrettsforbundet for å sabotere for Narve, alt fordi brødrene ikke evner å forholde seg som voksne mennesker som evner å omgås parter de er i konflikt med på en hensiktsmessig måte. Ikke overraskende i så måte at friidrettsforbundet har måtte etterkomme sin største stjerne sitt ønske.

Det er derimot et urimelig krav gutta har satt, som går ut over og ødelegger for andre.

Klart Narve har all grunn til å ta til motmæle, de saboterer bevisst hans sjanser. Synes Narve har taklet det forbilledlig og vært flink og forsiktig med hva han har sagt, klart han har all rett til å komme med noe i retur.

Løperbrødrene (foruten Filip) er urimelige og rett og slett ufordragelige personligheter som er alt for høy på seg selv og således også valser over andre og tenker bare på seg selv, hos meg står de absolutt ikke høyt i kurs og må endre seg for at jeg skal evne å si noe positivt om dem.

Narve har derimot gjort et godt inntrykk, og jeg synes at han har vært i overkant diplomatisk og real overfor løperbrødrene, jeg hadde forventet at han sa i fra skarpere enn hva han har gjort all den tid at de ødelegger så mye for han som det de gjør.

For meg kan Jakob knekke foten i vinter og spolere hele neste sesong, at en usympatisk trass drittunge skal vinne noe i OL, de medaljene trenger vi strengt tatt ikke da jeg ikke unner han noe som helst slik de to brødrene driver på.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (58 minutter siden):

Starte å reflektere litt, ikke bare tolke etter eget forgodtbefinnende.

Klart at det ble snakket om på forhånd å holde avstand mellom Narve-leiren og Ingebrigtsen, noe som er naturlig all den tid at familiekonflikten er der og at løperbrødrene frøs ut Narve etter at han valgte å fortsette med Gjert som trener og ikke hoppet på tilbudet med å være en del av brødrenes treningsgruppe.

Og Narve gjorde åpenbart helt riktig vurdering på det, at brødrene mislikte det og han og Per Svela således ble fryst ut, Narve havnet således motvillig i en konflikt mellom far og sønner.

Ser man på hvor dypt den konflikten åpenbart stikker så er det naturlig at det snakkes om å holde avstand mellom de to gruppene, men å tolke det som at Narve ikke skal få lov til å spise i matsalen sammen med andre (det er voksne folk dette) det blir slik jeg ser det en spenstig og fullstendig horribel tolkning, du kan ikke vrenge ting så til de grader.

Som historien sier også, mange forlot bordet i sympati med Narve, klart at opptrinnet var sterkt urimelig av Henrik og her er det Henrik som var trass og umoden. Brødrene (foruten Filip) viser seg absolutt ikke fra en god side i denne konflikten.

Uansett hva bakgrunnen for konflikten er, og ja jeg har lest om de styggeste rykter, hvordan brødrene holder på er rett og slett ikke greit samme hva bakgrunnen for det hele bunner i... At de ikke vil snakke om konflikten er også naturlig, åpner de kjeften så blir de åpenbart hvor urimelige de er og vil absolutt ikke vinne sympati, og det har nok rådgivere som driller dem i å håndtere media fortalt dem også...

Det tar seg ikke fint ut den urett de steller i stand ved å benytte Jacob sin stjernestatus for å legge press på forbund, som det ikke er overraskende at de har lykkes med... Det uttales ikke at det er dem som har lagt det presset på forbundet, men det er jo åpenbart at slik er det, det som overrasker meg mest er hvor feige forbundslederne har vært og lar det hele gå ut over Narve sin satsing og Gjert som trener.

Men altså, stjerner i forbund har en tendens til å få det som dem vil, ser man jo over alt. Så at forbundet har føyet seg er nesten som forventet all den tid Jakob er deres største stjerne og den som forventes å ta flest medaljer, klart løpeguttas ønsker da blir tatt til følge.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...