Gå til innhold

Tradisjon at brudens foreldre betaler for bryllupet?

AnonymBruker
 Del

Anbefalte innlegg

Er dette vanlig blandt "hvermannsen" eller kun i bestemte samfunnslag eller kulturer?

Anonymkode: f060f...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min far er fra en liten bygd på vestlandet og han insisterte på å betale fordi det var sånn det var der han vokste opp. Han fikk betale litt, ikke alt! 😆

Anonymkode: b7c0d...eab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamledager var dette enn tradisjon, mannens foreldre betalte da drikken. Noen få velger å fortsette med dette, mens de fleste følger den nye og oppdaterte tradisjonen, at brudeparet betaler selv.

Anonymkode: 58dd0...ebf

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gammeldags.

Er man voksen nok til å gifte seg, er man voksen nok til å betale for bryllupet.

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager var dette tradisjon ja. Men ingen jeg kjenner har hatt det slik.

Anonymkode: 5945e...bb6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om dette. Brudeparet betaler selv, tenker jeg. 

Anonymkode: be2a5...981

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, sjelden idag.  Folk er ikke 18 når de gifter seg lengre og kan betale det selv. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er veldig vanlig, men vet at endel har foreldre som bidrar. Før var det vanlig, men så var jo kulturen endel annerledes da. 

Anonymkode: b86fa...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planla selvfølgelig å betale alt selv. Da å gifte seg var vårt valg. 

Men pappa insisterte på å betale for middagen, det betydde ekstremt mye for han forstod vi etterhvert. Da ble plutselig svigers fornærmet fordi de gjerne ville ha bidratt. 

Skal ikke være lett å gifte seg😅

(vi var forresten nesten 30, og tjente/tjener mer enn nok til å betale for oss selv) 

Anonymkode: 0d612...171

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre foreldre betaler like mye. Vi er tre døtre, så noe annet kunne fort blitt veldig dyrt.

Anonymkode: 1fd0f...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er vanlig nå. 
Det er vel en rest av den gamle tradisjonen med medgift. Da var det et problem å få flere døtre, man måtte få giftet de bort for at de skulle klare seg og ikke ligge familien til byrde. Derfor betalte faktisk foreldrene i praksis til den familien datteren gifter seg inn i. 
Har hørt historier fra lenger sør i Europa der far rett og slett ikke hadde råd til å få bortgiftet de yngste døtrene, de måtte derfor gå i kloster. 
Gode gamle dager folkens 😜

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (3 minutter siden):

Det er vel en rest av den gamle tradisjonen med medgift. Da var det et problem å få flere døtre, man måtte få giftet de bort for at de skulle klare seg og ikke ligge familien til byrde. Derfor betalte faktisk foreldrene i praksis til den familien datteren gifter seg inn i. 
Har hørt historier fra lenger sør i Europa der far rett og slett ikke hadde råd til å få bortgiftet de yngste døtrene, de måtte derfor gå i kloster. 

Bedre å bo i kloster, enn å bli giftet bort og satt til husarbeid og barneproduksjon. Tenker jeg. 

Anonymkode: b52e7...acd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bedre å bo i kloster, enn å bli giftet bort og satt til husarbeid og barneproduksjon. Tenker jeg. 

Anonymkode: b52e7...acd

Jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Ikke np lengre. Men noen har tradisjon iht at brudgommens foreldre betaler drikke og brudens foreldre betaler maten. Men dog ikke noe du kan forlange 

Anonymkode: a2ac7...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine betalte for søsknene mine sitt bryllup. Nå skal jeg gifte meg, men pappa døde for noen år siden. Mamma betaler for maten og drikke til maten. 

Kommer til å bidra når barna mine skal gifte seg med mindre jeg ikke har mulighet. Da stiller jeg gjerne opp med andre ting 🥰

Anonymkode: 9e4d0...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.  Virkelig ikke.  Dette stammer fra den tiden foreldre måtte sørge for at døtrene fikk seg en forsørger.  Da hadde de jo all grunn til å betale for at de endelig var kvitt en økonomisk byrde.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lengre normen, det var. 
Noen foreldre betaler fortsatt, andre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (11 timer siden):

Jepp. I en del land er det sånn enda. Typisk land med stor fattigdom.

Anonymkode: 1d697...c19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de som har giftet seg i min omgangskrets er det bare to jeg vet om hvor foreldrene bidro. Den ene var det maten og den andre var lokalet. 

Anonymkode: 0d1d1...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

• Opprett ny...