Gå til innhold

Tradisjon at brudens foreldre betaler for bryllupet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Våre foreldre bidro med til sammen omtrent 100 000 kroner til vårt bryllup. Vi var veldig takknemmelige for dette, uten dem hadde vi ikke hatt muligheten til å dele dagen med hele familien siden vi begge var studenter på den tiden. Vi har begge to verdens snilleste foreldre, og dagen ble nydelig med hele storfamilien på begge sider. 

Anonymkode: bb118...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er ikke alle forelder som har råd til å bidra til bryllupet. jeg vet at min far ikke har råd til å hjelpe til så vi må betale alt selv

jeg skulle ønske vi fikk litt hjelp med bryllupet siden det er så store utgifter å vi vil ha et ordelig bryllup ikke et hage party eller bruke en masse tid på å lage ting selv, jeg syns heller ikke det er så fint men det er jo meg da

 

Anonymkode: abc47...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte 50 000,- hver, mannen og jeg, foreldrene mine og foreldrene hans for 200 000,- fikk vi virkelig drømmebryllupet. Det var slettes ikke forventet, men vi er begge enebarn med gifte foreldre som har god råd og dessuten ville ha med noen av sine venner i bryllupet. 130 gjester med åpen bar og 5-retters middag i flotte lokaler. Kommer aldri til å glemme den dagen!

Anonymkode: 1245e...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ utrolig uvanlig tror jeg ikke dette er.  Mine svigerforeldre betalte 100% av summen til datterens bryllup, 50% av summen til sin andre sønn (ønsket å betale mer, der sloss omtrent svigerfar og brudens far om å få betale mest).  Ingenting til vårt bryllup, da, men vi hadde et rimelig bryllup.  Mine foreldre betalte 1/3 for meg og mannen og 1/3 for mitt søsken sitt. 

Likeledes har vi bekostet gullbryllup på dem, i tillegg til andre selskaper.  

De fleste i min krets har fått noe økonomisk støtte fra foreldrene til bryllup, ikke absolutt hele summen, da. Unntaket har vaert andre gangs bryllup i godt voksen alder (men da har gjerne festen vaert mye mindre).

Anonymkode: d7950...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mine venner har giftet seg har foreldrene til både brud og brudgom spyttet i en viss sum. Typ betalt for middag/alkohol/lokalet/etc. Så det har vært en tredelt spleis med brudepar+hans foreldre+ hennes foreldre.

Edit: vil legge til at dette har vært frivillig fra foreldrenes side og summene i henhold til deres økonomiske situasjon.

Da jeg giftet meg var mine svigerforeldre frustrerte over at de ikke kunne betale for noe, siden vi hadde et "trikken til tinghuset og middag med forlovere"-bryllup.

 

 

Endret av Alice123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var vanlig at brudens foreldre stod for maten og underholdning,  og brudgommens foreldre betalte drikke. Begge betalte brudeutstyr til sine respektive barn. Men, brudeparet måtte innrette seg etter foreldrenes økonomi, og de kunne selvsagt ikke bestemme alt selv. Bruden ble "gitt" bort. Vi lever i en annen tid nå.  I dag er brudepar voksne folk, som har flyttet fra barndomshjemmet for lenge siden. Selvfølgelig skal de betale festen sin selv. Dessuten skiller de seg ofte, å da er det jo helt urimelig at foreldrene skal bruke opp sine oppsparte midler for å betale festen. Dere som forventer at foreldrene skal betale, bør virkelig tenke dere om. Det er grenseløst egoistisk. 

Anonymkode: 3bb47...a76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, foreldre mine betalte ikke for for noen av mine bryllup. Kan jeg etterfakturere? 🤣

Anonymkode: b46eb...e87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ønsker man å gifte seg, så burde man vel egentlig klare å betale  for alt dette på egen hånd...     

Anonymkode: 378f0...7a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Midt-østen kulturen min familie kommer fra er det vanlig at brudgommens familie dekker alle utgifter til selskapet. Både min og mannens familie har beholdt den tradisjonen.

Anonymkode: 35cd0...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig med bidrag fra foreldre, men det er ingen automatikk i det.

Vil man gifte seg, må man kunne ta regningen selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel skikk fra den gang kvinner måtte forsørges, av enten ektemann eller foreldre. Da bodde som oftest både brud og brudgom hjemme enda, og ekteskapelig samliv var ikke lov om man ikke var gift. I dag er folk flest voksne, utflyttet og i full jobb når de velger å gifte seg, og i dag er det et valg, det ekteskapelige samlivet har som oftest vart noen år allerede, og det er ingen krav i samfunnet om at man må være gift. Ser på det som en selvfølge at brudeparet betaler dette selv i dag. Vi gjorde det. Til og med mine foreldre som giftet seg i 1968 betalte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I gamle dager var det jo slik, men i dag betaler vel brudeparet selv, eventuelt med hjelp fra foreldre, dersom de har råd til det.

Anonymkode: 657e0...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det var vanlig før ja.

Jeg husker svigermor påpekte det, at mine foreldre burde betale for gildet. 
Selv bidro hun med NULL!! 

Mens mine foreldre bidro med 50 000. Resten bestalte vi for selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 20.9.2022 den 12.20):

Man kan være voksen og fattig

Anonymkode: ee5bc...a9e

Sant, men da planlegger man et bryllup man har råd til, eller dropper det. Man forventer ikke at foreldrene skal betale. (Om de selv ber om å få betale blir det selvsagt en annen sak.)

Anonymkode: 3fcf3...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er vanlig i USA, men gammeldags og utdatert her i Norge. Her er vi selvstendige og betaler selv for bryllupet. 

Anonymkode: 266d6...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...