Gå til innhold

Tradisjon at brudens foreldre betaler for bryllupet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke hørt om noen som har gjort det slik de siste 50 årene. Hos oss betalte begge foreldreparene en sum hver, ca. 50% av utgiftene tilsammen. Så betalte jeg og mannen den andre 50%. Det var en hyggelig overraskelse at de ønsket å betale, de hadde snakket sammen om det og avtalt "bak vår rygg".

Anonymkode: 1245e...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe tradisjon nå lengre nei, det er veldig gammelt. Glad vi betalte alt selv, da kunne vi også bestemme alt.

Anonymkode: 03957...a66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i 1988, og foreldrene våre betalte alt. Mine foreldre betalte for lokalene, middag, drikke, brudekjolen og vi fikk gave i tillegg. Hans foreldre betalte for musikken (levende musikk den gangen :ler: ), blomster, bryllupskake, fotograf og dressen til mannen, pluss gave til oss. Tror det eneste vi betalte selv var ringene og takkekort...
Det var slettes ikke uvanlig for 30-35 år siden. 

Mine egne barn valgte ambassadebryllup i utlandet, hensynsfulle som de er 😁 Hadde de valgt et tradisjonsbryllup, ville jeg valgt å bidra med noe, men ikke i så stor grad som våre foreldre gjorde.

Anonymkode: 3aed5...789

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammeldags. Realiteten er at 50% blir skilt. Galskap at foreldre skal betale for det da. Dessuten så har dagens bryllup blitt sjukt påkostet og dyre, med all verdens luksus. På den tiden foreldre betalte, så var en bryllupsfeiring nærmest en dugnad, og man hadde mye lavere krav til alt.

Anonymkode: 05794...82e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 20.12):

 Er dette vanlig blandt "hvermannsen" eller kun i bestemte samfunnslag eller kulturer?

 Anonymkode: f060f...678

1 800-tallet ringte, og ville ha tilbake alle tradisjonene deres. 

i 2022 burde folk selvfølgelig klare å betale for slike ting selv...         

Anonymkode: 378f0...7a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 20.46):

Bedre å bo i kloster, enn å bli giftet bort og satt til husarbeid og barneproduksjon. Tenker jeg. 

Anonymkode: b52e7...acd

Du lar menn bestemme over deg du altså? 

Anonymkode: 7f0b7...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 20.12):

Er dette vanlig blandt "hvermannsen" eller kun i bestemte samfunnslag eller kulturer?

Anonymkode: f060f...678

Det vanlige er å dele på utgiftene :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke tenkt å bidra da vår datter giftet seg, rett før korona siden de begge var voksne i full jobb og hadde vært samboere i flere år. Men så kom brudgommens foreldre og ville betale en tredjedel, og brudgommen insisterte på at vi måtte betale like mye. For husfredens skyld, så gjorde vi det, selv om vi ikke hadde noen påvirkning på hvordan selve bryllupet ble. Det kommer til å bli dyrt, for nå må vi jo hjelpe de tre andre barna våre tilsvarende den dagen de gifter seg.

Anonymkode: bf419...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte selvfølgelig for hele bryllupet vårt selv, uten bidrag fra noen av foreldrene våre. Det de bidro med var praktisk hjelp i form av kakebaking, rigging, pynting og litt vasking. Det satte vi mer pris på enn penger. 

Anonymkode: 56588...d3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel kanskje tradisjon i gamle dager? De fleste betaler vel selv nå, muligens med bidrag fra foreldre. 
Vi betalte vårt bryllup selv, men min manns foreldre spyttet inn en sum som gave til oss. 

Anonymkode: b6119...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (1 time siden):

Trodde det var foreldrene til begge som delte på utgiftene jeg...

 

Det var nok mer naturlig når man giftet seg i 19-20 års alderen og begge hadde bodd hos foreldrene til da, enn i våre dager når brudeparet er i 30-årene og har vært samboere i 5-10 år. I siste tilfelle betaler de vel bryllupet selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre gav oss/betalte en god sum i gave da vi giftet oss og hans foreldre gav/betalte det samme. Det samme gjør de til de andre søsknene siden begge foreldreparene har råd, selvsagt skal ikke kjønn ha noe å si i 2022 :blink: Super hyggelig gave og det hjalp økonomisk, men det var ikke forventet.

Anonymkode: 4fc02...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er uekte og uønsket bryllup dersom brudens familie ikke betale ..

Anonymkode: 5172a...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Føler det er uekte og uønsket bryllup dersom brudens familie ikke betale ..

Anonymkode: 5172a...b66

Hvorfor skal foreldre betale for noe voksne og etablerte mennesker ønsker å gjøre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brudens foreldre betaler bryllaupet, og Brudgomens foreldre betaler skilsmissen.!

Anonymkode: 8f9b3...f49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (På 21.8.2022 den 21.28):

Hvorfor skal foreldre betale for noe voksne og etablerte mennesker ønsker å gjøre?

Det at brudens foreldre skal betale bryllaupet er vel ei skikk som er utgått på dato. 

Anonymkode: 8f9b3...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Guppy88 skrev (På 16.8.2022 den 20.27):

Det er gammeldags.

Er man voksen nok til å gifte seg, er man voksen nok til å betale for bryllupet.

Man kan være voksen og fattig

Anonymkode: ee5bc...a9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...