Gå til innhold

«Hvis du blir frisk fra ME så har du aldri hatt det»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hodepinen er der like herlig den. Migrenebehandling er selvsagt prøvd uten effekt. Alt av helsekost er prøvd. Alle råd som hjalp andre er prøvd. Du er ikke istand til å jobbe, være med venner, se på TV. Du ligger på et mørkt rom med grusomme smerter. 
Du er fortatt like lykkelig at det ikke var noe alvorlig? 

Anonymkode: d5bd3...04d

Dette er jo klassisk me-sjargong, har jeg skjønt at å ha lest litt for mange tråder om dette fenomenet her inne. Man er sykdommen sin. 

Jeg kjenner flere med alvorlig migrene, og de er alle opptatt av å finne en kur, og de fleste har funnet behandlinger som virker. Og noen "vokser det av seg". Og de fleste er i full jobb. 

Det er helt tydelig noe mentalt på gang med ME-klanen. Noe vi ikke ser med andre sykdommer, vel kanskje bortsett fra Fibromyalgi, som heller ikke ødelegger kroppen. På 1800-tallet ville alt dette blitt kalt "Hysteri". 

Anonymkode: 1fea9...954

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Man kan dø av det jo, hele kroppen svikter til slutt, hvis man ikke klarer å spise, bare ligger inne på et mørkt rom.

Anonymkode: 81ec4...41b

Hvem har dødd av me? Ingen såvidt meg bekjent. Men du har kanskje andre kilder?

Anonymkode: 46605...a67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anbefaler at du leser deg opp på hva vi i dag vet om ME. IOM-rapporten fra 2015 er et godt utgangspunkt da den sammenfatter all forskning som er gjort på ME gjennom tiår.https://nap.nationalacademies.org/catalog/19012/beyond-myalgic-encephalomyelitischronic-fatigue-syndrome-redefining-an-illness

Anonymkode: 0c286...7ab

Det man vet er at det ikke finnes fysiske årsaker. Og det etter årelang forskning. Godt nok for meg til å konkludere at me er psykisk betinget. Og det mener veldig mange blant helsepersonell også, som ser hvilke personer som får denne diagnosen 

Anonymkode: 46605...a67

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det man vet er at det ikke finnes fysiske årsaker. Og det etter årelang forskning. Godt nok for meg til å konkludere at me er psykisk betinget. Og det mener veldig mange blant helsepersonell også, som ser hvilke personer som får denne diagnosen 

Anonymkode: 46605...a67

Hvor i IOM-rapporten leser du dette? Når du kommer med såpass særegne påstander må du henvise til kilden. 

Anonymkode: 0c286...7ab

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det man vet er at det ikke finnes fysiske årsaker. Og det etter årelang forskning. Godt nok for meg til å konkludere at me er psykisk betinget. Og det mener veldig mange blant helsepersonell også, som ser hvilke personer som får denne diagnosen 

Anonymkode: 46605...a67

Har du sjekket ut den siste forskningen på dette feltet, det ser nemlig ikke sånn ut.

Hvilken forskning er det du har lest som tilsier at dette er psykisk betinget?

Og hva mener du med siste setning "Og det mener veldig mange blant helsepersonell også, som ser hvilke personer som får denne diagnosen"?

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt sykt. Ingen dør av Me. Skjerp deg

Anonymkode: 46605...a67

Joda, folk dør av ME. Betyr ikke at det er utbredt men det skjer.. Noen blir så syke at livsviktige funksjoner i kroppen slutter å virker. Er bare å lese seg opp, så ser man at fler har fått ME som offisiell dødsårsak, er nok også underrapportert som dødsårsak. 

Anonymkode: 4f293...2e9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det man vet er at det ikke finnes fysiske årsaker. Og det etter årelang forskning. Godt nok for meg til å konkludere at me er psykisk betinget. Og det mener veldig mange blant helsepersonell også, som ser hvilke personer som får denne diagnosen 

Anonymkode: 46605...a67

Noen konkluderte også en gang i tiden at HIV/Aids var guds straff for Homofili.

Anonymkode: 4f293...2e9

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo klassisk me-sjargong, har jeg skjønt at å ha lest litt for mange tråder om dette fenomenet her inne. Man er sykdommen sin. 

Jeg kjenner flere med alvorlig migrene, og de er alle opptatt av å finne en kur, og de fleste har funnet behandlinger som virker. Og noen "vokser det av seg". Og de fleste er i full jobb. 

Det er helt tydelig noe mentalt på gang med ME-klanen. Noe vi ikke ser med andre sykdommer, vel kanskje bortsett fra Fibromyalgi, som heller ikke ødelegger kroppen. På 1800-tallet ville alt dette blitt kalt "Hysteri". 

Anonymkode: 1fea9...954

Nei, på 1800-tallet ble dette kalt nevrasteni. 
 

Og nei, ME-syke er ikke sykdommen sin. De er like opptatt av å finne en kur som alle andre med andre sykdommer. 

Problemet med ME er at det ikke finnes en tablett eller en pause fra sykdommen, slik det gjør med feks migrene. Derfor kjenner du noen med migrene i full jobb - og ingen ME-syke i full jobb.  Derav sammenligningen min med ekstrem hodepine hver dag som ingen tabletter hjelper for…

Anonymkode: d5bd3...04d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem har dødd av me? Ingen såvidt meg bekjent. Men du har kanskje andre kilder?

Anonymkode: 46605...a67

Joda, finnes en oversikt over de som har dødd av ME. Det er sjeldent, men det skjer - og det kan skje igjen dersom en med alvorlig grad ME presses til noe de ikke tåler. Har man ME kan man når som helst bli en grad sykere, fra mild til moderat, fra moderat til alvorlig og fra alvorlig til svært alvorlig. Presses en som har grad 3/4 kan man kollapse og dø.

Anonymkode: d5bd3...04d

  • Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (56 minutter siden):

Har du sjekket ut den siste forskningen på dette feltet, det ser nemlig ikke sånn ut.

Hvilken forskning er det du har lest som tilsier at dette er psykisk betinget?

Og hva mener du med siste setning "Og det mener veldig mange blant helsepersonell også, som ser hvilke personer som får denne diagnosen"?

Hva tror du…?

Anonymkode: 46605...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det man vet er at det ikke finnes fysiske årsaker. Og det etter årelang forskning. Godt nok for meg til å konkludere at me er psykisk betinget. Og det mener veldig mange blant helsepersonell også, som ser hvilke personer som får denne diagnosen 

Anonymkode: 46605...a67

Dette er helt, helt feil…. 🙈

Anonymkode: d5bd3...04d

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Joda, finnes en oversikt over de som har dødd av ME. Det er sjeldent, men det skjer - og det kan skje igjen dersom en med alvorlig grad ME presses til noe de ikke tåler. Har man ME kan man når som helst bli en grad sykere, fra mild til moderat, fra moderat til alvorlig og fra alvorlig til svært alvorlig. Presses en som har grad 3/4 kan man kollapse og dø.

Anonymkode: d5bd3...04d

Ok, ok. Gir meg. Me-livstruende sykdom. Faktisk verre enn kreft. Skal vi ikke bare like greit plassere me øverst i listen over alvorlige sykdommer. Skal hilse fra søstera mi som fikk hjerneslag, og som må kjempe om ressurser innen rehab og ellers. Viktig at me -pasienter med alvorlig men ikke påvisbar fysisk sykdom får mest oppmerksomhet nemlig. Helt greit. Ikke bruk alle kreftene på nettfora bare. Husk det. 

Anonymkode: 46605...a67

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva tror du…?

Anonymkode: 46605...a67

Det er ikke det jeg spurte om, jeg spurte deg om du kan utdype hva slags forskning du baserer påstanden din på, hvor mye forskning du har lest deg opp på og hva du mener med den siste påstanden din her:

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det mener veldig mange blant helsepersonell også, som ser hvilke personer som får denne diagnosen 

Anonymkode: 46605...a67

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, ok. Gir meg. Me-livstruende sykdom. Faktisk verre enn kreft. Skal vi ikke bare like greit plassere me øverst i listen over alvorlige sykdommer. Skal hilse fra søstera mi som fikk hjerneslag, og som må kjempe om ressurser innen rehab og ellers. Viktig at me -pasienter med alvorlig men ikke påvisbar fysisk sykdom får mest oppmerksomhet nemlig. Helt greit. Ikke bruk alle kreftene på nettfora bare. Husk det. 

Anonymkode: 46605...a67

Nå må du gi deg.  Jeg har hatt ME og ja, det kan sammenlignes med de som går på cellegift med tanke på livskvalitet, men det er ikke verre enn å ha kreft. Kanskje slutte å diskutere her inne, det gir bare ME-syke verre rykte. Jeg støtter ME-syke for jeg vet hvor grusomt det er. Men ingen vil noengang forstå uten å hatt det selv,  og det må dere her inne akseptere. (Jeg er tilnærmet frisk,  men har desverre ingen gode råd, jeg var bare heldig). 

Anonymkode: 8ed33...bb9

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt sykt. Ingen dør av Me. Skjerp deg

Anonymkode: 46605...a67

Jo. Noen dør faktisk av ME. Det er eksempler på folk som har vært så utmattet at de ikke har tatt til seg næring og dermed dødd av multiorganssvikt. 

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå må du gi deg.  Jeg har hatt ME og ja, det kan sammenlignes med de som går på cellegift med tanke på livskvalitet, men det er ikke verre enn å ha kreft. Kanskje slutte å diskutere her inne, det gir bare ME-syke verre rykte. Jeg støtter ME-syke for jeg vet hvor grusomt det er. Men ingen vil noengang forstå uten å hatt det selv,  og det må dere her inne akseptere. (Jeg er tilnærmet frisk,  men har desverre ingen gode råd, jeg var bare heldig). 

Anonymkode: 8ed33...bb9

Tror jeg svarte feil person. 

Anonymkode: 8ed33...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ok, ok. Gir meg. Me-livstruende sykdom. Faktisk verre enn kreft. Skal vi ikke bare like greit plassere me øverst i listen over alvorlige sykdommer. Skal hilse fra søstera mi som fikk hjerneslag, og som må kjempe om ressurser innen rehab og ellers. Viktig at me -pasienter med alvorlig men ikke påvisbar fysisk sykdom får mest oppmerksomhet nemlig. Helt greit. Ikke bruk alle kreftene på nettfora bare. Husk det. 

Anonymkode: 46605...a67

Har jeg sagt det er verst av alle alvorlige sykdommer? Kan man ikke bare anerkjenne at alvorlig sykdom er grusomt tøft for den som er rammet enten det er kreft eller hjerneslag eller ALS eller ME grad 3/4…? 
 

De hardest rammede ME-syke verken skriker om oppmerksomhet eller bruker krefter på nettforum. Det er de alt for syke til. Husk det.

Anonymkode: d5bd3...04d

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på de med ME grad 3 eller 4. I tillegg til at mange som har ME blir stigmatisert, mistrodd, uglesett, mistenkt for å være lat, trygdesnylter og for å "ikke ville bli frisk". ME må være en av de verste diagnosene å få. Ikke bare pga sykdommen, men fordi man ikke blir trodd. Man blir sett på som lat, slapp, giddalaus, trygdesnylter og som en som gjør sykdommen til sin identitet. Vent, er det i det hele tatt en sykdom? Er du sikker på at det ikke bare sitter i hodet og i viljen? Hvorfor ikke prøve LP eller kognitiv terapi? Får det ikke effekt er det din egen skyld. 
 

:ironi:

Stakkars mennesker som blir mistrodd som lat og snylter, når de har mer enn nok med å overleve dagene.. 💔❤️

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (4 minutter siden):

Jeg synes synd på de med ME grad 3 eller 4. Jeg mistenker selv ME, da grad 1 eller 2, som er ille nok. I tillegg til at mange som har ME blir stigmatisert, mistrodd, uglesett, mistenkt for å være lat, trygdesnylter og for å "ikke ville bli frisk". ME må være en av de verste diagnosene å få. Ikke bare pga sykdommen, men fordi man ikke blir trodd. Man blir sett på som lat, slapp, giddalaus, trygdesnylter og som en som gjør sykdommen til sin identitet. Vent, er det i det hele tatt en sykdom? Er du sikker på at det ikke bare sitter i hodet og i viljen? Hvorfor ikke prøve LP eller kognitiv terapi? Får det ikke effekt er det din egen skyld. 
 

:ironi:

Stakkars mennesker som blir mistrodd som lat og snylter, når de har mer enn nok med å overleve dagene.. 💔❤️

Stakkars… kjempesynd på dere. Mest synd på dere, helt klart 

Anonymkode: 46605...a67

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (20 minutter siden):

Det er ikke det jeg spurte om, jeg spurte deg om du kan utdype hva slags forskning du baserer påstanden din på, hvor mye forskning du har lest deg opp på og hva du mener med den siste påstanden din her:

 

Sorry, gidder ikke. All forskning er ikke god forskning. Det kan du ta med deg

Anonymkode: 46605...a67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...