Gå til innhold

Noen som har erfaring med å dele leilighet/bo i kollektiv med nære venninner over flere år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan gikk det? Er dere fremdeles like gode venner i dag? 

Anonymkode: d103e...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror suksess med denne boformen avhenger av hvor samstemte dere er. Hvor gode dere er på å samarbeide, ærlighet, vilje til å tilpasse seg hverandre og personlige egenskaper og hva man ønsker ut av det. Jo mer bevisst man er på å holde sammen og jobbe seg igjennom uenigheter og finne løsninger, jo bedre er det.

Det er på mange måter likt med ekteskap/samboerskap.

Mange tenker ikke over at de velger feil personer å bo sammen med. Feks om en røyker og den andre ikke. Eller om en liker en fest, og den andre vil ha fred og ro.

Anonymkode: fee0c...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meg, men lillebroren min fikk seg veldig gode kompiser der, de har fremdeles kontakt i dag og treffes ofte :-)

Har også ei veninne som bodde slik der alt gikk galt og hun måtte flytte.. De hun bodde med var utrolig rotete og grisete, og de holdt ikke sin del av listen der de skulle vaske og rydde, og siden hun ikke ville ha det skittent så endte det alltid opp med at hun ordnet etter de andre.

Det var også et stort problem at når hun skulle lese til prøver og lignende så hadde de full fest med musikk og bråk.

Anonymkode: 39d1d...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen venner er som vin og sjokolade. Veldig bra i passe doser, men ikke hele tiden hver dag.

Anonymkode: 6ca3b...574

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd med flere...

Hun ene gikk det veldig veldig bra med, vi var veldig like, men dessverre var vi unge, og mistet kontakten fordi hun flyttet sammen med kjæresten og ble gravid.. Og dette var på den tiden man betalte minuttpris for å ringe og før internett var allemannseie, så ingen av oss hadde råd til å holde kontakten... Og når det plutselig var gått mange år og vi fant hverandre på Facebook, ble det ikke like naturlig med kontakt, livssituasjonene våre var fortsatt altfor forskjellige... 

De andre har det ikke gått så bra med, har delvis kontakt med ei, men mest på bekjentskapsnivå, slå av en prat når vi møtes og følger hverandre på SoMe... Resten er blokkert eller 0 kontakt... 

Anonymkode: fe6b7...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kan legge til at jeg allerede bor i kollektiv med de upsa og downsa som følger med, men jeg bor med folk jeg ikke kjente fra før av. Vi er ikke veldig nære, og det fungerer helt greit. Nå har det seg slik at det blir et ledig rom, og jeg lurer derfor på om det vil være dumt eller ikke å få inn en av mine nærmeste venninner. Jeg har fra før av dårlig erfaring med det, og lurer på om det bare er meg eller om det egentlig lønner seg å bo med folk man henger mye med på fritiden og er glade i. Jeg er er mest redd for å ødelegge den såkalte venninne-magien. TS

Anonymkode: d103e...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, med flere og det gikk veldig fint. Like gode venner i dag, bortsett fra den ene hvor det er andre årsaker til manglende kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg delte leilighet i flere år med en venninne, og var bevisst på at jeg ikke ønsket å dele med mine aller nærmeste venninner.

Anonymkode: 6657c...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar! Kan legge til at jeg allerede bor i kollektiv med de upsa og downsa som følger med, men jeg bor med folk jeg ikke kjente fra før av. Vi er ikke veldig nære, og det fungerer helt greit. Nå har det seg slik at det blir et ledig rom, og jeg lurer derfor på om det vil være dumt eller ikke å få inn en av mine nærmeste venninner. Jeg har fra før av dårlig erfaring med det, og lurer på om det bare er meg eller om det egentlig lønner seg å bo med folk man henger mye med på fritiden og er glade i. Jeg er er mest redd for å ødelegge den såkalte venninne-magien. TS

Anonymkode: d103e...234

Styr unna om du kan ;)

Anonymkode: fe6b7...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det passer nok ikke for alle nei, man bør ikke være bestevenninner tror jeg...så må man SKRIVE ned husregler. Ikke godta at den andre får seg kjæreste på overnatting/flytter inn.

Jeg delte leilighet i 2år med en mann, dette funket utrolig bra. Vi var bekjente fra før, ble venner gjennom dette. Men aldri noe sex.

Anonymkode: 76468...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min delte leilighet med en kompis i alle de fem årene de studerte. De bodde i lag, og gikk i samme klasse på studiene, så de var jo forferdelig mye sammen. De er bestevenner den dag i dag. 

Jeg tror man må være veldig samstemte for at noe sånt skal funke. Jeg hadde ikke klart å bo med en som skulle ha besøk støtt og stadig, rotet og bråkte, og *grøss* prøvde å prate til meg om morgenen.

Anonymkode: 2178c...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytta inn med min beste venninne i en leilighet under studiene, og vi studerte sammen, trente sammen og jobbet på samme sted uten at det var noe problem den første tiden. Det ble dog litt gnisninger etter rundt tre år, da vi begge to var i litt trasige situasjoner ellers i livet og vi ikke var like samkjørte i alle aktiviteter lengre. Vi flyttet fra hverandre og sammen med våre respektive samboere etter fire år sammen, og da var det litt på overtid. Vi er dog fortsatt bestevenner og har kommet oss fint igjennom det som var utfordrende. Det viktigste er å være obs på at det kan oppstå utfordringer, kommunisere godt, og ikke minst forsøke å tilpasse seg hverandre og anstrenge seg for å være behagelige å bo med. Ser tilbake på den tida med savn, selv om det måtte ta slutt en gang!

Anonymkode: cc0c8...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå bra eller dårlig. Med meg gikk det dårlig fordi vi ikke passet til å bo sammen. Men det hadde jeg på følelsen før vi prøvde. Vi ble gode venner igjen når vi flyttet fra hverandre. Andre venninner tror jeg at jeg lett kunne bodd med. Så jeg tenker at du må stole på magefølelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig at dere er nogenlunde like og minst like viktig er at dere evner å ta opp ting og løse konflikter på en måte som begge er komfortable med. 
 

Anonymkode: f9514...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...