Gå til innhold

Avtaler dere julegaveinnkjøp?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Tenker vel kanskje mest på venner/venninner, de det ikke automatisk (for mange) er naturlig å kjøpe til...

Har dere en fast avtale/avtaler dere fra år til år eller dukker det bare plutselig opp gaver/beskjed om at "nå har jeg kjøpt gave til deg"?

Hva synes dere er riktig å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sesselja

Jeg har to venninner jeg kjøper til av sedvane. Vi avtaler aldri, det bare skjer.

Men det hender også at andre venninner enkelte år dukker opp med en gave. Kommer de tidlig, kjøper jeg nok en liten ting til dem også, men rekker jeg det ikke, så sier jeg bare at jeg ikke har kjøpt noe. Det synes jeg er helt greit.

Det skjer også at jeg ønsker å gi en venninne en gave uten at vi har avtalt noe. Kanskje har hun vært en støtte det året, eller jeg synes hun fortjener en liten oppmuntring e.l. Jeg gir fordi jeg vil gi, ikke fordi jeg venter noe tilbake. Faktisk foretrekker jeg IKKE å få noe, fremfor å få noe hastverkskjøpt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper bare gave til to venninner, og vi har kjøpt gaver til hverandre i årevis. Tror vi muligens avtalte det første året, etterpå har vi bare fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "bestandig" bytta julegave med ei venninne siedn barneskolen. Jeg har en gave liggende, og når hun dukker innom med min, får hun sin. Da hun et år ikke dukket opp, så fikk hun heller ikke sin. vi vokste fra hverandre, og har ikke kontakt lenger, og julegavene døde vel ut av seg selv.

Jeg fikk overraskende julegave i posten i fjor fra ei anna venninne, da var det hastverk å kjøpe og sende til henne, det var ikke avtalt. Jeg trodde vi hadde slutta å gi hverandre gaver, ettersom vi heller ikke hadde så mye kontakt lenger grunnet flytting, men det var jo koselig liekvel. Jeg kjøpte selvsagt noe hun ville sette pris på, ikke en hastegave, men den måtte haste med posten, ettersom sendefriten egentlig var ute.... Derfor skal jeg sende henne en gave i god tid før fristen i år, for hun fortjener jo en gave, selv om vi bor langt unna og ikke har så mye kontakt lenger....

Jeg kan ikke huske å ha avtalt julegavekjøp sånn veldig konkret noen gang. Kanskje indirekte ved å spørre hva vedkommende ønsker seg til jul... Da skjønner de jo at det kommer en gave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper gaver til 4 venninner - og pleier å få gave tilbake. Har også vært et par juler, jeg har foreslått av vi heller skal ta oss tid til å spise en bedre middag sammen før jul fremfor å veksle julegaver. Betyr mye mer for meg å møte hverandre fremfor å få en gave. Men selvfølgelig takknemlig for gavene også ;). Er en del venninner som jeg ikke gir gaver til - enten etter at vi har avtalt å ikke gjøre det eller at det bare har blitt sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper til to venninner. Det har vi liksom gjort i alle år. Har noen flasker rødvin på lur om det skulle dukke opp uventede gaver. Rødvin drikker vi jo uansett så det er jo greit å ha selv også om det skulle bli sånn at de ikke gies bort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noen jeg bare kjøper til, for dem er jeg besteveninner med. Men klasseveninner som man ikke er helt sikker på sører man med. Det har skjedd at dem har kommet med gave til meg på lillejulaften. Siden vi ikke hadde avtalt noe hadde ikke jeg kjøpt noe til dem. da følte jeg meg litt uggen. Derfor er det bedre å avtale en ilten gave enn å komme oppi en slik situasjon igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen jeg bare kjøper til, for dem er jeg besteveninner med. Men klasseveninner som man ikke er helt sikker på sører man med. Det har skjedd at dem har kommet med gave til meg på lillejulaften. Siden vi ikke hadde avtalt noe hadde ikke jeg kjøpt noe til dem. da følte jeg meg litt uggen. Derfor er det bedre å avtale en ilten gave enn å komme oppi en slik situasjon igjen.

:Nikke:

Er den situasjonen har har havnet i nå. Jeg REKKER jo å kjøpe noe, men å få beskjed om at "jeg holderpå med julegave til deg jeg, har kjøpt litt, er snart ferdig", den er kjip.

Jeg liker å avtale, jeg er fattig student, hun har akkurat begynt i ny jobb. Jeg har en kort liste i år, har kuttet ut mange av venninners barn som jeg aldri ser likevel, og strikker sokker til venninner som en hyggelig greie, som ikke koster meg noe. Da er det ikke så lett når de kjøper gaver. Jeg klarer ikke å ta imot gaver og ikke gi noe tilbake, og det bør de jo vite, så nå øker jo listen da (med mindre jeg får, på en eller annen lur måte, sagt til henne at "du, gi den til noen andre"). Hun sa at hun vil gi for sin egen del, men hun kjenner meg såpass at hun vet jeg ikke liker sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer alltid på å ha passende gaver liggende klare i huset, som fex en flaske rødvin i en julepse, en konfekteske eller noen lys og servietter, slik at jeg aldri blir "tatt på sengen" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer alltid på å ha passende gaver liggende klare i huset, som fex en flaske rødvin i en julepse, en konfekteske eller noen lys og servietter, slik at jeg aldri blir "tatt på sengen" ;)

Ja, det har jeg og, jeg har jo vin stående/kan hente i mors lager hos de, men det er litt prinsippet - jeg vil ikke overraskes! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi begynte og studere, avtalte jeg med vennindene fra Norge at vi i stedet for og gi hverandre julegaver, så gjør vi noe hyggelig sammen før jul Går på skøyter eller ski, ut og spiser, lager kaker etc. Veldig hyggelig, ikke mindst siden vi ikke ses særlig ofte, og mye bedre enn det med og måtte finne en eller anden gave til x kr. Mine andre venninder gir jeg ikke gaver til, hverken til jul eller bursdag. Synes det er veldig bra, så kan man heller gi en eller anden opmerksomhet når vedkommende fortjener det.

Piglet

Endret av Piglet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt venninnejulebord også, pluss at en av oss (venninne M) alltid har julefest ca en uke før jul...

Og har vi ikke avtalt noe så pleier vi ikke å gi noe er jeg vant til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to venninner som jeg gir julepresanger til hvert år,to av mine nærmeste venninner. Likevel blir det til at vi avtaler hvert år, de spør gjerne "skal vi gi julepresanger til hverandre i år også"? Det føles iblant litt rart, for meg er det jo en selvfølge. Men så slipper man det "problemet" med at ikke begge gir til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bytter gave med ei venninne. Vi har aldri avtalt noe, men siden vi bor langt fra hverandre, så har det falt seg naturlig å sende en ekstra oppmerksomhet til jul og bursdag.

Et år var hun svært syk, så jeg var sikker på at hun ikke orket å ordne gave til meg. Jeg var redd hun ville bli forlegen hvis hun fikk gave av meg når jeg ikke fikk av henne, så jeg lot være å gi henne gave. Men så kom det plutselig gave fra henne likevel, så det endte med at jeg følte meg som den dusten og sendte ei nyttårsgave.

Det er kompliserte greier dette med gaver. ;)

Endret av Selene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...