Gå til innhold

Eier alle flotte hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Million skrev (14 minutter siden):

Jeg vil ikke ha hus (med alt vedlikehold og arbeid det medfører) selv om jeg hadde hatt råd til det. Jeg vil ha leilighet. Har en 3-roms leilighet i Oslo, som jeg eier. Skulle gjerne sett at den var nyere og mere fancy, men det går fint an å bo her. 

Ja, jeg kan hive meg på dette også. Ønsker ikke stort hus og i alle fall ikke hage! For mye vedlikehold.

Skulle gjerne oppgradert til 4-roms leilighet da, slik at jeg og mannen fikk et kontor nå når kontoret har blitt barnerom i 3-roms leiligheten vår. 

Anonymkode: d02da...590

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Eier alle? Jeg har to barn. Vi leier en leilighet 

Jeg synes alle eier og har flotte møbler og store hus. Svær hage. Hva gjør dere? 

Anonymkode: 7365a...2da

Vi eier enebolig og har en del fine møbler. Eier eget firma og har god økonomi. 

3 barn😊

Anonymkode: ae33c...2d5

Skrevet

Det kommer kanskje an på hvor i landet du bor. Tror det er mindre sannsynlig at unge par i dag har mulighet til å kjøpe seg eneboliger med fine møbler dersom de bor i Oslo-området på grunn av det høye prisnivået. Vil tro at sannsynligheten øker jo lengre ut i marka du kommer fordi det rett og slett er rimeligere å kjøpe 😊

Skrevet

Her høres det ut som om du har komplekser, og bare ser de som har det du har lyst på, og ikke alle som har det likt som deg. 

Selvfølgelig eier ikke alle store, fine hus... Selvfølgelig er det mange som leier, som bor i små leiligheter, stygge hus, osv osv. 

Vi bor i et hus, men det er ikke "fint" ;) Det er fra 1970-tallet, og de vi kjøpte fra nærmet seg 90. Så innvendig er det mye som bærer preg av eldre folk med helt annen smak og stil. Vi har ikke tid/råd til å totalt pusse opp alt, så vi har gulnet furu, stygge terrakottafliser, 70-tallet-ringte-og-vil-ha-kjøkkeninnredningen-sin-tilbake-kjøkken, gamle brune stygge innerdører overalt, osv osv. Var hos en kollega, og hans lille total-renoveringsprosjekt-rekkehus var enda verre enn mitt, med beige-blomstrete tapeter overalt. 

Anonymkode: 0c885...608

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har rekkehus fra 70 tallet som vi pusser opp litt etter litt. Vi har fine møbler, men ingenting dyrt eller fancy sånn sett. Jeg liker interiør, men for meg er ikke dyre designting viktig. 

Før dette hadde vi en leilighet. 

Anonymkode: c224b...6bf

Skrevet

Nei, vi prioriterte mindre gjeld og eier et lite hus. 

Anonymkode: 17b93...c7a

• Liker 1
Skrevet

Nå sier ikke TS noe om vedkommende bor i by eller bygd (så vidt jeg kan se). Men hvis vedkommende bor i bygd, skjønner jeg godt oppfattelsen av at "alle andre eier hus". I bygda vi bor, eier alle hus med stor hage (ev. en gård). Leiemarkedet er for studenter og "nyskilte" som leier en kort periode før de har ny partner som de kjøper hus sammen med. 

Vi bygde hus for litt over 20 år siden, har over 2 mål tomt, men jobber i bygda og har derfor lav inntekt (til sammen så vidt en million i brutto årsinntekt). Men i og med vi bor på bygda, så koster det ikke det samme som i byer, så her har de fleste råd til å kjøpe/bygge seg hus så lenge de har en inntekt.

Anonymkode: 06e93...ec2

Skrevet

Eier egen bolig/ villa. Har to barn/tenåringer. Ingen råflott bolig. Bolig i fra 70 tallet litt ute på landsbygda. 

Anonymkode: bdfce...34e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå sier ikke TS noe om vedkommende bor i by eller bygd (så vidt jeg kan se). Men hvis vedkommende bor i bygd, skjønner jeg godt oppfattelsen av at "alle andre eier hus". I bygda vi bor, eier alle hus med stor hage (ev. en gård). Leiemarkedet er for studenter og "nyskilte" som leier en kort periode før de har ny partner som de kjøper hus sammen med. 

Vi bygde hus for litt over 20 år siden, har over 2 mål tomt, men jobber i bygda og har derfor lav inntekt (til sammen så vidt en million i brutto årsinntekt). Men i og med vi bor på bygda, så koster det ikke det samme som i byer, så her har de fleste råd til å kjøpe/bygge seg hus så lenge de har en inntekt.

Anonymkode: 06e93...ec2

Alt uten for Oslo er ikke bygd da.. vi bor på et tettsted som har bystatus. Her har alle eget hus. En del 60 åringer selger unna husene sine og kjøper seg leiligheter. Flotte nybygde leiligheter til mange mill. 
skjønner godt de vil ha mindre styr med hus og hage når de kommer opp i åra og barna har flyttet ut for lengst 

Anonymkode: 4c463...d53

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg synes alle eier og har flotte møbler og store hus. Svær hage. Hva gjør dere? 

Vi eier, tok over for seks år siden. Vi har brukt alle ekstra penger på oppussing på rønna vår. Nå er det fint innvendig, men trenger å etterisolere og bytte kledning/tak. Stor hage da, men bulkete siden den gamle dama som bodde her før ikke orket å klippe plenen. Vi har fiksa den litt, men det er andre ting som skriker mer. 
neste gang jeg skal kjøpe noe skal jeg ha nøkkelklart rekkehus. Å pusse opp gammel bolig har tatt alle sparepengene våre og nesten kostet oss ekteskapet. 
Lei leiligheten din med god samvittighet. Livet var mye mindre bekymringsfullt da vi leide. Nå faller jo alle utgifter på oss selv🙈

Anonymkode: c85d0...abd

Skrevet

Leilighet i flermannsbolig. Kunne ikke tenkt meg stort hus og svær hage. 

Anonymkode: 42f27...c85

Skrevet

Ja, vi har et hus som nå er verd nærmere 20 mill. Hadde aldri kunnet eie et slikt hus om jeg/vi ikke hadde hatt litt flaks opp gjennom.

Vi var begge heldige med å komme inn på boligmarkedet på et gunstig tidspunkt, har kjøpt og solgt flere ganger med god fortjeneste, og har dessuten også arvet litt. Har fortsatt noe gjeld, men ikke så mye.

Anonymkode: aa2c1...f95

Skrevet

De aller aller fleste har helt vanlige boliger (også de som påstår de har et flott hus, men de føler kanskje det er flott og det er jo veldig fint for dem selvsagt). Hva som er fint er subjektivt. Det du synes er fine møbler hos andre kan være fra Ikea. Det er ikke slik at billig er stygt og dyrt er fint. :) 

Anonymkode: a2c25...098

Skrevet

For noe er oppsussing, interiør eller hagearbeid som en altoppslukende hobby og da kan resultatet bli deretter. Andre prioriterer ferier, eller mat, andre igjen prioriterer tak over hodet.  Jeg har bodd i eid gammel leilighet og eid ny leilighet - og det var virkelig deilig når alt var nytt og fint.  Har bodd i leiligheter midt i sentrum og enebolig på landet og rekkehus i forstad.  Bodde i ny leilighet og så nytt rekkehus og det var litt nedtur å måtte ta til takke med oppussingsobjekt - fortsatt ikke ferdig etter 10 år, og må begynne på nytt igjen flere steder.  Vi kjøpte masse Ikeamøbler fordi vi flyttet mye - og langt og klarte de ikke flytten så ingen krise. Utrolig nok har de klart flyttene og ser fine ut etter maaaange år, så har ikke hjerte til å bytte de ut. Så lenge ungene var små var det også greit å ikke ha dyre møbler.  Har liksom vendt meg til Ikeamøblene, så nå prioriterer jeg ikke interiør og nye møbler hele tiden siden huset fortsatt ikke er ferdigoppusset.  Hadde jeg hatt bedre råd hadde jeg nok både bodd i nyere hus og hatt dyrere møbler siden ungene ikke lenger har fettede fingre overalt.

Anonymkode: 3893b...d33

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke noe galt i å ha et insta-vennlig hjem, men det er greit å være bevisst på at de fleste hjem ikke legges ut på instagram. Det er fort gjort å glemme, for de bildene man ser, er jo veldig fine. De fleste som har mer vanlige hjem, legger jo ikke ut bilder av det.

Det ser ikke ille ut her, bare så det er sagt, men det er et stykke unna de veldig flotte hjemmene jeg følger på instagram. 

Anonymkode: cf665...a00

Noe som er viktig å huske på før man sammenligner seg med " instahjem" er at på Insta ser vi bilder som kun er små glimt inn i folk sitt hjem. Om det er styla og perfekt i sofakroken så kan det rundt ( det som ikke vises på bildet) være rot som i et vanlig hjem. 

Anonymkode: af77f...f8f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har rekkehusleilighet. Helt perfekt. Jeg ønsker ikke ha det stort, eller ha stort hus/hage som gir meg ekstrajobb/vedlikehold. 

Jeg lurer dog på hvordan folk (med jobb og inntekt vi kan sammenligne oss med) har så uktrolig god råd.... som har helt alminnelige jobber men råflotte biler, stort hus og reiser på ferier i alle skoleferier. 

Anonymkode: bbde8...f59

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvordan vet du om folk eier eller leier? Jeg vet jo hvor folk jeg kjenner bor, men jeg spør dem jo ikke om de eier eller leier.

Skrevet

Eier leilighet. Bryr meg ikke om flotte (dyre?) møbler, så har en blanding av arvet og kjøpt brukt. Har dessverre ikke hage og uteområdet er lite. Fyller balkongen med planter i stedet.

Få som leier her. De aller fleste eier rekkehus eller enebolig, så føler på det at vi kun har en etasje og ikke plen. 

Anonymkode: 3f7a2...e7a

Skrevet

Ja, jeg bor i et kjempefint hus, stor plen og suv med snart 4 barn og samboer. Lav strøm også.

Hadde ikke hatt råd om det var i byen! Higer ikke etter det heller

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg lurer dog på hvordan folk (med jobb og inntekt vi kan sammenligne oss med) har så uktrolig god råd.... som har helt alminnelige jobber men råflotte biler, stort hus og reiser på ferier i alle skoleferier. 

Anonymkode: bbde8...f59

Ofte mye arv inne i bildet og tidligere kjøp og salg til gunstige priser. Ikke rent få jeg kjenner i 40-50 årene hvor det har rent inn med millioner i arv etter foreldrenes eneboliger og hytter. Naboen arvet nylig hus til verdi av 10 millioner….

Anonymkode: 3893b...d33

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...