Gå til innhold

Trener jevnt - vekten går opp og ned


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

anon01 skrev (20 timer siden):

Vil du gå ned i vekt? Eller vil du øke muskelmasse?

Du skriver at du vil se resulater fortere? Hvilke resultat? Ser du skriver "nedre mageregion" - styrketrening samt PROTEINrik mat må til.

Sånn generelt:

Kroppen vender seg til trening og mat inntak, har du samme rutine på det over lengre tid, vil kroppen regulere seg selv, da evolusjons-sett vil den ikke kvitte seg med fett. Derav kan det være greit å endre treningsrutine hver 3-4 måned, det samme med mat. 
Jeg gikk på lavkarbo med svært høyt aktivitetsnivå iløpet av uken (4 dager med fokus på styrketrening, 2 dager med kun cardio), etter 3 måneder stagnerte fettprosent på alle i teamet, og da skiftet coachen spiseplanen ut med en dag i uka kan man spise noe karbohydrat, samt hele treningsopplegget ble endret. Da gikk vekten og fettprosenten sakte men sikkert ned igjen. 

Skal du øke muskelmasse kan du ikke gå på kaloriunderskudd. Det er svært vanskelig (men ikke umulig) å gå ned i vekt samtidig som man øker muskelmasse. Kroppens byggesteiner for å bygge muskler hentes hovedsakelig fra protein, i de eksemplene du har lagt ut, er det lite med protein. 

Karbohydratrik mat, holder mer på vann. Kan være greit å unngå denne type mat "sent på dagen", eventuelt rett etter trening er en god tid det for å unngå oppblåsthet.

Eventuelt ellers kan det være greit å snakke med en ernæringfysiolog, som kan svare på hva AKKURAT DIN KROPP trenger, da vi alle har forskjellige behov. Kroppen din kan også prøve å gi deg tegn på noe om du opplever oppblåsthet uansett. 

Først og fremst takk for at du tok deg tid til å skrive så utfyllende og med god informasjon. 

Målet er vel egentlig å holde vekta og bli litt mer definert. 

Jeg ser selv at jeg løper alt for mye til å bygge noe særlig muskler og at jeg må prioritere å løfte litt, og øke matinntak med mer protein og rene matvarer. 

Rutinen har vært den samme i ett år, så du har nok et godt poeng😅 Utfordringen er at jeg må finne noen andre øvelser jeg kan gjennomføre hjemme. Jeg har ikke noe medlemskap på treningssenter. Jeg må ha noe som jeg er i stand til å gjennomføre over tid. 

Ernæringsfysiolog høres ikke dumt ut. Det har jeg aldri tenkt på. Jeg har vel alltid trodd at det finnes en fasit som funker for alle, men det stemmer altså ikke? 

Interessant det du skriver om at fettprosenten stagnerte på tross av at du kjørte lavkarbo med høyt aktivitetsnivå over tid. Jeg føler på en måte at selvom tidene mine blir gradvis bedre av løpingen, så ser kroppen relativ lik ut selvom jeg øker aktivitetsnivå med de samme øvelsene. Variasjon er nok nøkkelordet ja. Mye en nødvendigvis ikke tenker over i hverdagen. 

Anonymkode: d1039...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Syns dette var lite kalorier for en slank mann som ikke trenger gå ned i vekt. 

Anonymkode: df66f...4d1

Ja, jeg ser det egentlig selv. Tenker jeg bør øke til et mininum av 2000, men jeg kommer uansett ikke til å begynne og telle da jeg vet jeg enkelt kan få oppheng. 

Jeg er ikke ute etter å gå ned i vekt:) 

Anonymkode: d1039...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For det første. Takk for veldig mye nyttig og bra informasjon. Jeg tar det med meg. 

Dette var veldig nyttig å lese. Du har nok et poeng i at kroppen sier fra når den ikke liker typen mat den får. 

Ja, jeg spiser nok for mye prosessert mat og får i meg for mye salt osv. Sannheten er at jeg er for lat til å lage mye fra bunnen i hverdagene. Tar gjerne imot tips på sunne og lette hversagsoppskrifter. 

Men dette med at ikke grønn smoothie/juice var bra var nytt for meg. Jeg slenger av og til sammen noe med spinat, agurk, sitron, ingefær, brokkoli og stangselleri og tenker dette er nyttig. Dette er egentlig en liten erstatning fordi jeg spiser alt for lite grønnsaker til middag. Jeg kan ikke helt se hva som er galt med den. 

Det hender jeg også driller type grønn smoothie fra L.E.T.T og regner med det er bra. Der bruker de litt andre ingredienser, havremelk bl.a.

Den periodiske fasten tenker jeg å fortsette med:) I ferien har det blitt til at jeg spiser litt på kveldstid, rundt 21 og ikke før 15-16 dagen derpå. 

Anonymkode: d1039...951

Jeg vet at den biten om grønn smoothie går imot det folk flest tror, så det er slettes ikke rart at du tror at grønn smoothie er sunt. Grønnsaker er faktisk ikke så sunne som folk flest tror. Men det viktigste er å spise ren mat, og for planter er det viktig at man ikke spiser for mye av én plante. Dyr forsvarer seg med nebb og klør. Planter forsvarer seg de også, til og med de vi anser som sunne. Planter ønsker ikke at vi spiser dem. De inneholder antibeitestoffer (også kalt antinæringsstoffer) som skader dyr som spiser dem, med mindre det dyret har spesialisert seg på å spise det skadelige stoffet. Vi har ikke spesialisert oss på å spise planter... Vi er opportunistiske og kan spise litt planter hvis vi må, men våre forfedre spiste nesten bare kjøtt i flere millioner år. Det var først da jordbruksrevolusjonen kom for 5000-10000 år siden at våre forfedre spiste noe særlig planter, og da ble de på veldig kort tid kortere, feitere, fikk dårlige tenner og dårlig helse. Og hjernen begynte å krympe etter flere millioner år med vekst.

Og hva gjør disse antibeitestoffene? De skader tarmveggene våre (hovedsaklig lektiner - som for eksempel gluten) og gir oss lekk tarm slik at andre skadelige stoffer kan trenge gjennom inn i kroppen. Lektiner ser også ut til å være det som gir mange autoimmune sykdommer. Lektiner ligner på våre egne celler og når de har kommet seg inn i kroppen gjennom lekk tarm (som er myyyye vanligere enn folk tror), så begynner kroppen å angripe egne celler også. 

d5c96b.jpg

1742b.jpg?cb=20211231042014

Helsedirektoratet er veeeldig sparsom med informasjon om antibeitestoffer. Det virker som at de ikke vil at vi skal vite om dem. Men det er derfor de stresser at vi skal spise variert. Spiser vi de samme plantene hele tiden så vil vi få i oss mye av ett antibeitestoff. Fant noe her: https://gryhammer.no/dette-er-svaret-fra-helsedirektorate/

Sitat
Vi er godt kjent med at matvarer kan inneholde stoffer som kan påvirke opptaket av næringsstoffer eller ha uønskede effekter og til og med være giftige.
 
Klassiske lærebokeksempler er fytinsyre i kli i grove kornprodukter som kan hemme opptaket av sporstoffer som jern og sink. Kaffe og te som inneholder garvesyre som kan hemme opptaket av jern. Goitrogener i korsblomstfamilien (kål, turnips, sennep m.v.) som kan redusere produksjonen av visse hormoner i skjoldbruskkjertelen og bidra til at man får struma. Cyanidforbindelser i kassava som kan føre til forgiftning om man ikke fjerner giften før bruk. Sopp som kan være alt fra matsopp til sopp med dødelig gift alt etter hvilken type sopp man velger.
 
Ulike kulturer har gjennom historiens løp lært seg teknikker og tillagningsmåter for å håndtere en del av disse stoffene. For eksempel så kan lang tids heving eller surdeigsheving bidra til og frigjøre jern som er bundet til fytinsyren i grovt mel. For øvrig inneholder sammalt (grovt) mel så mye mer jern enn siktet (hvitt) mel at man regner med at nettoopptaket av jern fra grovt mel likevel blir høyere, på tross av fytinsyren.

Jeg er ikke imponert over kunnskapen om fytinsyre der. De kan ikke ha sett denne om hva økt inntak av fytinsyre gjør med mineralopptaket (her sink):

3-georgia-ede-slide-on-zinc-absorption.jpg

Man får i seg mer sink hvis man spiser østers alene enn hvis man spiser det med svarte bønner eller maistortilla... Maistortilla var så ille at de fikk i seg NULL sink fra måltidet!

Og planter produserer mer av disse antibeitestoffene hvis naboplanten blir spist på! https://link.springer.com/article/10.1007/s00442-014-2995-6

Anonymkode: 63baf...bce

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/8/2022 at 7:46 PM, AnonymBruker said:

Jeg forstår meg ikke helt på vekten og kroppen. 

Jeg løper 2-3 ganger i uka. Samtidig som dette har jeg en rutine hvor jeg kjører push-ups og planke. Jeg har en liten treningslogg hvor jeg noterer tid og repetisjoner. Dette har vært en rutine som fungerer for meg. 

Når det gjelder mat har jeg ligget godt under 2000kcal hver dag. Jeg spiser når jeg er sulten og kjører vel det som kalles periodisk fasting. Jeg er ikke sulten om morgenen. Døgnrytmen har sklidd ut og jeg legger meg sent og sover til godt ut på dagen. 

Når jeg ikke trener passer jeg på å gå rundt 10 000 skritt hver dag. 

Typisk dag med spising for meg er:

- Starter dagen med svart kaffe/grønn smoothie. 

- Spiser havregryn med lettmelk og sukker/bær til lunsj. Ca. 300 kcal. 

- Middag varier. Typ Fjordland eller pasta. Ca. 600 - 800 kcal. 

- Kveldsmat er enten nok en porsjon havregryn/knekkebrød/grønnsakspai. Ca. 500 kcal. 

Jeg begynner å lure på om jeg spiser for lite kalorier og at fettforbrenningen har bremset opp. Vekten kan variere 2 kg. iløpet av et par dager. Det kan hende jeg må øke vanninntak også. Her er jeg nok for dårlig. Jeg lurer også på om kroppen holder på mye vann. 

Jeg går på do ca. 2 ganger hver dag på omtrent samme tid. 

På kveldstid føler jeg meg ofte oppblåst i magen. 

Noen som har noen erfaringer, eller tips når det gjelder trening og matinntak. Bør jeg ha mer faste måltider? Jeg er usikker på hva  grunnen kan være til den oppblåste følelsen. Jeg er forøvrig ganske fornøyd med overkropp, men så har vi det klassiske magefettet da. 

Jeg vet du ikke skal følge med på vekten alene, men vet jeg har lett for å henge meg opp i ting og ønsker å gjøre det riktige for kroppen. 

Jeg er 1.83 og vekten varierer mellom 74 - 76 kg. Jeg er i midten av 30-åra. 

Takk for alle tips. 

IMG_20220731_201424_edit_827050666921196.jpg

Anonymkode: d1039...951

2kg opp og ned er nok vannvekt så ikke tenk på det. Musklene holder på vann for å binde til atp, så hvor mye vann du holder vil svinge om du får i deg mer eller mindre carbs enn vanlig, treningstypen den dagen vil også få det til å svinge da ulike treninger brenner ulikt drivstoff. Har du trent noe som tømmer atp og brenner carbs så vil vekten gå ned.

Salt binder også vann så saltinnholdet vil få vekten til å variere.

Så ikke tenk på hver dags vekt, kroppsendringer tar tid så bedre å ha et bevegende ukessnitt, eller bare veie seg en gang i uka.

Endret av Kipling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (1 time siden):

2kg opp og ned er nok vannvekt så ikke tenk på det. Musklene holder på vann for å binde til atp, så hvor mye vann du holder vil svinge om du får i deg mer eller mindre carbs enn vanlig, treningstypen den dagen vil også få det til å svinge da ulike treninger brenner ulikt drivstoff. Har du trent noe som tømmer atp og brenner carbs så vil vekten gå ned.

Salt binder også vann så saltinnholdet vil få vekten til å variere.

Så ikke tenk på hver dags vekt, kroppsendringer tar tid så bedre å ha et bevegende ukessnitt, eller bare veie seg en gang i uka.

Takk for tips om å veie seg en gang i uka. Jeg vet at jeg har lett for å henge meg opp i ting, og daglig innveiing har ikke noe for seg. Iallefall ikke etter en har spist, eller om det er sent på dagen. Det er mange faktorer inn i bildet. Kroppen er fascinerende, men kompliserte saker. 

Det er nok vannvekt jeg bærer på. Jeg har lest at en må opp på et enormt kalorioverskudd dersom en skal legge på seg 2 kg. med fett. Da var del vel snakk om noe sånt som 9000 kcal. dersom det skulle blitt gjort på en dag, eller to. Det er jo nesten uoverkommelig. 

Anonymkode: d1039...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet at den biten om grønn smoothie går imot det folk flest tror, så det er slettes ikke rart at du tror at grønn smoothie er sunt. Grønnsaker er faktisk ikke så sunne som folk flest tror. Men det viktigste er å spise ren mat, og for planter er det viktig at man ikke spiser for mye av én plante. Dyr forsvarer seg med nebb og klør. Planter forsvarer seg de også, til og med de vi anser som sunne. Planter ønsker ikke at vi spiser dem. De inneholder antibeitestoffer (også kalt antinæringsstoffer) som skader dyr som spiser dem, med mindre det dyret har spesialisert seg på å spise det skadelige stoffet. Vi har ikke spesialisert oss på å spise planter... Vi er opportunistiske og kan spise litt planter hvis vi må, men våre forfedre spiste nesten bare kjøtt i flere millioner år. Det var først da jordbruksrevolusjonen kom for 5000-10000 år siden at våre forfedre spiste noe særlig planter, og da ble de på veldig kort tid kortere, feitere, fikk dårlige tenner og dårlig helse. Og hjernen begynte å krympe etter flere millioner år med vekst.

Og hva gjør disse antibeitestoffene? De skader tarmveggene våre (hovedsaklig lektiner - som for eksempel gluten) og gir oss lekk tarm slik at andre skadelige stoffer kan trenge gjennom inn i kroppen. Lektiner ser også ut til å være det som gir mange autoimmune sykdommer. Lektiner ligner på våre egne celler og når de har kommet seg inn i kroppen gjennom lekk tarm (som er myyyye vanligere enn folk tror), så begynner kroppen å angripe egne celler også. 

d5c96b.jpg

1742b.jpg?cb=20211231042014

Helsedirektoratet er veeeldig sparsom med informasjon om antibeitestoffer. Det virker som at de ikke vil at vi skal vite om dem. Men det er derfor de stresser at vi skal spise variert. Spiser vi de samme plantene hele tiden så vil vi få i oss mye av ett antibeitestoff. Fant noe her: https://gryhammer.no/dette-er-svaret-fra-helsedirektorate/

Jeg er ikke imponert over kunnskapen om fytinsyre der. De kan ikke ha sett denne om hva økt inntak av fytinsyre gjør med mineralopptaket (her sink):

3-georgia-ede-slide-on-zinc-absorption.jpg

Man får i seg mer sink hvis man spiser østers alene enn hvis man spiser det med svarte bønner eller maistortilla... Maistortilla var så ille at de fikk i seg NULL sink fra måltidet!

Og planter produserer mer av disse antibeitestoffene hvis naboplanten blir spist på! https://link.springer.com/article/10.1007/s00442-014-2995-6

Anonymkode: 63baf...bce

Her var det mye informasjon å sette seg inn i. Interessant lesning, men virker fornuftig. For mye av noe er jo aldri bra. Skal innrømme at jeg aldri har hørt om verken antibeitestoffer, eller fytinsyre før😅 Det stemmer jo historisk at forfedrene våre primært var kjøttetere. Nå skal jeg ikke begi meg ut på ren "carnivore-diet", men forsøke å spise variert.

Men ja, det kan godt være at kroppen min reagerer på opptaket av alle disse grønnsakene, særlig når den ikke er så vant til det fra tidligere. 

Anonymkode: d1039...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.8.2022 den 19.46):

Jeg forstår meg ikke helt på vekten og kroppen. 

Jeg løper 2-3 ganger i uka. Samtidig som dette har jeg en rutine hvor jeg kjører push-ups og planke. Jeg har en liten treningslogg hvor jeg noterer tid og repetisjoner. Dette har vært en rutine som fungerer for meg. 

Når det gjelder mat har jeg ligget godt under 2000kcal hver dag. Jeg spiser når jeg er sulten og kjører vel det som kalles periodisk fasting. Jeg er ikke sulten om morgenen. Døgnrytmen har sklidd ut og jeg legger meg sent og sover til godt ut på dagen. 

Når jeg ikke trener passer jeg på å gå rundt 10 000 skritt hver dag. 

Typisk dag med spising for meg er:

- Starter dagen med svart kaffe/grønn smoothie. 

- Spiser havregryn med lettmelk og sukker/bær til lunsj. Ca. 300 kcal. 

- Middag varier. Typ Fjordland eller pasta. Ca. 600 - 800 kcal. 

- Kveldsmat er enten nok en porsjon havregryn/knekkebrød/grønnsakspai. Ca. 500 kcal. 

Jeg begynner å lure på om jeg spiser for lite kalorier og at fettforbrenningen har bremset opp. Vekten kan variere 2 kg. iløpet av et par dager. Det kan hende jeg må øke vanninntak også. Her er jeg nok for dårlig. Jeg lurer også på om kroppen holder på mye vann. 

Jeg går på do ca. 2 ganger hver dag på omtrent samme tid. 

På kveldstid føler jeg meg ofte oppblåst i magen. 

Noen som har noen erfaringer, eller tips når det gjelder trening og matinntak. Bør jeg ha mer faste måltider? Jeg er usikker på hva  grunnen kan være til den oppblåste følelsen. Jeg er forøvrig ganske fornøyd med overkropp, men så har vi det klassiske magefettet da. 

Jeg vet du ikke skal følge med på vekten alene, men vet jeg har lett for å henge meg opp i ting og ønsker å gjøre det riktige for kroppen. 

Jeg er 1.83 og vekten varierer mellom 74 - 76 kg. Jeg er i midten av 30-åra. 

Takk for alle tips. 

IMG_20220731_201424_edit_827050666921196.jpg

Anonymkode: d1039...951

Ikke GI opp tenk langsiktig. Livet ut. Jeg er jente , men jeg driver å går ned i vekt og trener. Ønsker å bygge muskler og gå ned i fettprocent. Mine tips her er, spis bedre mat og mer mat. Frukosten var veldig dårlig 😅 Hva med og spise Fex 2 kokte egg+ 2 msk grekisk yougert+ 1 spise skje dijongsenap (eggrøre) på to fullkornbrøskiver med spenat oppå? Eller spise grøt men egg ved siden av. Du trenger mye mer protein en hva du spiser nå hvis du vil bygge muskler og gå ned i vekt…. Ellers vil kroppen kun ta av muskler…. Til lunsj hadde jeg hellre laget mat og droppet fastfood helt og hållet. Hva med Fex 2 portioner mexicansk gryterett? Hjemmelaget. Ta en proteinshake til mellomål og på kvelden Fex spise grekisk yougert med lit honning oppi + bær og et egg. Det er under 2000 kcal men mye protein! Ta også hellre å sats på styrketrening : Fex a+b pass treninhsprogram og legg in intervall løping på 15-20 min 3 ganger i uken.  Kan du gjøre etter du trent styrke Fex. Jeg har satt meg godt in i kosthold og trening og på 5 mnd har jeg gått ned 15 kilo, jeg har også blitt mye sterkere, mindre fett. Har mista rundt 15 cm om magen…. Det tar tid men man må bare holde ut, ikke gi opp og få det som en ny livsstil. Om du bor i Oslo btw så kan vi jo trene sammen 😅 trenger noen som kan holde stangen når jeg tar benkpress/ hjelpe til så jeg kan maxe 😂

Anonymkode: 5b1dd...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet at den biten om grønn smoothie går imot det folk flest tror, så det er slettes ikke rart at du tror at grønn smoothie er sunt. Grønnsaker er faktisk ikke så sunne som folk flest tror. Men det viktigste er å spise ren mat, og for planter er det viktig at man ikke spiser for mye av én plante. Dyr forsvarer seg med nebb og klør. Planter forsvarer seg de også, til og med de vi anser som sunne. Planter ønsker ikke at vi spiser dem. De inneholder antibeitestoffer (også kalt antinæringsstoffer) som skader dyr som spiser dem, med mindre det dyret har spesialisert seg på å spise det skadelige stoffet. Vi har ikke spesialisert oss på å spise planter... Vi er opportunistiske og kan spise litt planter hvis vi må, men våre forfedre spiste nesten bare kjøtt i flere millioner år. Det var først da jordbruksrevolusjonen kom for 5000-10000 år siden at våre forfedre spiste noe særlig planter, og da ble de på veldig kort tid kortere, feitere, fikk dårlige tenner og dårlig helse. Og hjernen begynte å krympe etter flere millioner år med vekst.

Og hva gjør disse antibeitestoffene? De skader tarmveggene våre (hovedsaklig lektiner - som for eksempel gluten) og gir oss lekk tarm slik at andre skadelige stoffer kan trenge gjennom inn i kroppen. Lektiner ser også ut til å være det som gir mange autoimmune sykdommer. Lektiner ligner på våre egne celler og når de har kommet seg inn i kroppen gjennom lekk tarm (som er myyyye vanligere enn folk tror), så begynner kroppen å angripe egne celler også. 

d5c96b.jpg

1742b.jpg?cb=20211231042014

Helsedirektoratet er veeeldig sparsom med informasjon om antibeitestoffer. Det virker som at de ikke vil at vi skal vite om dem. Men det er derfor de stresser at vi skal spise variert. Spiser vi de samme plantene hele tiden så vil vi få i oss mye av ett antibeitestoff. Fant noe her: https://gryhammer.no/dette-er-svaret-fra-helsedirektorate/

Jeg er ikke imponert over kunnskapen om fytinsyre der. De kan ikke ha sett denne om hva økt inntak av fytinsyre gjør med mineralopptaket (her sink):

3-georgia-ede-slide-on-zinc-absorption.jpg

Man får i seg mer sink hvis man spiser østers alene enn hvis man spiser det med svarte bønner eller maistortilla... Maistortilla var så ille at de fikk i seg NULL sink fra måltidet!

Og planter produserer mer av disse antibeitestoffene hvis naboplanten blir spist på! https://link.springer.com/article/10.1007/s00442-014-2995-6

Anonymkode: 63baf...bce

Yay en til carnivore? Inspirert av Paul saladino? Jeg har prøvd alt det der men er drit vanskelig å få tak i egg, kylling, kjøtt som ikke spiser soya eller dritt i Norge. Kun gressfôret kjøtt , vi og dyr som har levt normalt med naturen er vanskelig å få tak i her…. Man må nesten finne seg en gård man kan dra til, derfør kan det være lurt og spise grønnsaker og frukt… prøv hellre å unngå så mye omega 6 som mullig, mais og soyaprodukter- altså fastfood og prossesert mat. :) 

Anonymkode: 5b1dd...664

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Her var det mye informasjon å sette seg inn i. Interessant lesning, men virker fornuftig. For mye av noe er jo aldri bra. Skal innrømme at jeg aldri har hørt om verken antibeitestoffer, eller fytinsyre før😅 Det stemmer jo historisk at forfedrene våre primært var kjøttetere. Nå skal jeg ikke begi meg ut på ren "carnivore-diet", men forsøke å spise variert.

Men ja, det kan godt være at kroppen min reagerer på opptaket av alle disse grønnsakene, særlig når den ikke er så vant til det fra tidligere. 

Anonymkode: d1039...951

Ikke stirr deg blindt på carnivore nå…. Det er meget vanskelig å få tak i reint kjøtt i Norge som ikke har spist soya eller omega 6. Og omega 6 øker fettcellene ved før høye inntak. Derfør er det svært viktig å få i seg omega 3. Di balanserer hvarandre. Så ta hellre og spis geønnsaker du og hellre bedre mat, hjemmelaget uten rapsolje, solsikkeolje! Kut ut prossesert mat med en gang! Og lag din egen mat! Ikke stirr deg blindt på kcal. Du er man du trenger egt spise mellom 2000-2500 kcal per dag! Og egt mer en det Hvis du trener! Ta og legg mer fokus på styrketrening! En tips er å følge denne mannen på youtube : han legger opp for protein, Karbs og fibrer. Altså varriert kost:  https://youtube.com/c/athleanx 


 

vil du lære deg om carnivore og kost kan du følge denne mannen på youtube

https://youtube.com/c/PaulSaladinoMD

Anonymkode: 5b1dd...664

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Her var det mye informasjon å sette seg inn i. Interessant lesning, men virker fornuftig. For mye av noe er jo aldri bra. Skal innrømme at jeg aldri har hørt om verken antibeitestoffer, eller fytinsyre før😅 Det stemmer jo historisk at forfedrene våre primært var kjøttetere. Nå skal jeg ikke begi meg ut på ren "carnivore-diet", men forsøke å spise variert.

Men ja, det kan godt være at kroppen min reagerer på opptaket av alle disse grønnsakene, særlig når den ikke er så vant til det fra tidligere. 

Anonymkode: d1039...951

Husk også at nå ut du bygger muskler øker metabolismen. Derfør er styrke mye viktigare en løping… er jeg som har skrevet du andre 3 inleggene over , men glemte å si dette 😅 da forbrenner kroppen mer kcal hele døynet. 
 

sett deg in i kosthold
få i deg omega 3 
kutt ut fastfood NÅ! Og ta å unngå omega 6 Fex veg oljer. Omega 6 finnes i nesten alt idag. Du får i deg nokk i kjøtt allrede. Kroppen trenger ikke mer av det i form av prossesert ferdigmat, og klassisk dritt mat! 
tren styrke og intervall trening 

ikke vær redd før å spise MAT. Ikke vær redd før karbs og fett. Spis brokkoli- øker testosteron. 
hold deg langt unna sukker !!!! Og aspartam! 
 

Ska ikke mase mer nå 😅

Anonymkode: 5b1dd...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her var det mye informasjon å sette seg inn i. Interessant lesning, men virker fornuftig. For mye av noe er jo aldri bra. Skal innrømme at jeg aldri har hørt om verken antibeitestoffer, eller fytinsyre før😅 Det stemmer jo historisk at forfedrene våre primært var kjøttetere. Nå skal jeg ikke begi meg ut på ren "carnivore-diet", men forsøke å spise variert.

Men ja, det kan godt være at kroppen min reagerer på opptaket av alle disse grønnsakene, særlig når den ikke er så vant til det fra tidligere. 

Anonymkode: d1039...951

Det ligger jo i uttrykket "for mye". :P De fleste trenger ikke å spise carnivore. De fleste tåler helt fint å ha litt planter i kostholdet. Man må finne det som funker for seg. Men de fleste har godt av å spise mer rent animalsk. Som jeg sa tidligere, så gir animalsk oss faktisk mer vitaminer og mineraler enn planter fordi de inneholder disse i former som er lettere å ta opp og som ikke må konverteres til den formen som vi faktisk trenger. Og fordi de ikke inneholder disse antinæringsstoffene som hemmer opptak. Næringstabeller lister bare opp hva en matvare inneholder, ikke hva den gir oss. Fordi hva den gir oss er så komplekst. Det spørs hva du spiser den med, din helsestatus, dine gener, mengden (noen er slik at du tar opp mindre prosentvis jo mer du spiser) osv. Og så tror jeg at helsedirektoratet ikke vil komplisere det fordi da ender det med at ingen vet hva de skal spise og gir opp.

Ett eksempel her som jeg så på forumet her er 2 liter saltvann og 1 liter ferskvann. Hvis du var dehydrert og kunne velge å drikke en av disse, hvilken hadde du valgt? 2 liter saltvann inneholder mer vann enn 1 liter ferskvann. Men alt saltet gjør at du i praksis hadde blitt mer dehydrert av 2 liter saltvann. Samme med næringsinnhold i grønnsaker vs kjøtt. Grønnsakene inneholder kanskje mer, men de hemmer opptaket slik at du ender med ingenting. Spinat er et godt eksempel her. Spinat inneholder masse jern, men du får ca ingenting jern fra spinat.

Anonymkode: 63baf...bce

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Yay en til carnivore? Inspirert av Paul saladino? Jeg har prøvd alt det der men er drit vanskelig å få tak i egg, kylling, kjøtt som ikke spiser soya eller dritt i Norge. Kun gressfôret kjøtt , vi og dyr som har levt normalt med naturen er vanskelig å få tak i her…. Man må nesten finne seg en gård man kan dra til, derfør kan det være lurt og spise grønnsaker og frukt… prøv hellre å unngå så mye omega 6 som mullig, mais og soyaprodukter- altså fastfood og prossesert mat. :) 

Anonymkode: 5b1dd...664

Jepp, carnivore. Men er veldig fan av at folk må velge sin egen vei som funker for dem. Jeg vil bare at de skal ta informerte valg. Det er dessverre for mye feilinformasjon og feiltolkninger av folk med agenda som hjernevasker folk. 

Paul Saladino er fin fordi han er god på å være nøytral når han leser studier. Dette har jo gjort at han har endret litt mening i løpet av årene, men jeg synes det er et tegn på styrke.

Jeg er ikke fan av elitist-tankegangen hans da. Jeg sier: kjøp det kjøttet du har råd til. Det er sannsynligvis godt nok. Har du spesielle helseutfordringer så må du kanskje spise beitefôret kjøtt. Har du god råd og ønsker å støtte beitefôret kjøtt, så må du gjerne gjøre det. Jeg gjør det selv.

Jeg synes ikke det er vanskelig å få tak i skikkelig kjøtt da. Det er ikke et krav for å ha god helse, men jeg har god råd og velger å støtte bønder som tar godt vare på dyrene og som lar dem beite. Det er win-win. I stedet for at grossister og butikker tar største delen av kaka, så støtter jeg lokale bønder og en lokal slakter. Det er ikke veldig mye dyrere enn butikk-kjøtt, og så får jeg en helt annen kvalitet. Den kvaliteten hadde vært veldig mye dyrere i butikken enn det jeg kjøper den for. Digger at jeg får store kjøttstykker fra den ene bonden. Så kan jeg gjøre som jeg vil med dem. For tørrmodning for eksempel er det et krav å starte med et stort stykke ellers har du ikke noe kjøtt igjen når ytterkanten har tørket ut.

Jeg fyller opp fryser på høsten med beitefôret kjøtt kjøpt direkte fra bonde. Kalver som har gått på fjellbeite og utegris. Kylling spiser jeg så lite av at når jeg spiser det, så kjøper jeg i butikk. 

Vil også nevne at det finnes kjøttkasser fra https://frittogvilt.com/ med beitefôret kjøtt. Kyllingen og grisen der er selvsagt ikke gressfôret, men de har fått veldig lite kraftfôr og kommer fra bønder som setter dyrevelferd veldig høyt.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ikke stirr deg blindt på carnivore nå…. Det er meget vanskelig å få tak i reint kjøtt i Norge som ikke har spist soya eller omega 6. Og omega 6 øker fettcellene ved før høye inntak. Derfør er det svært viktig å få i seg omega 3. Di balanserer hvarandre. Så ta hellre og spis geønnsaker du og hellre bedre mat, hjemmelaget uten rapsolje, solsikkeolje! Kut ut prossesert mat med en gang! Og lag din egen mat! Ikke stirr deg blindt på kcal. Du er man du trenger egt spise mellom 2000-2500 kcal per dag! Og egt mer en det Hvis du trener! Ta og legg mer fokus på styrketrening! En tips er å følge denne mannen på youtube : han legger opp for protein, Karbs og fibrer. Altså varriert kost:  https://youtube.com/c/athleanx 


 

vil du lære deg om carnivore og kost kan du følge denne mannen på youtube

https://youtube.com/c/PaulSaladinoMD

Anonymkode: 5b1dd...664

Carnivore krever ikke at kjøttet skal være beitefôret. Da har du misforstått. Jeg er også fan av Kelly Hogan (myzerocarblife) som har spist bare animalsk i 13 år. Hun har ikke så mye kunnskap, men har mye erfaring og er flink til å "dumme det ned" til et nivå som alle kan skjønne. Og hun er absolutt ikke elitist. Hun spiser nesten bare McDonald's burgere. Altså bare kjøttet uten noe tilbehør. Hun kaller dem "meat cookies". Hun spiser dem av og til med litt baconfett (som hun alltid har stående i kjøleskapet) hvis hun har lyst på. Hun følger kroppens signaler. Av og til ser hun på baconfettet og blir uvel. Da trenger ikke kroppen mer fett i kostholdet. Andre dager ser hun på baconfettet og sikler. Da trenger kroppen mer fett i kostholdet. Dette har funket for henne i 13 år, så hun har funnet sin vei.

Det er heller ikke enorme forskjeller i omega-6 i oksekjøtt som er beitefôret vs kraftfôret. Det beste er jo beitefôret, men det blir veldig feil å påstå at kjøtt som har fått kraftfôr er usunt. Den største forskjellen man kan gjøre er å kutte ut frøoljer (rapsolje, solsikkeolje, maisolje, sesamolje, druekjerneolje osv). Olivenolje og kokosolje kan være OK hvis det er kaldpresset. De aller fleste andre planteoljer er veldig usunne.

Og et notat til det at du sier at det er svært viktig å få i seg omega-3. Det stemmer jo, men vi får allerede i oss nok. Vi får i oss nok omega-3 og nok omega-6. Forholdet mellom omega-6 og omega-3 er viktig da omega-6 er betennelsesfremmende og omega-3 er betennelsesdempende. Til en viss grad. For mye omega-3 igjen er betennelsesfremmende. Så i stedet for å øke omega-3, så bør man redusere omega-6. Spiser man rene matvarer og ikke spiser omega-6-rike planteoljer, så får man et OK forhold mellom omega-3 og omega-6. 

Anonymkode: 63baf...bce

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.8.2022 den 19.46):

Jeg forstår meg ikke helt på vekten og kroppen. 

Jeg løper 2-3 ganger i uka. Samtidig som dette har jeg en rutine hvor jeg kjører push-ups og planke. Jeg har en liten treningslogg hvor jeg noterer tid og repetisjoner. Dette har vært en rutine som fungerer for meg. 

Når det gjelder mat har jeg ligget godt under 2000kcal hver dag. Jeg spiser når jeg er sulten og kjører vel det som kalles periodisk fasting. Jeg er ikke sulten om morgenen. Døgnrytmen har sklidd ut og jeg legger meg sent og sover til godt ut på dagen. 

Når jeg ikke trener passer jeg på å gå rundt 10 000 skritt hver dag. 

Typisk dag med spising for meg er:

- Starter dagen med svart kaffe/grønn smoothie. 

- Spiser havregryn med lettmelk og sukker/bær til lunsj. Ca. 300 kcal. 

- Middag varier. Typ Fjordland eller pasta. Ca. 600 - 800 kcal. 

- Kveldsmat er enten nok en porsjon havregryn/knekkebrød/grønnsakspai. Ca. 500 kcal. 

Jeg begynner å lure på om jeg spiser for lite kalorier og at fettforbrenningen har bremset opp. Vekten kan variere 2 kg. iløpet av et par dager. Det kan hende jeg må øke vanninntak også. Her er jeg nok for dårlig. Jeg lurer også på om kroppen holder på mye vann. 

Jeg går på do ca. 2 ganger hver dag på omtrent samme tid. 

På kveldstid føler jeg meg ofte oppblåst i magen. 

Noen som har noen erfaringer, eller tips når det gjelder trening og matinntak. Bør jeg ha mer faste måltider? Jeg er usikker på hva  grunnen kan være til den oppblåste følelsen. Jeg er forøvrig ganske fornøyd med overkropp, men så har vi det klassiske magefettet da. 

Jeg vet du ikke skal følge med på vekten alene, men vet jeg har lett for å henge meg opp i ting og ønsker å gjøre det riktige for kroppen. 

Jeg er 1.83 og vekten varierer mellom 74 - 76 kg. Jeg er i midten av 30-åra. 

Takk for alle tips. 

IMG_20220731_201424_edit_827050666921196.jpg

Anonymkode: d1039...951

Du har ganske nøyaktig idealvekt og ideell kropp. Klarer du å holde deg slik så er det perfekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.8.2022 den 21.45):

Takk for det! 

Nedre mageregion som gjenstår, men lest at det ikke finnes noe vidunderkur for å trene bort fett fra enkelte områder. 

Ideelt sett skulle jeg sikkert trent litt mer styrke, men orker ikke dra på treningssenter. Synes det er kjedelig. 

Anonymkode: d1039...951

Den nedre mageregionen har det bittelille fettlageret/næringsreservoaret som du trenger den uka du f.eks. blir syk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for tips om å veie seg en gang i uka. Jeg vet at jeg har lett for å henge meg opp i ting, og daglig innveiing har ikke noe for seg. Iallefall ikke etter en har spist, eller om det er sent på dagen. Det er mange faktorer inn i bildet. Kroppen er fascinerende, men kompliserte saker. 

Det er nok vannvekt jeg bærer på. Jeg har lest at en må opp på et enormt kalorioverskudd dersom en skal legge på seg 2 kg. med fett. Da var del vel snakk om noe sånt som 9000 kcal. dersom det skulle blitt gjort på en dag, eller to. Det er jo nesten uoverkommelig. 

Anonymkode: d1039...951

Det er mer enn det, det blir 14 000 til 18 000 for 2kg da fett er mellom 7000 og 9000 kcal per kg.

Når du veier deg så bør du stå opp på cirka samme tid, gå på do og så veie deg før du spiser eller drikker noe. Da vil du få mest konsistent resultat fra veiing til veiing. Men hvis middagen dagen før var noe med mye carbs og salt, så blir det ekstra vannvekt, og den vil svinge med 2-3kg plus minus, så det du er på jakt etter er tallet det svinger rundt.

Det du kan gjøre er å lage et Excel dokument hvor du legger inn daglig vekt og så bruke en formel for bevegelig snitt, slik at tallet du får ut og ser på er snittet av de siste 7,10 eller 14 dagsvektene. Da siler du ut mesteparten av effekten av daglige svingninger i vannvekt, samtidig som du får en daglig rutine med det og motivasjonen over å se at snittvekten sakte men sikker siger nedover.

Når det er sagt så er du jo ganske slank allerede, så hvor mye du bør fokusere på vekt med din kropp er diskutabelt.

Er man 40 kg over så er vekt en god ting å se på, men jeg syns ikke du trenger å gå ned i vekt, men heller kanskje konvertere litt vekt fra fett til muskler. For dette funker veiing dårlig. Før du vet ordet av det så underspiser du og ender opp med å droppe muskler istedet for fett, og da blir kroppen dårligere selv om du ser tallet på vekten går ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Olivenolje og kokosolje kan være OK hvis det er kaldpresset. De aller fleste andre planteoljer er veldig usunne.

Det du har lyst til å se etter her er betegnelsen "utvunnet gjennom kun mekaniske prosesser". Mange olivenoljer som er rent søppel og som smaker forferdelig naturlig, men hvor de bruker kjemiske prosesser for å fjerne den fæle smaken.

Det de ofte gjør er å varmebehandle den, med andre ord ødelegge den, og så bruker kjemi for å fjerne smaken av ødeleggelsen. Dette gjør de for å gjøre den "bra til steking" ved at de på forhånd overvarmer den slik at det ikke er noe igjen å ødelegge når du steker med mye varme, den vonde smaken du ville fått i stekepanna skaper de på fabrikken, og så fjerner kjemisk så det smaker som normal olje, men som da "tåler" høy temperatur fordi det ikke er noe igjen å ødelegge. Men helseeffekten er like ille, og det at denne effekten er usunn er grunnen til at varmeødelagt olje smaker vondt med mindre man bruker kjemi for å lure kroppen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jepp, carnivore. Men er veldig fan av at folk må velge sin egen vei som funker for dem. Jeg vil bare at de skal ta informerte valg. Det er dessverre for mye feilinformasjon og feiltolkninger av folk med agenda som hjernevasker folk. 

Paul Saladino er fin fordi han er god på å være nøytral når han leser studier. Dette har jo gjort at han har endret litt mening i løpet av årene, men jeg synes det er et tegn på styrke.

Jeg er ikke fan av elitist-tankegangen hans da. Jeg sier: kjøp det kjøttet du har råd til. Det er sannsynligvis godt nok. Har du spesielle helseutfordringer så må du kanskje spise beitefôret kjøtt. Har du god råd og ønsker å støtte beitefôret kjøtt, så må du gjerne gjøre det. Jeg gjør det selv.

Jeg synes ikke det er vanskelig å få tak i skikkelig kjøtt da. Det er ikke et krav for å ha god helse, men jeg har god råd og velger å støtte bønder som tar godt vare på dyrene og som lar dem beite. Det er win-win. I stedet for at grossister og butikker tar største delen av kaka, så støtter jeg lokale bønder og en lokal slakter. Det er ikke veldig mye dyrere enn butikk-kjøtt, og så får jeg en helt annen kvalitet. Den kvaliteten hadde vært veldig mye dyrere i butikken enn det jeg kjøper den for. Digger at jeg får store kjøttstykker fra den ene bonden. Så kan jeg gjøre som jeg vil med dem. For tørrmodning for eksempel er det et krav å starte med et stort stykke ellers har du ikke noe kjøtt igjen når ytterkanten har tørket ut.

Jeg fyller opp fryser på høsten med beitefôret kjøtt kjøpt direkte fra bonde. Kalver som har gått på fjellbeite og utegris. Kylling spiser jeg så lite av at når jeg spiser det, så kjøper jeg i butikk. 

Vil også nevne at det finnes kjøttkasser fra https://frittogvilt.com/ med beitefôret kjøtt. Kyllingen og grisen der er selvsagt ikke gressfôret, men de har fått veldig lite kraftfôr og kommer fra bønder som setter dyrevelferd veldig høyt.

Carnivore krever ikke at kjøttet skal være beitefôret. Da har du misforstått. Jeg er også fan av Kelly Hogan (myzerocarblife) som har spist bare animalsk i 13 år. Hun har ikke så mye kunnskap, men har mye erfaring og er flink til å "dumme det ned" til et nivå som alle kan skjønne. Og hun er absolutt ikke elitist. Hun spiser nesten bare McDonald's burgere. Altså bare kjøttet uten noe tilbehør. Hun kaller dem "meat cookies". Hun spiser dem av og til med litt baconfett (som hun alltid har stående i kjøleskapet) hvis hun har lyst på. Hun følger kroppens signaler. Av og til ser hun på baconfettet og blir uvel. Da trenger ikke kroppen mer fett i kostholdet. Andre dager ser hun på baconfettet og sikler. Da trenger kroppen mer fett i kostholdet. Dette har funket for henne i 13 år, så hun har funnet sin vei.

Det er heller ikke enorme forskjeller i omega-6 i oksekjøtt som er beitefôret vs kraftfôret. Det beste er jo beitefôret, men det blir veldig feil å påstå at kjøtt som har fått kraftfôr er usunt. Den største forskjellen man kan gjøre er å kutte ut frøoljer (rapsolje, solsikkeolje, maisolje, sesamolje, druekjerneolje osv). Olivenolje og kokosolje kan være OK hvis det er kaldpresset. De aller fleste andre planteoljer er veldig usunne.

Og et notat til det at du sier at det er svært viktig å få i seg omega-3. Det stemmer jo, men vi får allerede i oss nok. Vi får i oss nok omega-3 og nok omega-6. Forholdet mellom omega-6 og omega-3 er viktig da omega-6 er betennelsesfremmende og omega-3 er betennelsesdempende. Til en viss grad. For mye omega-3 igjen er betennelsesfremmende. Så i stedet for å øke omega-3, så bør man redusere omega-6. Spiser man rene matvarer og ikke spiser omega-6-rike planteoljer, så får man et OK forhold mellom omega-3 og omega-6. 

Anonymkode: 63baf...bce

Hvis du ikke spiser fisk så får du i det lite omega 3… og da er det viktig å tenke på det spesiellt Hvis man trener, hvorfør tror du så mange som trener spiser omega 3 tillskudd 🤔 jeg har lest forskning som viser at omega 6 er den farlige ikke omega 3. Og at det er svært vanskelig å få i seg for mye omega 3 men ikke 6 før det er i nesten alt idag. Vilket det ikke vær før, og kjøtt etc inneholder jo ikke mye omega 3 lengre fordi dem spiser feil mat. Nesten kun fisk, olivenolje og Hva mer ? Noen frukter 

image.png

Anonymkode: 5b1dd...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jepp, carnivore. Men er veldig fan av at folk må velge sin egen vei som funker for dem. Jeg vil bare at de skal ta informerte valg. Det er dessverre for mye feilinformasjon og feiltolkninger av folk med agenda som hjernevasker folk. 

Paul Saladino er fin fordi han er god på å være nøytral når han leser studier. Dette har jo gjort at han har endret litt mening i løpet av årene, men jeg synes det er et tegn på styrke.

Jeg er ikke fan av elitist-tankegangen hans da. Jeg sier: kjøp det kjøttet du har råd til. Det er sannsynligvis godt nok. Har du spesielle helseutfordringer så må du kanskje spise beitefôret kjøtt. Har du god råd og ønsker å støtte beitefôret kjøtt, så må du gjerne gjøre det. Jeg gjør det selv.

Jeg synes ikke det er vanskelig å få tak i skikkelig kjøtt da. Det er ikke et krav for å ha god helse, men jeg har god råd og velger å støtte bønder som tar godt vare på dyrene og som lar dem beite. Det er win-win. I stedet for at grossister og butikker tar største delen av kaka, så støtter jeg lokale bønder og en lokal slakter. Det er ikke veldig mye dyrere enn butikk-kjøtt, og så får jeg en helt annen kvalitet. Den kvaliteten hadde vært veldig mye dyrere i butikken enn det jeg kjøper den for. Digger at jeg får store kjøttstykker fra den ene bonden. Så kan jeg gjøre som jeg vil med dem. For tørrmodning for eksempel er det et krav å starte med et stort stykke ellers har du ikke noe kjøtt igjen når ytterkanten har tørket ut.

Jeg fyller opp fryser på høsten med beitefôret kjøtt kjøpt direkte fra bonde. Kalver som har gått på fjellbeite og utegris. Kylling spiser jeg så lite av at når jeg spiser det, så kjøper jeg i butikk. 

Vil også nevne at det finnes kjøttkasser fra https://frittogvilt.com/ med beitefôret kjøtt. Kyllingen og grisen der er selvsagt ikke gressfôret, men de har fått veldig lite kraftfôr og kommer fra bønder som setter dyrevelferd veldig høyt.

Carnivore krever ikke at kjøttet skal være beitefôret. Da har du misforstått. Jeg er også fan av Kelly Hogan (myzerocarblife) som har spist bare animalsk i 13 år. Hun har ikke så mye kunnskap, men har mye erfaring og er flink til å "dumme det ned" til et nivå som alle kan skjønne. Og hun er absolutt ikke elitist. Hun spiser nesten bare McDonald's burgere. Altså bare kjøttet uten noe tilbehør. Hun kaller dem "meat cookies". Hun spiser dem av og til med litt baconfett (som hun alltid har stående i kjøleskapet) hvis hun har lyst på. Hun følger kroppens signaler. Av og til ser hun på baconfettet og blir uvel. Da trenger ikke kroppen mer fett i kostholdet. Andre dager ser hun på baconfettet og sikler. Da trenger kroppen mer fett i kostholdet. Dette har funket for henne i 13 år, så hun har funnet sin vei.

Det er heller ikke enorme forskjeller i omega-6 i oksekjøtt som er beitefôret vs kraftfôret. Det beste er jo beitefôret, men det blir veldig feil å påstå at kjøtt som har fått kraftfôr er usunt. Den største forskjellen man kan gjøre er å kutte ut frøoljer (rapsolje, solsikkeolje, maisolje, sesamolje, druekjerneolje osv). Olivenolje og kokosolje kan være OK hvis det er kaldpresset. De aller fleste andre planteoljer er veldig usunne.

Og et notat til det at du sier at det er svært viktig å få i seg omega-3. Det stemmer jo, men vi får allerede i oss nok. Vi får i oss nok omega-3 og nok omega-6. Forholdet mellom omega-6 og omega-3 er viktig da omega-6 er betennelsesfremmende og omega-3 er betennelsesdempende. Til en viss grad. For mye omega-3 igjen er betennelsesfremmende. Så i stedet for å øke omega-3, så bør man redusere omega-6. Spiser man rene matvarer og ikke spiser omega-6-rike planteoljer, så får man et OK forhold mellom omega-3 og omega-6. 

Anonymkode: 63baf...bce

Asså omg… den smileyn eller gubben som kom med i mitt nye svar på dit inlegg 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ Den ska Ikke være der og kom av misstak med! 😂 sorry! 
 

men du glemte å tilegge en ting, det er også selfølgelig viktig og få i seg reint kjøtt Hvis man spiser carnivore. Og jeg får hvartfall ikke tak i bra kjøtt i noen av butikkene i Oslo og omneg…. Og er vanskelig å finne bønner eller en lett måte å få tak i. Kan bestille på nett men altså flere hundre kroner før 400 g kjøttdeig? …. Du vet at forskning på nhi, forskning.No viser at nordmen flest får canserformen tarmkanser. 40% av nordmen faktisk. Og at mye av det er fordi vi spiser feil, mye kjøtt (som ikke er reint greasfôret kjøtt)…. 

Anonymkode: 5b1dd...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det ligger jo i uttrykket "for mye". :P De fleste trenger ikke å spise carnivore. De fleste tåler helt fint å ha litt planter i kostholdet. Man må finne det som funker for seg. Men de fleste har godt av å spise mer rent animalsk. Som jeg sa tidligere, så gir animalsk oss faktisk mer vitaminer og mineraler enn planter fordi de inneholder disse i former som er lettere å ta opp og som ikke må konverteres til den formen som vi faktisk trenger. Og fordi de ikke inneholder disse antinæringsstoffene som hemmer opptak. Næringstabeller lister bare opp hva en matvare inneholder, ikke hva den gir oss. Fordi hva den gir oss er så komplekst. Det spørs hva du spiser den med, din helsestatus, dine gener, mengden (noen er slik at du tar opp mindre prosentvis jo mer du spiser) osv. Og så tror jeg at helsedirektoratet ikke vil komplisere det fordi da ender det med at ingen vet hva de skal spise og gir opp.

Ett eksempel her som jeg så på forumet her er 2 liter saltvann og 1 liter ferskvann. Hvis du var dehydrert og kunne velge å drikke en av disse, hvilken hadde du valgt? 2 liter saltvann inneholder mer vann enn 1 liter ferskvann. Men alt saltet gjør at du i praksis hadde blitt mer dehydrert av 2 liter saltvann. Samme med næringsinnhold i grønnsaker vs kjøtt. Grønnsakene inneholder kanskje mer, men de hemmer opptaket slik at du ender med ingenting. Spinat er et godt eksempel her. Spinat inneholder masse jern, men du får ca ingenting jern fra spinat.

Anonymkode: 63baf...bce

Probleme er jo for mye omega 6….. som er farlig.., og vi får i oss alt for mye av dette og alt for lite av omega 3 i dagen morderne samfund fordi dyren spiser feil mat, og vi spiser mer fritert og søppel. Kut ut mye av omega 6 og du vil komme langt. Kutt ut sukker og ferdigmat! Kroppen trenger å få hormoner balans. Men or riktig næring, og absolut, man får i seg mer Jern i kjøtt og animaliske produkter, men så lenge det ikke er gressfôret eller dyr som har beveget seg, levt med naturen, da er dem ikke særlig sunde heller….. man kan godt spise sallat til maten, det er ikke farlig med mindre man har en sykdom. Kan være bra i starten, sammen med protein og karbs. Så kan man lese på om reint kjøtt underveis og gradvis bytte ut produkter. På forskning.No står det også at 40% av nordmen får tarmcanser. Linken er kjøtt. Jeg personligen tror det er fordi  dyrenr ikke spiser rett kost. For mye omega 6 og for mye fett! 

Anonymkode: 5b1dd...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carnivore er berre tull. Verste du kan gjere er å overtenkje og hoppe på den nyaste mest trendy kræsjdietten. Om du absolutt vil ha eit grundig gjennomtenkt variert kosthald vil eg anbefale å lese gjennom denne: https://www.strongerbyscience.com/diet/

Eit særleg nyttig sitat mtp anti-nutrients:

"To be clear, the anti-nutrient hysteria has been blown out of proportion by a lot of people pushing meat-heavy diets; anti-nutrients are not inherently deleterious, but they can influence the bioavailability of certain nutrients. So, we don’t need to avoid anti-nutrients as if they’re catastrophically deleterious, but we need to consider their impact on micronutrient bioavailability when we eat a largely plant-based diet. If bioavailability of a nutrient is poor, then a cursory glance at one’s diet might indicate that they’re ingesting plenty of the nutrient, even though they aren’t absorbing plenty of the nutrient. For example, the phytates present in many plant foods can reduce the absorption of iron, zinc, magnesium, and calcium, the oxalates in leafy greens can reduce calcium absorption, the glucosinolates in cruciferous vegetables can reduce the absorption of iodine, and the lectins in whole grains and legumes can reduce the absorption of calcium, iron, phosphorus, and zinc. Having said all that, the anti-nutrient conversation is far more complicated than simply attempting to avoid them. Their impact can be minimized by the way you prepare your food, some anti-nutrients can have positive effects on health, and there is some evidence that we may have adaptive responses to keep our micronutrient levels in normal levels, even if our dietary sources don’t have particularly great bioavailability. Furthermore, strictly avoiding anti-nutrients would involve avoiding a ton of extremely healthful foods, and would require the completely unfathomable choice of avoiding coffee and tea."

Endret av aazy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...