Sola de Skrevet 2. januar Forfatter #8661 Skrevet 2. januar Hoppetaujenta skrev (14 timer siden): Jeg er litt groggy for å si det som det er. Mange røde dager får meg dit og så kommer helga før det endelig er mandag og den famte starter det nye året skikkelig for meg. Det blir bra. Høres jo supert ut! P.s. hadde ikke sett ut i dag, men så hadde det jammen kommet noe sørpehvitt og jeg hopper manende for at det skal forsvinne på en dag eller to. Lov å håpe, men her har det fryst på og er rimelig glatt. God Bedring 1
Sola de Skrevet 2. januar Forfatter #8662 Skrevet 2. januar Juletreet og adventstjerna er kastet ut. Det vil si treet ble lagt i en juletre oppbevaringspose og slengt oppå et skap på ene soverommet. Kunne vært i en kjellerbod med det, men jeg liker ikke de bodene, så har bare et sekkehjul og noen kofferter med bøker stående i dem. Har all julepynt ellers igjen å pakke ned. Blir ganske tomt når alt er pakket ned. 1
Sola de Skrevet 2. januar Forfatter #8663 Skrevet 2. januar Matleveringsfyren ble, som bambi på glattisen utenfor her. Fikk høre av en dame at fortauet er klink- is. Speilglatt. Tror jeg skal holde meg inne, så godt det lar seg gjøre. Må ut over helgen, men håper det kan bli strødd om ikke annet. Har egentlig ingen tro på det, men lov å håpe Blir litt trist når man pakker vekk julen. Har egentlig ikke noe særlig med vinterlig pynt. Er som om hjemmet mitt får et pust i bakken et par måneder før vår/ påske/ sommer- pynten min kommer fram. Når vi snakker om påskepynt, så må jeg snart begynne å følge med, på når den kommer i salg. Er noen ting jeg ble for sen i fjor, til å få tak i. Hadde bestilt, men fikk mail, om at de var utsolgt blitt innen min pakke, ble pakket. Noe annet jeg må få tak i, i år, er vrihassel/trollhassel. Virker, som det er i salg alle andre steder enn hvor jeg er. Har sett etter det, hver gang, jeg har gått forbi en blomsterbutikk, men har ikke funnet her enda.
Sola de Skrevet 2. januar Forfatter #8664 Skrevet 2. januar Da er mesteparten av julepynten pakket ned. Landsbyhusene gjenstår, men det må bli en annen dag. Vinduene mine er så tomme nå. Bare helårspynten min står igjen, og er ikke så mye av den. Er alltid så mye pynt rundt omkring året rundt eller, så er rart 1
Sola de Skrevet 3. januar Forfatter #8665 Skrevet 3. januar I dag føler jeg meg, som jeg er over 90 år. Knærne mine krangler veldig. Som om kulden har trigget dem begge. Vaklevoren er vel beskrivelse på hvordan jeg går i dag. Må passe meg i trapper Som sagt gammel dame 1
Sola de Skrevet 4. januar Forfatter #8666 Skrevet 4. januar Våknet av min gode venn månen lyste på meg. Så stor og vakker den er i dag Så langt alt vel. Skulle bare på toalettet før jeg skulle legge meg igjen. Gikk på et bord med mye greier på, på vei tilbake. Setter meg i sengen. Hørte et brak fra den. Hva var det tenkte jeg. Fikk ikke tenkt mer over det før det oppå bordet gikk i gulvet. En eske, med en pyntegjenstand oppi var gått i tusen knas. Fikk den oppi søppelbøtten. Så var det senga da. Hvorfor ga den slik lyd i fra seg. Fant ut det var best å stå opp og heller sjekke hva som jeg har gjort med den i dagslys. Hadde skjønt det hvis det hadde vært heftig sengevals på gang i den, at den skulle lage lyd, men nå satt jeg bare i den 😕 1
Sola de Skrevet 4. januar Forfatter #8667 Skrevet 4. januar Ble kalkunrester, saus, brokkoli, gulrot, rosenkål, mandelpotet, ertestuing til middag i dag. Skulle egentlig ha hamburger, men hadde ikke lyst på det. Bra å få tømt fryseren for litt rester også Er så kaldt ute i dag. -9 grader var det visst tidligere i dag. For akkurat dette stedet jeg bor, så er det mye.
Hoppetaujenta Skrevet 4. januar #8668 Skrevet 4. januar Det kommer en vår, Sola. Vi får være tålmodige.
Sola de Skrevet 4. januar Forfatter #8669 Skrevet 4. januar Hoppetaujenta skrev (14 minutter siden): Det kommer en vår, Sola. Vi får være tålmodige. Begynner nedtellingen 1 februar 1
Hoppetaujenta Skrevet mandag kl. 04:59 #8670 Skrevet mandag kl. 04:59 Like rundt hjørnet med andre ord. Jeg skal potte om og kanskje formere noen større planter som er for store for plassen de står på. Begynne på nytt og bli mindre utgaver...men ikke enda. Plantene sover nå. 💤
Sola de Skrevet mandag kl. 07:20 Forfatter #8671 Skrevet mandag kl. 07:20 Hoppetaujenta skrev (2 timer siden): Like rundt hjørnet med andre ord. Jeg skal potte om og kanskje formere noen større planter som er for store for plassen de står på. Begynne på nytt og bli mindre utgaver...men ikke enda. Plantene sover nå. 💤 Hvilke planter har du? Jeg har ingen. Kun kunstig julebukett i vindu, som blir stående frem til kunstige påskebuketten kommer fram Har en gammel farget glassvase med motiv, foreldrene mine i sin tid fikk i bryllupsgave. Den står hele året framme med diverse kunstige/ tørkede blomster i seg. Pleide før å ha ekte blomster i den, men de dauer jo så raskt, så har holdt meg til kunstig siden jeg flyttet hit.
Hoppetaujenta Skrevet mandag kl. 07:45 #8672 Skrevet mandag kl. 07:45 Bare grønne planter her, eller sukkulenter som er fulle av vann og klarer ei lita tørke uten å krepere. Har til og med fått til babyer fra svigermors tunger. Satte stilker i vann og måtte vente VELDIG lenge før det begynte å komme røtter nederst på de og så tittet det fram nusselige minibabyer og de har nå stått i vann i flere år og har blitt 10 og 20 cm lange. Ikke snev av jord altså, så der ble jeg overrasket. Trodde ikke det gikk å overleve i kun nyskiftet vann stadig vekk og ingen gjødsel. Men det går kjempefint med masse tålmodighet og vennlig tale med dem stadig vekk. Oppdaget forleden at babyene også får babyer nå (under vann og oppi to store glass så de har nok plass til å utfolde seg), så dette blir en artig plantevår! ...men de skal få sove litt til før plantingen begynner. 1
Sola de Skrevet mandag kl. 09:47 Forfatter #8673 Skrevet mandag kl. 09:47 Hoppetaujenta skrev (1 time siden): Bare grønne planter her, eller sukkulenter som er fulle av vann og klarer ei lita tørke uten å krepere. Har til og med fått til babyer fra svigermors tunger. Satte stilker i vann og måtte vente VELDIG lenge før det begynte å komme røtter nederst på de og så tittet det fram nusselige minibabyer og de har nå stått i vann i flere år og har blitt 10 og 20 cm lange. Ikke snev av jord altså, så der ble jeg overrasket. Trodde ikke det gikk å overleve i kun nyskiftet vann stadig vekk og ingen gjødsel. Men det går kjempefint med masse tålmodighet og vennlig tale med dem stadig vekk. Oppdaget forleden at babyene også får babyer nå (under vann og oppi to store glass så de har nok plass til å utfolde seg), så dette blir en artig plantevår! ...men de skal få sove litt til før plantingen begynner. Så spennende Er så morsomt når man får til stiklinger, blomstringer og slikt Jeg klarer å drepe sukkulenter Og kaktuser. Minibabyer Synes det er så mye mer moro, å se alt man har sådd vokse opp, enn planter man kjøper ferdig. Hadde stiklinger fra paraplyplantene mine, men de ble ikke med hit. Fant ut, det fikk være nok. Eller akkurat da, hadde jeg nok med alt annet, så de ville blitt forsømt. Nå orker jeg ikke å ha planter. Likte veldig godt å ha balkongjungel og vindusvegg dekket av blomster i mange år, men livet i høyden er annerledes enn livet her rett over bakken. Kommer insekter inn jeg knapt har sett før. Eneste som var på balkongen og inne der jeg bodde før, var veps og en og annen eddderkopp. Har ikke tenkt å bosette meg så nærme bakken igjen, som jeg bor nå Skulle sitte ute i sommer, og satt mer og trampet for å jage vekk maur og hva annet alt var. Er rett og slett ikke vant til det. Har bodd i over 20 år opp i etasjene, så ble litt forbauset over hvor mye jeg får inn her, når vinduer står åpne. For å ikke snakke om store husedderkoppene som kom fram i august eller når det var 1
Hoppetaujenta Skrevet mandag kl. 12:10 #8674 Skrevet mandag kl. 12:10 Å huff, ja da blir det noe helt annet. Håper inderlig at du får hoppet deg et godt stykke opp, så du ikke trenger å passe på noe sånt nest egang. 1
Sola de Skrevet onsdag kl. 18:37 Forfatter #8675 Skrevet onsdag kl. 18:37 Hoppetaujenta skrev (På 5.1.2026 den 13.10): Å huff, ja da blir det noe helt annet. Håper inderlig at du får hoppet deg et godt stykke opp, så du ikke trenger å passe på noe sånt nest egang. Vi får satse på det Jeg liker å tro, jeg kunne bodd et sted, hvor ingen skulle tru at nokon kunne bu, men man kan jo lage fine balkongjungler i byen også. Ble for mange år siden, så veldig inspirert av noen linker @Rumle hadde om en dame, som hadde en bitteliten balkong, men du verden for en vakker blomsterjungel hun hadde der. Da gikk jeg all in og hadde fullstendig jungel hvert år. Var i grunn mer kos, med jungelen i den lille leiligheten der jeg bodde før. I den store, så var det mer åpent, og vinden ødela mer. 1
Hoppetaujenta Skrevet torsdag kl. 06:29 #8676 Skrevet torsdag kl. 06:29 Jeg har forsøkt meg på søte små monstera`er og de er kjempefine til de blir altfor store på en liten boplass og jeg har måttet kvitte meg med dem, dessverre. De blir digre og herlige. Jeg forsøker meg nok igjen en gang, selv om leiligheten ikke har blitt større. Opp til taket betyr også digert i omkrets. Herlig, men vi må ha større plass... Godmorgen til deg.
Sola de Skrevet torsdag kl. 07:17 Forfatter #8677 Skrevet torsdag kl. 07:17 Hoppetaujenta skrev (32 minutter siden): Jeg har forsøkt meg på søte små monstera`er og de er kjempefine til de blir altfor store på en liten boplass og jeg har måttet kvitte meg med dem, dessverre. De blir digre og herlige. Jeg forsøker meg nok igjen en gang, selv om leiligheten ikke har blitt større. Opp til taket betyr også digert i omkrets. Herlig, men vi må ha større plass... Godmorgen til deg. Var sånn paraplyplantene mine var. De gikk helt fra gulv til tak. Hadde de i vindusveggen stående. De tok nesten opp all plassen. Så mye lys de stjal Så det hver gang, jeg beskar dem. De trivdes, som plommen i egget. Gikk i blomst flere ganger. Så plutselig etter at jeg hadde skiftet jord på dem, så oppdaget jeg veldig mange bananfluer i leiligheten. Skjønte ikke helt hvor de kom i fra først. Var mange på badet, ved sluket til dusjen, så trodde først det kom derfra, men Etter flere runder med mudin, klorin osv, så ble de bare om mulig enda flere. Satte noen glass med eddik rundt omkring i leiligheten. Ikke så mye som en eneste flue i dem. Tok da og lagde en blanding av ketchup og zalo. Det ble for uimotståelig for fluene. De forsvant fra badet, men oppdaget så hvor fluene egentlig kom i fra. Ene paraplyplanten Den var fullstendig under angrep. Var vinter også, så kunne ikke sette den ut, så den gikk i søppelet. Husker ikke om den andre hadde dauet før, eller om den dauet like etterpå Men kjedelig. Hadde avleggere, så kunne tatt de med hit, men den gang ei. De monsteraene er vakre de, men de blir jo superstore.
Hoppetaujenta Skrevet torsdag kl. 07:20 #8678 Skrevet torsdag kl. 07:20 Ja...og om en har plass til det så er ingenting vakrere enn et stort rom som har blitt en velfungerende jungel!
Sola de Skrevet torsdag kl. 07:24 Forfatter #8679 Skrevet torsdag kl. 07:24 Hoppetaujenta skrev (3 minutter siden): Ja...og om en har plass til det så er ingenting vakrere enn et stort rom som har blitt en velfungerende jungel! Det er veldig vakkert 1
Sola de Skrevet torsdag kl. 19:33 Forfatter #8680 Skrevet torsdag kl. 19:33 Nå er det kaldt. Føttene mine holdt ikke ut å være barfot her inne lenger, og gikk og hentet seg et par tykke ullsokker. I samme slengen, tok de turen innom gangen og hentet en fleecejakke. I morgen må jeg ut Da må jeg ha både brodder under skoene, boblebukse, tykkere vinterjakke, lue, skjerf, votter på Har så lite lyst til å gå ut i denne kulden. For å ikke snakke om, hvor jævlig glatt det er. Tidligere i dag, forvillet jeg meg ut med søppelet. Det var farlig glatt utenfor. Tok en kikk på veien til bussen Klink is
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå