Gå til innhold

Solas grublerier3.


Sola de

Anbefalte innlegg

Da kan jeg si at det ikke nødvendigvis er lett som en plett, slik de viser på reklamen. En må forsøke og gjøre feil, forsøke å finne ut hva som var feil og så prøve om igjen, for fluffy brød kan godt bli harde som murstein...men det smaker jo godt uansett. :spise:  Med erfaring og tid kommer kunnskap og gode brød!

Jeg tenkte at jeg skulle ha skikkelig sunne, grove brød, men det jeg ikke tenkte på var at da må en jo ha tungt mel å bake med og da får en tunge små brød. Jo lettere en gjør deigen, jo større er sjansen for å lykkes og få slike som en vil ha. 

En må passe på; hvis deigen hever veldig, så går den ut av beholderen og kan sige ned i selve maskineriet og ødelegge. Har ikke hatt det helt slik, men deigen har est i mengder og løftet hele lokket noen cm :sjokkert: og da er det bare å forsiktig tappe med pekefingeren til deigen synker sammen i kantene og inn i beholderen igjen...enkelt egentlig, men en må være der og passe på. 

Dermed forsvinner det med å langsomt våkne til nystekte brød om morgenen også. Da jeg testet dette da min var ny...stilte jeg det inn og all riktig mengde var helt i....jeg våknet søvndrukken og kunne ikke forstå hva slags lyd jeg hørte i det fjerne. Jeg lyttet og lurte på hva naboen kunne holde på med så tidlig. Fem-seks-tiden var det...og litt etter litt og PLUTSELIG gikk det opp for meg at det var min maskin som laget lyden. Den hadde jobbet seg bortover benken og slo rytmisk inn i lettveggen når den eltet. Det var insisterende og høyt! Jeg fikk sjokk! Ikke noe mer søvn den morgenen.

...men jeg anbefaler å kjøpe en om en vil legge litt tid i det. Det skal faste mengder av alt i et stort eller lite brød og en kan selv teste ut diverse meltyper og finne ut hva en liker best selv. Gjør det! Gjør det! Gjør det! :nigo: 

Endret av Hoppetaujenta
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hoppetaujenta skrev (14 minutter siden):

Da kan jeg si at det ikke nødvendigvis er lett som en plett, slik de viser på reklamen. En må forsøke og gjøre feil, forsøke å finne ut hva som var feil og så prøve om igjen, for fluffy brød kan godt bli harde som murstein...men det smaker jo godt uansett. :spise:  Med erfaring og tid kommer kunnskap og gode brød!

Jeg tenkte at jeg skulle ha skikkelig sunne, grove brød, men det jeg ikke tenkte på var at da må en jo ha tungt mel å bake med og da får en tunge små brød. Jo lettere en gjør deigen, jo større er sjansen for å lykkes og få slike som en vil ha. 

En må passe på; hvis deigen hever veldig, så går den ut av beholderen og kan sige ned i selve maskineriet og ødelegge. Har ikke hatt det helt slik, men deigen har est i mengder og løftet hele lokket noen cm :sjokkert: og da er det bare å forsiktig tappe med pekefingeren til deigen synker sammen i kantene og inn i beholderen igjen...enkelt egentlig, men en må være der og passe på. 

Dermed forsvinner det med å langsomt våkne til nystekte brød om morgenen også. Da jeg testet dette da min var ny...stilte jeg det inn og all riktig mengde var helt i....jeg våknet søvndrukken og kunne ikke forstå hva slags lyd jeg hørte i det fjerne. Jeg lyttet og lurte på hva naboen kunne holde på med så tidlig. Fem-seks-tiden var det...og litt etter litt og PLUTSELIG gikk det opp for meg at det var min maskin som laget lyden. Den hadde jobbet seg bortover benken og slo rytmisk inn i lettveggen når den eltet. Det var insisterende og høyt! Jeg fikk sjokk! Ikke noe mer søvn den morgenen.

...men jeg anbefaler å kjøpe en om en vil legge litt tid i det. Det skal faste mengder av alt i et stort eller lite brød og en kan selv teste ut diverse meltyper og finne ut hva en liker best selv. Gjør det! Gjør det! Gjør det! :nigo: 

Mine brød blir alltid harde små mursteiner. Steinharde å spise.

Oi, ja. Jeg tror ikke jeg ville hatt den på om natten, da jeg er redd for brann, men å ha det på om kvelden eller ettermiddagen kunne gått? Den står ikke i ro maskinen? Da må jeg hvertfall være våken når den står på. Rytmisk inn i lettveggen :ler: Kanskje naboene dine tenkte du hadde besøk :ler:

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola de skrev (1 minutt siden):

Mine brød blir alltid harde små mursteiner. Steinharde å spise.

Oi, ja. Jeg tror ikke jeg ville hatt den på om natten, da jeg er redd for brann, men å ha det på om kvelden eller ettermiddagen kunne gått? Den står ikke i ro maskinen? Da må jeg hvertfall være våken når den står på. Rytmisk inn i lettveggen :ler: Kanskje naboene dine tenkte du hadde besøk :ler:

Haha. Besøk? Jeg??? Hihihi... Joda, maskinen min har fire-fem små ben med gummiknotter på under og på min kjøkkenbenk ble det for glatt, så den jobbet seg forsiktig bortover. Den kunne ha falt i gulvet, men heldigvis ble det mot en vegg. Løsningen var mine spiseunderlag som også er litt tynne og gummiaktige. Med slikt under står den helt stille. Så lenge du er hjemme i tre-fire timer er det bare å bake i vei. Alt må ha romtemp før du starter, så skal det gå bra. Gleder meg til fortsettelsen og detaljreferat om dette her, Sola. :D 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola de skrev (4 timer siden):

God morgen :sol:

Var og handlet tidligere i dag. Dama i kassen reagerte på summen, så hun skrev ut kvittering for å se om hun hadde slått inn noe feil. Måtte bare svare at alt er så dyrt i dag. Bare noe så enkelt som en veske med toalettpapir koster 53,90 for 8 ruller :risterpåhodet:

---

 

Og jeg synes det høres ut som en god deal! :ler:

Jeg mistenker desverre at jeg begynner å miste helt oversikten over hva som er overpriset eller ikke 🤪

Er flytteplanene klare nå?

God helg i tråden :blomst:

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (18 timer siden):

Haha. Besøk? Jeg??? Hihihi... Joda, maskinen min har fire-fem små ben med gummiknotter på under og på min kjøkkenbenk ble det for glatt, så den jobbet seg forsiktig bortover. Den kunne ha falt i gulvet, men heldigvis ble det mot en vegg. Løsningen var mine spiseunderlag som også er litt tynne og gummiaktige. Med slikt under står den helt stille. Så lenge du er hjemme i tre-fire timer er det bare å bake i vei. Alt må ha romtemp før du starter, så skal det gå bra. Gleder meg til fortsettelsen og detaljreferat om dette her, Sola. :D 

Ja, hender vel noen tråkker over dørstokken din også :lur:

Bra den traff veggen :nikke:

Hvilken brødbakemaskin er det du har? Ser det er mange å velge blant.

Rumle skrev (18 timer siden):

Og jeg synes det høres ut som en god deal! :ler:

Jeg mistenker desverre at jeg begynner å miste helt oversikten over hva som er overpriset eller ikke 🤪

Er flytteplanene klare nå?

God helg i tråden :blomst:

 

 

Synes det er mye for 8 ruller. Mener det pleide å koste 30- 40 for ikke så alt for lenge siden :klo:

Sånn nogenlunde :nikke:

God helg :klem:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen :gjesp: Fikk den tvilsomme gleden av å bli vekket av solen. Var bare å stå opp. Åpnet balkongdøra, så jeg fikk inn litt frisk luft, og satt der og gjespet meg våken før jeg gikk ut med søppel og deretter en tur på butikken. Kjøpte bare melk, juice og iste.

Nå er jeg så jævlig drittlei hun som bor ved siden av meg. Hun er veldig på å klage over lyder fra både her inne og andre naboer, men hun evner ikke til å fatte at vi hører henne tilsvarende. Nå har hun herrebesøk. Er nødt til å ha tv høyt på, og likevel overdøver høylytte stønn den :risterpåhodet: I går kveld var det høy musikk med døren sin åpen. Er sånn syremusikk eller hva man skal kalle det for. Svært ubehagelig å høre på. Nytter ikke snakke med henne, for hun begynner å hyle til deg. Skal være glad når jeg kommer meg bort herfra!

Ellers i dag, så har jeg tenkt å få pakket ned de fatene, som jeg snakket om i går. Jeg går for halv maskin på en god dag, så ting tar tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sola de skrev (14 minutter siden):

Ja, hender vel noen tråkker over dørstokken din også 

Bra den traff veggen

Hvilken brødbakemaskin er det du har? Ser det er mange å velge blant.

Hvis det er sånn type "herrebesøk" du mener, så neida, jeg har ikke det. Lever som den pureste jomfru jeg. :engel:

Jeg har en gammel wilfa. D.v.s. jeg har flere , for den første er veldig gammel og nummer to er begynt å brukes før den første sier takk for seg. Motor, programmer og alt virker som det skal, men det har blitt så mange innvendige skrap i selve bollen at den snart ikke er bra å bruke. Kanskje. Wilfa`en er jeg veldig fornøyd med i alle fall. 

Lage en tråd og spørre folket om de kan anbefale maskiner, så får du et bredere grunnlag og kanskje litt bilder å se på også? 

Sjekket på nett og her en min gammelgammelvariant. En skikkelig trofast sliter er den. 
483_e33c5280-7405-4229-bf4c-b0d6dfff1be2483_ac5c92ae-f815-47fb-bdda-bc59f395f8b5
 

Sola de skrev (3 minutter siden):

God morgen :gjesp: Fikk den tvilsomme gleden av å bli vekket av solen. Var bare å stå opp. Åpnet balkongdøra, så jeg fikk inn litt frisk luft, og satt der og gjespet meg våken før jeg gikk ut med søppel og deretter en tur på butikken. Kjøpte bare melk, juice og iste.

Nå er jeg så jævlig drittlei hun som bor ved siden av meg. Hun er veldig på å klage over lyder fra både her inne og andre naboer, men hun evner ikke til å fatte at vi hører henne tilsvarende. Nå har hun herrebesøk. Er nødt til å ha tv høyt på, og likevel overdøver høylytte stønn den :risterpåhodet: I går kveld var det høy musikk med døren sin åpen. Er sånn syremusikk eller hva man skal kalle det for. Svært ubehagelig å høre på. Nytter ikke snakke med henne, for hun begynner å hyle til deg. Skal være glad når jeg kommer meg bort herfra!

Ellers i dag, så har jeg tenkt å få pakket ned de fatene, som jeg snakket om i går. Jeg går for halv maskin på en god dag, så ting tar tid.

Har du vurdert å ta opp et stykke bråk fra henne og spille det av for henne, så hun kan forstå hva dere må gjennomleve? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Hvis det er sånn type "herrebesøk" du mener, så neida, jeg har ikke det. Lever som den pureste jomfru jeg. :engel:

Jeg har en gammel wilfa. D.v.s. jeg har flere , for den første er veldig gammel og nummer to er begynt å brukes før den første sier takk for seg. Motor, programmer og alt virker som det skal, men det har blitt så mange innvendige skrap i selve bollen at den snart ikke er bra å bruke. Kanskje. Wilfa`en er jeg veldig fornøyd med i alle fall. 

Lage en tråd og spørre folket om de kan anbefale maskiner, så får du et bredere grunnlag og kanskje litt bilder å se på også? 

Sjekket på nett og her en min gammelgammelvariant. En skikkelig trofast sliter er den. 
483_e33c5280-7405-4229-bf4c-b0d6dfff1be2483_ac5c92ae-f815-47fb-bdda-bc59f395f8b5
 

Har du vurdert å ta opp et stykke bråk fra henne og spille det av for henne, så hun kan forstå hva dere må gjennomleve? 

Hun er av den typen, som alle andre blir store stygge ulven. Hun er litt farlig på den måten, at hun finner opp ting om folk, og slenger ut av seg, til andre uten å vite noen ting som helst om dem. Hun har vært på døren min flere ganger om jeg har tatt blomster og annet som hører henne til. Synes det er jævlig frekt.

Wilfa liker jeg :nikke: Skal kjøpe meg en slik hoppemaskin :nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir spennende på mange måter. Lykke til! :hoppe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (5 timer siden):

Dette blir spennende på mange måter. Lykke til! :hoppe: 

Tusen takk :hoppe:

Har akkurat bestilt slike scrubdaddy og scrubmommy. Har ikke prøvd dem før. Har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola de skrev (7 minutter siden):

Tusen takk :hoppe:

Har akkurat bestilt slike scrubdaddy og scrubmommy. Har ikke prøvd dem før. Har du?

    Nei, men vært på nippet. Håper de er magiske for deg. :nikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (5 minutter siden):

    Nei, men vært på nippet. Håper de er magiske for deg. :nikke: 

Leste DD og SVK har brukt slike og var fornøyde. Tenkte å gi dem en sjanse jeg og :nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola de skrev (7 timer siden):

Ja, hender vel noen tråkker over dørstokken din også :lur:

Bra den traff veggen :nikke:

Hvilken brødbakemaskin er det du har? Ser det er mange å velge blant.

Synes det er mye for 8 ruller. Mener det pleide å koste 30- 40 for ikke så alt for lenge siden :klo:

Sånn nogenlunde :nikke:

God helg :klem:

Du har helt sikkert rett.

Spennende! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God søndag :sol:

Holder på å vaske klær. Akkurat nå blir en pute banket halvveis i hjel i tørketrommelen. - Har slike tørketrommelballer i.

Har ikke så mye som skulle vaskes i dag. Tok for meg det meste før feriebesøket kom.

Ellers så blir det oppvask og støvsuging som står videre på programmet for i dag. Søndag= arbeidsdag her i gården.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg har slike brutale baller, men p.g.a. bråket er de ikke artige å bruke syns jeg. :( Gjør de jobben sin? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hoppetaujenta skrev (1 minutt siden):

:) Jeg har slike brutale baller, men p.g.a. bråket er de ikke artige å bruke syns jeg. :( Gjør de jobben sin? 

Ja. Eneste problemet er at tørketrommel kutter tørketiden etter vekt, virker det som, så må som regel ha den på to ganger av den grunn. Ellers fungerer det fint.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at vanlige gule tennisballer også gjør jobben stillere, men ser for meg at de da loer gult...? :vetikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Har hørt at vanlige gule tennisballer også gjør jobben stillere, men ser for meg at de da loer gult...? :vetikke: 

Jeg har to typer tørkeballer. Ene er i plast med pigger, de andre er hvite tennisballer. Synes ikke de loet noe, men derimot, så falt en ned der vannet renner ut og ble skitten, så jeg kastet den. Hadde bare vært å skylle av de i plast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen :svett: har vært noen heller alt for varme dager her. Jeg får ikke ned temperaturen inne selv om alt står åpent. Er mellom 27 og 28 grader inne hele døgnet. Våknet opp gjennomvåt i natt. Er bare så alt for varmt.

I vinter tror jeg det var, så var jeg på besøk hos muttern. Jeg observerte litt forskjellig bestikk i skuffen. Vet det er ting hun aldri gidder å kjøpe selv, så har vært på leting etter et fint bestikk til henne. Tenkte først på hardangerbestikk, men nå heter hun ikke noen av de navnene, så fant det best å finne et annet. Det var biffkniver med i dette settet jeg fant. Det har jeg alltid måtte kjøpt ved siden av når jeg har kjøpt til meg selv. Jeg har allerede kjøpt julegave til henne for denne julen, så får se om jeg allerede har begynt på neste års julegavehandel, eller om det får bli en utenomgave på en ellers kjedelig hverdag :nikke: 

Har vært en tur innom butikken.  Kjøpte rundstykker, juanitatomater, skinke og jarlsbergost :spise: blir frokost om litt. Tror det blir hamburger og pommes frites til middag i dag.

Har massiv oppvask som venter på å bli vasket også :dåne: Er mest kopper og glass. Synes jeg akkurat har vasket opp kopper og glass..

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...