Gå til innhold

Nynorsk


fluesopp

Anbefalte innlegg

Er einig i at dersom nynorsk blir valgfritt i skulen, så vil det forsvinna etter ei tid. Eg har gått 5 år på universitetet, og der er det ingen eg kjenner som brukar nynorsk. Faktisk har folk ledd av meg når dei ser at eg brukar det. Så eg synes ofte at holdninga mange folk har til sjølve nynorsken er utruleg dårleg.

Eg har også i eit fag hatt ei tynn bok på nynorsk (det einaste pensumet på nynorsk), og dette var utruleg mykje klaging og irritasjon rundt. Mange sa dei ikkje forsto det som sto i den, og måtte nærast ha ordliste for å "oversette". Her om dagen blei eg spurt kva "naudsynt" betydde på "norsk".

Føler meg faktisk litt underlegen til tider fordi eg brukar nynorsk. Det har også hendt at folk ikkje har gidda å lesa det eg har skrive fordi eg har skrive det på nynorsk (i forbindelse med kollokvie). Så eg blir temmeleg provosert av folk som undervurderar nynorsk, for det er faktisk like sjølvsagt for nokon av oss, som for andre som brukar bokmål.

Det der karaktermaset forstår eg, hugsar at det var utruleg slit med to eksamenar og to karakterar i eitt fag. Så det kunne ein kanskje unngått, men nynorsk må ikkje bli gløymt! Men faren for det er vel stor om det ikkje blir så viktig lenger (mht karakterar osv), og toleransen for det blir vel kanskje også mindre...

Endret av Årolilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_knut_*
Vis meg det innlegget i denne tråden her som hetser de som har en annen dialekt enn dem selv.. Det å ikke ønske at sidemål skal være et obligatorisk fag i skolen, har ingenting med hets eller mangel på respekt å gjøre.. Og siden du tror du kjenner meg så godt, kan jeg fortelle deg en ting.. Jeg bor langt utenfor verdens navle!

Dessuten er det ingen som snakker nynorsk.. Nynorsk er et skiftspråk som er satt sammen av mange forskjellige dialekter!

men du verdens navle er deg selv så da er du rigtig uttafor da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.  Det burde heller blitt brukt ressurser til å lære elevene bedre engelsk og helst enda ett fremmedspråk.  Nynorsk (event bokmål) forstår vi uansett, det burde vært unødvendig å kunne beherske det skriftlig.  Jeg har heller aldri hatt brukt for å kunne skrive nynorsk etter at jeg gikk ut skolen.  På jobben min er derimot engelsk alfa og omega.

Jeg har et bedre forslag. Kutt ut all språkundervisning, og la folka få gratis pimsleur og bbc undervisningsmateriale i stedet. Den engelsken som undervises i skolen er jo kun sjarmerende på sitt beste. For å skape sikkerhet må ungene lære seg uttale som de hører det på TV. Det må da være mulig for folk å herme autentisk etter filmer med flere setninger enn "fuck you motherfucker?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutte nynorsk - lære bedre engelsk i stedet?

Det er et stort problem at det kommer inn så mye engelsk i det norske språket. På en del universitetsstudier blir det nå undervist på engelsk. Hvem skal da utvikle og ta i bruk norsk fagspråk? Skal det bli slik i framtida at vi blir nødt til å skifte til engelsk når vi skal snakke om noe vitenskapelig, mens norsk blir et slags lavstatus-språk for uutdannede?

Det er mer enn nok at DETTE fremmedspråket (bokmål/dansk) tar opp plass der vi burde utviklet det nynorske språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer enn nok at DETTE fremmedspråket (bokmål/dansk) tar opp plass der vi burde utviklet det nynorske språket.

Tenkte bare jeg skulle komme med en liten definisjon av fremmedspråk:

fremmedspråk ~språk utenlandsk språk, t forskj fra morsmål .

Mitt (og ca 85 % av resten av nordmenn sitt) morsmål er definitivt ikke nynorsk.

Hvis du ønsker å utvikle det nynorske språket, så skjønner jeg forøvrig ikke hvorfor du selv skriver på bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk skrev:

fremmedspråk ~språk utenlandsk språk, t forskj fra morsmål .

Mitt (og ca 85 % av resten av nordmenn sitt) morsmål er definitivt ikke nynorsk.

Hvis du ønsker å utvikle det nynorske språket, så skjønner jeg forøvrig ikke hvorfor du selv skriver på bokmål.

Eg kan godt skrive på nynorsk, eg! Men ikkje berre folk som har nynorsk som skriftspråk har lov til å ha meiningar om dette! :)

Når ein i språkvitskapen her i landet taler om norsk, svensk og dansk, og jamfører dei, er det NYNORSK som representerer norsk. Det er det som er det naturlege språket her i landet, og ikkje den importerte dansken.

Morsmålet til folk flest her i landet er ikkje bokmål, om det er det du prøver å insinuere når du siterar ordboka her over. Bokmål er skriftspråk, på lik linje med nynorsk. Nynorsk er skriftspråket bygd på talemålet her i landet. Då vil eg seie at DET er meir morsmål til nordmenn enn bokmålet som har kome gjennom dansken. Ungar i noreg lærer diakekten sin FØRST, frå dei byrjar laga sine første babylydar. Bokmål kjem så seinare inn, når dei til dømes byrjar sjå på nasjonal TV, og lærar å skrive i skulen.

Eg jobbar med dialektar, og no veit eg ikkje kor du kjem frå i landet, men eg kan garantere at det finst MANGE ord, talemåtar og uttrykk i dialekten din som skil det frå å vere bokmål.

Til og med om du er frå Holmenkollåsen, eller Bergen sentrum og berre har to grammatikalske kjønn i dialekten.

Dronning Sonja er vel ein av dei få her i landet som talar riksmål/bokmål, og gjer det gjennomført. Og det finst vel nokre fine fruer her og der som gjer det same, men IKKJE 85% av folka i Noreg.

Hvis du er Sonja, og er her anonymt inne på KG, skal eg gje deg rett (i DITT høve)! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det som er det naturlege språket her i landet, og ikkje den importerte dansken

Hvordan kan du si dette, når det er 11,6 % av befolkningen som bor i kommuner som har nynorsk som hovedmål, og det er ca 15 % av befolkningen som er nynorskbrukere?

Det er forøvrig også en god del år siden vi løsrev oss fra Danmark. Hvor lenge må folk benytte et skriftspåk før du mener det hører naturlig hjemme her?

Og hvordan kan du si at et skriftspråk som 92,6 % benytter i privat sammenheng ikke er naturlig? At det ikke var slik vi opprinnelig snakket og skrev er jo greit nok, men vi snakket og skrev ikke nynorsk for 1000 år siden heller, da språk er i stadig endring og utvikling.

http://www.gs.bergen.hl.no/~admi-morsm/cgi...viewnews&id=397

I 1943 hadde ca. 34 prosent av grunnskoleelevene nynorsk. Andelen er nå 14,4 prosent. Så skjer det et kraftig frafall på overgangen til voksenalderen. Ved eksamen i den videregående skole har ca. åtte prosent nynorsk som hovedmål. Rekruttstatistikken forteller en tilsvarende historie. I 1995 oppgav 7,4 prosent av de spurte at de valgte nynorsk når de skrev i privat sammenheng. Størst andel nynorskbrukere har aldersgruppen over 60 år. Utenfor de fire vestlandsfylkene er det bare 2,7 prosent av grunnskoleelevene som er nynorske.

http://www.ssb.no/norge/utd/main.html

Nynorsk på retur

Etter en markert nedgang fra 1950 til 1976, stabiliserte andelen nynorskbrukere i grunnskolen seg på om lag 17 prosent. Men de siste 5-6 årene har andelen igjen sunket ytterligere og var under 15 i 2001.

11,6 % av befolkningen bodde i 2004 i nynorskkommuner:

http://www.ssb.no/aarbok/2005/tab/tab-238.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er einig i at dersom nynorsk blir valgfritt i skulen, så vil det forsvinna etter ei tid. Eg har gått 5 år på universitetet, og der er det ingen eg kjenner som brukar nynorsk. Faktisk har folk ledd av meg når dei ser at eg brukar det. Så eg synes ofte at holdninga mange folk har til sjølve nynorsken er utruleg dårleg.

Eg har også i eit fag hatt ei tynn bok på nynorsk (det einaste pensumet på nynorsk), og dette var utruleg mykje klaging og irritasjon rundt. Mange sa dei ikkje forsto det som sto i den, og måtte nærast ha ordliste for å "oversette". Her om dagen blei eg spurt kva "naudsynt" betydde på "norsk".

Føler meg faktisk litt underlegen til tider fordi eg brukar nynorsk. Det har også hendt at folk ikkje har gidda å lesa det eg har skrive fordi eg har skrive det på nynorsk (i forbindelse med kollokvie). Så eg blir temmeleg provosert av folk som undervurderar nynorsk, for det er faktisk like sjølvsagt for nokon av oss, som for andre som brukar bokmål.

Det der karaktermaset forstår eg, hugsar at det var utruleg slit med to eksamenar og to karakterar i eitt fag. Så det kunne ein kanskje unngått, men nynorsk må ikkje bli gløymt! Men faren for det er vel stor om det ikkje blir så viktig lenger (mht karakterar osv), og toleransen for det blir vel kanskje også mindre...

Eg er veldig einig i dette. Eg gjekk over til bokmål på universitetet for eg følte eg blei latterligjort då eg sa eg brukte nynorsk og det verka som at ein del trudde eg brukte det berre for å ver vrang. Eg angrar litt på at eg ikkje holdt på nynorsken men eg klarte ikkje å stå imot presset. Og det er sant at mange bokmålsbrukarar ikkje har forståelse for at nynorsk er like sjølvsagt og naturleg for nokon, som bokmål er sjølvsagt og naturleg for dei.

Men eg meiner at ein ikkje burde få karakter i sidemålet sitt. Eg trur ikkje det er med på å hjelpe nynorsken. Det er nok å lære begge målformene muntleg, og halde seg til ei av dei skrifleg.

Noko som provoserar meg er når nokon omtalar dei to målformene for nynorsk og norsk....Det er nynorsk og BOKMÅL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk skulle vært avskaffa for lenge siden. La de stakkarne som henger igjen på 1800-tallet beholde bondemålet sitt om de på død og liv må, men i dag så holder størsteparten av befolkningen seg til ordentlig NORSK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jæi har et forslag: vi burte innføre et fonetisk språk. Jæi forstår jo allerede nå mange dialekter ganske så bra, og me et par ekstra tein kunne sikkert de fleste eksotiske dialekter vært forståelie osså på papire. Krever nåkk en tilvenningsfase, men de hadde vært muli. Sikkert mange trøndere som er happi får dette.

Ellers, selv om jeg personlig har utviklet et hat-forhold til nynorsk etter at det torpederte vitnemålet mitt, må jeg jo innrømme at ideen er ganske så smart. Lage en målform som er bedre tilpasset hvordan vi snakker i landet. Noe sier meg allikevel at denne målformen ikke er så mye bedre enn bokmål allikevel, da det er %-vis flere som bor i "bokmålsnakkende" regioner i dag. Nynorsk løser jo dette med klammeformer av forskjellige ord. For vi nok klammeformer, så har vi jo et språkanarki ala det jeg foreslo først. Vakke d et bra fåschlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jæi har et  forslag: vi burte innføre et fonetisk språk.

For vi nok klammeformer, så har vi jo et språkanarki ala det jeg foreslo først. Vakke d et bra fåschlag?

Nei. Det syns jeg ikke det var. Jeg syns det var fryktelig dårlig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det holder lenge med bokmål på skolen. De mange dialektene rundt om i Norge blir ikke påvirket av at vi ikke lærer å skrive nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hvis vi kutter ut nynorsk må vi sette oss bedre inn i norsk eller engelsk. Nå når vi har så menge ting vi skal lære lærer vi dem ikke ordentlig for vi har ikke tid til det. For vi kan ikke lære tusen ting samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Betty Boop
Jeg har et bedre forslag. Kutt ut all språkundervisning, og la folka få gratis pimsleur og bbc undervisningsmateriale i stedet. Den engelsken som undervises i skolen er jo kun sjarmerende på sitt beste. For å skape sikkerhet må ungene lære seg uttale som de hører det på TV. Det må da være mulig for folk å herme autentisk etter filmer med flere setninger enn "fuck you motherfucker?"

:grine2:

jæi har et  forslag: vi burte innføre et fonetisk språk. Jæi forstår jo allerede nå mange dialekter ganske så bra, og me et par ekstra tein kunne sikkert de fleste eksotiske dialekter vært forståelie osså på papire. Krever nåkk en tilvenningsfase, men de hadde vært muli. Sikkert mange trøndere som er happi får dette.

Ellers, selv om jeg personlig har utviklet et hat-forhold til nynorsk etter at det torpederte vitnemålet mitt, må jeg jo innrømme at ideen er ganske så smart. Lage en målform som er bedre tilpasset hvordan vi snakker i landet. Noe sier meg allikevel at denne målformen ikke er så mye bedre enn bokmål allikevel, da det er %-vis flere som bor i "bokmålsnakkende" regioner i dag. Nynorsk løser jo dette med klammeformer av forskjellige ord. For vi nok klammeformer, så har vi jo et språkanarki ala det jeg foreslo først. Vakke d et bra fåschlag?

:hoho::hoho::hoho:

Det ville kreve noe tilvenning ja. :ler:

Jeg skulle ønske bokmål/nynorsk var valgfritt i skolen. Avskydde nynorsk da jeg hadde det på skolen. Tilbake i de dager da det var en prøveordning. :) Ser ikke poenget med å klamre seg til nynorsk med den begrunnelsen at bokmål er påvirkning fra danskene og at nynorsk er ekte norsk. Jeg har vokst opp med det jeg henviser til som bokmål, det samme har mine foreldre og besteforeldre. Hvor langt tilbake skal vi gå i vår streben etter det ekte norske? Vi lever da i et samfunn i stadig forandring. Vi blir påvirket av flere kulturer, noe også språket vil bli preget av på sikt. Om jeg kunne styre min begeistring for nynorsk på skolen har jeg likevel ennå ikke støtt på en norsk dialekt jeg ikke har forstått greit. Har heller ingen problemer med svensk. Men dansk uttale synes jeg i blant er vanskelig å tyde.

Når man har nynorsk som sidemål er det vel ofte ikke vanskelighetsgraden som knekker en, men frustrasjonen over å måtte sette seg inn i noe en anser som overflødig. Altså ikke overflødig for de som anser dette språket som mest nærliggende og bruke, men overflødig å lære som sidemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...