Gå til innhold

Hvordan leve med irritabel tarm?


Anonym-bruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Starter hver dag med å være kjempedårlig i magen. Må også gå flere ganger om dagen og har mye vondt og er oppblåst. Men verst er egentlig luft i magen. Promper veldig mye og ofte, må se meg rundt for å sjekke om det er mulig å gjøre det, og noen ganger bare skjer det. Veldig pinlig.

Har prøvd veldig mye forskjellige piller, og tok nylig Nerva, som er 6 uker med hypnoterapi, lytte til beroligende stemme som en drøm på en måte. Utvikla av de samme som har forsket fram Low FODMAP. Hjalp ikke en dritt. 

Vært på koloskopi og samtaler hos alt fra leger til ernæringsfysiolog. Får bare "sjekk Low FODMAP". Jeg syns det virker veldig stress og komplisert, og har slitt med å bli besatt og stressa av å fokusere mye på mat (trener mye, har telt makroer og veid all mat i flere år, blant annet).

Er vegetarianer, så føler mye av det man blir anbefalt er alle mine kilder til protein. Syns det er veldig vanskelig å finne ut nøyaktig HVA jeg reagerer på!

Anonymkode: f9735...b1b

Prøv å kutt ut bønner helt. Det fins linser, ris og kornprpdukter som kan gi deg det du trenger. Jeg har vært vegetarianer, men var aldri avhengig av triggervaren bønner.

Endret av Olaug Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har litt legeskrekk, må ta imodium både kvelden før og samme dag som jeg skal til legen. Tar det når jeg skal på lengre offentlig transport eller andre ganger jeg ikke kan vente lengre enn 10 minutter hvis jeg plutselig må på do. 

Fikk ozempic av legen, den blir jeg litt hard i magen av  så det hjelper, samtidig som også probiotika hjelper.  Har mye mindre diare enn før. Problemet er luft, jeg fiser like mye som et gasskraftverk. Det eneste som egentlig hjelper er imodium comp, men da blir jeg jo også forstoppet. 

Og må selvsagt holde meg unna maltitol og sorbitol og sånt 

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft i magen har vel ikke noe å si så lenge man ikke har smerter? Personlig må jeg dele at jeg prumper når jeg kommer ut. På vei hjem fra kontoret f.eks promper jeg, og i bilen. Er dette unormalt? Da jeg ble bevisst på å slippe ut luft etpar ganger for dagen fikk jeg mindre smerter. Det er vel bare å snu seg og sjekke at der ikke er folk, så går det bra eller hva mener andre? Har kontor, og har tenkt at om jeg hadde hatt plass i åpent kontorlansdskap, så hadde jeg kanskje vært uføretrygdet, eller iallefall hadde alle kollegene mine vært det :)

Anonymkode: 2b070...e40

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Luft i magen har vel ikke noe å si så lenge man ikke har smerter? Personlig må jeg dele at jeg prumper når jeg kommer ut. På vei hjem fra kontoret f.eks promper jeg, og i bilen. Er dette unormalt? Da jeg ble bevisst på å slippe ut luft etpar ganger for dagen fikk jeg mindre smerter. Det er vel bare å snu seg og sjekke at der ikke er folk, så går det bra eller hva mener andre? Har kontor, og har tenkt at om jeg hadde hatt plass i åpent kontorlansdskap, så hadde jeg kanskje vært uføretrygdet, eller iallefall hadde alle kollegene mine vært det :)

Anonymkode: 2b070...e40

Jeg er sykepleier,  og jeg må si at det faktisk er veldig plagsomt, spesielt de dagene jegbjar luft i magen.  Jeg kan jo ikke være hjemme fra jobb bare fordi jeg må fise, og i noen situasjoner kommer dwt bare, ikke greit alltid, men hva er alternativet?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Jeg er sykepleier,  og jeg må si at det faktisk er veldig plagsomt, spesielt de dagene jegbjar luft i magen.  Jeg kan jo ikke være hjemme fra jobb bare fordi jeg må fise, og i noen situasjoner kommer dwt bare, ikke greit alltid, men hva er alternativet?

vil ikke mase om dette, men jeg spiser bare i fire timer for dagen. Fordøyelsen er mye enklere. Når jeg fiser så kommer det ca en liter tarmgass av gangen, føles det som. Da har jeg god kontroll, og det kommer ofte når jeg er ute og går. Før, da jeg spiste som andre mange måltider for dagen, kunne jeg gå og småputre hele dagen. Da var det plagsomt. Nå er det annerledes. Men jeg vet jo ikke om du er intressert i å eksperimentere like mye med faste og fordøyelse som jeg har gjort :) Det får som sagt være valgfritt.

Anonymkode: 2b070...e40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Samme her. Har egentlig gitt opp å spise ute (ble uansett mindre av det under koronaen, og nå savner jeg det ikke). Å sitte på restaurant og forklare servitøren at jeg må ta vekk den og den og den ingrediensen, og at jeg må ha glutenfritt brød eller speltbrød, og at jeg må være forsiktig med laktoseinnholdet, gjør at jeg virker mer vanskelig og sær enn jeg egentlig er. Jeg vil jo ikke ha det sånn. Har også fått mange spørsmål om det er cøliaki jeg har, noe jeg svarer "nei" på, for så å få en attitude mot meg som sier: "Åh, så du er en av disse som ikke spiser gluten fordi det er så in å ikke spise gluten". Misliker også når folk sier: "Kan du ikke bare drite litt i den dietten din denne ene gangen?" Jeg kan jo det. Og så må jeg gå tidlig fra restauranten pga magetrøbbel. 

Sosialt sett har alt dette gjort meg svært tilbaketrukket. Jeg hater når noe skal handle om meg og mine IBS-problemer. I familieselskaper plukker jeg ut det jeg kan spise, noe som gjør at min porsjon ser veldig kjip ut, og det er det alltid noen som må kommentere. Svigermor spesielt liker å snakke høyt om matvalgene mine, selv om hun vet hva som ligger bak. (Det finnes også cøliaki i svigerfamilien, men vedkommende får tilrettelagt absolutt alt av mat og snacks uten at noen snakker høyt om det. Er kun min IBS som stadig er tema.)

Selv om jeg har hatt IBS så lenge jeg kan huske, er det først nå i 30-årene jeg har utviklet angst for å spise med folk. Det kommer etter mange år med kommentarer og fokus på mitt matinntak. Vet nå at folk bare ikke kan la være. 

Anonymkode: 1baf4...b5f

Dette ligner veldig på sånn jeg har det. I middagsselskap er det ofte vanskelig. Angsten har også begynt å komme nå som jeg er i 30- årene.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tror du misforstår. Vi er født til å tåle morsmelk ja. Men laktoseintolleranse utvikles hos mange når de vokser. Mennesket (og spesielt europeere) har utviklet en mutasjon for å tåle laktose i voksen alder, men alle har ikke denne. 

Anonymkode: 0995c...c62

Dyr/mennesker ammer, så jeg har ikke misforstått.

Anonymkode: 58d1e...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 17.13):

Men hvorfor har dere ikke satt henne på FODMAP diett som det beskrives i denne tråden?? Det kan jo hende at hun skal ha utdannelse og et liv utenom magen? Tro meg. Jeg har hatt store problemer men klarte fint å kurere meg selv. Det er fullt mulig. Hjelpemidlene iform av matvarelister og veiledninger om fruktaner, galaktaner og polyoler er bare et museklikk unna. Dette får dere til!! Daglig trening er også lurt. Da blir man kvitt tarmgass, og avføring passerer raskere. Dette betyr at hvis man har spist feil, og man trener, så blir problemene fjernet fortere. Hun er bare 15. Kjør på!

Anonymkode: 2b070...e40

Jeg har da ikke sagt noe om hva vi har prøvd og ikke? 
Vi har vært igjennom FODMAP flere ganger. Ulike medisiner og kurer. Hun trener stort sett hver dag. Fordommene dine oser

Anonymkode: 9e24e...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tipse om at dagens bleier er gode. Sliter man med ukontrollerbar mage så er det bedre å bruke en bleie for å slippe angst for å bæsje seg ut. Moderne bleier er tynne og man ser dem ikke gjennom vanlige klær. 

Anonymkode: 450d0...3cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2022 den 1.46):

Jeg lever som vanlig, bortsett fra at jeg har perioder hvor jeg er mye på toalettet, og nå alltid har en fet fuktighetskrem ved siden av toalettet. Dette for å ikke bli sår. 

Det er ingen ideell situasjon, men kunne da vært langt verre. Jeg har ikke noen planer om å la dette hindre meg mer i livet enn at noen dager må jeg holde meg hjemme, når toalettet. De fleste dager kan jeg leve helt normalt iallefall det meste av dagen. 

Det er mange mye mer hemmende sykdommer. 

Anonymkode: 3cbfe...62e

Nå snakker du for deg selv. For mange med IBS så er plagene så store at de ikke tør forlate huset og toalettet. IBS kommer i alle former fra lette plager til store. 
Det er til og med de som har fått stomi på grunn av plagene.

Anonymkode: ee800...dde

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegging, planlegging og planlegging…

Heldigvis har mine venner stor forståelse og det hjelper

MEN det er verre med forhold… er så flaut ovenfor menn jeg har holdt på med. Ekstra vanskelig om de vil ta meg med ut på date på indisk eller mexicansk resturante eller noe, så må jeg forklare og føler alt rundt det/meg blir så mas 🙈 Har ikke funnet ut av det enda, så er singel og tørr ikke date noen 😂

Diaré piller hjelper og holde meg til mat jeg vet jeg tåler. Sakte tilvenning av mat, men om jeg reagerer så tar det fort 2 uker før magen stabiliserer seg noe igjen…

Er et mas 😒

Anonymkode: 151fe...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå snakker du for deg selv. For mange med IBS så er plagene så store at de ikke tør forlate huset og toalettet. IBS kommer i alle former fra lette plager til store. 
Det er til og med de som har fått stomi på grunn av plagene.

Anonymkode: ee800...dde

Stomi er min største frykt 😐 bestemor hadde det pga kreft i tarmen… hun hadde også IBS. Så jeg er jo redd for at langvarig betennelsestilstand vil føre til celleendringer osv 😰

Anonymkode: 151fe...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Stomi er min største frykt 😐 bestemor hadde det pga kreft i tarmen… hun hadde også IBS. Så jeg er jo redd for at langvarig betennelsestilstand vil føre til celleendringer osv 😰

Anonymkode: 151fe...69e

Stomi er min største drøm. Har tryglet og bedt om å få det, men fått nei så langt. Livet mitt er helt ødelagt. 

Anonymkode: 63977...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Stomi er min største drøm. Har tryglet og bedt om å få det, men fått nei så langt. Livet mitt er helt ødelagt. 

Anonymkode: 63977...3af

Om du er så plaget, så forstår jeg deg… ❤️ Hvorfor får du det ikke om du vil ha det?

Anonymkode: 151fe...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du er så plaget, så forstår jeg deg… ❤️ Hvorfor får du det ikke om du vil ha det?

Anonymkode: 151fe...69e

Det er en stor operasjon og de "kan ikke dele ut operasjoner i hytt og pine" ble jeg fortalt sist. Og det skjønner jeg jo. 

Anonymkode: 63977...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (På 6.8.2022 den 1.27):

Har i mange år slitt med magen/ tarmen. Har gode og dårlige perioder. Akkurat nå er det desverre en dårlig periode. Oppblåst, løs avføring, uvel. Lite matlyst. Blir nedfor av å ha det sånn.

Frykten for at jeg skal bli dårlig i magen, særlig etter måltider, har gjort at jeg tror jeg har utviklet en slags angst for sosiale settinger, særlig hvor jeg vet det blir servert mat. 

Andre som sliter med dette? Hvordan håndterer dere det? Finnes det noe man kan prøve, av reseptfrie legemidler for eksempel, som hjelper, så man kan leve et nesten normalt liv?

Drikk Biola.

Anonymkode: b06a0...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...