Gå til innhold

Hvordan leve med irritabel tarm?


Anonym-bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt bedre med å følge rådene til Marit Kolby, sjekk kontoen hennes på instagram.

Anonymkode: e6312...27e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har blitt bedre med å følge rådene til Marit Kolby, sjekk kontoen hennes på instagram.

Anonymkode: e6312...27e

Samme her! Kjøpte boka hennes, og forklaringene på hva som skjer når vi spiser hjalp meg å få brikkene på plass. 

TS: Jeg har et 8 timers "spisevindu" i døgnet (det passer for meg, ikke nødvendigvis for andre, men sliter man med fordøyelse og /eller overvekt bør man la systemet få minst 12 timer sammenhengende hvile pr døgn), resten av tiden får systemet mitt hvile. Anbefaler deg boka på det varmeste. Heter Hva og når kal vi spise? 

Anonymkode: f5365...195

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk fasting er det viktigste, for meg er det nesten helt over. Jeg faster minst 14t etter siste kveldsmåltid til frokost neste dag.

Spiser også bare næringsrik mat, med minst mulig lurium. Alkohol og koffein kuttet jeg også ut.

Anonymkode: 58d1e...220

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har blitt bedre med å følge rådene til Marit Kolby, sjekk kontoen hennes på instagram.

Anonymkode: e6312...27e

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samme her! Kjøpte boka hennes, og forklaringene på hva som skjer når vi spiser hjalp meg å få brikkene på plass. 

TS: Jeg har et 8 timers "spisevindu" i døgnet (det passer for meg, ikke nødvendigvis for andre, men sliter man med fordøyelse og /eller overvekt bør man la systemet få minst 12 timer sammenhengende hvile pr døgn), resten av tiden får systemet mitt hvile. Anbefaler deg boka på det varmeste. Heter Hva og når kal vi spise? 

Anonymkode: f5365...195

Det hun fronter lærte jeg av en kostholdsnerd via trening for endel år siden, en som kan mye. Men han er sjelden i media, kanskje den fremste på kosthold i norge.

Anonymkode: 58d1e...220

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det norske helsevesenet kan lite eller ingenting om kosthold. Fronter bare masse karbo og dårlig næring.

Anonymkode: 58d1e...220

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til lavfodmap-endret livet mitt og er på femte året. Ja, det er stress å spise ute og hos andre men jeg tar alltid med eget brød og evt kake. Ellers spiser jeg mye salater og rent kjøtt f.eks. Tåler en dag med løk uten å bli skikkelig dårlig. Men hvetegluten er som å bli forgiftet. Jeg sier det bare direkte til de jeg skal besøke/være med og har aldri opplevd mas. Man bør jo akspetere når noen sier man blir akutt dårlig. Men kanskje hjelper det at jeg har noen alvorlige allergier fra før, så jeg er kjent for å være «problembarnet» rundt bordet haha. 

Anonymkode: abf14...bab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lever på Imodium før alt av sosiale tilstelninger, bryllup,dåp,bursdag,fester også viktige møter på jobb eller alle settinger der jeg ikke kan fly på toalettet tar jeg 1-2 Imodium først, ellers risiskerer jeg å bæsje på meg. Det er veldig slitsomt å leve med diaré, oppblåst osv. Jeg har også alkurat lag om til laktosefrie produkteter,da jeg har lest at mange med irritabel tarm reagerer på laktose. Kjøper laktosefri melk,fløte,rømme osv. Foreløpig har det faktisk fungert,om det er tilfeldig eller ikke får tiden vise,men jeg prøver da det er verdt et forsøk. Det finnes mange reseptfrie legemidler på apoteket du bør prøve, jeg kunne ikke levd det livet jeg gjør uten Imodium. 

Anonymkode: d7446...40e

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde i mange år med imodium som min beste venn, men etter jeg bikka 30 plager ikke magen meg like mye lenger. Jobber på hjemmekontor og kan planlegge slik jeg trenger. 

Datteren min på 15 har det dessverre helt jævlig med sin ibs. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger hun må hentes på skolen, hos venner osv fordi magen slår seg vrang, og fordi hun får fullstendig angst av å bekymre seg for at magen skal bli vrang. Møter lite forståelse hos legen… I fjor, 9. klasse, hadde hun 64 dager fravær pga magen/angst relatert til magen. Bekymrer meg stort for 10. klasse og etter hvert videregående. I tillegg faller hun ganske hardt utenfor ifht det sosiale fordi hun er så engstlig 🥺

Anonymkode: 9e24e...c26

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg lever på Imodium før alt av sosiale tilstelninger, bryllup,dåp,bursdag,fester også viktige møter på jobb eller alle settinger der jeg ikke kan fly på toalettet tar jeg 1-2 Imodium først, ellers risiskerer jeg å bæsje på meg. Det er veldig slitsomt å leve med diaré, oppblåst osv. Jeg har også alkurat lag om til laktosefrie produkteter,da jeg har lest at mange med irritabel tarm reagerer på laktose. Kjøper laktosefri melk,fløte,rømme osv. Foreløpig har det faktisk fungert,om det er tilfeldig eller ikke får tiden vise,men jeg prøver da det er verdt et forsøk. Det finnes mange reseptfrie legemidler på apoteket du bør prøve, jeg kunne ikke levd det livet jeg gjør uten Imodium. 

Anonymkode: d7446...40e

Laktose er drepen for meg. Mennesker er egentlig ikke skapt for å bryte ned laktose, så det er ikke uvanlig å reagere på det. 

Anonymkode: 0995c...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Laktose er drepen for meg. Mennesker er egentlig ikke skapt for å bryte ned laktose, så det er ikke uvanlig å reagere på det. 

Anonymkode: 0995c...c62

Morsmelk innholder mye laktose, så den påstanden kan jo ikke brukes da.

Anonymkode: 58d1e...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det, slet veldig med sosiale settinger før. Nå har jeg med meg imodium over alt.  Lager som regel all mat fra grunnen av. kuttet ut laktose, kuttet ut gluten, løk som ikke er godt gjennomstekt, kiwi osv. Føler at de dårlige periodene er mindre av nå.  Når jeg er ute så prøver jeg å finne noe som har lite av det jeg ikke tåler og unngår dessert. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (På 6.8.2022 den 1.27):

Har i mange år slitt med magen/ tarmen. Har gode og dårlige perioder. Akkurat nå er det desverre en dårlig periode. Oppblåst, løs avføring, uvel. Lite matlyst. Blir nedfor av å ha det sånn.

Frykten for at jeg skal bli dårlig i magen, særlig etter måltider, har gjort at jeg tror jeg har utviklet en slags angst for sosiale settinger, særlig hvor jeg vet det blir servert mat. 

Andre som sliter med dette? Hvordan håndterer dere det? Finnes det noe man kan prøve, av reseptfrie legemidler for eksempel, som hjelper, så man kan leve et nesten normalt liv?

Du har sikkert blitt anbefalt low fodmap. Pg det rådet skal du ta. Bytt til low fodmap og lev på det i 6 måneder. Det er ikke veldig lang tid, og helt overkommelig for å oppnå en permanent bedre livskvalitet. Husk å kutte ut rødt kjøtt, kaffe, te, alkohol etc samtidig. Jeg anbefaler også at du kutter ut alle sure matvarer (juice, sitrus, tomat) fordi man ofte utvikler sure oppstøt av ibs, og da hjelper det å kutte alt surt. Å gjøre begge deler parallelt sparer tid.

Hva gjør du de 6 mnd pm du skal et sted? Ta med niste. Folk er helt ok med det som løsning.

Husk så at dette kun er midlertidig. Etter 6 mnd (eller lengre, om du ikke er helt bra igjen!) så begynner du å sakte introdusere high fodmap en etter en. Merker du forverring? Kutt matvaren, vent på bedring, introduser neste. Husk å fortsette å introdusere matvarer du reagerer på jevnlig - feks en gang i året. Noen matvarer du absolutt ikke tåler etter 1-2 år vil du tåle helt fint etter 4-5. 

Når du så har lært deg hvilke matvarer du tåler godt, dårlig, middels eller ikke i det hele så planlegger du maten din etter det. Du kan altså nå spise hva du vil. Bare ikke når du vil, og ikke så mye du vil av det. Feks tåler du kanskeje to skiver brød per uke. Så da kan du nyte brød, men ikke ofte. Eller du tåler ett glass melk annenhver dag. Eller du tåler melk men ikke frossen eller kokt melk. Etc. Dette blir automatisk etter noen år. 

Skal du et sted der det er viktig for deg at du spiser det som blir servert? Venn tilbake til low fodmap en uke eller to før det skjer. Så har du en buffer.
 

Anonymkode: 0bf11...ff1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Morsmelk innholder mye laktose, så den påstanden kan jo ikke brukes da.

Anonymkode: 58d1e...220

Det utvikles når vi vokser. Vi er ikke født slik nei. 

Anonymkode: 0995c...c62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det utvikles når vi vokser. Vi er ikke født slik nei. 

Anonymkode: 0995c...c62

Ja, brystmelk er jo naturlig for et barn. Se i dyreverden også.

Så vi er født til å motta det. Naturens gang.

Anonymkode: 58d1e...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, brystmelk er jo naturlig for et barn. Se i dyreverden også.

Så vi er født til å motta det. Naturens gang.

Anonymkode: 58d1e...220

Tror du misforstår. Vi er født til å tåle morsmelk ja. Men laktoseintolleranse utvikles hos mange når de vokser. Mennesket (og spesielt europeere) har utviklet en mutasjon for å tåle laktose i voksen alder, men alle har ikke denne. 

Anonymkode: 0995c...c62

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er forskjellige og du må bare finne ut hva som funker for deg. 

Jeg har forsøkt flere typer melkesyrebakterier, lav fodmap, fasting osv og ingenting lindrer. Eneste jeg har funnet som hjelper noe er bitterstern-dråper mot kvalme.

Hvis du har spørsmål om lav fodmap eller noe annet så er det bare å sende på en melding. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Starter hver dag med å være kjempedårlig i magen. Må også gå flere ganger om dagen og har mye vondt og er oppblåst. Men verst er egentlig luft i magen. Promper veldig mye og ofte, må se meg rundt for å sjekke om det er mulig å gjøre det, og noen ganger bare skjer det. Veldig pinlig.

Har prøvd veldig mye forskjellige piller, og tok nylig Nerva, som er 6 uker med hypnoterapi, lytte til beroligende stemme som en drøm på en måte. Utvikla av de samme som har forsket fram Low FODMAP. Hjalp ikke en dritt. 

Vært på koloskopi og samtaler hos alt fra leger til ernæringsfysiolog. Får bare "sjekk Low FODMAP". Jeg syns det virker veldig stress og komplisert, og har slitt med å bli besatt og stressa av å fokusere mye på mat (trener mye, har telt makroer og veid all mat i flere år, blant annet).

Er vegetarianer, så føler mye av det man blir anbefalt er alle mine kilder til protein. Syns det er veldig vanskelig å finne ut nøyaktig HVA jeg reagerer på!

Anonymkode: f9735...b1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (På 6.8.2022 den 1.27):

Har i mange år slitt med magen/ tarmen. Har gode og dårlige perioder. Akkurat nå er det desverre en dårlig periode. Oppblåst, løs avføring, uvel. Lite matlyst. Blir nedfor av å ha det sånn.

Frykten for at jeg skal bli dårlig i magen, særlig etter måltider, har gjort at jeg tror jeg har utviklet en slags angst for sosiale settinger, særlig hvor jeg vet det blir servert mat. 

Andre som sliter med dette? Hvordan håndterer dere det? Finnes det noe man kan prøve, av reseptfrie legemidler for eksempel, som hjelper, så man kan leve et nesten normalt liv?

Jeg har hatt dette problemet. Jeg leste om opplegget som ble utviklet for mange år siden der man 1) fjerner all fodmap og venter på at symptomene skal gi seg 2) reintroduserer en kategori FODMAP av gangen, for å finne sitt personlige kosthold. Dette har hjulpet meg til å få et bedre liv. Nå er jeg så godt som symptomfri, og har vært dette i mange år. Jeg spiser ikke mat som introduseres i sosiale settinger. Spiser kun min egen diett som består av egg, rugbrød og middagsmat hver dag som jeg velger selv. Jeg følger en diett som ligner warrior diet. Men selvsagt uten "detox" og annet dilldall. Gjør ikke dette for å gå ned i vekt. Jeg har oppdaget at den måten å spise på, der man tillater seg å spise "alt" etter middag (fire timers spisevindu som de sier), får min kropp og fordøyelse til å fungere hensiktsmessig for meg. På dager jeg trener eller går langtur, tåler jeg brød til kvelds, som jeg spiser for å dekke inn kaloribehovet etter trening. Her må hver og en følge sin egen vei. Det er viktig å bli symptomfri. Jeg har ikke fått hjelp av lege til dette. Kun lest meg opp og anvendt denne teorien selv. Da jeg fortalte legen om mine tidligere symptomer, valgte hun å teste meg mot endel andre sykdommer. Dette gikk bra, og jeg fikk dermed bekreftet at det nok hadde vært IBS. I dag lever jeg normalt.

 

Har oppdaget at et vanlig tilsetningsstoff, emulgator, er skadelig for meg. Det har hjulpet meg å lage det meste av maten fra bunnen av. Da vet jeg at jeg ikke får for mye i meg som fører til oppblussing av symptomene. Til slutt vil jeg si at hvis du har lidet av dette i lang tid, så vet du godt selv hvorfor du ikke bør være høflig og spise ting i sosiale settinger. Ta heller med egen mat, eller forklar folk at du har et problem. Dette kommer de til å forstå. Lykke til med prosjektet.

 

Det siste jeg ønsker å tilføye er at det er lurt å praktisere avslapningsteknikker. Dette hjelper også til å roe ned det overaktive  fordøyelsessystemet.

Anonymkode: 2b070...e40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg levde i mange år med imodium som min beste venn, men etter jeg bikka 30 plager ikke magen meg like mye lenger. Jobber på hjemmekontor og kan planlegge slik jeg trenger. 

Datteren min på 15 har det dessverre helt jævlig med sin ibs. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger hun må hentes på skolen, hos venner osv fordi magen slår seg vrang, og fordi hun får fullstendig angst av å bekymre seg for at magen skal bli vrang. Møter lite forståelse hos legen… I fjor, 9. klasse, hadde hun 64 dager fravær pga magen/angst relatert til magen. Bekymrer meg stort for 10. klasse og etter hvert videregående. I tillegg faller hun ganske hardt utenfor ifht det sosiale fordi hun er så engstlig 🥺

Anonymkode: 9e24e...c26

Men hvorfor har dere ikke satt henne på FODMAP diett som det beskrives i denne tråden?? Det kan jo hende at hun skal ha utdannelse og et liv utenom magen? Tro meg. Jeg har hatt store problemer men klarte fint å kurere meg selv. Det er fullt mulig. Hjelpemidlene iform av matvarelister og veiledninger om fruktaner, galaktaner og polyoler er bare et museklikk unna. Dette får dere til!! Daglig trening er også lurt. Da blir man kvitt tarmgass, og avføring passerer raskere. Dette betyr at hvis man har spist feil, og man trener, så blir problemene fjernet fortere. Hun er bare 15. Kjør på!

Anonymkode: 2b070...e40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar på sosiale ting på tross av magen. Som regel spiser jeg svært lite gjennom dagen, og kanskje ingenting ute. Jeg sier det rett ut til folk at jeg ofte ikke vil risikere å løpe på do eller måtte dra hjem. Alle er veldig forståelsesfull og lager ikke noe nummer ut av det. Har vært i konfirmasjon uten å spise 😅

Anonymkode: 34954...9a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...