Gå til innhold

Baneheia-saken - skyldspørsmål, gjenopptakelse og etterspill

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva «tjener» JHA på å legge skylden på VK?

Endret av CaspertheGh0st
Skrevet
Ramona1970 skrev (1 time siden):

Nei det er ingen i hele verden som har fått det til å gå opp at VK var der, heller ikke JHA. Noe å tenke over kanskje.

Om JHA virkelig snakket sant om den ene tingen, at VK var der (han lyver om så mye annet, men om akkurat dette tror man han snakker sant...?), så har han ingen grunn til å forsøke å minimere sin egen deltagelse lenger. Det JHA tjener mest på nå, OM han snakker sant om at VK var der, er å fortelle akkurat hvordan det var, for hvis ikke går VK fri og han får hele skylda.

Jeg tolker det dit at du tenker at Viggo var der, men at Jan Helge ikke ble tvunget. Men at de begge deltok like aktivt. Forstår jeg deg riktig?

I utgangspunktet ville det vært en bedre historie, fortalt av Jan Helge.

Det eneste med dette er jo at motivet blir helt annerledes. Nå er det plutselig to voksne, som har de samme interessene. De vil begge voldta,og har preferanser for dette. I tillegg har begge preferanser for drap.

At to skulle fra naturen side, være utstyrt med disse driftene, er veldig sjelden og veldig usannsynlig. I tillegg til at de skulle røpe dette overfor hverandre, og ville gjøre det sammen. Det er veldig usannsynlig.

Hva er grunnen til at Viggo løper att og frem under en slik hendelsesforløp?

• Liker 2
Skrevet
CaspertheGh0st skrev (2 minutter siden):

Alt!

Han er ikke hjernen bak, han har gjort dette ufrivillig, han havnet i dårlig selskap med en ekstremt du dårlig kompis!

Han slapp jo forvaring....

• Liker 7
Skrevet
CaspertheGh0st skrev (2 minutter siden):

Han fikk mye lavere straff enn han ellers ville fått.

I tillegg fikk han en viss offerstatus som kanskje har gjort livet i frihet enklere.

• Liker 12
Skrevet
CaspertheGh0st skrev (3 minutter siden):

Hadde etterforskerne gjort jobben sin for 20 år siden hadde JHA sittet inne på forvaring fortsatt, eventuelt fått behandling for sine syke tanker. Istedenfor var det Viggo som satt inne på forvaring, og JHA slapp løs tidlig og har fått leve livet sitt under nytt navn, og lasta ned overgrepsbilder til pcen sin. Så han vant både frihet og mine ansvar for sine handlinger. 

• Liker 11
Skrevet
23 minutter siden, Callisto83 said:

Hvorfor løpe helt tilbake til bommen? Ser du på dekningskartet, var det dekning fra EG A i nordenden av 3.stampe, og muligens enda nærmere åstedet. (Det tok meg 9 minutter å fra stien nedenfor åstedet til bommen.)

Hvordan ser du for deg et organisk hendelsesforløp som innebærer denne handlingen?

23 minutter siden, Callisto83 said:

Er enig i at dette er null verdt. Det er helt umulig nå og si noe om GSM dekningen på den tiden.

Selvfølgelig er det ikke det. Vi kan si masse om dekningen på den tiden. Selv om alle mobilbevis ble krevd destruert så ble bare en liten del destruert. Det er masse informasjon om det tilgjengelig.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Gjest Ramona1970
Skrevet
Callisto83 skrev (26 minutter siden):

Hvorfor løpe helt tilbake til bommen? Ser du på dekningskartet, var det dekning fra EG A i nordenden av 3.stampe, og muligens enda nærmere åstedet. (Det tok meg 9 minutter å fra stien nedenfor åstedet til bommen.)

Er enig i at dette er null verdt. Det er helt umulig nå og si noe om GSM dekningen på den tiden.

Hvorfor skulle VK løpe til bommen eller et par minutter unna åstedet for å sende meldinger i det hele tatt?

Gjest Ramona1970
Skrevet (endret)
askefast skrev (12 minutter siden):

Jeg tolker det dit at du tenker at Viggo var der, men at Jan Helge ikke ble tvunget. Men at de begge deltok like aktivt. Forstår jeg deg riktig?

I utgangspunktet ville det vært en bedre historie, fortalt av Jan Helge.

Det eneste med dette er jo at motivet blir helt annerledes. Nå er det plutselig to voksne, som har de samme interessene. De vil begge voldta,og har preferanser for dette. I tillegg har begge preferanser for drap.

At to skulle fra naturen side, være utstyrt med disse driftene, er veldig sjelden og veldig usannsynlig. I tillegg til at de skulle røpe dette overfor hverandre, og ville gjøre det sammen. Det er veldig usannsynlig.

Hva er grunnen til at Viggo løper att og frem under en slik hendelsesforløp?

Du misser poenget mitt. 

Det jeg sier er:

OM JHA snakker sant når han sier at VK var der, så har han mer å tjene på å tilstå at han selv var mer delaktig nå enn å holde kjeft. Så hvorfor gjør han ikke det, OM han snakker sant?

Fordi han lyver, og kan ikke en gang selv sy sammen en historie der VK var med.

Endret av Ramona1970
Skrevet

Hørte på paneldebatten som ble linket til over her. Håper virkelig det kommer en granskning av systemet, og i særdeleshet Gjenopptakelseskommisjonen, i kjølevannet av denne saken. Tanken på at saksbehandlingen i selve sikkerhetsventilen i systemet, den siste utveien for dem som urettmessig har blitt dømt i straffesaker, er så tilfeldig, preget av enkeltpersoner og i denne saken helt elendig argumentert fra mindretallets side, er til å bli mørkeredd av. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Djækklåsst skrev (2 timer siden):

Paneldebatt fra i går hvor Baneheia-saken var tema. Her bør man vel forvente at mediene begynner med kritisk journalistikk på kommisjonen m.m. etter hvert.

Venter enda i spenning, på at mediene skal stille kritiske spørsmål - i det hele tatt.. Svært sjeldent jeg leser en artikkel, hvor journalisten har stilt konstruktive, kritiske spm. Dette har visst falt helt bort. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Bendie skrev (14 minutter siden):

Jeg vil tro etter å ha voldtatt og drept to jenter er hoved prioriteten å komme seg usett vekk. Ikke å stoppe opp ved bommen eller ved nordenden ved 3. stampe , for å sjekke telefonen og for å sende flørtende meldinger. Ser du ikke hvor absurd det er? 

Litt av essensen i denne saken er det omfattende arbeidet som ble utført for å skjule jentene, og rydde åstedet. Hvorfor det skulle være så absurd å sende en automatisert melding til noen som VK melder med, skjønner jeg ikke. (Kanskje enda mer absurd å ringe og invitere venner på besøk, for deretter og oppføre seg som de to gjorde.)

Bendie skrev (22 minutter siden):

Den eneste logiske forklaringen er at telefonen har befunnet seg hjemme ved Eg under trafikken og VK ikke har deltatt. Alt annet er desperate forsøk på å bortforklare det åpenbare JHA voldtok og drepte begge jentene alene.

Uenig. Da hadde ikke VK trengt og gi JHA et alibi for tidsrommet drapene mest sannsynlig fant sted. Noe som blir enda mer tydelig når JHA tilstår, og VK fortsetter å holde fast på dette. 

• Liker 2
Gjest Ramona1970
Skrevet
Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Litt av essensen i denne saken er det omfattende arbeidet som ble utført for å skjule jentene, og rydde åstedet. Hvorfor det skulle være så absurd å sende en automatisert melding til noen som VK melder med, skjønner jeg ikke. (Kanskje enda mer absurd å ringe og invitere venner på besøk, for deretter og oppføre seg som de to gjorde.)

Hva er en automatisert melding?

Skrevet
Ramona1970 skrev (9 minutter siden):

OM JHA snakker sant når han sier at VK var der, så har han mer å tjene på å tilstå at han selv var mer delaktig nå enn å holde kjeft. Så hvorfor gjør han ikke det, OM han snakker sant?

Fordi han lyver, og kan ikke en gang selv sy sammen en historie der VK var med.

Eller fordi han ved å innrømme at han var en aktiv deltaker betyr at offerrollen hans går i grus. Det er nok lettere å tviholde på at han ble tvunget. Jeg vil tro konsekvensene for eventuelle relasjoner til familie og venner vil være svært store hvis han skulle tilstå å være en aktiv deltaker. 

Skrevet
Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Uenig. Da hadde ikke VK trengt og gi JHA et alibi for tidsrommet drapene mest sannsynlig fant sted. Noe som blir enda mer tydelig når JHA tilstår, og VK fortsetter å holde fast på dette. 

Det er absurd i det hele tatt å tenke på mobilen , mens du flykter fra et åsted. VK snakket med kameratene før JHA kom dit. Om han var uskyldig er ikke dette absurd. Kameratene reagerte på oppførselen først etter de var arrestert, samt at JHA oppførte deg merkelig er jo ikke underlig. Det alene kan sette stemningen.

Vk husket feil av tidspunktet, noe som overhodet ikke er noe rart og spør du hvilken som helst ekspert på vitner kan de stadfeste dette. At han holdt fast på tidspunktet kan være så enkelt som om at ikke likte antydningene om at politiet påsto han løy. Han følte vel de prøvde å koble han inn i saken og hadde selvfølgelig ikke trodd i sin villeste fantasi at JHA var skyldig. Ingen trodde han var i stand til det.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Callisto83 skrev (4 minutter siden):

Det omfattende arbeidet innebar at JHA hadde klargjort åstedet dagen før, noe som han tidsmessig sparte mye tid på. Absurd å ringe venner? VK er uskyldig, så det var vel ikke noe merkelig med det,

JHA  var jo hos VK, Det med avtalt alibi er bare tøv. Han husket ikke konkret når JHA kom, ikke noe verre en det

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Ramona1970 skrev (2 minutter siden):

Hva er en automatisert melding?

En forhåndsskrevet tekstmelding. Det sto vel noe sånt som: "I must have been born under a lucky star to find a girl like you". Jenta var en venninne av en kamerat av Viggo, som da kameraten tidligere hadde tekstet med fra Viggo sin mobil. Så fortsatte Viggo å sende meldinger med henne.

Du kan lese litt mer om akkurat det HER. (NRK)

• Liker 2
Skrevet
Callisto83 skrev (54 minutter siden):

Mobilbeviset er sterkt.

Man kan komme opp med en teoretisk tvil rundt alle bevis, men resultatet av testingen på åstedet var entydig.

Hvis man skulle forkastet alle bevis hvor det var spor av tvil ville aldri VK blitt stilt for retten i første omgang.

• Liker 7
Skrevet
22 minutter siden, Bendie said:

Det er absurd i det hele tatt å tenke på mobilen , mens du flykter fra et åsted. VK snakket med kameratene før JHA kom dit. Om han var uskyldig er ikke dette absurd. Kameratene reagerte på oppførselen først etter de var arrestert, samt at JHA oppførte deg merkelig er jo ikke underlig. Det alene kan sette stemningen.

Vk husket feil av tidspunktet, noe som overhodet ikke er noe rart og spør du hvilken som helst ekspert på vitner kan de stadfeste dette. At han holdt fast på tidspunktet kan være så enkelt som om at ikke likte antydningene om at politiet påsto han løy. Han følte vel de prøvde å koble han inn i saken og hadde selvfølgelig ikke trodd i sin villeste fantasi at JHA var skyldig. Ingen trodde han var i stand til det.

Han har ADHD, har han ikke? Ikke holde styr på tid er jo en av de vanligste problemene de har.

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor kverulere på 20 år gamle forklaringer og detaljer når faktum er at det er 0 DNA fra VK på åstedet, og mobilen hans har slått inn gjentatte ganger på en annen basestasjon?

Man trenger ikke gjøre det mer komplisert enn det er. Det eksiterer ikke bevis for at VK er skyldig.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...