Gå til innhold

Innafor å si nei til å dra på ferie med noen med korona?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja, det er absolutt innafor. Selv om den syke var den som selv burde holdt seg hjemme. 
Jeg avlyste en hyttetur fordi mannen til hun jeg skulle reise med hadde fått korona. Jeg skulle selv reise til Hellas uken etter og ønsket ikke å måtte avlyse den pga sykdom (eller sitte syk der nede). Hun ble syk dagen etter vi skulle ha vært på hytten, så jeg var veldig glad jeg avlyste. 
 
Er man syk så bør man holde seg hjemme. Det gjelder ikke bare ved korona.

Anonymkode: c16c1...6b0

Definer syk. Samtlige jeg kjenner som har fått positiv test nå siste halvåret, har hatt hodepine, litt sår hals og that's it. Er man da syk, eller er det positiv test som avgjør? For korona er i omløp nå som forkjølelse. Man drar jo på hyttetur etc med litt skrap i halsen. 

Anonymkode: 2570f...0d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synd de ikke avlyser istedet. Det hander om å ta hensyn, og nei, det er ikke alle som ønsker å bli smittet. Slet selv med flere symptomer på long-covid i et år, nå etter 1 år og 4-5 måneder må jeg enda ta hensyn i forhold til hodepinen. Så får min del er det ikke verdt det, og du har lov å føle det samme.

Anonymkode: 1a617...07d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner familier som har reist på badeland med barn med korona i sommer😛 Sammen med hele storfamilien også, og smittet mange familiemedlemmer. Det må da gå an å ta litt hensyn. 

Anonymkode: 0ec64...418

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde avlyst og hadde heller ikke reist om jeg hadde testa positivt. Avlyser slike ting om jeg ikke er frisk uansett, er ikke verdt det når jeg skal være i dårlig form. Og så tenker jeg alltid på å ikke smitte andre . Alt annet betegner jeg som ego. 

Anonymkode: 6eeb8...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er helt i orden å ikke reise med noen som er smittet. Men husk at man kan teste positivt i mange uker etter smitte, så en positiv test i seg selv er ikke målestokk på smittsomhet. 

Anonymkode: 520a9...b67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde avlyst, men hadde også avlyst om det var forkjølelse eller omgangssyke. Kjedelig å bli syk.

Anonymkode: a0669...58b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Positiv test kan man jo ha lenge etter at man ikke er smittsom lengre. 
Er vedkommende syk, så ville jeg avlyst. Er vedkommende frisk og symptomfri ville jeg ikke avlyst

Anonymkode: b9494...7bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Enig i at det er helt i orden å ikke reise med noen som er smittet. Men husk at man kan teste positivt i mange uker etter smitte, så en positiv test i seg selv er ikke målestokk på smittsomhet. 

Anonymkode: 520a9...b67

 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Positiv test kan man jo ha lenge etter at man ikke er smittsom lengre. 
Er vedkommende syk, så ville jeg avlyst. Er vedkommende frisk og symptomfri ville jeg ikke avlyst

Anonymkode: b9494...7bc

Pcr-test kan være positiv i mange måneder dtterpå, men man kan teste seg ut av sykdom med hurtigtest. Det ble vel gjort på starten av året, når vi enda var i et annet stadie av pandemien.

Anonymkode: 1a617...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde avlyst. Samboer er fremdles, etter fem måneder, veldig syk med long-covid, 100% sykmeldt, og jeg vil ikke risikere å bringe mer korona inn i det sykdomsforløpet der. 

Når man vet hvor mange som blir syke etterpå med langtidskorona, syns jeg det er skremmende at alle tar så lett på det.

Anonymkode: 99e7a...85f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avlyste, er redd for long covid og harde symptomer. Corona er ikke det samme fot alle og jeg vil ikke risikere å bli alvorlig syk bare fordi noen hadde lette symptomer selv

Anonymkode: 7cfc1...ca3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange dager vil det være fra positiv test til avreise? Er det mer enn 4 så er det jo ok. 

Anonymkode: f367b...e5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Feil! Du kan smitte inntil 10 dager etter utbrudd, selv om det er sjelden. 

Anonymkode: adc1c...32b

Det sa min kjære bror også da han kom på besøk etter 6 dager og smittet halve slekta i en smekk🤣

Anonymkode: a837d...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Man er bare smittsom 2 dager før 2 dager etter utbrudd.. 

Anonymkode: 3264a...998

upps, var denne jeg skulle sitere🙈

Anonymkode: a837d...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble temmelig dårlig i over to uker av corona. Og mistet smak/lukt. Jeg ville ikke ha dratt. Og hadde jeg hatt corona, ville jeg tatt hensyn til andre, og hatt minst mulig nærkontakt. Det dør fortsatt folk av corona.

Anonymkode: 97d6d...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde avlyst. 

Her ble vår sønn (ungdom) smittet for to uker siden. Han ble veldig dårlig, til tross for tre vaksiner og er fortsatt dårlig. Vi holdt oss unna ham de første 10 dagene for å unngå smitte. Selv om alle antagelig vil få Korona, så lar jeg meg ikke smitte med vilje. 

Anonymkode: 4efaf...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver fremdeles å kommer meg ovenpå etter å ha hatt corona i februar/mars i år, den reiv og sleit lenge i kroppen og gav meg en type utmattelse jeg ikke har kjent på lenge, muskelsvakhet og forringelse, en hoste jeg fremdeles sliter med og stemmeforandringer.

Så nei. Jeg gjør aktivt enda alt jeg kan for å ikke utsette meg for smitte og hadde avlyst tvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt innafor å avlyse, men hvis det er flere dager siden vedkommende testet positivt og det er flere dager til dere skal dra er nok ikke vedkommende smittsom lenger.

Anonymkode: b32e0...693

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Så fælt😔❤️ Det er dette jeg er redd for, og som gjør at jeg dropper fly og all annen kollektiv reising, og folkemengder generelt. Og skal jeg treffe venner, spør jeg alltid om de har symptomer eller har noen syke rundt seg, for da utsetter vi å møtes. At folk ikke skjønner dette🙄 

Anonymkode: 2fe1c...a2a

Enig. Samboer er som nevnt i tråden her syk fremdeles, hadde covid i begynnelsen av mars. Kan ikke jobbe, kan ikke gå tur, blir utslitt av alt, har hjernetåke, blir skjelven av å gjøre noe fysisk. I tredveårene og sprek og aktiv før covid. 

Anonymkode: 99e7a...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...