Gå til innhold

Mobberen min har blitt lege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Cid skrev (Akkurat nå):

Lett for de som ikke har blitt mobbet å si 🙄

Jeg ble det. Gikk til psykolog i tre år for sosial angst. Men man kan ikke la den gamle dritten der ødelegge for noen i voksen alder. Dette er ikke riktig.

Anonymkode: 4d842...1b1

  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du sitter med noen merkelige forestillinger. Vedkommende kan være en utmerket lege uten å ha krøpet for deg. Om det er viktig for deg å få en beklagelse, kan du ikke bare ta kontakt med vedkommende og fortelle hvor stor innvirkning fortiden har på livet ditt i dag og sagt at du ville satt pris på en beklagelse?

Andre folk må få leve sitt liv selv om du åpenbart sitter fast i fortiden. Hvilket selvfølgelig er trist.

Anonymkode: 1efc3...fb5

Nå har jeg aldri blitt mobbet, men i motsetning til deg så har jeg evne til å sette meg inn i hvordan det oppleves, og hva det kan gjøre med folk. Om mobberne mener de er ok folk som kan jobbe med mennesker, må de ta et oppgjør med det de har gjort. At regningen i motsatt fall kommer i form av forferdelig omtale på legelisten, er helt fint. Flott, faktisk. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (39 minutter siden):

Det er helt uakseptabelt at han mobbet deg. Men hva har det å gjøre med at han har blitt lege? Er det at du ikke unner ham suksess i livet, eller er det fordi du er redd han kan komme i kontakt med sårbare mennesker? Det er jo ikke sikkert han skal ha så mye menneskekontakt, dersom han er kirurg eller lignende spesialist. 

Suksess i livet? Jeg synes det er veldig problematisk at mobbere skal innta yrker hvor omsorg for sårbare personer er hovedessensen. Sett en ulv å passe på saueflokken og unn ulven suksess i livet.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så lenge de gjør en god jobb, så har de like rett til å jobbe med mennesker som alle andre. Å klage inn en lege for å ta han på noe, fordi kanskje så…. X og Y - fordi han mobbet noen som liten er å synke lavt. Du skal ikke klage inn en person basert på dette grunnlaget. Det lukter hevn på lang vei her, og ingen evne til refleksjon. 

Jeg vet også om mennesker som ikke har vært egnet som foreldre til sine barn, men som er kjempeflinke i jobben sin som helsepersonell. Det du egentlig sier, er at hvis man ikke har behandlet mennesker bra før - så bør man aldri jobbe med mennesker. Dette stemmer aldeles ikke. 

Hvis man skal jobbe som sosionom (som du har hatt lyst til), så bør man være åpen for å se hele mennesket. Det er en uheldig holdning og uprofesjonelt å behandle tidligere mobbere som en mobber enda. Du MÅ se personen med nye øyne, og ha respekt for mennesket - selv om h*n har forandret seg eller ikke. Det er å være profesjonell. Å skille mellom private relasjoner og relasjoner på jobb. 

Mange ofre som ikke klarer å reflektere over dette her, men som blir veldig egosentretisk og hevngjerrig. 

Anonymkode: b7056...080

Så i følge deg da, så kan pr se en massemorder eller en pedofil drapsmann jobbe med mennesker / barn? Fordi de har blitt et «annet» menneske.

Anonymkode: b75a0...5be

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så i følge deg da, så kan pr se en massemorder eller en pedofil drapsmann jobbe med mennesker / barn? Fordi de har blitt et «annet» menneske.

Anonymkode: b75a0...5be

Forskjell på at en tenåring gjør noe fælt og en pedofil! 😄 Nei nå, altså...

Anonymkode: 4d842...1b1

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (3 minutter siden):

Lett for de som ikke har blitt mobbet å si 🙄

Ikke rart mange barn mobber når voksne bagatelliserer og tenker at "det er ikke så farlig"… 

  • Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge de gjør en god jobb, så har de like rett til å jobbe med mennesker som alle andre. Å klage inn en lege for å ta han på noe, fordi kanskje så…. X og Y - fordi han mobbet noen som liten er å synke lavt. Du skal ikke klage inn en person basert på dette grunnlaget. Det lukter hevn på lang vei her, og ingen evne til refleksjon. 

Jeg vet også om mennesker som ikke har vært egnet som foreldre til sine barn, men som er kjempeflinke i jobben sin som helsepersonell. Det du egentlig sier, er at hvis man ikke har behandlet mennesker bra før - så bør man aldri jobbe med mennesker. Dette stemmer aldeles ikke. 

Hvis man skal jobbe som sosionom (som du har hatt lyst til), så bør man være åpen for å se hele mennesket. Det er en uheldig holdning og uprofesjonelt å behandle tidligere mobbere som en mobber enda. Du MÅ se personen med nye øyne, og ha respekt for mennesket - selv om h*n har forandret seg eller ikke. Det er å være profesjonell. Å skille mellom private relasjoner og relasjoner på jobb. 

Mange ofre som ikke klarer å reflektere over dette her, men som blir veldig egosentretisk og hevngjerrig. 

Anonymkode: b7056...080

Man kan nå klage inn hvem man vil. En klage blir enten oversett eller undersøkt, og hvis det er flere som kommer med samme klage så er det jo i alle fall grunn til å undersøke. 

De som du viser til som er flinke i jobben sin som helsepersonell, men som ikke er egnet til å ivareta sine barn, har jo fått bekymringen fra et sted. 

Ofte er bekymringer grunnløse, men man kommer i alle fall ikke noen vei med å drive å slenge karakteristikker frem og tilbake. 

Anonymkode: 1d65b...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 minutt siden):

Suksess i livet? Jeg synes det er veldig problematisk at mobbere skal innta yrker hvor omsorg for sårbare personer er hovedessensen. Sett en ulv å passe på saueflokken og unn ulven suksess i livet.

Det var jo det jeg spurte om. Hadde vedkommende skullet operere ut blindtarmen min hadde jeg ikke hatt betenkeligheter, men som fastlege stiller det seg annerledes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ble det. Gikk til psykolog i tre år for sosial angst. Men man kan ikke la den gamle dritten der ødelegge for noen i voksen alder. Dette er ikke riktig.

Anonymkode: 4d842...1b1

Jeg hadde ikke orket å gå til det steget men jeg hadde ikke tenkt noe godt om dem heller, hadde i hvert fall blitt utrolig kleint og ubehagelig om noen som mobbet meg plutselig dukket opp som helsepersonell som skulle hjelpe meg med et eller annet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forskjell på at en tenåring gjør noe fælt og en pedofil! 😄 Nei nå, altså...

Anonymkode: 4d842...1b1

Du vet, det de aller fleste sier når det kommer frem i lyset at noen er pedofil er "det kunne jeg aldri ha trodd om den personen". Hvordan klarer du å se at en person er pedofil? 

Anonymkode: 1d65b...099

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (2 minutter siden):

Nå har jeg aldri blitt mobbet, men i motsetning til deg så har jeg evne til å sette meg inn i hvordan det oppleves, og hva det kan gjøre med folk. Om mobberne mener de er ok folk som kan jobbe med mennesker, må de ta et oppgjør med det de har gjort. At regningen i motsatt fall kommer i form av forferdelig omtale på legelisten, er helt fint. Flott, faktisk. 

Skal man opprette evalueringslister for alle mulige yrker der man har kontakt med mennesker? Urettferdig at man ikke kan spre hevngjerrig eder og galle om flere yrkesgrupper, i så fall.

Anonymkode: a70a3...9fa

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så i følge deg da, så kan pr se en massemorder eller en pedofil drapsmann jobbe med mennesker / barn? Fordi de har blitt et «annet» menneske.

Anonymkode: b75a0...5be

Det er jo ikke sammenlignbart 🤦🏻‍♀️

Vil også poengtere at de aller fleste helsepersonell er profesjonelle arbeidstakere. Har selv bevitnet kollegaer som mobber kollegaer i mellom, men som er svært dyktige i møte med pasienter.

Ergo, hevnaksjoner i form av sverting på leselisten blir nettopp kun det, en hevnaksjon. Skjønner ikke hvordan det skal hjelpe offeret på noen som helst måte.

Anonymkode: 1efc3...fb5

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (Akkurat nå):

Ikke rart mange barn mobber når voksne bagatelliserer og tenker at "det er ikke så farlig"… 

Det er vel ingen som sier det ikke er så farlig, men å i fullt alvor foreslå at TS skal melde dette mennesket til statsforvalteren fordi han mobbet vedkommende i barndom/ungdomstiden, er jo helt sykt. TS trenger ikke bruke han som lege, og hvis han behandler pasientene sine dårlig, får de melde han. 

Anonymkode: dbfb7...936

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cid skrev (3 minutter siden):

Det er ikke opp til offeret å ta kontakt

Det kan være flere grunner til at en ikke tar kontakt da. Det vil nok være unaturlig for noen ta kontakt med noen etter kanskje 10-20 år (en er tross alt ikke ferdig modnet før en nærmer seg 25), en kan skamme seg over det en har gjort. Det er ikke akkurat sikkert at mobberen heller har hatt det veldig greit i oppveksten sin. 
 

Jeg kjenner til en mobber, oppveksten er preget av vold, etterhvert utallige flyttinger etter bv overtok (ingen garanti for at en får en trygt og stabilt hjem når de overtar heller) osv. Så ikke alltid livet til mobberen har vært perfekt heller. 

Anonymkode: c1f03...af8

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke sammenlignbart 🤦🏻‍♀️

Vil også poengtere at de aller fleste helsepersonell er profesjonelle arbeidstakere. Har selv bevitnet kollegaer som mobber kollegaer i mellom, men som er svært dyktige i møte med pasienter.

Ergo, hevnaksjoner i form av sverting på leselisten blir nettopp kun det, en hevnaksjon. Skjønner ikke hvordan det skal hjelpe offeret på noen som helst måte.

Anonymkode: 1efc3...fb5

De er jo ikke profesjonelle arbeidstakere om de mobber kollegaer. 

Anonymkode: 1d65b...099

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mamge ledige jobber her i landet, siden alle som har mobbet ikke kan ta seg høyere utdannelse. 

Anonymkode: 1b2cc...136

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Barn er barn? Det finnes mange voksne mennesker her i landet som er uføretrygdet, har PTSD og ødelagte liv på grunn av mobbing i barne/ungdomsår. Hvis vi skal få slutt på mobbing må voksne mennesker som deg slutte å bagatellisere det. Mobbing handler ikke om at "barn er barn", de fleste barn mobber ikke. Mobbing er svært alvorlig.

Anonymkode: 48c1d...005

Men barn skal jo uansett ikke straffeforfølges, og de var for unge til å stå ansvarlige i forhold til loven fordi de sa stygge ting osv. Jeg også ble mobba på ungdomsskolen, men jeg visste allerede på den tiden at jeg ikke kunne ta det seriøst fordi ingenting godt kommer ut av det. Mobbing er faktisk ikke uvanlig, jeg jobber i barnehage og folk er veldig stygge mot hverandre uten at man kan fordømme dem altfor mye. De vokser og lærer og blir bedre mennesker etter hvert. Og det må jo også de som blir mobba, de må også komme seg videre i livet og utvikle seg.

Anonymkode: 7f592...28f

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være flere grunner til at en ikke tar kontakt da. Det vil nok være unaturlig for noen ta kontakt med noen etter kanskje 10-20 år (en er tross alt ikke ferdig modnet før en nærmer seg 25), en kan skamme seg over det en har gjort. Det er ikke akkurat sikkert at mobberen heller har hatt det veldig greit i oppveksten sin. 
 

Jeg kjenner til en mobber, oppveksten er preget av vold, etterhvert utallige flyttinger etter bv overtok (ingen garanti for at en får en trygt og stabilt hjem når de overtar heller) osv. Så ikke alltid livet til mobberen har vært perfekt heller. 

Anonymkode: c1f03...af8

Som er unnskyldninger for å ikke ta et oppgjør med de handlingene som har skadet andre mennesker. På et tidspunkt i livet må en skjønne at en ikke hadde rett i å skade andre selv om man ble skadet selv. Hvis man ikke klarer det, så har man ikke vokst opp etter min mening. 

Anonymkode: 1d65b...099

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke greit å ødelegge karrieren til personen". Men å ødelegge et annet liv er helt ok, for "de er jo bare barn?".. Mange får traumer av mobbing.

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal man opprette evalueringslister for alle mulige yrker der man har kontakt med mennesker? Urettferdig at man ikke kan spre hevngjerrig eder og galle om flere yrkesgrupper, i så fall.

Anonymkode: a70a3...9fa

Det er mer betenkelig at legen har betenkelig personlighet enn at postmannen har det. Dette er jo grunnen til at det eksisterer en legeliste men ikke en postmannliste. 
Nå er jeg ikke spesielt tilhenger av å evaluere folk i hytt og pine, og har aldri skrevet et ord på legelisten. Men en person som hadde mobbet folk ut i uførhet? Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...