Gå til innhold

Pålegg i julen


Armonia

Anbefalte innlegg

Hva slags pålegg bruker dere å ha til jul? Og lager dere noe selv?

Vi har alltid:

Lammelår - legger selv i saltlake og koker

Sylte, sånn med nellikspiker - hjemmelaget

Lammerull - mormor/morfar lager, men iår skal jeg være med å lære

Edamerost

Bayonne skinke (skrives det sånn?)

Svensk juleskinke, hjemmelaget

Trenger litt nye tips, hadde vært kjekt å fylle opp frokost/lunchbordet med mer.

Har alltid synes sild ser godt ut. Prøver å spise vært år, men har aldri vendt meg til smaken. Spiste på jobben her om dagen og da likte jeg det - har vel blitt voksen :ler: - så iår blir det nok også tomat og sennepssild. Noen som har en god oppskrift?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sild ja, (sennepssild, tomatsild og sursild) må jeg ha. Og sylte, ribberull, røyket laks, og gode oster. *nam, nå gleder jeg meg til jul ;) *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste pålegget som er spesielt for juletiden her hos oss, er hjemmelaget sylte. Den er det mamma og eldstebror min som lager, og den er såååå god! Utover det har vi bare vanlig pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kald svineribbe med sennep - masse oster og sildevarianter i tillegg til det du opprinnelig nevner.

Vi bruker også endel forskjellige syltetøy og marmelader og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tomat og sennepssild. Noen som har en god oppskrift?

Jeg har oppskrifter, men siden jeg ikke liker sild har jeg ikke prøvd dem.

Tomatsild

6 kryddersildfileter

3 ss tomatpuré

2 ss 7% eddik

2 ss vann

4-5 ss sukker

1 klype pepper

3 ss olje

1 løk i tynne ringer

1 laurbærblad

dill

Vann ut sildefiletene ca 30 minutter og tørk dem godt. Skjær filetene i 2 cm brede biter på skrå. Legg løk og sild lagvis i glass eller krukke og laurbærblad på toppen. Pisk sammen resten av ingrediensene, unntatt olje og dill. Oljen piskes inn til slutt i en tynn stråle. Hell sausen over silden og la trekke noen timer, gjerne til dagen etter. Pynt med dill.

Sennepssild

1 ss Dijon-sennep

1 ss sukker

½ ts salt

1 krm pepper

hakket dill

6 dl lettrømme

6 kryddersildfileter

Rør sammen sennep, sukker, salt og pepper. Ha i den hakkede dillen og rør inn rømme til en fin saus. Skyll silden og tørk dem. Skjær i passende stykker og ha i sennepssausen. Ha silden på en krukke/glass. Bør trekke 24 timer før servering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke noe mer pålegg i jula enn ellers i året

..jobber jo sinnsykt mye ved juletider så mat har jeg egentlig ikke tid til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppskrifter, men siden jeg ikke liker sild har jeg ikke prøvd dem.

Tomatsild

6 kryddersildfileter

3 ss tomatpuré

2 ss 7% eddik

2 ss vann

4-5 ss sukker

1 klype pepper

3 ss olje

1 løk i tynne ringer

1 laurbærblad

dill

Vann ut sildefiletene ca 30 minutter og tørk dem godt. Skjær filetene i 2 cm brede biter på skrå. Legg løk og sild lagvis i glass eller krukke og laurbærblad på toppen. Pisk sammen resten av ingrediensene, unntatt olje og dill. Oljen piskes inn til slutt i en tynn stråle. Hell sausen over silden og la trekke noen timer, gjerne til dagen etter. Pynt med dill.

Sennepssild

1 ss Dijon-sennep

1 ss sukker

½ ts salt

1 krm pepper

hakket dill

6 dl lettrømme

6 kryddersildfileter

Rør sammen sennep, sukker, salt og pepper. Ha i den hakkede dillen og rør inn rømme til en fin saus. Skyll silden og tørk dem. Skjær i passende stykker og ha i sennepssausen. Ha silden på en krukke/glass. Bør trekke 24 timer før servering.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye hjemmelaget på bordet hos oss i julen - bortsett fra en bit sylte som svigermor pleier å stikke til hannsauen! ;)

Ellers har vi alltid roastbeef, svinestek, diverse krydderpålegg, røkelaks og sild. Stekt løk, rødbeter og sylteagurk hører til, samt rikelig med potetsalat og gjerne en annen god salat. Gjerne grønn salat og tomater også. Og hver morgen i julen forventes det at vi har nylaget eggerøre på bordet samt mamma sitt hjemmelagede bondebrød...

Jepp, ungene her i huset har allerede begynt å glede seg... :sikle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julepålegget vårt er sild i alle varianter (på mørkt rugbrød - mannen min spiser riktignok mengder av dette hele året), røkt lammelår, sylte og rull (i år av sau, i fjor av henholdsvis villsaulam og kje). Jeg liker også å ha med røykelaks eller gravlaks til påleggslunsj med venner i romjulen (selvsagt med eggerøre og gjerne fløtegratinerte poteter som to viktige tilbehør til påleggene).

Må nok innrømmes at det meste er kjøpepålegg. Rullen er imidlertid hjemmelaget - men ikke av meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiser mye lefse med julemat på (ribbe, julepølse, medisterkake), og sennep/ketchup. Nam nam!

Ellers har vi alltid diverse sild, røkelaks, godt kjøttpålegg og gode oster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fruktfat

røkelaks, eggerøre, rull, sylte, masse gode oster, rester fra julemat, lefser og godt brød osv. som de fleste andre, antar jeg? :)

stikkordet er vel "godt", og at det er ting man ikke eter til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...