Gå til innhold

Antidepressiva - bare en scam?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var deppa etter ett samlivsbrudd, og fikk piller. Tok en, og samme kveld forsvant all sexlyst, så jeg stoppet umiddelbart. Fikk ikke reisning engang! Etter par dager var den normal igjen. 

Så jeg kom meg gjennom med onani, og ikke piller😂

Anonymkode: 623a8...e64

Hvis man er alvorlig deprimert eller har stor angst bryr man seg ikke om man mister sexlysten, da er hele fokuset på å bli kvitt depresjonen eller angsten. 

Anonymkode: 548df...57b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor kort tid? Med eller uten opptrapping? Jeg føler meg bare verre etter oppstart 

Anonymkode: 2892c...ca4

Med opptrapping. Det tok en del uker, 6 kanskje, med forverring de første ukene. 

Anonymkode: 701b2...786

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Med opptrapping. Det tok en del uker, 6 kanskje, med forverring de første ukene. 

6 uker fra første gang eller 6 uker fra opptrapp?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Var deppa etter ett samlivsbrudd, og fikk piller. Tok en, og samme kveld forsvant all sexlyst, så jeg stoppet umiddelbart. Fikk ikke reisning engang! Etter par dager var den normal igjen. 

Så jeg kom meg gjennom med onani, og ikke piller😂

Anonymkode: 623a8...e64

Deppa etter samlivsbrudd er en naturlig reaksjon. Deprimert som i klinisk forstand er potensielt livstruende. Meg, som deprimert, hadde ikke nølt et sekund om jeg måtte ofre sexlyst for resten av mitt liv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

6 uker fra første gang eller 6 uker fra opptrapp?

Det går ganske gradvis, ca 6 uker fra oppstart og deretter bedre og bedre for hver uke. Det kommer glimtvis, du begynner plutselig å føle litt glede igjen, begynner å gjøre ting, kjenne mindre på smerte, osv. Litt og litt, så snur det.

Skrevet

Samme hva som hjelper bare det hjelper og man føler seg bedre. 
Dumt med slike artikler da folk som bruker medisinen føler det hjelper. 
Jeg går selv på cipralex og har hatt god effekt. Men siste tiden har jeg hatt mye angst og indre uro, da jeg har opplevd tragisk dødsfall i nær familie etter ulykke, og sykdom i nær familie. 

Terapi og medisiner handler om å få det bedre, og at livet er levelig og at man kan kjenne seg bra. 
Livet er opp og ned for alle, og målet med medisin eller terapi er aldri å få det 110% fantastisk. 

De som snakker om hvor enkelt det bare er å ta en pille vet ikke hva de snakker om. Å kalle det lykkepille er også stigmatiserende.. da ingen blir lykkelig av en slik pille. 
Jeg vil heller på gå medisin resten av livet om det hjelper meg til å ha det bedre, enn å gå sykmeldt med angst og uro. 
er 100% sikker på at de som skriver negativt om den såkalte lykkepillen, hadde sagt noe annet om de selv hadde de selv hatt panikkanfall flere ganger i døgnet, vært sykmeld grunnet angst og ikke kommet seg opp av senga. Blitt liggende svett og skjelver av angsten. Gjerne i ukesvis og over mnd. 
Tipper tonen har fått en annen lyd for å si det sånn. 
Man kan mene så mye om så mangt så lenge man ikke er rammet selv 

Anonymkode: 9fac4...bc7

• Nyttig 2
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (På 28.7.2022 den 4.54):

Ja! Og det er på tide folk fatter det.
Navnet "lykkepiller" i seg selv er som tatt ut av Orwell's 1984.
Og konseptet at en hel verden skal gå på dette statsdopet kan minne om Soma i Brave New World.

Aldri tatt lykkepiller, men har sett effekten av de som tar det.
Passive, medgjørlige, apatiske.
Også sett effekten av en dude som glemte pillene sine hjemme og tog en tur med toget: Ren abstinens. Helt sykt.
Muskelkramper og piss. 
Og dette pusher de på folk over lav terskel?

Man blir ikke apatisk og fjern på ssri. Man får heller ikke muskelkramper og abstinenser om man glemmer å ta tab en dag eller to eller tre. 
Du har aldri tatt ssri, og kan ikke uttale deg om det. 
Den krampen denne duden fikk må være noe annet 

• Liker 1
Skrevet
ajarRun skrev (På 25.7.2022 den 22.36):

Forfatteren er kunnskapsløs og bruker artikkelen til å fremme et fjollete politisk budskap på bekostning av psykisk syke.

SSRI angriper ikke årsaken til depresjonen, den angriper symptomene. Vi VET at SSRI fungerer bedre enn placebo. Vi vet ikke HVORFOR det fungerer. Studien omtalt i artikkelen handler om en av teoriene (og ikke en spesielt god en) om HVORFOR SSRI fungerer. Ingen tviler på at SSRI fungerer bedre enn placebo, det har vi masse empiri på.

Hvis jeg slår fingeren min med en hammer, får jeg smerte. Jeg kan da ta kodein, og det fjerner smerten. Kodeinen lindrer symptomet (smerte) men gjør ingenting med årsaken (brukket finger). 

SSRI er fantastisk fordi det fungerer som et hjelpemiddel, slik at man kan spise bedre, trene, og være sosial. Å gjøre ting for å bedre livet er umulig mens man er deprimert. Men SSRI hjelper slik at man får endret situasjonen sin. 

Alkohol fungerer fantastisk mot sosial angst, men det er ikke mangel av alkohol som gir oss angst. Samme med SSRI, det fungerer mot sosial angst, men mangel av serotonin er ikke grunnen til at vi får angst. Men det hjelper likevel. 

Så jævla bra svart! 
Så lenge det hjelper og folk får et bedre liv er det det som er viktig! 
Samme med hodepine, man vet ikke alltid hvorfor man har hodepine, men Paracet fungerer. 
Om man vet hvorfor man er deprimert eller hvorfor man har angst hjelper det uansett ikke mer å vite det. 
Kroppen vår er ikke perfekt og vi har ulike vondter og plager selv om det ikke er noe som vises på en prøve eller det er en klar årsak. 
SSRI er godkjent medisin, og den hadde aldri blitt godkjent hvis den ikke var forsket godt nok på at den virket. 

Skrevet

Det står lite om hva som hjelper. Mange som er alvorlig deprimerte får elektro sjokk med god effekt. Hvorfor hjelper dette? Det må jo være noe i hjernen som gjør at dette virker? 
Man kan snakke varmt om terapi, men det er jo bare p sitte å snakke om det som er vanskelig. Og det løser jo egentlig ikke så mye. 
det er ikke alltid slik at det er EN ting som løser alt, ofte er det kombinasjon med medisin, terapi, omgivelsene rundt o.l som hjelper. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det går ganske gradvis, ca 6 uker fra oppstart og deretter bedre og bedre for hver uke. Det kommer glimtvis, du begynner plutselig å føle litt glede igjen, begynner å gjøre ting, kjenne mindre på smerte, osv. Litt og litt, så snur det.

Men trappa du opp underveis?

jeg opplever at det blir verre (men er primært angst for min del men begge deler), hatt noen øyeblikk bedre men så verre igjen.. to uker inn..

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men trappa du opp underveis?

jeg opplever at det blir verre (men er primært angst for min del men begge deler), hatt noen øyeblikk bedre men så verre igjen.. to uker inn..

Ja, det gjorde jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det gjorde jeg. 

Men ble du verre igjen ved opptrapping? Eller fortsatte det i samme spor?

og hvor glimtvis? Jeg har følt bittelitt glimt av et eller annet noen minutter her og der😜 men noen dager er jeg helt ute uansett! Hadde en dag eller to med noe bedre innimellom etterfulgt av mange dager helt krise.. skjønner ikke det

hvorfor er det glimtvis?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 11.50):

Hva fikk vekk uvirkelighetsfølelsefølelsen?

Finn en god psykomotorisk fysioterapeut.

Anonymkode: 379a0...de8

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Finn en god psykomotorisk fysioterapeut.

Anonymkode: 379a0...de8

Men har ikke noe med kroppen å gjøre, er hodet som ikke er koblet på meg selv eller andre eller ting

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men har ikke noe med kroppen å gjøre, er hodet som ikke er koblet på meg selv eller andre eller ting

Jeg kjenner deg igjen nå, fra alle disse Cipralex-trådene i det siste. Som alle sier til deg, oppsøk legen. Det du holder på med nå er ikke normalt..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2023 den 8.41):

det er mer hodet som er frakobla..

Hæ? Jeg gikk med driten LENGE. Har det svært lite den dag i dag. Lever nesten like normalt som før. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...