Gå til innhold

Antidepressiva - bare en scam?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har to katter, og har hatt katt hele livet. Veldig koselig med katt altså, men det hjelper jo overhode ingenting på dystymien 😅 (Da skal man i såfall være ekstremt lett deprimert, tror jeg!)

ts

Anonymkode: 36a32...2e0

Jeg hadde for noen år siden en litt depressiv periode, gikk opp på kattehuset i området, og en rød kattunge på ca 12 uker lå i timesvis på brystet mitt og malte. Det funka det 😅 men da brukte jeg antidepressiva i tillegg...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde for noen år siden en litt depressiv periode, gikk opp på kattehuset i området, og en rød kattunge på ca 12 uker lå i timesvis på brystet mitt og malte. Det funka det 😅 men da brukte jeg antidepressiva i tillegg...

Hehe ja, den siste setningen der er nok sentral 😅 Elsker å kose med pusene mine, men uten antidepressiva er jeg dessverre akkurat like nedstemt og bekymret samme hvor lenge jeg koser med dem 😜

ts

• Liker 3
Skrevet

Ja! Og det er på tide folk fatter det.
Navnet "lykkepiller" i seg selv er som tatt ut av Orwell's 1984.
Og konseptet at en hel verden skal gå på dette statsdopet kan minne om Soma i Brave New World.

Aldri tatt lykkepiller, men har sett effekten av de som tar det.
Passive, medgjørlige, apatiske.
Også sett effekten av en dude som glemte pillene sine hjemme og tog en tur med toget: Ren abstinens. Helt sykt.
Muskelkramper og piss. 
Og dette pusher de på folk over lav terskel?

Skrevet
Topsi skrev (På 26.7.2022 den 17.52):

Screenshot_20220726-174827_Chrome.jpg

Enig, min pus(vi har 3 år jubileum idag😂❤️) er min lykkepille 🥰 Men bruker anti depressive for uro i kroppen og angst. Slapper mer av. Ikke hver dag, men sitter ikke og dabber med føttene i et kjør, å ikke klarer og sitte i ro. Hadde stort behov for dabbing, eller bevege meg før jeg starta med de. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2022 den 23.31):

Dette er jo noe av grunnlaget for kritikken mot antidepressiva for tiden. Det er lett å få dem utskrevet uten oppfølging eller tilleggsbehandling. Selv om det fungerer for noen, så er det en grunn til at det står "økt risiko for selvmordsfare" i pakningsvedlegg for mange antidepressive midler. Hvor mange har mistet en sønn eller datter til dette? Det burde være siste utvei å skrive ut medisiner uten streng oppfølging eller å ha forsøkt andre veldokumenterte virkemidler først. Det er liv det er snakk om her, vi har ingen å miste ❤️

Anonymkode: 1ffec...44d

Jeg fikk utskrevet det når jeg var så langt nede at selvmord var eneste utveien jeg så. Fikk ingen informasjon eller oppfølging, bare beskjed om at dette kommer til å hjelpe. Resept på 100 tabletter til en suicidal pasient uten oppfølgning eller informasjon… hva skal man si 

Anonymkode: ca12b...17c

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg fikk utskrevet det når jeg var så langt nede at selvmord var eneste utveien jeg så. Fikk ingen informasjon eller oppfølging, bare beskjed om at dette kommer til å hjelpe. Resept på 100 tabletter til en suicidal pasient uten oppfølgning eller informasjon… hva skal man si 

Tror du trenger mer enn 100 tabletter med lavdose Cipralex eller hva nå en førstelinje er i dag. 

Mangelen på oppfølgning og informasjon er et problem, men ikke et argument mot SSRI.

AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (2 timer siden):

Tror du trenger mer enn 100 tabletter med lavdose Cipralex eller hva nå en førstelinje er i dag. 

Mangelen på oppfølgning og informasjon er et problem, men ikke et argument mot SSRI.

Spiller ingen rolle når man er grønnsak etterpå 

• 1 år senere...
Skrevet
Maestro skrev (På 26.7.2022 den 0.06):

Veldig god effekt både av anti psykotika (eneste at jeg la på meg sykt mye. La på meg 50 kg..) og anti depressiva. Første ukene med anti depressive, ble symptomer mye verre. Spydde av alt, til og med et glass vann kom i retur 🫤🙄 men etterhvert roa den uroen og angsten seg. ☺️✔️ Den tok ikke vekk uvirkelighetsfølelsen, men jeg satt ihvertfall ikke og dabba med beina i et bankene kjør og omtrent hoppa på stolen for og håndtere restless legs. 

Hva fikk vekk uvirkelighetsfølelsefølelsen?

Anonymkode: 2892c...ca4

Skrevet
ajarRun skrev (På 25.7.2022 den 22.36):

Forfatteren er kunnskapsløs og bruker artikkelen til å fremme et fjollete politisk budskap på bekostning av psykisk syke.

SSRI angriper ikke årsaken til depresjonen, den angriper symptomene. Vi VET at SSRI fungerer bedre enn placebo. Vi vet ikke HVORFOR det fungerer. Studien omtalt i artikkelen handler om en av teoriene (og ikke en spesielt god en) om HVORFOR SSRI fungerer. Ingen tviler på at SSRI fungerer bedre enn placebo, det har vi masse empiri på.

Hvis jeg slår fingeren min med en hammer, får jeg smerte. Jeg kan da ta kodein, og det fjerner smerten. Kodeinen lindrer symptomet (smerte) men gjør ingenting med årsaken (brukket finger). 

SSRI er fantastisk fordi det fungerer som et hjelpemiddel, slik at man kan spise bedre, trene, og være sosial. Å gjøre ting for å bedre livet er umulig mens man er deprimert. Men SSRI hjelper slik at man får endret situasjonen sin. 

Alkohol fungerer fantastisk mot sosial angst, men det er ikke mangel av alkohol som gir oss angst. Samme med SSRI, det fungerer mot sosial angst, men mangel av serotonin er ikke grunnen til at vi får angst. Men det hjelper likevel. 

Amen

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 11.50):

Hva fikk vekk uvirkelighetsfølelsefølelsen?

Den må man jobbe med for og bli kvitt. Ikke gi den oppmerksomhet og bruk god tid for og jorde deg. Bruke tid på og kjenne sofa, føtter på gulv osv osv. 

Skrevet

Man vet ikke akkurat hvorfor antidepressiva fungerer, men det er ingen tvil om at det har en stor funksjon (for mange.) For noen har det ikke effekt i det hele tatt, uten at det betyr at det er placebo for de som opplever virkning.

Mitt liv er vidt forskjellig med og uten antidepressiva. Jeg forsøkte å slutte etter å ha lest om at det bare var tull etc, det gikk rimelig kort tid før jeg var helt på bunn. Og rimelig kort tid etter oppstart igjen før jeg ble normal. Endringene er så store og radikale at det ikke kan forklares av annet. 

Anonymkode: 701b2...786

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Maestro skrev (11 timer siden):

Den må man jobbe med for og bli kvitt. Ikke gi den oppmerksomhet og bruk god tid for og jorde deg. Bruke tid på og kjenne sofa, føtter på gulv osv osv. 

det er mer hodet som er frakobla..

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Man vet ikke akkurat hvorfor antidepressiva fungerer, men det er ingen tvil om at det har en stor funksjon (for mange.) For noen har det ikke effekt i det hele tatt, uten at det betyr at det er placebo for de som opplever virkning.

Mitt liv er vidt forskjellig med og uten antidepressiva. Jeg forsøkte å slutte etter å ha lest om at det bare var tull etc, det gikk rimelig kort tid før jeg var helt på bunn. Og rimelig kort tid etter oppstart igjen før jeg ble normal. Endringene er så store og radikale at det ikke kan forklares av annet. 

Anonymkode: 701b2...786

Hvor kort tid? Med eller uten opptrapping? Jeg føler meg bare verre etter oppstart 

Skrevet

Antidepressiva sparer mange liv. Det er et livsviktig behandlingsalternativ på linje med sentral behandling av somatiske sykdommer. Det er en vits og en skam at lekfolk på kvinneguiden skal påta seg rollen å mene at dette medikamentet på generelt grunnlag er en «scam». Det er farlig for feks unge syke som kan ha god effekt men som vegrer seg for oppstart etter å lese sånn bullshit som her. Skjerp dere, la legene behandle og foreskrive behandling. Dere kan utføre egne yrker. 

Anonymkode: 03ac5...aa5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Var deppa etter ett samlivsbrudd, og fikk piller. Tok en, og samme kveld forsvant all sexlyst, så jeg stoppet umiddelbart. Fikk ikke reisning engang! Etter par dager var den normal igjen. 

Så jeg kom meg gjennom med onani, og ikke piller😂

Anonymkode: 623a8...e64

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Antidepressiva sparer mange liv. Det er et livsviktig behandlingsalternativ på linje med sentral behandling av somatiske sykdommer. Det er en vits og en skam at lekfolk på kvinneguiden skal påta seg rollen å mene at dette medikamentet på generelt grunnlag er en «scam». Det er farlig for feks unge syke som kan ha god effekt men som vegrer seg for oppstart etter å lese sånn bullshit som her. Skjerp dere, la legene behandle og foreskrive behandling. Dere kan utføre egne yrker. 

Anonymkode: 03ac5...aa5

Uten antidepressiva hadde jeg vært død, opptil flere ganger. Så at folk mener det er scam er meget provoserende. De vet faktisk ikke hva de snakker om. Meditasjon og yoga fungerer ikke før man har blitt bra nok til å ta til seg ting.

Min psykolog sier at kroppen er i en depresjon for en grunn, den trenger totalt hvile og for veldig mange blir situasjonen så alvorlig at man må ha medisiner som hjelper en å komme opp til det nivået der man kan motta hjelp. 

Anonymkode: 8d2b3...e40

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Var deppa etter ett samlivsbrudd, og fikk piller. Tok en, og samme kveld forsvant all sexlyst, så jeg stoppet umiddelbart. Fikk ikke reisning engang! Etter par dager var den normal igjen. 

Så jeg kom meg gjennom med onani, og ikke piller😂

Anonymkode: 623a8...e64

Litt forskjell på å være deppa og deprimert da. Man har ikke sexlyst som deprimert. 

Skrevet
On 7/25/2022 at 10:30 PM, ajarRun said:

Hvorfor?

Se dette avsnittet. Kunnskapsløst vås. 

SSRI blir brukt fordi vi VET det fungerer. Ikke fordi vi tror det gjør noe med serotoninnivåene. Dette er noe tull leger forteller pasientene så de ikke blir redde. Litt som når de sier Ritalin til ADHD-barn ikke kan misbrukes (absurd). 

Dette er føleri, det er vås. Hun tolker studier på måter de på ingen måte kan tolkes. 

Ja, mange finner ro i tanken om at SSRI retter en ubalanse. Men nei, det har aldri vært årsaken til at de brukes. De brukes fordi de fungerer. Den mistanken hun hentyder til, hvor er kilen?

Våset om at å fjerne kapitalisme gjør folk friske er noe av det dummeste jeg har lest. Hvor mange drepte Stalin? 

Det er jo nettopp det vi ikke vet at de gjør. Det finnes veldig mange studier som viser liten til ingen effekt av SSRI.

Noen langtidsstudier viser til og med at man kan få redusert serotoninnivå av å gå på antidepressiva over lang tid.

On 7/26/2022 at 7:22 AM, AnonymBruker said:

Jeg er ganske sikker på at nedstemtheten stammer fra årevis med mobbing fra jeg var 4 og helt ut videregående. Og muligens også at jeg hadde en psykisk syk far (paranoid schizofren) med mye dårlige perioder, inn og ut av sykehus osv gjennom hele oppveksten min.

Dette har jeg tatt opp med to ulike fastleger opp gjennom årene, men fordi jeg ikke er direkte SYK selv, alltid har fungert greit i studier, og nå full jobb osv, er ikke problemene mine alvorlige nok til at jeg får dekket psykolog av det offentlige. Jeg kan få (og har forsøkt) gruppeterapi, men fikk overhode ingenting ut av det. Har også betalt i dyre dommer for private psykologtimer selv gjennom to lengre perioder i løpet av de siste snart 20 årene. Det var fint å prate med en som lyttet til alt jeg strevde med og som anerkjente at mobbingen nok på mange vis har «ødelagt» meg litt. Fikk også mange metoder og teknikker jeg skulle jobbe med for å greie å «tenke annerledes». Det hjalp littegranne der og da, fordi jeg hadde et stort fokus på nettopp det, i tiden jeg gikk til psykolog. Men det hjalp ikke i nærheten av hvor godt SSRI har hjulpet meg nå, og det ble heller ikke i nærheten av den varige bedringen som jeg opplever nå.

ts

Det som er ødelagt grunnet mobbing kan fikses. Problemet er at psykologiteknikkene som er mest utbredt i Norge er elendige. Din konstante nedstemthet er drevet av de sannhetene du forteller deg selv og føler er sanne. Du tror fortsatt på det mobberne fortalte deg, og du forteller fortsatt deg selv alle disse tingene, og det gjør deg konstant nedstemt. Du tror på at du er lite verdt, ikke får til, ikke kan elskes osv. Dette er en grunnleggende tro du har og som bidrar til at du er konstant nedstemt. For å fikse det permanent, så må du gjenkjenne din indre monolog og dine egentlige følelser om deg selv. Du må lære å forstå forskjellen på det som faktisk er sant og det som du forteller deg selv som ikke er så faktabasert som du føler det er. Du målære å skille det du tror folk tenker om deg, og det du forteller deg selv at folk tror om deg. For mange som har liten selvverdi har en tendens til å anta hva folk tenker om dem. Og de antar som regel negative ting

Psykologer flest i Norge har elendig innsikt i psykiske problemer og vil ikke være flinke på å hjelpe deg, dessverre. De forstår ikke mennesker og hvor problemene komme fra

Anonymkode: 7f72d...134

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo nettopp det vi ikke vet at de gjør. Det finnes veldig mange studier som viser liten til ingen effekt av SSRI.

Noen langtidsstudier viser til og med at man kan få redusert serotoninnivå av å gå på antidepressiva over lang tid.

Det som er ødelagt grunnet mobbing kan fikses. Problemet er at psykologiteknikkene som er mest utbredt i Norge er elendige. Din konstante nedstemthet er drevet av de sannhetene du forteller deg selv og føler er sanne. Du tror fortsatt på det mobberne fortalte deg, og du forteller fortsatt deg selv alle disse tingene, og det gjør deg konstant nedstemt. Du tror på at du er lite verdt, ikke får til, ikke kan elskes osv. Dette er en grunnleggende tro du har og som bidrar til at du er konstant nedstemt. For å fikse det permanent, så må du gjenkjenne din indre monolog og dine egentlige følelser om deg selv. Du må lære å forstå forskjellen på det som faktisk er sant og det som du forteller deg selv som ikke er så faktabasert som du føler det er. Du målære å skille det du tror folk tenker om deg, og det du forteller deg selv at folk tror om deg. For mange som har liten selvverdi har en tendens til å anta hva folk tenker om dem. Og de antar som regel negative ting

Psykologer flest i Norge har elendig innsikt i psykiske problemer og vil ikke være flinke på å hjelpe deg, dessverre. De forstår ikke mennesker og hvor problemene komme fra

Anonymkode: 7f72d...134

Alt det du skriver her om det er jo det man kan få god hjelp av psykologer.  Men klarer du ikke utgjøre deg verktøyene, så er det ikke vits nei. 

Antidepressiva fungerer. Det finnes mange typer, noen må igjennom mange. 

At du tør skrive det du skriver. Hadde jeg trodd på deg hadde jeg ikke levd. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...