Gå til innhold

Antidepressiva - bare en scam?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kom over denne artikkelen i Facebook-feeden min i går, og har tenkt mye på dette https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2022/07/23/det-enkleste-er-en-pille/

Jeg har gått på ssri i snart et år, og det har gitt meg er nytt liv. Jeg har slitt med dystymi (kronisk depresjon) siden ungdomsårene, er nå snart 40, og trodde egentlig at dystymien (pessimisme, lett nedstemthet, bekymringer, kraftige humørsvingninger etc) mer eller mindre bare var min personlighet. Opp gjennom årene har jeg prøvd veldig mye forskjellig for å forsøke å endre tilværelsen og livsoppfatningen min, fordi det mange ganger føltes så vondt å være meg. Jeg har trent flere ganger i uka i årevis, jeg har hatt fokus på synt kosthold og spise «riktig» mat (mat som stabiliserer blodsukkeret, mat som øker tryptofan/serotonin osv), jeg har drevet med yoga, meditasjon og mindfulness i mange år, jeg har prøvd johannesurt og en rekke andre naturlegemidler som skal bedre/stabilisere humøret. Men ingenting har gitt noen varig effekt, og det meste har ikke hatt noen effekt på humøret og personligheten min - og derfor har jeg selvsagt bare konkludert med at dette (dessverre) er «sånn jeg er».

For et års tid siden anbefalte fastlegen min å forsøke ssri, fordi hun mente at det kunne høres ut som om jeg hadde lavt nivå av serotonin. Jeg var veldig skeptisk til dette, jeg tenker at ssri er en «enkel vei ut», og har også lest tidligere at det er diskutabelt hvorvidt det egentlig fungerer. Men etter å ha tenkt på det i et par måneder, valgte jeg likevel å forsøke. 

Etter bare noen dager på ssri, begynte jeg å føle meg bedre, både roligere, mer harmonisk, mer optimistisk og generelt bare som en mye «bedre» person enn hva jeg noensinne har følt meg. Jeg har også merket litt bivirkninger, men ikke mer enn hva jeg kan tåle (og de er uansett veldig lette å leve med, i motsetning til hvor «trist» liv jeg hadde før). 

Så leser jeg kommentarer som den over - og blir så innmari i stuss. Kan det virkelig stemme at den kraftige effekten jeg kjenner, bare skyldes placebo? Og hvis ja; hvorfor har jeg ikke fått denne effekten av noe av alt det andre jeg har forsøkt for å bedre tilværelsen min? Jeg hadde klokkertro på meditasjon og mindfulness da jeg begynte med det, og jeg hadde stor tiltro til flere av naturlegemidlene jeg har forsøkt. Hvis det var mulig å oppnå effekten (og det gode livet jeg nå har), kun ved placebo; hvorfor har jeg ikke da oppnådd det ved noen av de mange andre remediene jeg har forsøkt?

Noen som har noen tanker om dette?

Anonymkode: 36a32...2e0

Jeg opplevde det samme som deg og Min lege forklarte effekten som placebo. Men jeg tror ikke på det, jeg har hatt tre "omganger" med zoloft de siste fire åra og det er det eneste som hjelper mot min angst og depresjon. 

Anonymkode: 84e88...d31

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun har en venstreradikal agenda. Alt er Big business liksom. Og at samfunnet må løse det og bla bla. 

Jeg er lei av at folk skal benekte at antidepressiva virker. Det har gjort livet mitt mye bedre. Har heller ikke blitt flat, tvert i mot. 

Anonymkode: a12d2...eb3

Det var da voldsomt til meninger og holdninger å tillegge journalisten. At Big Pharma er Big Business er vel strengt tatt ingen tvil om uavhengig av dette?

Anonymkode: 4869f...628

AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (3 minutter siden):

Oi, en feil i leksikon som følge av ny kunnskap? For en tragedie! 

(om sarkasme er vanskelig: leksikon oppdateres regelmessig etterhvert som vi får ny og bedre kunnskap)

Antatt virkemåte. Det er en antagelse. Du som er så glad i leksikon, kan du slå opp "antagelse" for meg? 

Det er tydelig at du ikke har flere argumenter å komme med, ellers hadde du ikke sunket ned på et nivå som består av forsøk på hersketeknikker og brukerangrep. Foreslår at du leser deg opp på hva det vil si å ha en seriøs, faglig diskusjon, og så kan du komme tilbake hit. Dersom det ikke er av interesse, så ønsker jeg deg en fin kveld :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er tydelig at du ikke har flere argumenter å komme med, ellers hadde du ikke sunket ned på et nivå som består av forsøk på hersketeknikker og brukerangrep. Foreslår at du leser deg opp på hva det vil si å ha en seriøs, faglig diskusjon, og så kan du komme tilbake hit. Dersom det ikke er av interesse, så ønsker jeg deg en fin kveld :)

Du har ikke kommet med et  eneste argument. Oppgulpet i artikkelen gjengir du i andre ord. Men det er ingen logisk argumentasjonsrekke. 

Ja, store norske leksikon har feil definisjon, hva har det med SSRI å gjøre?

Ja, det står i pakningsvedlegg at det er "antatt" at SSRI gjør noe med serotonin, noe vi vet de gjør. Men det er ikke det som forårsaker deprisjon. Men det er ikke ny kunnskap.

AnonymBruker
Skrevet
Lill3My skrev (1 time siden):

Virker veldig rart om du skulle få effekt etter bare noen dager. Mener det skal ta flere uker før man får effekt (utenom eventuelle bivirkninger som ofte melder seg ganske fort).

Men tenker at du ikke skal gruble så mye over dette og heller bare ta det for det det er: noe som har hjulpet deg. :)

Jeg ser på det som et sunnhetstegn at folk tenker over hvilke medisiner vi får utskrevet, leser pakningsvedlegget nøye, og veier ulemper og fordeler opp mot hverandre. Selv om legemiddelindustrien har fokus på å selge mest mulig, så betyr det ikke at de er fraskrevet enhver form for kritisk vurdering. Når fastlegene ikke har tid eller kapasitet til denne jobben, er det i bunn og grunn opp til oss forbrukere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig lett å få antidepressiva men nesten umulig å få den oppfølgingen man burde ha i tillegg, som er terapi. Så da blir man overlatt til seg selv med pillene. De hjalp meg fordi jeg fikk ikke de store opp og nedturene og jeg fikk mindre sosial angst.

Men man blir avhengig av dem. Jeg har halvert dosen fra 10 til 5 mg pr dag og lever greit med det. Jeg er ikke syk nok til å få terapi annet enn i det private til 1000 kroner timen. Det har jeg ikke råd til. 

Anonymkode: fb762...a0a

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har vel effekt på enkelte, men å skrive ut piller med alvorlige bivirkninger uten at alt annet er prøvd er vel noe av det som kritiseres mest i vår tid. Mange får tabletter uten å engang få psykologtime, da er det noe som skurrer, og legemiddelindustrien har oppnådd det de ønsker. Pasientene blir ikke opplyst om fare for alvorlige og langvarige bivirkninger, og skyller ned lykkepiller med et glass vann som om det var sukkertabletter, uten å få god oppfølging på mentale teknikker, søvn, kosthold, bevegelse, og andre ting som er vel dokumentert å ha stor bedring for depresjon og angst. Legemiddelfirmaer sponser opphold på hotell for legene og smører de for at de skal skrive ut medisinen, og de tjener milliarder hvert år. Ikke alle leger er klar over bivirkningene heller, og tror det er beste og enkleste løsning, da de selv har dårlig tid til hver pasient. 

Minner meg om det samme som skjedde med oxycotin. 

Har sagt i lang tid dette, så er så glad det endelig er på vei frem i lyset. 

Har lest masse om dette og flere psykiatere har uttrykket stor bekymring. Fordi det er ikke bevist at "tablettene fikser en kjemisk ubalanse i hjernen". Det er noe de har funnet opp. Det er også veldig skadelig for kropp og hodet og ta de tablettene, de er veldig sterke. Men dette er dessverre mange ikke klar over. 

Antidepressiva er en quick fix. Legemiddelindustrien tjener penger og man slipper kostnadene ved langvarig terapi - som faktisk haqr bevist effekt. 

Ts. Mulig jeg har oversett det. Men kan ikke se noen plass at du skriver du har vært i behandling /psykolog for nedstemtheten din? For det har faktisk bevist effekt og mange blir mye bedre på den måten. Det tar bare lengre tid. Da kan du komme til bunns i hvor den nedstemtheten stammer fra. Bakomforliggende årsak. Og teknikker og måter du kan tenke på for å få det bedre. 

Anonymkode: 1a37a...a3e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er veldig lett å få antidepressiva men nesten umulig å få den oppfølgingen man burde ha i tillegg, som er terapi. Så da blir man overlatt til seg selv med pillene. De hjalp meg fordi jeg fikk ikke de store opp og nedturene og jeg fikk mindre sosial angst.

Men man blir avhengig av dem. Jeg har halvert dosen fra 10 til 5 mg pr dag og lever greit med det. Jeg er ikke syk nok til å få terapi annet enn i det private til 1000 kroner timen. Det har jeg ikke råd til. 

Anonymkode: fb762...a0a

Dette er jo noe av grunnlaget for kritikken mot antidepressiva for tiden. Det er lett å få dem utskrevet uten oppfølging eller tilleggsbehandling. Selv om det fungerer for noen, så er det en grunn til at det står "økt risiko for selvmordsfare" i pakningsvedlegg for mange antidepressive midler. Hvor mange har mistet en sønn eller datter til dette? Det burde være siste utvei å skrive ut medisiner uten streng oppfølging eller å ha forsøkt andre veldokumenterte virkemidler først. Det er liv det er snakk om her, vi har ingen å miste ❤️

Anonymkode: 1ffec...44d

• Nyttig 1
Skrevet

Bruken av antidepressiva hos deg nå er kun basert på at din fastlege synes det var verdt å forsøke? Du har tydeligvis ikke gjennomgått noen form for utredning.

Samtidig, i dine sko, kunne det like gjerne være fristende å hoppe en stor bukk over en dypere innsikt i ditt indre. Når du likevel opplever en god effekt og nå endelig har en langt bedre hverdag mener jeg..

• Nyttig 1
Skrevet

Veldig god effekt både av anti psykotika (eneste at jeg la på meg sykt mye. La på meg 50 kg..) og anti depressiva. Første ukene med anti depressive, ble symptomer mye verre. Spydde av alt, til og med et glass vann kom i retur 🫤🙄 men etterhvert roa den uroen og angsten seg. ☺️✔️ Den tok ikke vekk uvirkelighetsfølelsen, men jeg satt ihvertfall ikke og dabba med beina i et bankene kjør og omtrent hoppa på stolen for og håndtere restless legs. 

AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (6 minutter siden):

Bruken av antidepressiva hos deg nå er kun basert på at din fastlege synes det var verdt å forsøke? Du har tydeligvis ikke gjennomgått noen form for utredning.

Samtidig, i dine sko, kunne det like gjerne være fristende å hoppe en stor bukk over en dypere innsikt i ditt indre. Når du likevel opplever en god effekt og nå endelig har en langt bedre hverdag mener jeg..

Her er det vel strengt tatt legen som skal ha kritikken, for å ikke følge opp pasienten. Men å skrive ut piller? Fort gjort! 

AnonymBruker
Skrevet

Så flott at du har hatt så god effekt av antidepressiva! Du er ikke alene om det, selv hadde jeg også veldig god effekt. Følte også at jeg ble et helt nytt menneske, og takler livets opp og nedturer på en helt annen måte.

Dessverre har ikke alle like god effekt, og det er ulike typer medisiner også, så det å finne den "riktige" medisinen som vil funke for hver enkelt, vil også variere. 

Jeg hadde i forkant prøvd årevis med ulike typer terapi, og hadde egentlig ikke særlig troen på medisiner, men det gjorde virkelig forskjellen for meg! 

Anonymkode: 4151f...4cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd mange forskjellige over flere år, og den siste jeg prøvde virket. Rart om det skulle være placebo, da ville vel medisinene virket fra første stund? 

Jeg har fått hjelp og oppfølging til det verste, men har en grunnleggende tristhet som bare forsvinner på den medisinen jeg går på nå. Jeg orker ikke leve uten den.

Anonymkode: 4e7fe...8da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter at jeg ble syk og ikke kunne jobbe ble jeg deprimert etter et par år. Legen anbefalte ssri. Jeg skjønte ikke hvordan piller skulle endre livssituasjonen men tenkte hvorfor ikke. De hjalp ikke noe som helst, fikk bare bivirkninger. Spør du meg kan de kanskje hjelpe mot kronisk depresjon uten en spesifikk grunn, men det jeg trengte var noen å snakke med. Og ikke sitte å føle at livet mitt er over. Piller hjelper ikke på det, jeg er fortsatt syk og kan ikke jobbe og kommer meg lite ut. I tillegg vil jeg for alltid ha dårlig økonomi. Mental helse er tragisk dårlig i dette landet. 

Jeg gikk forøvrig til venner og familie og fikk bedre hjelp. Psykolog får jeg ikke. Piller først..og piller med ekstreme bivirkninger som er vanskelig og for noen umulig å slutte på. Tragisk. 

Anonymkode: 4a973...fef

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Minner meg om det samme som skjedde med oxycotin. 

Har sagt i lang tid dette, så er så glad det endelig er på vei frem i lyset. 

Har lest masse om dette og flere psykiatere har uttrykket stor bekymring. Fordi det er ikke bevist at "tablettene fikser en kjemisk ubalanse i hjernen". Det er noe de har funnet opp. Det er også veldig skadelig for kropp og hodet og ta de tablettene, de er veldig sterke. Men dette er dessverre mange ikke klar over. 

Antidepressiva er en quick fix. Legemiddelindustrien tjener penger og man slipper kostnadene ved langvarig terapi - som faktisk haqr bevist effekt. 

Ts. Mulig jeg har oversett det. Men kan ikke se noen plass at du skriver du har vært i behandling /psykolog for nedstemtheten din? For det har faktisk bevist effekt og mange blir mye bedre på den måten. Det tar bare lengre tid. Da kan du komme til bunns i hvor den nedstemtheten stammer fra. Bakomforliggende årsak. Og teknikker og måter du kan tenke på for å få det bedre. 

Anonymkode: 1a37a...a3e

Jeg er ganske sikker på at nedstemtheten stammer fra årevis med mobbing fra jeg var 4 og helt ut videregående. Og muligens også at jeg hadde en psykisk syk far (paranoid schizofren) med mye dårlige perioder, inn og ut av sykehus osv gjennom hele oppveksten min.

Dette har jeg tatt opp med to ulike fastleger opp gjennom årene, men fordi jeg ikke er direkte SYK selv, alltid har fungert greit i studier, og nå full jobb osv, er ikke problemene mine alvorlige nok til at jeg får dekket psykolog av det offentlige. Jeg kan få (og har forsøkt) gruppeterapi, men fikk overhode ingenting ut av det. Har også betalt i dyre dommer for private psykologtimer selv gjennom to lengre perioder i løpet av de siste snart 20 årene. Det var fint å prate med en som lyttet til alt jeg strevde med og som anerkjente at mobbingen nok på mange vis har «ødelagt» meg litt. Fikk også mange metoder og teknikker jeg skulle jobbe med for å greie å «tenke annerledes». Det hjalp littegranne der og da, fordi jeg hadde et stort fokus på nettopp det, i tiden jeg gikk til psykolog. Men det hjalp ikke i nærheten av hvor godt SSRI har hjulpet meg nå, og det ble heller ikke i nærheten av den varige bedringen som jeg opplever nå.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ja, men det er tydeligvis ikke lov å mene.

Anonymkode: 62b17...2d9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg mener ja, men det er tydeligvis ikke lov å mene.

Anonymkode: 62b17...2d9

Ja, det er jo mange som mener det, men hvordan forklarer du i såfall at ingenting annet hjelper meg, når jeg har hatt stor tiltro også til mange av de andre formene for hjelp jeg har forsøkt? Det er det jeg synes er så rart. Jeg har prøvd utrolig mye forskjellig, gjennom mange år. Men ingenting har virket i nærheten av så godt og så langvarig som det jeg opplever med SSRI.

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Undersøkelsen det er henvist til undersøker sammenheng mellom nivået serotonin I BLODET og depresjon. 

Serotonin som brukes som signalstoff i hjernen hentes ikke fra blodet.

Serotoninet i hjernen produseres lokalt i hjernen av serotoninsekreterende nerveceller.

Bare to prosent av serotoninet i kroppen finnes i hjernen.

Hvis depresjon hadde blitt påvirket av serotonin-nivået i blodet, hadde det vært enkelt: Spis serotonin og vipps, så er depresjonen over. Så enkelt er det ikke. 

Anonymkode: 522f1...2f8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (12 minutter siden):

Screenshot_20220726-174827_Chrome.jpg

Har to katter, og har hatt katt hele livet. Veldig koselig med katt altså, men det hjelper jo overhode ingenting på dystymien 😅 (Da skal man i såfall være ekstremt lett deprimert, tror jeg!)

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...