AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #1 Skrevet 25. juli 2022 Kom over denne artikkelen i Facebook-feeden min i går, og har tenkt mye på dette https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2022/07/23/det-enkleste-er-en-pille/ Jeg har gått på ssri i snart et år, og det har gitt meg er nytt liv. Jeg har slitt med dystymi (kronisk depresjon) siden ungdomsårene, er nå snart 40, og trodde egentlig at dystymien (pessimisme, lett nedstemthet, bekymringer, kraftige humørsvingninger etc) mer eller mindre bare var min personlighet. Opp gjennom årene har jeg prøvd veldig mye forskjellig for å forsøke å endre tilværelsen og livsoppfatningen min, fordi det mange ganger føltes så vondt å være meg. Jeg har trent flere ganger i uka i årevis, jeg har hatt fokus på synt kosthold og spise «riktig» mat (mat som stabiliserer blodsukkeret, mat som øker tryptofan/serotonin osv), jeg har drevet med yoga, meditasjon og mindfulness i mange år, jeg har prøvd johannesurt og en rekke andre naturlegemidler som skal bedre/stabilisere humøret. Men ingenting har gitt noen varig effekt, og det meste har ikke hatt noen effekt på humøret og personligheten min - og derfor har jeg selvsagt bare konkludert med at dette (dessverre) er «sånn jeg er». For et års tid siden anbefalte fastlegen min å forsøke ssri, fordi hun mente at det kunne høres ut som om jeg hadde lavt nivå av serotonin. Jeg var veldig skeptisk til dette, jeg tenker at ssri er en «enkel vei ut», og har også lest tidligere at det er diskutabelt hvorvidt det egentlig fungerer. Men etter å ha tenkt på det i et par måneder, valgte jeg likevel å forsøke. Etter bare noen dager på ssri, begynte jeg å føle meg bedre, både roligere, mer harmonisk, mer optimistisk og generelt bare som en mye «bedre» person enn hva jeg noensinne har følt meg. Jeg har også merket litt bivirkninger, men ikke mer enn hva jeg kan tåle (og de er uansett veldig lette å leve med, i motsetning til hvor «trist» liv jeg hadde før). Så leser jeg kommentarer som den over - og blir så innmari i stuss. Kan det virkelig stemme at den kraftige effekten jeg kjenner, bare skyldes placebo? Og hvis ja; hvorfor har jeg ikke fått denne effekten av noe av alt det andre jeg har forsøkt for å bedre tilværelsen min? Jeg hadde klokkertro på meditasjon og mindfulness da jeg begynte med det, og jeg hadde stor tiltro til flere av naturlegemidlene jeg har forsøkt. Hvis det var mulig å oppnå effekten (og det gode livet jeg nå har), kun ved placebo; hvorfor har jeg ikke da oppnådd det ved noen av de mange andre remediene jeg har forsøkt? Noen som har noen tanker om dette? Anonymkode: 36a32...2e0 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #2 Skrevet 25. juli 2022 Det har vel effekt på enkelte, men å skrive ut piller med alvorlige bivirkninger uten at alt annet er prøvd er vel noe av det som kritiseres mest i vår tid. Mange får tabletter uten å engang få psykologtime, da er det noe som skurrer, og legemiddelindustrien har oppnådd det de ønsker. Pasientene blir ikke opplyst om fare for alvorlige og langvarige bivirkninger, og skyller ned lykkepiller med et glass vann som om det var sukkertabletter, uten å få god oppfølging på mentale teknikker, søvn, kosthold, bevegelse, og andre ting som er vel dokumentert å ha stor bedring for depresjon og angst. Legemiddelfirmaer sponser opphold på hotell for legene og smører de for at de skal skrive ut medisinen, og de tjener milliarder hvert år. Ikke alle leger er klar over bivirkningene heller, og tror det er beste og enkleste løsning, da de selv har dårlig tid til hver pasient. Anonymkode: 4869f...628 4 1
Lill3My Skrevet 25. juli 2022 #3 Skrevet 25. juli 2022 Virker veldig rart om du skulle få effekt etter bare noen dager. Mener det skal ta flere uker før man får effekt (utenom eventuelle bivirkninger som ofte melder seg ganske fort). Men tenker at du ikke skal gruble så mye over dette og heller bare ta det for det det er: noe som har hjulpet deg. 1
Topsi Skrevet 25. juli 2022 #4 Skrevet 25. juli 2022 Jeg er en av de som har hatt effekt av antidepressiva, det løser ikke problemene, men gjør det litt lettere, som en krykke. Men å slutte igjen, der har utfordringen vært for meg, dette er medisiner det er vanskelig å klare å slutte på. Men siden jeg ikke har noen bivirkninger er det "greit nok". Men det er det jeg synes er verst med ssri, de funker, men det er vanskelig å bli helt kvitt dem 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #5 Skrevet 25. juli 2022 Lill3My skrev (2 minutter siden): Virker veldig rart om du skulle få effekt etter bare noen dager. Mener det skal ta flere uker før man får effekt (utenom eventuelle bivirkninger som ofte melder seg ganske fort). Men tenker at du ikke skal gruble så mye over dette og heller bare ta det for det det er: noe som har hjulpet deg. Måtte lese pakningsvedlegget på pillene jeg tar nå. Der står det at man kan forvente å oppleve bedring innen 1-2 uker, og at man skal ta kontakt med lege dersom man ikke opplever noen endring etter to uker. Så stemmer det nok at det, spesielt ved alvorlig depresjon, vil kunne ta noen uker før man får optimal virkning og kommer seg ut av de tunge, depressive tankene. Men for meg, som «kun» har dystymi, som betegnes som lett til moderat depresjon, trengs ikke mange uker med behandling for å merke markant bedring. ts Anonymkode: 36a32...2e0 3
Gjest Ghostface Skrevet 25. juli 2022 #6 Skrevet 25. juli 2022 Jeg også har dystymi og har skjønt det også kan være delvis personlighetsbasert. Prøvde antidepressiva i en periode i to forskjellige mengder, men merket ingen forskjell.
ajarRun Skrevet 25. juli 2022 #7 Skrevet 25. juli 2022 Gidder ikke lese artikkelen da de første setningene i ingressen tydelig viser at dette er noen uten et snev kompetanse innenfor fagfeltet. Da mener jeg ikke formell utdanning, men grunnleggende forståelse. Studien som er omtalt i kronikken har visst at mangel på serotonin ikke er årsak til depresjon. Studien kan ikke på noen måte brukes til å argumentere mot SSRI som behandling av depresjon. Sosial angst er ikke forårsaket av mangel av alkohol i blodet, likevel behandler alkohol sosial angst. Hodepine er ikke forårsaket av mangel på aspirin i kroppen, men aspirin behandler hodepine. Listen er evig lang, medisiner behandler stort sett symptomer, ikke årsaker. Hvorfor SSRI fungerer vet vi ikke, det er et lite tilfredsstillende svar. Derfor har denne tåpelige myten om "kjemisk ubalanse i hjernen" oppstått. Som et lettvint allegori for å forklare hvorfor man skal ta medisin. Det er mye lettere å si at medisinen retter ubalanse, enn at den fungerer bedre enn placebo men vi vetta søren hvorfor. Men den fungerer bedre enn placebo, den fungerer bedre enn terapi alene, og den fungerer enda bedre i kombinasjon med terapi. Det vet vi. Å kurere depresjon er lett. Stå opp om morgenen, spis sunt, tren og gjør ting som gir glede. Dritenkelt. Med mindre du faktisk er deprimert da, da er det innihelvettes vanskelig. Men da er det fint vi har en pille som gjør det lettere, slik at man kan gjøre alle tingene som hindrer depresjon. Husk at medisin er for mennesker litt som datamaskiner er for bestemor. Hun skjønner ikke hva som skjer, eller hvorfor det skjer og hun kan ikke forklare noe. Men hun vet at hun kan betale regninger, og hun vet hva hun skal trykke for å få regningene betalt. Selv om min bestemor ikke kan forklare hvordan nettbanken, datamaskinen eller elektrisitet fungerer, så kan hun forsikre deg om at strømregningen er betalt. Hun vet det fungerer. Men hun har ingen anelse om hvordan. Slik er det med SSRI. Det fungerer, det vet vi. Men hvorfor? Det spiller egentlig ingen rolle. Nå før fjorten deprimerte personer sier: "SSRI fungerte ikke for meg!" vil jeg påpeke at forskjellige medisiner fungerer på forskjellige personer. LItt som med P-piller, de fleste må prøve et par før de finner riktig type. 11 6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #8 Skrevet 25. juli 2022 ajarRun skrev (1 minutt siden): Gidder ikke lese artikkelen da de første setningene i ingressen tydelig viser at dette er noen uten et snev kompetanse innenfor fagfeltet. Da mener jeg ikke formell utdanning, men grunnleggende forståelse. Studien som er omtalt i kronikken har visst at mangel på serotonin ikke er årsak til depresjon. Studien kan ikke på noen måte brukes til å argumentere mot SSRI som behandling av depresjon. Sosial angst er ikke forårsaket av mangel av alkohol i blodet, likevel behandler alkohol sosial angst. Hodepine er ikke forårsaket av mangel på aspirin i kroppen, men aspirin behandler hodepine. Listen er evig lang, medisiner behandler stort sett symptomer, ikke årsaker. Hvorfor SSRI fungerer vet vi ikke, det er et lite tilfredsstillende svar. Derfor har denne tåpelige myten om "kjemisk ubalanse i hjernen" oppstått. Som et lettvint allegori for å forklare hvorfor man skal ta medisin. Det er mye lettere å si at medisinen retter ubalanse, enn at den fungerer bedre enn placebo men vi vetta søren hvorfor. Men den fungerer bedre enn placebo, den fungerer bedre enn terapi alene, og den fungerer enda bedre i kombinasjon med terapi. Det vet vi. Å kurere depresjon er lett. Stå opp om morgenen, spis sunt, tren og gjør ting som gir glede. Dritenkelt. Med mindre du faktisk er deprimert da, da er det innihelvettes vanskelig. Men da er det fint vi har en pille som gjør det lettere, slik at man kan gjøre alle tingene som hindrer depresjon. Husk at medisin er for mennesker litt som datamaskiner er for bestemor. Hun skjønner ikke hva som skjer, eller hvorfor det skjer og hun kan ikke forklare noe. Men hun vet at hun kan betale regninger, og hun vet hva hun skal trykke for å få regningene betalt. Selv om min bestemor ikke kan forklare hvordan nettbanken, datamaskinen eller elektrisitet fungerer, så kan hun forsikre deg om at strømregningen er betalt. Hun vet det fungerer. Men hun har ingen anelse om hvordan. Slik er det med SSRI. Det fungerer, det vet vi. Men hvorfor? Det spiller egentlig ingen rolle. Nå før fjorten deprimerte personer sier: "SSRI fungerte ikke for meg!" vil jeg påpeke at forskjellige medisiner fungerer på forskjellige personer. LItt som med P-piller, de fleste må prøve et par før de finner riktig type. Vil råde deg til å lese artikkelen, da den gir grobunn for god diskusjon - fremfor føleri og synsing. Anonymkode: 1ffec...44d 3 2
ajarRun Skrevet 25. juli 2022 #9 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil råde deg til å lese artikkelen, da den gir grobunn for god diskusjon - fremfor føleri og synsing. Anonymkode: 1ffec...44d Hvorfor? Sitat I Storbritannia, der dette studiet er gjort, går hvert sjette voksne på reseptbelagte piller mot depresjon. Mange av dem tar piller nettopp i troen på at dere egen hjerne er i ubalanse. Bruken øker, inkludert i Norge, selv om det alltid har vært mistanke blant en del forskere om at pillebruken aldri hvilte på en vitenskapelig grunn. Nå vet vi at den ikke gjør det. Se dette avsnittet. Kunnskapsløst vås. SSRI blir brukt fordi vi VET det fungerer. Ikke fordi vi tror det gjør noe med serotoninnivåene. Dette er noe tull leger forteller pasientene så de ikke blir redde. Litt som når de sier Ritalin til ADHD-barn ikke kan misbrukes (absurd). Dette er føleri, det er vås. Hun tolker studier på måter de på ingen måte kan tolkes. Ja, mange finner ro i tanken om at SSRI retter en ubalanse. Men nei, det har aldri vært årsaken til at de brukes. De brukes fordi de fungerer. Den mistanken hun hentyder til, hvor er kilen? Våset om at å fjerne kapitalisme gjør folk friske er noe av det dummeste jeg har lest. Hvor mange drepte Stalin? 3
ajarRun Skrevet 25. juli 2022 #10 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Så leser jeg kommentarer som den over - og blir så innmari i stuss. Kan det virkelig stemme at den kraftige effekten jeg kjenner, bare skyldes placebo? Og hvis ja; hvorfor har jeg ikke fått denne effekten av noe av alt det andre jeg har forsøkt for å bedre tilværelsen min? Jeg hadde klokkertro på meditasjon og mindfulness da jeg begynte med det, og jeg hadde stor tiltro til flere av naturlegemidlene jeg har forsøkt. Hvis det var mulig å oppnå effekten (og det gode livet jeg nå har), kun ved placebo; hvorfor har jeg ikke da oppnådd det ved noen av de mange andre remediene jeg har forsøkt? Noen som har noen tanker om dette? Anonymkode: 36a32...2e0 Forfatteren er kunnskapsløs og bruker artikkelen til å fremme et fjollete politisk budskap på bekostning av psykisk syke. SSRI angriper ikke årsaken til depresjonen, den angriper symptomene. Vi VET at SSRI fungerer bedre enn placebo. Vi vet ikke HVORFOR det fungerer. Studien omtalt i artikkelen handler om en av teoriene (og ikke en spesielt god en) om HVORFOR SSRI fungerer. Ingen tviler på at SSRI fungerer bedre enn placebo, det har vi masse empiri på. Hvis jeg slår fingeren min med en hammer, får jeg smerte. Jeg kan da ta kodein, og det fjerner smerten. Kodeinen lindrer symptomet (smerte) men gjør ingenting med årsaken (brukket finger). SSRI er fantastisk fordi det fungerer som et hjelpemiddel, slik at man kan spise bedre, trene, og være sosial. Å gjøre ting for å bedre livet er umulig mens man er deprimert. Men SSRI hjelper slik at man får endret situasjonen sin. Alkohol fungerer fantastisk mot sosial angst, men det er ikke mangel av alkohol som gir oss angst. Samme med SSRI, det fungerer mot sosial angst, men mangel av serotonin er ikke grunnen til at vi får angst. Men det hjelper likevel. 4 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #11 Skrevet 25. juli 2022 Jeg har også kronisk depresjon. Har gått på antidepp i 4 år. Hadde samme «symptomer» som deg og pillene Jar hjulpet meg masse, men de fjerner jo ikke alle bekymrer og ikke en pille som gir lykke (lykkepiller) men den hjelper meg i hverdagen. Så jeg tror definitivt på ssri men jeg tror også at den ikke hjelper på alle og at mange leger skriver ut det for enkelt. Selv fikk jeg det etter 20 min konsultasjon og det syns jeg er for litt, men var heldig å traff riktig han legen min. Anonymkode: 891be...fae
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #12 Skrevet 25. juli 2022 ajarRun skrev (7 minutter siden): Hvorfor? Se dette avsnittet. Kunnskapsløst vås. SSRI blir brukt fordi vi VET det fungerer. Ikke fordi vi tror det gjør noe med serotoninnivåene. Dette er noe tull leger forteller pasientene så de ikke blir redde. Litt som når de sier Ritalin til ADHD-barn ikke kan misbrukes (absurd). Dette er føleri, det er vås. Hun tolker studier på måter de på ingen måte kan tolkes. Ja, mange finner ro i tanken om at SSRI retter en ubalanse. Men nei, det har aldri vært årsaken til at de brukes. De brukes fordi de fungerer. Den mistanken hun hentyder til, hvor er kilen? Våset om at å fjerne kapitalisme gjør folk friske er noe av det dummeste jeg har lest. Hvor mange drepte Stalin? Avsnittet du siterer leder opp til en stor forskningsstudie gjort av forskere på University College London som konkluderte med at det var ingen ulikhet i serotonin-nivå hos deprimerte og friske. Også studier der serotonin kunstig ble gjort lavere i hjernen på deltakerne, viste ingen tegn til depresjon som konsekvens. Også der man så på genetiske variabler, inkludert genet som transporterer serotonin, fant man ingen forskjeller mellom deprimerte og friske. Dette omtaler du som kunnskapsløs vås? Begrunn gjerne. Anonymkode: 1ffec...44d 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #13 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har også kronisk depresjon. Har gått på antidepp i 4 år. Hadde samme «symptomer» som deg og pillene Jar hjulpet meg masse, men de fjerner jo ikke alle bekymrer og ikke en pille som gir lykke (lykkepiller) men den hjelper meg i hverdagen. Så jeg tror definitivt på ssri men jeg tror også at den ikke hjelper på alle og at mange leger skriver ut det for enkelt. Selv fikk jeg det etter 20 min konsultasjon og det syns jeg er for litt, men var heldig å traff riktig han legen min. Anonymkode: 891be...fae Enig med det du skriver her. Pillene jeg tar, fjerner ikke alle bekymringer og de gjør meg ikke automatisk «lykkelig». Men pillene gjør at bekymringene mine oppleves mye mindre truende og altoppslukende, jeg greier i mye større grad å se at det er nettopp bekymringer, og ikke nødvendigvis en fasit på hva som kommer til å skje. Og de gjør meg «lykkeligere» enn hvordan jeg hadde det før - fordi jeg nå setter så stor pris på et (stort sett) stabilt humør og mer positivt og optimistisk livs- og fremtidssyn. Jeg blir veldig glad av å kunne kjenne på disse følelsene, fordi jeg vet at det er langt fra noen selvfølge for meg. ts Anonymkode: 36a32...2e0 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #14 Skrevet 25. juli 2022 Det er nok ganske individuelt om det fungerer. Jeg har slitt med angst/ocd/depresjon/suicidalitet og for meg fungerte det ikke litt en gang, kanskje pga alle de andre psykiske diagnosene. Opplevde meg bare som enda flatere, det lille jeg opplevde av glede forsvant sammen med de dypeste bølgedalene. Kun flere år i diverse former for samtaleterapi hjalp meg, ingen former for farmasøytiske midler. Min samboer derimot har slitt med depresjoner av og på i flere år. Han har ikke oppsøkt hjelp for dette før jeg endelig greide å overtale han nå i våres. Han ble satt på antidepressiva frem til oppstart hos behandler pga lange ventelister. For han har legemidlet hatt en kjempegod effekt! Han sier selv at han føler seg mye bedre og at han har fått en helt annen innstilling til livet på disse på månedene. Jeg som er tettest på ham merker også at jeg har fått en helt ny samboer med mye høyere livskvalitet! Anonymkode: a6186...378 1
ajarRun Skrevet 25. juli 2022 #15 Skrevet 25. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Avsnittet du siterer leder opp til en stor forskningsstudie gjort av forskere på University College London som konkluderte med at det var ingen ulikhet i serotonin-nivå hos deprimerte og friske. Også studier der serotonin kunstig ble gjort lavere i hjernen på deltakerne, viste ingen tegn til depresjon som konsekvens. Også der man så på genetiske variabler, inkludert genet som transporterer serotonin, fant man ingen forskjeller mellom deprimerte og friske. Dette omtaler du som kunnskapsløs vås? Begrunn gjerne. Anonymkode: 1ffec...44d Ja, og hva så? Hvor er kilden for (1) "Mange av dem tar piller nettopp i troen på at dere egen hjerne er i ubalanse." og (2) "selv om det alltid har vært mistanke blant en del forskere om at pillebruken aldri hvilte på en vitenskapelig grunn."? Begge er fryktelige svake påstander, men de impliserer at dette ikke er noe hun har trukket ut av ræva. "Nå vet vi at den ikke gjør det" <- dette kan vi selvsagt ikke konkludere utifra studien du lenker. SSRI brukes fordi det fungerer. Det har vel aldri vært konsensus for at at det fungerer på grunn av mangel av serotnin? Men uansett om det har vært det, det er ikke derfor vi bruker det. VI bruker SSRI fordi det fungerer. Studien sier ingenting om det fungerer eller ikke. Endret 25. juli 2022 av ajarRun
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #16 Skrevet 25. juli 2022 Jeg har også fått mye hjelp av antidepressiva. Det løser ikke alle problemer, men gjør det lettere for meg å fungere i hverdagen. Får også mer glede av ting jeg liker å gjøre. Mindre sosial angst og katastrofetanker. Folk som ikke har peiling kan ta seg en bolle. Anonymkode: a12d2...eb3 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #17 Skrevet 25. juli 2022 ajarRun skrev (30 minutter siden): Gidder ikke lese artikkelen da de første setningene i ingressen tydelig viser at dette er noen uten et snev kompetanse innenfor fagfeltet. Da mener jeg ikke formell utdanning, men grunnleggende forståelse. Studien som er omtalt i kronikken har visst at mangel på serotonin ikke er årsak til depresjon. Studien kan ikke på noen måte brukes til å argumentere mot SSRI som behandling av depresjon. Sosial angst er ikke forårsaket av mangel av alkohol i blodet, likevel behandler alkohol sosial angst. Hodepine er ikke forårsaket av mangel på aspirin i kroppen, men aspirin behandler hodepine. Listen er evig lang, medisiner behandler stort sett symptomer, ikke årsaker. Hvorfor SSRI fungerer vet vi ikke, det er et lite tilfredsstillende svar. Derfor har denne tåpelige myten om "kjemisk ubalanse i hjernen" oppstått. Som et lettvint allegori for å forklare hvorfor man skal ta medisin. Det er mye lettere å si at medisinen retter ubalanse, enn at den fungerer bedre enn placebo men vi vetta søren hvorfor. Men den fungerer bedre enn placebo, den fungerer bedre enn terapi alene, og den fungerer enda bedre i kombinasjon med terapi. Det vet vi. Å kurere depresjon er lett. Stå opp om morgenen, spis sunt, tren og gjør ting som gir glede. Dritenkelt. Med mindre du faktisk er deprimert da, da er det innihelvettes vanskelig. Men da er det fint vi har en pille som gjør det lettere, slik at man kan gjøre alle tingene som hindrer depresjon. Husk at medisin er for mennesker litt som datamaskiner er for bestemor. Hun skjønner ikke hva som skjer, eller hvorfor det skjer og hun kan ikke forklare noe. Men hun vet at hun kan betale regninger, og hun vet hva hun skal trykke for å få regningene betalt. Selv om min bestemor ikke kan forklare hvordan nettbanken, datamaskinen eller elektrisitet fungerer, så kan hun forsikre deg om at strømregningen er betalt. Hun vet det fungerer. Men hun har ingen anelse om hvordan. Slik er det med SSRI. Det fungerer, det vet vi. Men hvorfor? Det spiller egentlig ingen rolle. Nå før fjorten deprimerte personer sier: "SSRI fungerte ikke for meg!" vil jeg påpeke at forskjellige medisiner fungerer på forskjellige personer. LItt som med P-piller, de fleste må prøve et par før de finner riktig type. Hun har en venstreradikal agenda. Alt er Big business liksom. Og at samfunnet må løse det og bla bla. Jeg er lei av at folk skal benekte at antidepressiva virker. Det har gjort livet mitt mye bedre. Har heller ikke blitt flat, tvert i mot. Anonymkode: a12d2...eb3 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #18 Skrevet 25. juli 2022 ajarRun skrev (6 minutter siden): Ja, og hva så? Hvor er kilden for (1) "Mange av dem tar piller nettopp i troen på at dere egen hjerne er i ubalanse." og (2) "selv om det alltid har vært mistanke blant en del forskere om at pillebruken aldri hvilte på en vitenskapelig grunn."? Begge er fryktelige svake påstander, men de impliserer at dette ikke er noe hun har trukket ut av ræva. "Nå vet vi at den ikke gjør det" <- dette kan vi selvsagt ikke konkludere utifra studien du lenker. SSRI brukes fordi det fungerer. Det har vel aldri vært konsensus for at at det fungerer på grunn av mangel av serotnin? Men uansett om det har vært det, det er ikke derfor vi bruker det. VI bruker SSRI fordi det fungerer. Studien sier ingenting om det fungerer eller ikke. Det Store norske leksikon: Ved depresjon, særlig dyp depresjon, er det tegn til at det frigjøres mindre serotonin i hjernen, det vil si at serotoninproduserende nerveceller er mindre aktive enn normalt. Man kan forsøke å behandle depresjon ved å hemme serotonintransportørene slik at serotonin ikke så fort fjernes etter å ha blitt frisatt. NHI.no SSRI, SNRI og lignende medikamenter brukes mot depresjon. Antatt virkemåte er å øke mengden av eller følsomheten for nevrotransmitterne serotonin og/eller noradrenalin i hjernen. Anonymkode: 4869f...628 1
ajarRun Skrevet 25. juli 2022 #19 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det Store norske leksikon: Ved depresjon, særlig dyp depresjon, er det tegn til at det frigjøres mindre serotonin i hjernen, det vil si at serotoninproduserende nerveceller er mindre aktive enn normalt. Man kan forsøke å behandle depresjon ved å hemme serotonintransportørene slik at serotonin ikke så fort fjernes etter å ha blitt frisatt. NHI.no SSRI, SNRI og lignende medikamenter brukes mot depresjon. Antatt virkemåte er å øke mengden av eller følsomheten for nevrotransmitterne serotonin og/eller noradrenalin i hjernen. Anonymkode: 4869f...628 Oi, en feil i leksikon som følge av ny kunnskap? For en tragedie! (om sarkasme er vanskelig: leksikon oppdateres regelmessig etterhvert som vi får ny og bedre kunnskap) Antatt virkemåte. Det er en antagelse. Du som er så glad i leksikon, kan du slå opp "antagelse" for meg? 1
ajarRun Skrevet 25. juli 2022 #20 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun har en venstreradikal agenda. Alt er Big business liksom. Og at samfunnet må løse det og bla bla. Jeg er lei av at folk skal benekte at antidepressiva virker. Det har gjort livet mitt mye bedre. Har heller ikke blitt flat, tvert i mot. Anonymkode: a12d2...eb3 Gleder meg til hun publiserer studien sin der hun bruker kommunisme til å behandle depresjon xD
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå