Gå til innhold

Gir du tips på restaurant i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er tullete å tipse, det er dyrt nok som det er. De har lønn for jobben de gjør uansett. Jeg er også lavtlønnet og jobber på kontor i det offentlige. Noen som tipser meg? Nei. Blir provosert når jeg skal betale og må legge inn sluttsummen selv og servitøren står der og later som ingenting. Kleint hele greia. 

Anonymkode: a7f65...28d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Runder opp bare, så mellom 1-20kr som regel

Anonymkode: c7890...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun hvis jeg får ekstraordinær service.

Med ekstraordinær service mener jeg for eksempel mer saus uten ekstra tillegg.

Anonymkode: 5d300...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Tipser aldri, uansett hvor i verden jeg er.

Hvorfor skal jeg det?

Hvorfor skal for eksempel ikke bussjåføren få for hans/hennes service, eller frisøren som klippet deg, eller elektrikeren som var innom og gjorde en god jobb osv....

Nei dette er en skikkelig uting 

Anonymkode: 559d2...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det ser jeg ingen grunn til, er ikke sånn som i USA at dette er en del av lønnen, og forventet av kunder. Jeg tipser heller ikke i andre serviceyrker, så hvorfor akkurat når jeg spiser mat? 

Anonymkode: 5b06f...cc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg runder opp summen. Men sett en del "restauranter" som tar betalt før man får maten. Da synes jeg det er enda mer spesielt å ha en betalingsautomat som ber om tips.

Anonymkode: 46369...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket av denne tråden, jeg tipser nesten alltid (ikke mye, rundt 50 kr) og trodde faktisk at det var helt vanlig

Synes ikke det er gnient å ikke gjøre det altså, har ikke reflektert noe særlig over dette før nå

Er kanskje fordi jeg ikke spiser ute ofte, og når jeg først gjør det så er det sammen med noen, en fin opplevelse, som regel god service og at det har blitt en naturlig del av pakka liksom

Anonymkode: a8369...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Overrasket av denne tråden, jeg tipser nesten alltid (ikke mye, rundt 50 kr) og trodde faktisk at det var helt vanlig

Synes ikke det er gnient å ikke gjøre det altså, har ikke reflektert noe særlig over dette før nå

Er kanskje fordi jeg ikke spiser ute ofte, og når jeg først gjør det så er det sammen med noen, en fin opplevelse, som regel god service og at det har blitt en naturlig del av pakka liksom

Hva med frisøren, elektrikeren, vaktmesteren, tipser du disse og?

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med frisøren, elektrikeren, vaktmesteren, tipser du disse og?

Hvorfor ikke?

Neida, og har som jeg skrev ikke reflektert over hvorfor jeg tipser på restaurant heller

Jobbet en en sommer med servering selv (mange år siden) og husker det var hyggelig når folk gjorde det, mener å huske at det var mange som ga litt ekstra den gangen

Har det blitt mindre vanlig å tipse enn det var før, noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det selv om det ikke er fortjent. Synes det oppleves skamfullt å ikke gi.

Anonymkode: 6e71c...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2022 den 14.06):

Aldri.

Og det er en skam at de kommer frem med betalingsterminal der man selv må taste inn beløpet først for SÅ å betale. Jeg også har flere ganger nesten betalt hele pin koden min i tips før jeg oppdaget feilen. 

Mistenker de gjør dette fordi turister fra andre land gjerne er vant til å tipse. Og dermed utnytter turistene.

Anonymkode: 17979...af9

Hva skjer da, hvis man plutselig gir de flere tusen ved en feil? Heldigvis starter pinkoden min så høyt at jeg sjeldent har det beløpet på konto, men har driti meg ut og tastet pin koden min ja, for de sier jo ingenting. Det er så sleipt så er irriterende at det er lov.

Anonymkode: 3e807...6ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2022 den 22.13):

Jeg tipser alltid ti prosent, og så runder jeg opp. Hvorfor er det teit? I USA tipser vi variabelt alt ettersom vi er fornøyd eller ikke, men aldri under ti prosent. 

Anonymkode: 5032c...d96

Fordi de har shitty lønninger der. 

Anonymkode: 3e807...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. 

Det er ein unorsk skikk vi har lagt oss til fordi vi trur vi framstår som verdsvante når vi gjer det, og fagforbunda rådar mot det då arbeidsgjevarar bruker det som argument for å halde lønna nede. 

Anonymkode: fa152...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...