Gå til innhold

Gir du tips på restaurant i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg roer faen ikke ned noe som helst

Anonymkode: 1924d...8be

Du har ingenting med hva jeg eller andre gir i tips. Kunne ikke brydd meg mindre om hva du tenker om det. Gjerrigknarker fungerer kanskje slik, de hisser seg opp over at andre bruker penger.

Anonymkode: 777dc...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har ingenting med hva jeg eller andre gir i tips. Kunne ikke brydd meg mindre om hva du tenker om det. Gjerrigknarker fungerer kanskje slik, de hisser seg opp over at andre bruker penger.

Anonymkode: 777dc...697

Ingen her er hissige. Dette er bare sånn vi ifra nord snakker.

Anonymkode: 1924d...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg er veldig fornøyd,  ca. 10 %. Ellers nøyaktig beløp eller rundet opp til nærmeste 10-er eller litt mer (382 til 400, f.eks). Ser an situasjonen. Aldri på steder der man må gjøre "alt" selv. 

Anonymkode: 5353b...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og hvordan skal man vite at tips går til noen annen enn eier når en betaler med kort?

Anonymkode: 38c5a...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir 20 -40kr i tips. Men det er fordi jeg føler meg tvunget. Det er dyrt å spise ute i Norge. Hvorfor forlanger restauranter tips. Tull med tips. 

Anonymkode: 8689b...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, og hvordan skal man vite at tips går til noen annen enn eier når en betaler med kort?

Anonymkode: 38c5a...680

Og hvordan skal du vite at det blir betalt skatt, hvis du betaler kontant? 

Nei, jeg tipser ikke i Norge. 

Anonymkode: 93f52...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Athena Catalina

Nei, det har jeg aldri gjort. 

I Norge er de heller ikke avhengige av tips slik som de er i USA. 

Endret av Athena Catalina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg gir 20 -40kr i tips. Men det er fordi jeg føler meg tvunget. Det er dyrt å spise ute i Norge. Hvorfor forlanger restauranter tips. Tull med tips. 

Anonymkode: 8689b...32a

Ingen restauranter i Norge forlanger tips.

Tipser ikke i Norge av prinsipp, lønn skal i teorien dekke jobben de er satt til å utføre. Tipser i utlandet hvor der er vanlig pga lønnspolitikken

Anonymkode: 03d54...a82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg gir 20 -40kr i tips. Men det er fordi jeg føler meg tvunget. Det er dyrt å spise ute i Norge. Hvorfor forlanger restauranter tips. Tull med tips. 

Anonymkode: 8689b...32a

Nei. Denne kjøper jeg ikke. Ingen i Norge føler seg tvungen til å tipse.

Anonymkode: 1924d...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Denne kjøper jeg ikke. Ingen i Norge føler seg tvungen til å tipse.

Anonymkode: 1924d...8be

Når de står ved bordet å ber deg taste inn total beløpet så føler jeg meg , kjip , hvis jeg ikke gir  tips.  Akkurat som de står der å forventer ekstra penger . Men jeg burde ikke gi en krone. Det er dyrt å spise ute i tillegg er jeg uføretrygdet .  Men den følelsen man får hvis nan ikke gir driks. Hvorfor må jeg taste inn total beløpet . Hvorfor kan de ikke bare taste det inn så jeg får betalt . Driks er noe ordentlig tull. I hvertfall i Norge hvor de aller fleste har det ganske bra. 

Anonymkode: 8689b...32a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Når de står ved bordet å ber deg taste inn total beløpet så føler jeg meg , kjip , hvis jeg ikke gir  tips.  Akkurat som de står der å forventer ekstra penger

Ja, akkurat. Skjer hver gang jeg er i Oslo, de står der, og jeg tror det er PIN-koden jeg må taste inn. Mange ganger jeg nesten har betalt flere tusen over , fordi jeg har tasten inn PIN der jeg i grunnen skal taste inn beløpet for maten.

Spør arbeidsgiver om høyere lønn, slik som alle andre bransjer. Det er deres oppgave å betale lønnen deres. 

Anonymkode: 375cb...ab5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Når de står ved bordet å ber deg taste inn total beløpet så føler jeg meg , kjip , hvis jeg ikke gir  tips.  Akkurat som de står der å forventer ekstra penger . Men jeg burde ikke gi en krone. Det er dyrt å spise ute i tillegg er jeg uføretrygdet .  Men den følelsen man får hvis nan ikke gir driks. Hvorfor må jeg taste inn total beløpet . Hvorfor kan de ikke bare taste det inn så jeg får betalt . Driks er noe ordentlig tull. I hvertfall i Norge hvor de aller fleste har det ganske bra. 

Anonymkode: 8689b...32a

Dette gir ikke mening. Føler du tipse press når du kjøper klær, ny tv eller dagligvarer også da? De står jo bare der å "venter" de også. Alle som jobber i Norge vet at tipse kulturen ikke eksisterer her. Og ingen forventer tips engang. Så hvorfor du føler noe form for press eller tvang er bare i hodet ditt. Kanskje du har sett for mange amerikanske filmer.

Anonymkode: 1924d...8be

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg runder oppover alltid, men hvis jeg synes det er veldig hyggelig der (og god mat og service) kan jeg godt gi 50-60 i tips. Synes imidlertid det er litt rart med dem som nærmest forventer at du skal tipse ved take-away.

Det har med å verdsette en god opplevelse når du er ute og spiser. Synes det er litt gjerrig å ikke i det minste runde oppover.

Samme når jeg er på hotell. Prøver å rydde etter meg slik at ikke de ligger og flyter til de som skal ordne rommet, og legger igjen noe. Handler om å behandle andre med respekt, særlig de som er de mest lavtlønte.

Anonymkode: 777dc...697

Jeg verdsetter en god opplevelse når jeg er ute og spiser ved å komme ofte tilbake, og anbefale stedet videre til venner og bekjente. Restauranten tjener da penger, og de ansatte har trygge jobber. 
 

Å rydde rommet sitt når man er på hotell har da virkelig null sammenheng med å tipse på restauranter i Norge… tips og almisser er ikke lik respekt. Å ta alle yrkesgrupper på alvor, derimot. 

Anonymkode: 52be2...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen her inne er at de fleste ikke gir tips i restauranter i Norge ? 

Anonymkode: 8689b...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så konklusjonen her inne er at de fleste ikke gir tips i restauranter i Norge ? 

Anonymkode: 8689b...32a

Ja.

Anonymkode: 1924d...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg verdsetter en god opplevelse når jeg er ute og spiser ved å komme ofte tilbake, og anbefale stedet videre til venner og bekjente. Restauranten tjener da penger, og de ansatte har trygge jobber. 
 

Å rydde rommet sitt når man er på hotell har da virkelig null sammenheng med å tipse på restauranter i Norge… tips og almisser er ikke lik respekt. Å ta alle yrkesgrupper på alvor, derimot. 

Anonymkode: 52be2...9e7

Tipser du om du har en god opplevelse på kino? Fornøyelsesparker? God service i en butikk? Nei.

Anonymkode: 1924d...8be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det i blant, f.eks. avrunder oppover ca. 5 % eller sånn.

Anonymkode: baa6b...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...