Gå til innhold

Folk tok avstand når jeg ble edru


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg slet med rus og alkohol i mange år, ikke sånn på kjøret mista alt, men nok til at havarerte forhold og knust hjerte, dårlig økonomi, problemer, depresjon osv. Men jeg var også mye på farten og der det skjedde, laga liv og rør, dret meg ut i flykten fra ting.

Og jeg hadde venner og familie, nå når jeg tok grep, skjerpet meg og tok meg sammen er folk mer lunkne med meg. De kommer med små stikk eller det virker som de føler seg verre rundt meg. Jeg snakket med sponsoren min i en antirus gruppe og hun ymtet noe frempå at kanskje folk følte seg truet eller usikre,  eller noen rett og slett likte meg bare fordi jeg alltid var verre eller gjorde verre enn dem.

Hva tenker dere? Jeg spør folk hva det er og de svarer unnvikende at det er ingenting osv.. hun ene sa jeg var gøy å drikke med men visste ikke hva hun skulle snakke med meg om nå..

Flere som opplevd dette?

Anonymkode: 0dfc7...b42

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg slet med rus og alkohol i mange år, ikke sånn på kjøret mista alt, men nok til at havarerte forhold og knust hjerte, dårlig økonomi, problemer, depresjon osv. Men jeg var også mye på farten og der det skjedde, laga liv og rør, dret meg ut i flykten fra ting.

Og jeg hadde venner og familie, nå når jeg tok grep, skjerpet meg og tok meg sammen er folk mer lunkne med meg. De kommer med små stikk eller det virker som de føler seg verre rundt meg. Jeg snakket med sponsoren min i en antirus gruppe og hun ymtet noe frempå at kanskje folk følte seg truet eller usikre,  eller noen rett og slett likte meg bare fordi jeg alltid var verre eller gjorde verre enn dem.

Hva tenker dere? Jeg spør folk hva det er og de svarer unnvikende at det er ingenting osv.. hun ene sa jeg var gøy å drikke med men visste ikke hva hun skulle snakke med meg om nå..

Flere som opplevd dette?

Anonymkode: 0dfc7...b42

Du er vel kjedelig edru og morsom full. Mange som er det. 

Anonymkode: 4f05e...1e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er vel kjedelig edru og morsom full. Mange som er det. 

Anonymkode: 4f05e...1e4

Beklager men, de eneste jeg har hørt si det er de som har problemer med rus.

Ts.

Anonymkode: 0dfc7...b42

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de ikke "vet hvem du er" nå som du er edru? At de må lære å kjenne deg på nytt. 

Anonymkode: 8328c...e36

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt likt her. Eneste forskjellen er at jeg hadde ikke venner hverken før eller etter. Det var en uutholdelig skam å bli edru og se hva man har gjort mot seg selv, andre osv. 

At folk tok avstand fra meg selv etter jeg sa unnskyld og fikk stablet meg på bena igjen er ikke noe jeg får gjort noe med, selv om det er hardt. Må bare bite tennene sammen og gå videre i livet og håpe at man finner nye venner og et nettverk. 

Anonymkode: 569c5...a06

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg slet med rus og alkohol i mange år, ikke sånn på kjøret mista alt, men nok til at havarerte forhold og knust hjerte, dårlig økonomi, problemer, depresjon osv. Men jeg var også mye på farten og der det skjedde, laga liv og rør, dret meg ut i flykten fra ting.

Og jeg hadde venner og familie, nå når jeg tok grep, skjerpet meg og tok meg sammen er folk mer lunkne med meg. De kommer med små stikk eller det virker som de føler seg verre rundt meg. Jeg snakket med sponsoren min i en antirus gruppe og hun ymtet noe frempå at kanskje folk følte seg truet eller usikre,  eller noen rett og slett likte meg bare fordi jeg alltid var verre eller gjorde verre enn dem.

Hva tenker dere? Jeg spør folk hva det er og de svarer unnvikende at det er ingenting osv.. hun ene sa jeg var gøy å drikke med men visste ikke hva hun skulle snakke med meg om nå..

Flere som opplevd dette?

Anonymkode: 0dfc7...b42

Ja, de synes nok du er frekk som våger å utfordre dem. De hadde jo planlagt at du var en håpløs idiot. 

Anonymkode: 93e20...f67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg slet med rus og alkohol i mange år, ikke sånn på kjøret mista alt, men nok til at havarerte forhold og knust hjerte, dårlig økonomi, problemer, depresjon osv. Men jeg var også mye på farten og der det skjedde, laga liv og rør, dret meg ut i flykten fra ting.

Og jeg hadde venner og familie, nå når jeg tok grep, skjerpet meg og tok meg sammen er folk mer lunkne med meg. De kommer med små stikk eller det virker som de føler seg verre rundt meg. Jeg snakket med sponsoren min i en antirus gruppe og hun ymtet noe frempå at kanskje folk følte seg truet eller usikre,  eller noen rett og slett likte meg bare fordi jeg alltid var verre eller gjorde verre enn dem.

Hva tenker dere? Jeg spør folk hva det er og de svarer unnvikende at det er ingenting osv.. hun ene sa jeg var gøy å drikke med men visste ikke hva hun skulle snakke med meg om nå..

Flere som opplevd dette?

Anonymkode: 0dfc7...b42

Jeg har vært edru i snart to år, hadde store alkoholproblemer og var ofte den som var fullest på fest med venner og kolleger. Jeg trodde at jeg kunne fortsette å være med på de samme tingene som før, men det var jo alkohol som var limet tidligere så nå er jeg ikke så sosial med mine tidligere venner/kolleger lenger. Jeg må holde meg unna konserter og visse fester for det flyter med alkohol der. Har dessuten fått nye venner i felleskapet som jeg går i og trives bedre med de nå. Nå er det edruskapen som er felles for meg og mine nye venner og etterhvert som tiden går savner jeg det gamle livet mindre og mindre. Vet ikke om det var svar på det du spurte om, men poenget er at når man gjør store endringer i livet så vil forholdet til de rundt deg endres også. Noen kommer og noen går. Lev ditt liv, ta én dag av gangen så vil det skje det som skal skje.

Anonymkode: 352b5...224

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest om familiens syndebukk? https://www.webpsykologen.no/artikler/198-familiens-syndebukk/
Det kan hende venner og familie har gitt deg denne rollen, og nå er sure fordi du ikke oppfyller den. Det har alt med de å gjøre, og ingenting med deg. Stå på, jeg synes du er skikkelig flink som har kommet så langt. 

Anonymkode: 71167...af7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Beklager men, de eneste jeg har hørt si det er de som har problemer med rus.

Ts.

Anonymkode: 0dfc7...b42

Kansje de var de som ville du skulle drikke slik at livet ble gøy? Mange mener alkohol er det som låser opp gleder i livet. Datet en som kutta meg ut fordi jeg ikke var på bynnog drakk. 😅 få deg andre venner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange mennesker som ikke unner andre at det går bra med dem. Har selv opplevd dette. Når jeg tok tak i livet mitt, sluttet å drikke, fikk utdannelse og en veldig god jobb ble det vanskelig for noen å takle. De må være øverst på pyramiden ellers knuser deres skjøre selvbilde. 

Anonymkode: 1132d...672

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er men mange kirker/menigheter har Unge Voksne grupper som går tur i naturen og sosiale og spillekvelder i et rusfritt miljø. Kanskje det kan være noe å sjekke ut for å bli kjent med mennesker som ikke drikker? Kansje Blåkors eller andre har aktiviteter for voksne?

Anonymkode: e0901...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...