AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #1 Del Skrevet 22. juli 2022 Jeg har overraskende mange bekjente som har valgt å gi barna sine mellomnavn av typen "Solveigsønn" eller "Beatedatter", altså at barna har fått morens fornavn+ -datter/-sønn som mellomnavn. De har farens etternavn. Hva synes dere om dette? Er det vanlig? Sier det noe om foreldrene? Anonymkode: 7b27b...60a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #2 Del Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har overraskende mange bekjente som har valgt å gi barna sine mellomnavn av typen "Solveigsønn" eller "Beatedatter", altså at barna har fått morens fornavn+ -datter/-sønn som mellomnavn. De har farens etternavn. Hva synes dere om dette? Er det vanlig? Sier det noe om foreldrene? Anonymkode: 7b27b...60a Syns det er teit. Anonymkode: a4f0c...0a5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 22. juli 2022 #3 Del Skrevet 22. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har overraskende mange bekjente som har valgt å gi barna sine mellomnavn av typen "Solveigsønn" eller "Beatedatter", altså at barna har fått morens fornavn+ -datter/-sønn som mellomnavn. De har farens etternavn. Hva synes dere om dette? Er det vanlig? Sier det noe om foreldrene? Anonymkode: 7b27b...60a Aldri hørt om noen med slike navn, så nei det er helt klart ikke vanlig. Og ja det sier noe om foreldrene, "skrullete feminist" er det første jeg tenker når jeg hører det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cyndaquil Skrevet 22. juli 2022 #4 Del Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har overraskende mange bekjente som har valgt å gi barna sine mellomnavn av typen "Solveigsønn" eller "Beatedatter", altså at barna har fått morens fornavn+ -datter/-sønn som mellomnavn. De har farens etternavn. Hva synes dere om dette? Er det vanlig? Sier det noe om foreldrene? Anonymkode: 7b27b...60a Hver gang jeg har lest slike navn har jet alltid trodd at mor har Islandsk opphav, og at det er familietradisjon. om ikke og at det er en mor som på død og liv MÅ ha sitt navn med på barna, har tatt det litt vel langt. her har barna fars etternavn og ferdig med det. Jeg føler meg ikke mindre verd eller mindre med i bilde av den grunn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #5 Del Skrevet 23. juli 2022 Synes det gir mer mening med matronym enn patronym. Slektskapet med mor er tross alt langt sikrere enn slektskapet til far. Er vel rundt et av ti barn som har en annen biologisk far enn de tror. Anonymkode: 47bce...7f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 23. juli 2022 #6 Del Skrevet 23. juli 2022 Det kommer litt an på hva slags fornavn det er basert på, men det gjelder egentlig de patronymiske navnene også. Det virker mer naturlig når det er gamle, norrøne navn, men sånne som "Beatedatter" eller "Tomarnesønn" virker bare tilgjort, litt sånn tullenavn. Og sånt har jeg sett som eneste etternavn også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #7 Del Skrevet 23. juli 2022 Helt uproblematisk. Hilsen navnepolitiet. Anonymkode: 4fed5...a9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå