Gå til innhold

Lurer på hva som skjer når man har to små og far/mann har gått bort men huset står på han.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barn på 2 og 4, huset står på han. Gift etter huset ble kjøpt av han. Ekteskap i 2 år så blir en alene. Kan hans hole familie virkelig kreve arv nå? Det er det første de kommer etter når det verste er overstått. Ønsker at alt skal gå til våre barn på konto til de er 18. Jeg kan godt stå i gjeld, trenger ikke en krone selv  men barna bør få all arven mener jeg. Vær så snill og kom med kommentarer som handler om regelverket iforhold til arv når man er godt og har barn. Klarer ikke google nå.

Anonymkode: 3ca34...db3

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Han har barn. Hans barn er hans arvinger og dere har felles barn og er gift, ergo kan du sitte i uskiftet bo. Familien hans har ikke rett på en krone. Hvis han ikke hadde hatt barn, hadde hans familie potensielt hatt rett på å arve, men så lenge han har barn er det de som ene og alene skal arve faren sin.

Endret av altflyter
  • Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du forresten lese mer om dette: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/samliv-og-arv/hvem-arver/slekt/?gclid=Cj0KCQjw8uOWBhDXARIsAOxKJ2HbTkvmdc4ctzoYlJSCeMsO2stug5_vxwxTuJeSyXxp5lW-Y-WMgl0aAli2EALw_wcB

Barna hans er hans livsarvinger. Alle andre arvinger faller bort da med mindre det foreligger et testament og er snakk om svært store summer. Du har også rett på arve deler av formuen hans siden dere er gift, men størsteparten av arven tilfaller deres felles barn. Ingen andre.

sitat fra linken jeg la inn: All arv skal tømmes i første mulige gren. Har avdøde barn, får ikke avdødes søsken, tanter, foreldre osv. noe som helst.

Endret av altflyter
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
altflyter skrev (4 minutter siden):

Nei. Han har barn. Hans barn er hans arvinger og dere har felles barn og er gift, ergo kan du sitte i uskiftet bo. Familien hans har ikke rett på en krone. Hvis han ikke hadde hatt barn, hadde hans familie potensielt hatt rett på å arve, men så lenge han har barn er det de som ene og alene skal arve faren sin.

Håper du har rett!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Håper du har rett!! 

Det har jeg 😊 grunnleggende arverett. Med mindre det er et testament og som sagt store summer, så er de eneste arvingene i denne saken deg og barna deres. Ingen andre har rett på så mye som en spiker.

Jeg skulle likt å vite hva i alle dager som får dem til å tro at de har rett på noe som helst. Hva sier de til deg?

Endret av altflyter
  • Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
altflyter skrev (4 minutter siden):

Det har jeg 😊 grunnleggende arverett. Med mindre det er et testament og som sagt store summer, så er de eneste arvingene i denne saken deg og barna deres. Ingen andre har rett på så mye som en spiker.

Jeg skulle likt å vite hva i alle dager som får dem til å tro at de har rett på noe som helst. Hva sier de til deg?

Barna skal ha 2/3 i forhold til linken, og ektefelle 1/4.. er det ikke et gap som hans slekt da kan arve? 

Det er ikke så store summer heller, men vi begge er var veldig handy så vi har økt takst med 1 million, ellers er resten gjeld da det bare har blitt betalt på i 4 år. Markedet har blitt dyrere her så det er selve huset de er interessert i pga der ligger pengene. Men ønsket mitt er å bo her til barna er voksne så kan de selge og komme seg på boligmarkedet selv den gangen, det er jeg 100% sikker på er ønsket til pappaen, at hans arv skal hjelpe hans barn i livet.  

De sier at alt som skal arves skal gå til dem, da barna er for små til å arve og huset ble kjøpt før vi giftet oss i hans navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Barna skal ha 2/3 i forhold til linken, og ektefelle 1/4.. er det ikke et gap som hans slekt da kan arve? 

Det er ikke så store summer heller, men vi begge er var veldig handy så vi har økt takst med 1 million, ellers er resten gjeld da det bare har blitt betalt på i 4 år. Markedet har blitt dyrere her så det er selve huset de er interessert i pga der ligger pengene. Men ønsket mitt er å bo her til barna er voksne så kan de selge og komme seg på boligmarkedet selv den gangen, det er jeg 100% sikker på er ønsket til pappaen, at hans arv skal hjelpe hans barn i livet.  

De sier at alt som skal arves skal gå til dem, da barna er for små til å arve og huset ble kjøpt før vi giftet oss i hans navn. 

Nei. Barn har rett på minimum. Hvis det foreligger et testament, så har barn og ektefelle uansett rett på de summene som du oppgir 😊

det eneste det punktet forteller noe om er at hvis det er et testament så er de summene uansett låst til livsarvingene. når det ikke er noe testament, så går alt til deg og barna.

Slektningene dine er (unnskyld uttrykket) noen rasshøl. Og de tar totalt feil. Så fordi barna ikke er gamle nok til å arve så skal de ta det? 😂 Du har ingenting å bekymre deg for. De har ikke rett på noe. Jeg ville snakket med en advokat bare for å roe nervene litt. Arv er skummelt og uforståelig når man står i det. Det er forferdelig stygt gjort av disse slektningene å utnytte deg midt oppi sorgen og kaoset. 

Jeg kondolerer på det dypeste for den situasjonen du står i. Det er nok lurt å snakke med en advokat. Ikke fordi det er en sak, men for at du skal få sjelero. Arveloven er krystallklar her.

Det er også verdt å nevne at hvis det er større pengesummer involvert så kommer overformynderiet på banen når det er barn involvert. tenker det gjør det enda mer relevant å få en advokat til å hjelpe deg med dette 😊

Endret av altflyter
  • Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
altflyter skrev (24 minutter siden):

Nei. Barn har rett på minimum. Hvis det foreligger et testament, så har barn og ektefelle uansett rett på de summene som du oppgir 😊

det eneste det punktet forteller noe om er at hvis det er et testament så er de summene uansett låst til livsarvingene. når det ikke er noe testament, så går alt til deg og barna.

Slektningene dine er (unnskyld uttrykket) noen rasshøl. Og de tar totalt feil. Så fordi barna ikke er gamle nok til å arve så skal de ta det? 😂 Du har ingenting å bekymre deg for. De har ikke rett på noe. Jeg ville snakket med en advokat bare for å roe nervene litt. Arv er skummelt og uforståelig når man står i det. Det er forferdelig stygt gjort av disse slektningene å utnytte deg midt oppi sorgen og kaoset. 

Jeg kondolerer på det dypeste for den situasjonen du står i. Det er nok lurt å snakke med en advokat. Ikke fordi det er en sak, men for at du skal få sjelero. Arveloven er krystallklar her.

Det er også verdt å nevne at hvis det er større pengesummer involvert så kommer overformynderiet på banen når det er barn involvert. tenker det gjør det enda mer relevant å få en advokat til å hjelpe deg med dette 😊

Takk for svar, da kan jeg prøve å få sovet litt bedre i natt ❤ 

Det er noen griske svigerforeldre fra helvete

Takk for informasjon om overformynderiet. Har lest litt om dette nå og det er bare positivt og gjør penger mer låst til barna. Jeg gir alt til barna mine uansett, men det er bra i situasjoner der foreldre prøver å ta fra barna sine

Takk ❤

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar, da kan jeg prøve å få sovet litt bedre i natt ❤ 

Takk for informasjon om overformynderiet. Har lest litt om dette nå og det er bare positivt og gjør penger mer låst til barna. Jeg gir alt til barna mine uansett, men det er bra i situasjoner der foreldre prøver å ta fra barna sine

Takk ❤

Bare hyggelig! Sov godt og ta bare på deg selv❤️ Ikke tenk at du skal fikse alt alene. Be om hjelp med alt du kan. Og se om du kan få litt tid med en advokat for å ordne det juridiske. Da får svigermonsteret passet sitt påskrevet i samme slengen 🙂

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor diskutere arv i det hele tatt. Så fremt det erfelles barn, kan TS sitte i uskifte.

Nb. Dersom boet er mindre enn ektefelles pliktdel, vil det være lurt å skifte.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (På 22.7.2022 den 1.40):

Her kan du forresten lese mer om dette: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/samliv-og-arv/hvem-arver/slekt/?gclid=Cj0KCQjw8uOWBhDXARIsAOxKJ2HbTkvmdc4ctzoYlJSCeMsO2stug5_vxwxTuJeSyXxp5lW-Y-WMgl0aAli2EALw_wcB

Barna hans er hans livsarvinger. Alle andre arvinger faller bort da med mindre det foreligger et testament og er snakk om svært store summer. Du har også rett på arve deler av formuen hans siden dere er gift, men størsteparten av arven tilfaller deres felles barn. Ingen andre.

sitat fra linken jeg la inn: All arv skal tømmes i første mulige gren. Har avdøde barn, får ikke avdødes søsken, tanter, foreldre osv. noe som helst.

Dette er direkte galt. Ektefellens pliktdel går foran barnas.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fy søren! Hvordan kan noen gjøre slikt mot et menneske som har mistet sin mann?! Jeg håper de av en eller annen grunn virkelig tror at de følger regelverket..

Anonymkode: 02095...633

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fy for noen griske slektninger! Ekle, ufyselige mennesker!

Heldigvis har de ikke rett på en dritt siden han har barn og er gift. Selv om det foreligger testamente som evt. gir de arv, har både du og barna krav på pliktdelsarven først. Man kan ikke gjøre barna sine arveløse i Norge. Det høres ikke ut som det er midler i boet til mer enn pliktdelsarven, så de kommer ikke til å få et rødt øre 😁

Jeg vil også minne deg på å søke om barnepensjon til ungene om det ikke er gjort. 

Kondolerer ❤

Anonymkode: ce9f8...2b3

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 1.52):

De har ikke krav på noe som helst når avdøde hadde barn.

Hvis han ikke hadde særkullsbarn eller ekstra stor formue, trenger du ikke å være engstelig. Ingen kan kreve skifte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Dette er direkte galt. Ektefellens pliktdel går foran barnas.

Hvis du leser resten av det jeg skrev og ikke bare det du uthever så ser du at jeg påpeker at ektefellen har rett på arv også 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge han har barn, så går ikke arven oppover. Arv går kun oppopver om han ikke har noen arvinger nedover eller til siden (ektefelle, samboer).

Du kan sitte i uskiftet bo.

Hans familie fremstår som noen ufølsomme gribber. Takk og lov for at det finnes regler for dette, slik at de ikke får et rødt øre.

Anonymkode: f6c55...90d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Så lenge han har barn, så går ikke arven oppover. Arv går kun oppopver om han ikke har noen arvinger nedover eller til siden (ektefelle, samboer).

Du kan sitte i uskiftet bo.

Hans familie fremstår som noen ufølsomme gribber. Takk og lov for at det finnes regler for dette, slik at de ikke får et rødt øre.

Anonymkode: f6c55...90d

Feil. Samboer og ektefelle er IKKE sidestilt når det gjelder arv. 
Den fella har mange gått i. Det lønner seg å formalisere forholdet gjennom giftemål. Alltid. 

Anonymkode: e95e5...063

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den fella har mange gått i. Det lønner seg å formalisere forholdet gjennom giftemål. Alltid. 

Ja, eller i det aller minste burde man ha samboerkontrakt og skrive gjensidig testamente. Det er lettere å gjøre enn det kan virke!

Anonymkode: 6c83d...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De var jo gift. 

Anonymkode: fc4e3...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De var jo gift. 

Anonymkode: fc4e3...a6d

Det vet jeg. Men innlegget jeg siterte, sidestilte samboere og ektefeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...