Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/47M4dR/de-er-farligere-enn-klimafornekterne

Dette er et skikkelig stort forum og det et ikke en eneste sak om den alvorlige klimakrisen, og hva som må gjøres. 

Jeg kjenner jeg har så utrolig menneskeforakt, for de som er mer opptatt av å latterliggjøre MDG og holde oppe sin egen levestandard, enn å faktisk begynne å handle. 

Nordmenn er på topp i å ikke tro på klimakrisen, selv om alle alarmer uler. Det er ikke ulogisk når vår høye levestandard som dere nekter å gi slipp på, skyldes nettopp oljeutvinning, og når vi er så priviligert å bo i Norge istedet for i en stakkars fattig landsby i Spania som nå står i brann. Men nå må dere snart våkne. Det er ikke lov å være så egoistisk. Tenk på alle dyrene og barna som blir skadelidende.

Hvis du leser her, vær så snill, sett deg inn i hva MDG egentlig står for, ikke bare les latterliggjøringen av dem. Vær så snill å stem mer miljøvennlig neste valg, vi har ikke mer tid, og vær så snill å engasjer deg, og finne ut hva du kan gjøre. Det viktigste er å få slutt på at Norge pumper ut mer enn 1 883 000 fat olje om DAGEN. Som blir brent. 

Dette tallet forventes å stige; kilde produksjonstall fra oljedirektoratet.

Jeg beklager på forhånd, men jeg kommer ikke til å orke å debatere mot de som fornekter at vi har en krise. Det er ikke verdt tiden min. Det er dere andre jeg ønsker å nå ut til. Dere som har barn eller barnebarn. Som er glade i natur og dyr. Det er ingenting som er viktigere enn dette nå. 

Screenshot_20220719-222202_Samsung Internet.jpg

• Liker 7
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi har ingen klimakrise.

Men siden du er skråsikker på det motsatte, og kaller oss egoistiske. Kan du begynne med å ramse opp de fem viktigste sakene MdG har for å få fjernet denne klimakrisa?

Endret av Rasstappen
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Svensk værmelding i dag og for ti år siden.

KOLLASJE: SVT

4856ACEC-70CC-4443-9B1A-E0F341FDE159.jpeg.4dada9169a3001a13c6b294235cd2cc7.jpeg

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Når det er kaldt sier dere at "vær er ikke klima". Når det er varmt er det åpenbart motsatt for da er plutselig været utelukkende styrt av menneskeskapte klimaendringer... Hvor er logikken her?

Handful skrev (47 minutter siden):

vi har ikke mer tid,

Kan du - sånn at vi ser at dette er noe du virkelig kan - bare minne oss om de periodene i jordklodens historie som ikke har hatt klimaendringer og værskifter? For bare 10.000 år siden satt vi under to tusen meter med steinhard is, så noen naturlige endringer må det vel ha vært...?

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, Handful said:

. Det viktigste er å få slutt på at Norge pumper ut mer enn 1 883 000 fat olje om DAGEN. Som blir brent. 

Jeg deler din bekymring for dette, og er redd med tanke på fremtiden. Samtidig ser jeg ingen enkel løsning på dette. Du nevner at vi må slutte med olje. Hvordan tenker du vi skal tilpasse oss dette rent praktisk? Uten oljeinntektene vil vi ikke kunne ha gratis sykehus, gratis skolegang, gratis tannlege opp til 18 år, betalte permisjoner under sykdom og svangerskap osv. Det vil bli et stort skille i befolkningen for dem som har råd til den beste behandlingen, og dem som ikke har råd - litt slik de har det i USA. 

Noe av det jeg synes er det vanskeligste med hele klimakrisen er at tiltakene rammer dem som allerede har minst. De som allerede har en høy levestandard har råd til økte avgifter og annet. De som ikke har det, vil oppleve et enda større skille. Et eks er bompengeprisen inn til Oslo. Etter at den ble satt opp var det de med best inntekt som fortsatt kunne kjøre. For dem betyr den økte prisen mindre kø inn til Oslo. 

Det er ingen enkel løsning på disse tingene her, spesielt ikke når det kommer til oljen. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen trodde isbjørnen kom til å bli utryddet.

Som trodde at naturlig issmelting, hvor en hundeslede løp gjennom smeltevann, var bevis på klimakrise. Overflatevann på isen var dokumentert siden Amundsens tid.

Som trodde at isbreene og polene ville ha smeltet nå.

Som trodde hele øyer ville stå under vann. Mens innbyggerene der bygde flyplasser og satset på turisme. Maldivene er der framdeles.

Som ikke vet at Barack Obama kjøpte luksusbolig nede i vannkanten, etter å ha uttalt at "science is settled".

Som ikke vet at USA var herjet av skogbranner, større områder brant ned, og det var varmere på 30-tallet.

Som trodde Amazonas skulle brenne opp.

Slike oppfatninger sprer seg via manipulering. For eksempel viste grafene over skogbranner i Amazonas de 3 siste årene, som viste økning. Mens det virkelig var en nedgang når man gikk noen få år tilbake i tid.

Grafene over økt temperatur begynner på 60-70 tallet og ikke tar med de varme årene rundt 1900, 1930 og 1950. Her er en oversikt med noe av det som er sagt siden 1972:

https://nypost.com/2021/11/12/50-years-of-predictions-that-the-climate-apocalypse-is-nigh/

1972.jpg?quality=75&strip=all&w=1535

https://www.wsj.com/articles/climate-media-vs-climate-science-11618355224?mod=djemalertNEWS

https://joannenova.com.au/2010/02/the-big-picture-65-million-years-of-temperature-swings/

gisp-last-10000-new-a.gif

Templene på Kreta med de berømte oksene, ble bygd i den Minoiske periode. Varmere enn nå.

Romerrikets storhetstid? Varmere enn nå. Colosseum ble bygd. Mange land erobret. Vitenskap og filosofi blomstret.

Middelalderen? Store framskritt i landbruket. Hester til å pløye åkerene. Et stort framskritt fra å bruke okser. Stigbøylene ble introdusert. Enorme katedraler og festninger ble reist. Vannmøller for å kverne korn og sage tømmer.

Så kom den lille istiden, hvor folk i England gikk på skøyter på Themsen og man kunne gå fra Danmark til Sverige over det igjenfrosne stredet mellom de to landene. Folk dødde på grunn av at avlingene slo feil.

Og når verden heldigvis ble varmere, har dette blitt sett på som en katastrofe. Mens petroleumsindustrien har æren for all utvikling fra et føydalt samfunn til et moderne samfunn.

Ja, verden blir varmere. Det er bare å se på grafen. Men det er ikke slik en katastrofe som det blir framstilt som. Vi kommer til å håndtere det, fordi vi har teknologi til å blant annet dyrke mer mat i områder som nå er for kalde. Havene vil stige med cm, ikke meter.

Og litt fra Norge:

https://geo365.no/miljo/klimavariasjoner-i-et-helhetlig-perspektiv/

https://www.aftenposten.no/viten/i/Opz201/alle-skriver-om-fns-naturpanels-katastroferapport-men-den-er-ikke-publisert-ennaa-simen-gaure

Nei, jeg kommer ikke til å stemme på MDG.

Når 2030 kommer og verden ikke har gått under, så blir dommedag flyttet 20 år fram i tid.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Vi burde lage et gigantisk veddemål der folk må velge side og registrere sitt valg.

De som ikke tror på klimakrisen og ikke bremser eget utslipp må ta inn klimaflykninger og brødfø dem i eget hjem på egen inntekt når/hvis de kommer. Hvis krisen bare er tull, som de sier, så kommer det jo ingen. Altså taper de ingenting.

Og de som tror det faktisk er krise og handler deretter får stå først i køen og prioriteres når staten må begynne med tiltak. Og hvis de tar feil må de betale erstatning til førstnevnte gruppe for skremsler.

Uavhengig av hvilken side man er på vil jo folk ellers bare kunne fortsette med uansvarlighet (ifølge meningsmotstanderne) og rømme fra konsekvensen av eget valg. Det vil vel ingen?

Endret av LCFA
  • Liker 4
Skrevet
Carrie_S skrev (47 minutter siden):

Jeg deler din bekymring for dette, og er redd med tanke på fremtiden. Samtidig ser jeg ingen enkel løsning på dette. Du nevner at vi må slutte med olje. Hvordan tenker du vi skal tilpasse oss dette rent praktisk? Uten oljeinntektene vil vi ikke kunne ha gratis sykehus, gratis skolegang, gratis tannlege opp til 18 år, betalte permisjoner under sykdom og svangerskap osv. Det vil bli et stort skille i befolkningen for dem som har råd til den beste behandlingen, og dem som ikke har råd - litt slik de har det i USA. 

Noe av det jeg synes er det vanskeligste med hele klimakrisen er at tiltakene rammer dem som allerede har minst. De som allerede har en høy levestandard har råd til økte avgifter og annet. De som ikke har det, vil oppleve et enda større skille. Et eks er bompengeprisen inn til Oslo. Etter at den ble satt opp var det de med best inntekt som fortsatt kunne kjøre. For dem betyr den økte prisen mindre kø inn til Oslo. 

Det er ingen enkel løsning på disse tingene her, spesielt ikke når det kommer til oljen. 

Nå deler jeg overhodet ikke ditt syn på at vi har en klimakrise. Og jeg støtter fullt ut norsk olje- og gassindustri. Men at det er umulig å tilby velferd uten oljeinntekter er en sannhet med store modifikasjoner. Se til Finland. Sammenlign størrelsen på offentlig sektor, BNP og antall innbyggere. Uten at jeg er ekspert på Finland, antar jeg de har gode ordninger for alt det du nevner. Uten oljeinntekter. Oljeinntektene har ført en del bra med seg, men de har også ført til en gigantisk offentlig sektor og et pengesløseri uten like.

• Liker 5
Gjest Peanut
Skrevet (endret)

Følgende bok er fra 1986: 

A3911A63-FF51-4E7B-A718-76F6B301E9F2.thumb.jpeg.ee3c280a57178aa395f83dbc8a3a89c2.jpeg

Gaia – Verdens miljøatlas. Hvordan vi tar vare på våre ressurser. 

I boken er det snakk om miljø og befolkningsvekst og forbruk og hva man burde gjøre – det er altså 36 år siden. Hva har hendt siden da? Er det ikke for sent å gjøre noe nå egentlig? 

(Man kan snakke om alt mulig rart, men man kommer ikke vekk fra befolkningsøkningen i verden. I 1986 var den 5 milliarder. Akkurat nå er den 7962083000 milliarder og vi når 8 milliarder innen året tenker jeg C2758339-CAFD-4E7F-932F-4CC3645A5520.gif.139e0e4703e1a821822a407689a4117e.gif Og så et sted har man alle dyrene da :cry3:eller restene av dem) 

Endret av Peanut
Skrevet
5 hours ago, Handful said:

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/47M4dR/de-er-farligere-enn-klimafornekterne

Dette er et skikkelig stort forum og det et ikke en eneste sak om den alvorlige klimakrisen, og hva som må gjøres. 

Jeg kjenner jeg har så utrolig menneskeforakt, for de som er mer opptatt av å latterliggjøre MDG og holde oppe sin egen levestandard, enn å faktisk begynne å handle. 

Nordmenn er på topp i å ikke tro på klimakrisen, selv om alle alarmer uler. Det er ikke ulogisk når vår høye levestandard som dere nekter å gi slipp på, skyldes nettopp oljeutvinning, og når vi er så priviligert å bo i Norge istedet for i en stakkars fattig landsby i Spania som nå står i brann. Men nå må dere snart våkne. Det er ikke lov å være så egoistisk. Tenk på alle dyrene og barna som blir skadelidende.

Hvis du leser her, vær så snill, sett deg inn i hva MDG egentlig står for, ikke bare les latterliggjøringen av dem. Vær så snill å stem mer miljøvennlig neste valg, vi har ikke mer tid, og vær så snill å engasjer deg, og finne ut hva du kan gjøre. Det viktigste er å få slutt på at Norge pumper ut mer enn 1 883 000 fat olje om DAGEN. Som blir brent. 

Jeg beklager på forhånd, men jeg kommer ikke til å orke å debatere mot de som fornekter at vi har en krise. Det er ikke verdt tiden min. Det er dere andre jeg ønsker å nå ut til. Dere som har barn eller barnebarn. Som er glade i natur og dyr. Det er ingenting som er viktigere enn dette nå. 

Norsk oljekutt vil kun føre til økte energipriser og mer fattigdom. Det vil ikke gi merkbare kutt i klimagassutslipp heller. Du skal være rimelig blond for å støtte en slik selvskadende og ineffektiv politikk.

• Liker 8
Skrevet
Handful skrev (7 timer siden):

Hvordan skal mer kapitalisme være kuren på sykdommen, når det er kapitalismen som i utgangspunktet er grunnen til forandringen i klimaet? 

Det som gjelder er å få ned nivået på Co2 globalt, å selge Co2 sertifikater, hjelper ikke på det.

• Liker 2
Skrevet
Apis skrev (2 timer siden):

Hvordan skal mer kapitalisme være kuren på sykdommen, når det er kapitalismen som i utgangspunktet er grunnen til forandringen i klimaet? 

Det som gjelder er å få ned nivået på Co2 globalt, å selge Co2 sertifikater, hjelper ikke på det.

Intet annet økonomisk system har fått flere ut av elendighet, fattigdom, nød og sult enn kapitalismen. Er det perfekt? Absolutt ikke, men langt bedre enn alternativene. 

• Liker 2
Skrevet
Rasstappen skrev (20 minutter siden):

Intet annet økonomisk system har fått flere ut av elendighet, fattigdom, nød og sult enn kapitalismen. Er det perfekt? Absolutt ikke, men langt bedre enn alternativene. 

Kan jo ikke la verden gå ad dundas, fordi det ikke er regningssvarende å redde kloden? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Apis skrev (54 minutter siden):

Kan jo ikke la verden gå ad dundas, fordi det ikke er regningssvarende å redde kloden? 

Hvorfor skulle verden gå ad undas? Det er klimaforandringer, men det er ikke en dritt noen kan gjøre noe med.

• Nyttig 2
Skrevet

Leser svarene, men orker som sagt ikke diskutere, da jeg er dypt deprimert over dette.

Ingenting hadde vært bedre enn om det ikke bar en klimakrise, men det er dessverre ikke realiteten. Frustrasjon og håp om å nå ut til ihvertfall noen, var hensikten med tråden.

Skrevet
Handful skrev (12 minutter siden):

Leser svarene, men orker som sagt ikke diskutere, da jeg er dypt deprimert over dette.

Ingenting hadde vært bedre enn om det ikke bar en klimakrise, men det er dessverre ikke realiteten. Frustrasjon og håp om å nå ut til ihvertfall noen, var hensikten med tråden.

Du går jo nokså offensivt ut. Kan du ikke i det minste ramse opp tre konkrete saker MdG har programfestet som vil redde jorden fra denne klimakrisen du er deprimert over?

• Liker 8
Skrevet (endret)

Hvis Norge stopper med oljen, er det bare flere andre aktører som tar over det hullet der Norge har vært. 
Norge er langt fremme i energigjenvinning, noe som vil si at de tar opp gass/olje på en ren måte, i motsetning til andre land.

Tvinger vi Norge til å stoppe med olje vil det gå hardere utover miljøet enn det gjør i dag.

Endret av Blackbird1
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Hva har MDG gjort for å sikre Norges tilgang på strøm til priser ALLE kan leve med, ikke bare de «rike»

for sånn som det så ut før var el-bilen TESLA et statussymbol og i dag, med disse strømprisene ser det ut til å bli enda mer krevende å få med alle.

jeg begynner snart å tro at nå som olja tar slutt, er det kraft fra vann og vind som skal sørge for veksten for «the 1%» 

Og da må jo folket følge opp og kjøpe varene deres. Eller? 

Endret av Rullerusk
  • Liker 3
Gjest Optimo
Skrevet

Onkel Skrue oppsummerer hele problemet i én tegneserierute. 

20220722_121243.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...