Gå til innhold

Noen som faster her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som faster lenger enn vanlig periodisk faste, typ 24t eller 36t? Hvordan synes du det fungerer? Og hvorfor gjør du det, hva vil du oppnå med det?

(Forutsetning at man spiser ordentlig og næringsrik mat når man så spiser).

Anonymkode: b1d55...3c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er egentlig lite poeng i det. Ved å faste så lenge så mister man sannsynligvis også en del muskelmasse, noe som senker forbrenningen.

Faste er bare en måte å redusere antallet kalorier på. Det har ingen fordeler ut over det enhver form for kaloribegrensning har.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fasting er særdeles sunt for kroppen.

kjapt googlesøk så finner du et sted å begynne.

Anonymkode: 556c4...4cf

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
jabx skrev (16 timer siden):

Det er egentlig lite poeng i det. Ved å faste så lenge så mister man sannsynligvis også en del muskelmasse, noe som senker forbrenningen.

Faste er bare en måte å redusere antallet kalorier på. Det har ingen fordeler ut over det enhver form for kaloribegrensning har.

Har hørt om mange som har hatt god helseeffekt av det. Godt mulig det handler om kalorier til syvende og sist, men jeg synes det er så vanskelig å fokusere primært på kalorier. Funker bedre å begrense antall ganger jeg spiser enn hvor mye. Føler meg bedre når jeg ikke spiser så ofte. 

Jeg synes det høres så merkelig ut at man mister muskelmasse så fort. Hvordan har mennesket klart seg så godt hvis det tar skade av å gå litt uten mat?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
jabx skrev (17 timer siden):

Det stemmer ikke. Forskning viser faktisk at fasting gir en rekke helsemessige fordeler, både med periodisk faste og med lengre 1-2 dagers faste. Det gir økt konsentrasjon, mer energi og overskudd og det har vist at det kognitive kapasiteten faktisk øker. Det viser seg at man får en rekke både fysiske og psykiske helsefordeler av faste.

Og nei - muskelmasse forsvinner ikke med en eller to fastedager i uken, så lenge energiinntaket over lengre tid er godt nok. Kroppen er ikke en «maskin» som skrur av og på forbrenningen, eller reduserer muskelmasse, pga ulikt energiinntak fra en dag til neste. Heldigvis. Det er matinntak over tid som påvirker kroppens sammensetting. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
jabx skrev (På 20.7.2022 den 21.48):

Dette har du tydeligvis ikke peiling på. Fasting gir en rekke helsefordeler som den over sa. Bl a reduserer det faren for diabetes, parkinsons, alzeimers ++

Du bør ikke skrive bastant når du ikke er oppdatert😏

• Liker 13
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har fastet ca 23 timer og spist bare en gang om dagen den siste uka. Var litt tilfeldig at jeg begynte med det, men går overraskende lett. Trener på morgenen og spiser middag når jeg kjenner at NÅ må jeg ha mat, en plass mellom kl 15:00 -16:30 som oftest. Har ikke merket noe forskjell på energinivået. 

Gjør det bare for å redusere kaloriinntaket og kanskje gå ned litt. Fortsetter noen dager til før jeg går over til feriemodus. Etter ferien får vi se hva jeg gjør, men syns egentlig det har vært befriende å slippe å tenke på hva jeg skal spise til frokost/lunsj. Har lite cravings på sjokolade og potetgull. 

Anonymkode: 3572f...ebb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan man faster er vel heller spørsmålet. Å gå dagevis uten man er nok ikke noe poeng.

Men nattfasten, fra siste måltidet til neste dagen etterpå.

Jeg har hatt kraftig IBS, etter å sluttet med mange måltider eller å spise mellom måltider er dette blitt nesten 100% borte.

Nå i dag spiser jeg middag mellom 17-18 som siste måltid. Frokost kl 9 ca dagen etterpå. Dette blir såpass mange timer at tarmene får jobbet uten mat og ryddet opp.

Vet om fler som har hatt samme resultat. Så la det gå 4-5t mellom måltidene.

Hovedproblemet i dag med IBS/crohns etc er at det offentlige helsevesenet fokuserer IKKE på kosthold, at det kan være endel av årsaken. Helsevesenet er helt ELENDIG på kostholdsråd! Dette har jeg levde med i så mange år, oppsøkt så mange "eksperter". Helt til jeg i 2016 kom til en kostholdsnerd som ikke er lege eller ernæringsfysiolog. Da fortalte han meg om periodisk faste og mange andre ting om tarmsystemet.  Så det var som å bli født på ny for min del.

Veldig viktig HVA man spiser også, hold deg til så ren mat som mulig uten tilsettning. Lag maten selv, gjerne økologisk på grønt og frukt/bær. Da dette sprøytes mye.

Anonymkode: c1077...35f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke faste å ikke spise mellom middag og lunsj neste dag? Jeg spiser middag ca kl 17. Da er jeg ikke sulten før lunsj ca kl 11 neste dag. Alltid vært sånn

Anonymkode: b9950...dd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er vel ikke faste å ikke spise mellom middag og lunsj neste dag? Jeg spiser middag ca kl 17. Da er jeg ikke sulten før lunsj ca kl 11 neste dag. Alltid vært sånn

Anonymkode: b9950...dd7

Dette er periodisk fasting....du faster for en periode i løpet av 24t.

Gjør det som funker for deg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2022 den 19.21):

Noen som faster lenger enn vanlig periodisk faste, typ 24t eller 36t? Hvordan synes du det fungerer? Og hvorfor gjør du det, hva vil du oppnå med det?

(Forutsetning at man spiser ordentlig og næringsrik mat når man så spiser).

Jeg gjorde det da jeg hadde alvorlig anoreksi. Kun for å bli tynnest mulig er vel svaret mitt her. Er heldigvis frisk igjen, og fatter ikke at en oppegående person kan snakke om dette som om det er normalt eller friskt. 

Anonymkode: c08eb...f68

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg gjorde det da jeg hadde alvorlig anoreksi. Kun for å bli tynnest mulig er vel svaret mitt her. Er heldigvis frisk igjen, og fatter ikke at en oppegående person kan snakke om dette som om det er normalt eller friskt. 

Det er stor forskjell på å ha anoreksi og å faste på en sunn måte. Jeg er rimelig sikker på at du ikke tenkte på å få i deg riktige næringstoffer og alt kroppen trenger.

Jeg går ikke ned noe ved min fasting, fordi jeg ikke har lyst eller trenger det. Sørger for å få i meg god næring og nok kalorier. Har aldri hatt et snev av spiseforstyrrelse. Samboeren min har gått ned litt, fordi han hadde litt ekstra og det har blitt til at han nå ikke spiser unødvendig småsnacks fordi han har mer enn nok med å få i seg sunn mat i de timene som er spisevinduet. Den småsnackinga var jo typisk på kvelden og nå faster han den tiden. Genialt for et sunt liv! 

Fasting er absolutt ikke noe for folk som sliter med spiseforstyrrelser, vil jeg tro. Så lurt av deg å holde deg unna. Men ditt syn på det er altså feil. Det som er unormalt for et menneske er å ha tilgang til mat konstant, sånn som vi har nå.

• Liker 11
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er derfor alle eksperter sier at folk med spiseforstyrrelseshistorikk ikke skal faste. Faste er et verktøy som kan brukes til det gode men også til det onde.

Det er også derfor man fokuserer på at når man da bryter fasten så må man spise nok og næringsrik mat, ellers er det skadelig. 

Så... man må kjenne seg selv og hvis man merker at man får et usunt fokus og at det ikke handler om helse lenger, så må man gripe inn.

• Liker 6
Gjest Some guy
Skrevet

Fra en evolusjonsmessig standpunkt så burde kroppene våre ha lært å håndtere fasting. Det har alltid vært tider med lite mat i perioder eller ingen mat. Sånn sett kan jeg ikke se noe galt i selve fastingen. 

AnonymBruker
Skrevet
Some guy skrev (12 minutter siden):

Fra en evolusjonsmessig standpunkt så burde kroppene våre ha lært å håndtere fasting. Det har alltid vært tider med lite mat i perioder eller ingen mat. Sånn sett kan jeg ikke se noe galt i selve fastingen. 

Flere grunner til at man fastet før i tiden, tilgang til mat etc. Kroppen er jo laget for å bruke energi.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 16.56):

Vel - det finnes like mange årsaker bak slike psykiske lidelser som det finnes mennesker. Og metoder… Jeg tror vi alle skal være forsiktig med å trekke slutninger og konklusjoner basert på egen erfaring eller enkelterfaringer. Forskning basert på metaanalyser viser at det er sunt (både psykisk og fysisk) at en frisk person kjører periodisk faste. Hvorfor og hvordan et slikt spisemønster påvirker de med en mental lidelse som spiseforstyrrelser er egentlig irrelevant i det store bildet. 

Jeg mener at det viktigste er å finne et spisemønster, rutiner og inntak som du er komfortabel med, som passer din livsstil og som du trives med. Jeg tror ikke det finnes en fasit på måltidsantall- eller tidspunkt. One size fits no one. 

• Liker 4
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (På 22.7.2022 den 17.32):

Det er stor forskjell på å ha anoreksi og å faste på en sunn måte. Jeg er rimelig sikker på at du ikke tenkte på å få i deg riktige næringstoffer og alt kroppen trenger.

Jeg går ikke ned noe ved min fasting, fordi jeg ikke har lyst eller trenger det. Sørger for å få i meg god næring og nok kalorier. Har aldri hatt et snev av spiseforstyrrelse. Samboeren min har gått ned litt, fordi han hadde litt ekstra og det har blitt til at han nå ikke spiser unødvendig småsnacks fordi han har mer enn nok med å få i seg sunn mat i de timene som er spisevinduet. Den småsnackinga var jo typisk på kvelden og nå faster han den tiden. Genialt for et sunt liv! 

Fasting er absolutt ikke noe for folk som sliter med spiseforstyrrelser, vil jeg tro. Så lurt av deg å holde deg unna. Men ditt syn på det er altså feil. Det som er unormalt for et menneske er å ha tilgang til mat konstant, sånn som vi har nå.

Word!

• Liker 1
Skrevet

Jeg faster ikke lange økter, men har forlenget nattfasten ved å spise siste måltid senest kl 21 og ikke frokost før 12 neste dag - evt lunch kanskje. Jeg har slitt mye med diffuse problemer med magen, luft, smerter, oppblåst osv, men opplever at jeg fungerer bedre med lang nattfaste.

AnonymBruker
Skrevet

Senere forskning har vist at fasting har en positiv helseeffekt. Det at kroppen setter i gang autofagi gir gode helse effekter.

Anonymkode: 37af2...8fe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nobelprisen i fysiologi eller medisin  i 2016 fikk Yoshinori Ohsumi for hans oppdagelser av mekanismer for autofagi i gjær.Det er noe bra i fasting.Det må gjøres på riktig måte,det forskes på det.Det menes at det er fordi i evolusjonen mot menneske og menneskes evolusjon var det «lengre» perioder hvor de ikke fikk tak i mat,så de måtte faste.Det kan bli bivirkninger av faste.Enkelt forklart er det slik at ved faste kan kroppen for å få næring begynne å spise dårlige celler,som for eksempel kreftceller,de kan vel kalles dysfunksjonelle celler.Også andre sykdommer kan det hjelpe mot.Det er mye vi ikke vet om faste ,det forskes mye på det.

Anonymkode: a15da...3cf

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...