AnonymBruker Skrevet 20. juli 2022 #1 Del Skrevet 20. juli 2022 Trådtittel ^ Er ny i bilverden og må nå gjennomføre min første EU-kontroll og service... Anonymkode: ae72e...84d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 20. juli 2022 #2 Del Skrevet 20. juli 2022 Den er nok lik pris uansett mener jeg å ha hørt en gang. Har du diesel er det også et tillegg for eksossjekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 20. juli 2022 #3 Del Skrevet 20. juli 2022 Det er som med det meste annet, du må sjekke prisene rundt omkring. Det er ikke lik pris overalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #4 Del Skrevet 21. juli 2022 Vil du ha jobben gjort billig, eller vil du ha den gjort riktig? Jeg går alltid til spesialist på mitt bilmerke for service, da er jeg sikker på at alt går riktig for seg. Den ene gangen jeg gikk til et billigverksted satte de inn feil type tennplugger i bilen... Er det en ting jeg har lært i livet, så er det at å prøve å gjøre ting billigst mulig bare ender opp med å bli mye dyrere enn å gå for kvalitet i utgangspunktet. Anonymkode: 6a7cb...099 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 21. juli 2022 #5 Del Skrevet 21. juli 2022 Gjelder det en gammel bil kan du jo benytte NAF til Eu-Kontroll og noen andre til evt reparasjoner er det igjen 1-2 år igjen av garantien så er det merkeforhandler neste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 22. juli 2022 #6 Del Skrevet 22. juli 2022 På samme eller lignende måter man sjekker pris på andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #7 Del Skrevet 26. juli 2022 Tja, vet det er omdiskutert, men en ting som kan gjøre det bedre er å faktisk følge årlige servicer og ikke bare ta service når man skal ta EU-kontrollen, om man ikke har peiling på bil. Visst man gjennomfører årlig vedlikehold, så slipper du kanskje dyre reparasjoner og ting som ryker Men skjønner at mange synest det er dyrt å ha årlige servicer, men det er dyrt å ha bil også. Og jeg gjør det selvsagt hos forhandler, men bilen min er 2019-modell så har tenkt å beholde den i mange år. Anonymkode: d8397...e54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jordeboer Skrevet 27. juli 2022 #8 Del Skrevet 27. juli 2022 Prisen på eu-kontroll og service er en ting, mer viktig er jobben som utføres og om verkstedet er til å stole på. Kan fort bli dyrt om verkstedet finner på ting som "må repareres". Har erfart ved flere anledninger at merkeverksted ikke betyr at de vet hva de driver med. Det har vært slurv ved service og feildiagnose av problemer. Hvis du finner et verksted som er til å stole på, hold deg til dem, og utfør nødvendig service i tide. Da minsker risikoen for uforutsette hendelser og kostnader ifbm bilholdet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #9 Del Skrevet 30. juli 2022 Bruker alltid NAF til EU-kontroll, da de er fullstendig objektive, og har ingen intensiver for å "finne feil" de kan tjene ekstra på. Service får jeg en kompis til å ta, han driver verksted hjemme. Anonymkode: 1a0c7...e72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannisinbestealder Skrevet 30. juli 2022 #10 Del Skrevet 30. juli 2022 Behandle bilen pent for å unngå slitasje og skader. Mekke selv om det er greie feil eller ligge med en mekaniker. Kommer ikke på flere råd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #11 Del Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Bruker alltid NAF til EU-kontroll, da de er fullstendig objektive, og har ingen intensiver for å "finne feil" de kan tjene ekstra på. Service får jeg en kompis til å ta, han driver verksted hjemme. Anonymkode: 1a0c7...e72 Har man en eldre bil går man ikke til NAF. De leiter etter feil for å få bilene av veien da de mener eldre biler er lite trafikksikre. En kompis som jobber i NAF ba meg om å dra helt andre steder med -99 modellen min hvis jeg ville ha den godkjent. Anonymkode: 6a7cb...099 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 31. juli 2022 #12 Del Skrevet 31. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Bruker alltid NAF til EU-kontroll, da de er fullstendig objektive, og har ingen intensiver for å "finne feil" de kan tjene ekstra på. Service får jeg en kompis til å ta, han driver verksted hjemme. Anonymkode: 1a0c7...e72 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har man en eldre bil går man ikke til NAF. De leiter etter feil for å få bilene av veien da de mener eldre biler er lite trafikksikre. En kompis som jobber i NAF ba meg om å dra helt andre steder med -99 modellen min hvis jeg ville ha den godkjent. Anonymkode: 6a7cb...099 Alle kontrollerer etter samme regelverket. Det har tilnærmet null betydning hvilkey kontrollorgan man benytter. Endret 31. juli 2022 av PetterKanin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #13 Del Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har man en eldre bil går man ikke til NAF. De leiter etter feil for å få bilene av veien da de mener eldre biler er lite trafikksikre. En kompis som jobber i NAF ba meg om å dra helt andre steder med -99 modellen min hvis jeg ville ha den godkjent. Anonymkode: 6a7cb...099 At en kompis av deg mener dette, er litt dårlig dokumentasjon for påstanden din. Er bilen lite trafikksikker, kan den selvfølgelig ikke EU-godkjennes, uansett hvor du leverer den. Det er jo samme standard som følges uansett hvor du leverer den til kontroll. Anonymkode: 1a0c7...e72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slipses Skrevet 31. juli 2022 #14 Del Skrevet 31. juli 2022 PetterKanin skrev (2 timer siden): Alle kontrollerer etter samme regelverket. Det har tilnærmet null betydning hvilket kontrollorgan man benytter. AnonymBruker skrev (27 minutter siden): At en kompis av deg mener dette, er litt dårlig dokumentasjon for påstanden din. Er bilen lite trafikksikker, kan den selvfølgelig ikke EU-godkjennes, uansett hvor du leverer den. Det er jo samme standard som følges uansett hvor du leverer den til kontroll. Anonymkode: 1a0c7...e72 Det er samme regelverket ja, men har dere sett pkk kontrollhåndboka? Det er absolutt rom for skjønn der. F.eks er det ikke sånn at enten er en foring eller bremser helt i orden eller ødelagt, der kommer personlig vurdering inn i bildet. Nå må man også logge inn med bank id for å sende pkk, så i tvilstilfeller hvor man før ikke ville satt feil, setter man nå feil for å unngå å få en reaksjon fra veivesenet om det skulle bli kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 31. juli 2022 #15 Del Skrevet 31. juli 2022 (endret) Slipses skrev (11 minutter siden): Det er samme regelverket ja, men har dere sett pkk kontrollhåndboka? Det er absolutt rom for skjønn der. F.eks er det ikke sånn at enten er en foring eller bremser helt i orden eller ødelagt, der kommer personlig vurdering inn i bildet. Nå må man også logge inn med bank id for å sende pkk, så i tvilstilfeller hvor man før ikke ville satt feil, setter man nå feil for å unngå å få en reaksjon fra veivesenet om det skulle bli kontroll. Ja, jeg er som tidligere kontrollør godt kjent med håndboka. Den er nokså presis på det aller meste, men det er helt klart enkelte ting som er vanskelig å definere grensen på, f.eks en stor stor slakk vs liten slakk i komponenter til hjuloppheng og styring. Nei, man setter selvsagt ikke feil i tvilstilfeller nå, ved kontroll fra SVV i en tvilstilfelle er det ikke slik at sakkyndige SVV kommer og avskilter deg som kontrollør, de vil først diskutere avgjørelsen og evt. instruere om å gjøre vurderingen annerledes fremover. Bremser er det ikke noe rom for virdering på, enten er virkningen over eller under kravet, slitasjen på skiver eller klosser over eller under kravet, rust på skiver over eller under kravet. Det personlige ansvaret er kommet for å hindre at kontrollørene selger godkjenninger under bordet. Endret 31. juli 2022 av PetterKanin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #16 Del Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): At en kompis av deg mener dette, er litt dårlig dokumentasjon for påstanden din. Er bilen lite trafikksikker, kan den selvfølgelig ikke EU-godkjennes, uansett hvor du leverer den. Det er jo samme standard som følges uansett hvor du leverer den til kontroll. Anonymkode: 1a0c7...e72 Det eneste problemet med bilen var kosmetisk, men når du kommer til NAF med en oppripet og bulket gammel bil har de allerede bestemt seg på forhånd for at den ikke har noe på veiene å gjøre. Da jeg leverte bilen til kontroll hos mekanikeren min, som kjenner bilen og vet at det er svært godt vedlikeholdt teknisk, gikk den gjennom med null feil. Så nei, å tro at bilen vurderes likt uansett hvor du leverer den er i beste fall naivt. Anonymkode: 6a7cb...099 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #17 Del Skrevet 1. august 2022 Meca har kampanje på EU-kontroll til 799 nå. Anonymkode: b2fc3...d44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemi Skrevet 2. august 2022 #18 Del Skrevet 2. august 2022 En EU-kontroll (PKK) koster vel litt under en tusenlapp som går rett til staten. Verksteder tjener ingenting hvis de tar den prisen så mange legger på litt. Jeg så det ned til 800,- tidligere i år, men de som kontrollerte bilen min tok 1200,-. De jeg tok den hos er i hvert fall seriøse og finner ikke "feil" som egentlig ikke er feil. De billigste hadde jeg holdt meg unna, det er min erfaring. Sist gang jeg tok den billigste måtte jeg visst bytte hele eksosanlegget og både bremseklosser og skiver bak, men de ville ikke gi meg pris på reparasjon så før jeg gjorde noe tok jeg en etterkontroll på et annet verksted og fikk null anmerkninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 2. august 2022 #19 Del Skrevet 2. august 2022 daemi skrev (23 minutter siden): En EU-kontroll (PKK) koster vel litt under en tusenlapp som går rett til staten. Verksteder tjener ingenting hvis de tar den prisen så mange legger på litt. Jeg så det ned til 800,- tidligere i år, men de som kontrollerte bilen min tok 1200,-. De jeg tok den hos er i hvert fall seriøse og finner ikke "feil" som egentlig ikke er feil. De billigste hadde jeg holdt meg unna, det er min erfaring. Sist gang jeg tok den billigste måtte jeg visst bytte hele eksosanlegget og både bremseklosser og skiver bak, men de ville ikke gi meg pris på reparasjon så før jeg gjorde noe tok jeg en etterkontroll på et annet verksted og fikk null anmerkninger. Hvor har du fra at det PKK koster går rett til staten? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #20 Del Skrevet 2. august 2022 Litt avhengig av hvor gammel og dyr bilen er i bruktmarkedet så trenger man ikke slavisk å følge alle servicer på merkeverksteder lenger om den er gammel. Det blir litt feil å bruke 5000 på en service som ikke finner noe alvorlig hvis bilen for eksempel bare er verdt 30000. Kommer an på hvor villig du er på å gamble, for mange kvalitetsmerker går det bra å hoppe over en service. Oljeskift m/filterskift og EU-kontroll må uansett gjøres. Noen tilbyr også en "forenklet" service for eldre biler til langt lavere pris, men du må spørre om det. Og noen kjører bilen på en dagstur til Sverige og tar service der. Men om du tar den til service, sørg alltid for å avtale pris på forhånd. Og avtale at de skal ringe deg først hvis de finner noe som de ønsker å fikse samtidig som gjør det hele dyrere. Jeg har brent meg skikkelig to ganger på å ikke kreve begge deler i forkant, mye høyere regning enn jeg trodde. Hvis de finner noe skal de gi deg sjansen til å kunne høre med andre verksteder om de kan gjøre samme jobb billigere, eller deg selv om du er litt mekanisk anlagt. Har opplevd at de tar ublu priser for å skifte lyspærer på service når jeg kunne gjort det selv med billigpærer fra Biltema. Om du mistenker svindelverksted (som "finner" ting som ikke er der) kan du kjøpe en billig OBD-plugg fra finn.no og lese av diagnosekoder på mobilen selv med en app. Be så om diagnosekoder på det de sier de finner. Eller at du får et annet verksted til å gjøre akkurat den avlesingen så det ikke blir bukken som passer havresekken. Anonymkode: 5d0f0...73a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå