Gå til innhold

Lager du selv kofekt og julekaker


SissiB

Anbefalte innlegg

eller får du det fra butikken ?

Eller kanskje dere ikke bruker kaker/konfekt i det hele tatt.

Hos oss blir det bakt flittig i første halvdel av desember.

Det smaker liksom bedre da enn i selve julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager marspian selv. Mye jobb å skålde mandler og rulle marspiankuler i sjokolade, men utrolig godt, mye bedre enn butikkmarspian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt baker vi alle julekakene selv, kjøpekaker er ikke godt. Konfekt har vi ikke spesielt mye av til jul (hvis du ser bort fra forskjellige typer sjokolader da, de kjøper vi), bortsett fra en type som heter sveitsisk konfekt som vi lager selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker alt fra grunnen selv, unntatt pepperkaker, da tyr jeg til IKEA. Deigen er helt ålreit, og lettere for barna å håndtere enn hjemmelaget. Lager også karameller og sjokoladekonfekt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lager det jeg skal ha av kaker og alt fra bunnen av. Marsipankonfekt lager jeg, men jeg bruker dansk marsipan, syns den er best og mye bedre enn den jeg lager selv. Av den lager jeg none kuler med trekk, mozartkuler og noen "marsipanlikørkuler". Ellers lager jeg "peppermynter" - men ikke karameller, det blir så klissete.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med småkakebaking i adventstiden, og kunne ikke tenke meg en jul helt uten.

Mengden sorter er imidlertid atskillig mindre hos oss enn hos mine foreldre - vi er ikke så store kakespisere, og orker ikke spise julekaker til langt ut i februar. :ler:

Siden jeg liker å lage maten fra grunnen av, gjelder det selvsagt også julekakene. Har etterhvert endt opp med havremakroner med kanel, krumkaker og en krydret fruktkake.

Hjemmelaget konfekt og snop til jul er jeg ikke vant med, men i fjor laget jeg marsipankonfekt med trekk av belgisk sjokolade som ble så gode at jeg definitivt har tenkt å gjøre en tradisjon ut av det. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen stor baker, men pepperkaker, krumkaker og saftig fruktkake må jeg ha.

Lager også marsipankonfekt med ekte cognac knadd inn. Formes til firkanter og dyppes i mørk sjokolade. De er fantastisk gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå som vi bare er oss to må kakebakingen begrenses, men det er jo en del av julekosen :) julekonfekt er også morsomt å lage... men det meste av den forsvinner jo til prøvesmakingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke vært flinke til å bake kaker, men nå som det er barn i huset må vi vel bake litt mer. Det blir uansett lite kaker, for vi spiser nesten ikke julekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager endel kaker til jul - både fordi jeg liker å bake kaker og fordi ungene mine elsker julekaker - men mest av alt fordi det er en koselig tradisjon.

Konfekt og annet godt lager jeg ikke selv - det hadde bare blitt oppspist med en gang - så hensikten hadde vært borte. Sjokolade og marsipan kjøper jeg i butikken og gjemmer det langt inni skapet mitt så ikke ungene finner det før jul ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi baker småkaker selv, men har enda til gode å lage goderier. Hadde store planer om å prøve meg på seigbiter og konfekt, men tror jeg dropper det. Vi skal en tur til Danmark neste helg, så da kjøper jeg heller noe dansk slikkeri. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager marspian selv. Mye jobb å skålde mandler og rulle marspiankuler i sjokolade, men utrolig godt, mye bedre enn butikkmarspian.

Har du oppskrift? :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du oppskrift?  :smilyblomst:

Marspian:

100 g mandler

100 g melis

+ opptil en hel eggehvite, men som oftest blir marsipanen veldig bløt om du har en hel oppi

Skålding:

Skåld mandler ved å ha noen få av gangen i en melsikt e.l. og senk nedi en kjele med vann som er varmet opp nesten til kokepunktet. Du må prøve deg litt fram med temperatur og trekketid, hvis det er varmt nok skal det være nok å la mandlene trekke akkurat lenge nok til at du rekker å trekke skinnet av forrige porsjon, og skinnet skal være lett å trekke av. Men om mandlene ligger i det varme vannet for lenge, blir marsipanen gulaktig. Når skinnet er av er det bra å kjøle mandlene fort ned ved å legge dem i en bolle med isbiter og vann.

Legg mandlene utover på håndklær e.l. og la dem tørke ihvertfall til neste dag, de kan godt ligge flere dager også uten å ta skade av det. Så males de opp og blandes med melisen, og så har du eggehviten oppi. Ikke ta så mye med en gang, litt eggehvite rekker ganske langt, men det kreves mye knaing for å få en så fast marsipan som jeg synes den skal være.

Jeg bruker å lage minst 5-dobbel porsjon, det går fort med ;)

Størstedelen rulles til kuler og dyppes i smeltet sjokolade og så i kokosmasse, og så har vi konditorfarger i en del av marsipanen, så får barna lage godterier et par dager før jul som vi setter fram på julaften :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marspian:

100 g mandler

100 g melis

+ opptil en hel eggehvite, men som oftest blir marsipanen veldig bløt om du har en hel oppi

Skålding:

Skåld mandler ved å ha noen få av gangen i en melsikt e.l. og senk nedi en kjele med vann som er varmet opp nesten til kokepunktet. Du må prøve deg litt fram med temperatur og trekketid, hvis det er varmt nok skal det være nok å la mandlene trekke akkurat lenge nok til at du rekker å trekke skinnet av forrige porsjon, og skinnet skal være lett å trekke av. Men om mandlene ligger i det varme vannet for lenge, blir marsipanen gulaktig. Når skinnet er av er det bra å kjøle mandlene fort ned ved å legge dem i en bolle med isbiter og vann.

Legg mandlene utover på håndklær e.l. og la dem tørke ihvertfall til neste dag, de kan godt ligge flere dager også uten å ta skade av det. Så males de opp og blandes med melisen, og så har du eggehviten oppi. Ikke ta så mye med en gang, litt eggehvite rekker ganske langt, men det kreves mye knaing for å få en så fast marsipan som jeg synes den skal være.

Jeg bruker å lage minst 5-dobbel porsjon, det går fort med  ;)

Størstedelen rulles til kuler og dyppes i smeltet sjokolade og så i kokosmasse, og så har vi konditorfarger i en del av marsipanen, så får barna lage godterier et par dager før jul som vi setter fram på julaften  :)

:hoppe: Tuuusen takk, dette skal jeg prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...