Gå til innhold

Korona blir kanskje aldri som en sesonginfluensa


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Pivot skrev (23 minutter siden):

Du skriver i et tidligere innlegg at risikoen øker for hver reinfeksjon også blant friske. Poenget mitt er at studien ikke skiller mellom friske og mennesker med alvorlige underliggende tilstander. De er samlet i statistikken. Det du viser til her beviser ikke at påstanden din er sann. Forskerne uttrykker jo tvil omkring dette. 

Det er mange likheter mellom influensaviruset og koronaviruset. Influensaviruset muterer veldig fort, det også, og det er ulike virusstammer i omløp hvert år. Barn smittes oftere og bygger opp immunitet gjennom barndommen. Vi smittes ofte med koronavirus nå, og bygger forhåpentligvis opp immunitet på samme måte.

https://forskning.no/biologi-helse-medisiner/hva-er-det-med-influensaviruset-som-gjor-at-det-endrer-seg-sa-fort/1577239

Al-Aly says the researchers saw these increased risks even after they weighted the data to account for the effects of age, sex, medication use and the person's underlying health before they got Covid-19.

Det lages vaksiner for influensa basert på varianten fra året før og nei selv ikke barn som har null immunitet mot influensa blir smittet like hyppig.
Mine besteforeldre som opplevde spanskesyken ble ikke syke av den flere ganger per år.
Selv om vi nå får immunitet mot alvorlig sykdom blir vi likevel smittet, og om det da viser seg at hver infeksjon også med mildt sykdomsforløp øker risikoen for senfølger vil det være særs dårlig nytt for folkehelsa. Som nevnt tidligere var det ingen som så for seg så hyppige smittebølger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Warrior
Dilemaogtanker skrev (22 timer siden):

Utrolig at menneske rasen har overlevd i så mange år i følge denne retorikken  din.  Siden vi har hatt pandemier før . Pest og kolera . Turberkolose.  Influensaen ( spanskesyken) ebola  . Og vi er ikke akkurat så mye  mindre mennesker  på jorden nå.  Desuten sier de at smittebølgen i Norge er i ferd med å flate seg ut nå .  Og det uten isolasjon munnbind  og håndskrift. 

Vi har hatt pandemier før ja men de har tatt mange liv også. Selvfølgelig blir ikke menneskerasen utryddet av pandemier. Så er også virusene forskjellige. Virus vil alltid finnes, men noen er verre enn andre. 
Man vet jo ikke alt om koronaviruset enda, og jeg synes i alle fall at det er skremmende at det kommer bølge etter bølge og noen får long covid etter koronasykdom. 

Denne smittebølgen er i fere med å flate seg ut, men når kommer neste bølge? 

Jeg skulle ønske dette ble som en influensasesong. Som varer fra oktober til april. Ikke nye bølger hele året. Til og med om sommeren. Det er trist når eksperter tror det ikke blir som en sesonginfluensa og ingen vet jo hvordan det blir fremover hvis det skal komme mange smittebølger i året og folk blir smittet opp igjen og opp igjen og kanskje mange syke samtidig. Får håpe man blir immun lenge men det ser mørkt ut synes jeg i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti skrev (På 20.7.2022 den 14.53):

Selvfølgelig vil det aldri bli som en sesonginfluensa. Det har aldri vært en influensa. Alle som har ønsket har kunne sett skriften på veggen i årevis. Hvorfor skulle Kina, produsenten av korona, med mest kunnskap om viruset, gå så hardt til verks uten grunn, til tross for skadene det gjør på økonomisk vekst? Tenke tenke.

Å slippe dette fri er det mest uansvarlige noen "regjering" har gjort på tiår, og vil føre til en folkehelsekatastrofe. Antallet som sliter med skader etter faenskapet vil bare vokse og vokse og vokse. Og så blir ting nedstengt av seg selv, når det ikke finnes folk igjen på jobb, eller friske kunder. 😂

Komisk å se disse FHI-folkene snakke om immunitet i den samme artikkelen som avkrefter effekten av denne immuniteten. Alt er bra! Ingenting å bekymre seg for! Kos dere med smitte en gang i måneden! 😁🤣 

Livet er heeerlig, korona er feeerdig! 😅

Hva tenker du regjeringen kan gjøre? Det finnes ikke muligheter til å stoppe dette viruset. Akkurat det har man smertelig lært. Det er ingenting en regjering i Norge kan gjøre for å forhindre at vi smittes av korona igjen og igjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (På 21.7.2022 den 14.51):

Al-Aly says the researchers saw these increased risks even after they weighted the data to account for the effects of age, sex, medication use and the person's underlying health before they got Covid-19.

Det lages vaksiner for influensa basert på varianten fra året før og nei selv ikke barn som har null immunitet mot influensa blir smittet like hyppig.
Mine besteforeldre som opplevde spanskesyken ble ikke syke av den flere ganger per år.
Selv om vi nå får immunitet mot alvorlig sykdom blir vi likevel smittet, og om det da viser seg at hver infeksjon også med mildt sykdomsforløp øker risikoen for senfølger vil det være særs dårlig nytt for folkehelsa. Som nevnt tidligere var det ingen som så for seg så hyppige smittebølger. 

 

De skriver så, selv om de rett før viser til at reinfeksjon og helseproblemer knyttet til dette observeres mest hos eldre og mennesker med underliggende sykdom. Så hvilken risiko snakker vi om her, for de i utgangspunktet friske? 

Som med dine besteforeldre og spanskesyken; Jeg har heller ikke blitt syk av korona flere ganger i året. Men jeg har likevel vært smittet flere ganger. Hvis man leter (tester), så finner man viruset, også blant de som ikke er syke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...