Gå til innhold

Stopper dere for biler som står med nødblink på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En jeg kjenner strøk på oppkjøring på bil fordi han ikke stoppet for en bil som stod med nødblink på. 😬

Har en datter som skal kjøre opp om ikke lenge og vi sitter og diskuterer emnet. 

Noen som vet med sikkerhet om man må det? 🤔 Er jo ikke alle steder det er like lett å stoppe feks.. 

Anonymkode: 53bb6...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis det ikke er noen andre på stedet og bilen ikke er tom har du plikt til å stoppe. Stopper du ikke mister du lappen. 

Anonymkode: 19f65...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det ikke er noen andre på stedet og bilen ikke er tom har du plikt til å stoppe. Stopper du ikke mister du lappen. 

Anonymkode: 19f65...51a

Politiet har gått ut med at en ikke skal stoppe. Ring heller de.

Anonymkode: 1c7df...cfe

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En jeg kjenner strøk på oppkjøring på bil fordi han ikke stoppet for en bil som stod med nødblink på. 😬

Har en datter som skal kjøre opp om ikke lenge og vi sitter og diskuterer emnet. 

Noen som vet med sikkerhet om man må det? 🤔 Er jo ikke alle steder det er like lett å stoppe feks.. 

Anonymkode: 53bb6...bea

Jeg kjørte opp forbi en med nødblink på gikk greit det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man bør stoppe å høre at alt er ok. Ren høflighet og av sikkerhet om det er mulig å stoppe selvsagt.  

I vinter kjørte en høygravid dame ut av veien. Gikk bra og hun satt på nødblink.  

Hun hadde derimot lagt igjen mobilen eller den var fri for strøm. Hun stod i 4 timer og ventet. Prøvde å stoppe biler også men alle bare kjørte videre. 

Tenk om hun hadde vært skadet.

Selv om noen står ved siden av bilen kan du ikke i fart avgjøre om se kanskje har en hodeskade, et pågående slag eller hjerte infarkt osv. 

Anonymkode: 6c971...2ae

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir en lynkjapp vurdering, man jar jo bare et brøkdels sekund å ta en avgjørelse på. Står det noen utenfor bilen og signaliserer at de trenger hjelp, stopper jeg. 

Er det noen etater på stedet allerede redningsbil e.l) stopper jeg ikke.

Har de kjørt i grøfta stopper jeg. Har de svingt ut av veien på en lomme og står utenfor bilen og snakker i telefon stopper jeg ikke.

Er det 50-sone stopper jeg. Er det motorvei, 90-sone og tunnell stopper jeg ikke. 

Vanskelig å vurdere riktig, selvsagt, så det kan godt hende jeg har vurdert feil noen ganger.

De gangene jeg har stoppet, har resultatet alltid vært at de ikke trenger hjelp (venter allerede på redningsbil, har bare stoppet  fordi ungen måtte plutselig spy osv). 

Anonymkode: bfd0a...ec3

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg pleier ikke å stoppe lenger... etter min erfaring er det som regel unger som må spy, eller noen som har stoppet for å lete etter mobilladeren eller noe. i noen tilfeller er det heller ikke forsvarlig å stoppe, om fartsgrensa er høy eller det ikke er noen god veiskulder. Kan ikke tenke meg at man mister lappen for det?

Om noen opplagt er i trøbbel eller har kræsja er det selvsagt noe helt annet, men en parkert bil med nødblink på så går jeg ut i fra at de klarer seg sjæl eller ringer etter hjelp om de må. At noen er oppegående nok til å kjøre pent til siden og skru på nødblinken, men likevel er i en så alvorlig situasjon at de ikke klarer å gå ut av bilen, signalisere etter hjelp på noen måte, og ikke har med seg mobilen så de får ringt - det tror jeg skjer så uhyre sjelden at det ikke er en grunn nok i seg selv til å pålegge andre folk å stoppe...

Anonymkode: c4029...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stoppet en gang i utlandet, det var veipirat. Sveivet heldigvis bare vinduet bittelitt ned da vi stoppet, og kom oss fort videre da vi skjønte hva han ville. Han var ikke den aggressiv typen, men skulle inn i bilened list.

Så nå våger jeg ikke stoppe, med mindre det er en tydelig ulykke.

Anonymkode: 5eb28...1d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stopper alltid. Vil heller stoppe en gang for mye enn en gang for lite. 

Anonymkode: 6d59f...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På motorveien - nei. Da er farten høy. Jeg har også stått med nødblink på motorveien, var ingen som stoppet da. Bilen gikk i nødmodus.

Jeg har kjørt av (riks)veien. Dette var med en annen bil, og på vinteren. Da stoppet folk. Jeg har stoppet en gang. Det var en Golf som hadde kjørt av veien (også på vinteren!). Han ventet på redningsbil, som jeg så var på vei ca 5 min etter å ha kjørt forbi Golfen.

Anonymkode: f83c3...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier ikke å stoppe hvis ingen står utenfor bilen og signaliserer at de trenger hjelp. Unntaket er selvsagt hvis bilen har kjørt av veien

Anonymkode: 02392...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser an situasjonen nøye før jeg stopper, er det utenlandske skilt eller tydelig at det er potensielle kjeltringer og veipirater så kjører jeg videre.

Anonymkode: 03c39...fa2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/20/2022 at 12:30 AM, AnonymBruker said:

Politiet har gått ut med at en ikke skal stoppe. Ring heller de.

Det har jo vært tilfeller der den som stopper blir ranet. Jeg prøver å se an situasjonen. Har stoppet et par ganger og begge gangene har de sagt at de har ringt etter hjelp. Det er anderledes nå som så å si alle sjåfører har mobil. Da reglene ble skrevet var det ikke slik.

Anonymkode: 43122...f32

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Annonse

Sjokkert ovenfor enkelte som ikke stoppet når nødblinken lyser. Folk gjør det ikke for morroskyld, men trenger hjelp. Det kan være teknisk hjelp eller medisinsk hjelp. Hva om føreren har fått hjerteinnfark? Trist at så mange har blitt selvsentrert egoister. Kom forsent 5 min på jobb. Kjørte en jente på 2,5 år til barnehagen, og faren henne kom seg sikkert på jobb etter dette. Har etter dette en god følelse, motsetning til dem som ikke har noe følelser for andre!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lupio skrev (13 minutter siden):

Sjokkert ovenfor enkelte som ikke stoppet når nødblinken lyser. Folk gjør det ikke for morroskyld, men trenger hjelp. Det kan være teknisk hjelp eller medisinsk hjelp. Hva om føreren har fått hjerteinnfark? Trist at så mange har blitt selvsentrert egoister. Kom forsent 5 min på jobb. Kjørte en jente på 2,5 år til barnehagen, og faren henne kom seg sikkert på jobb etter dette. Har etter dette en god følelse, motsetning til dem som ikke har noe følelser for andre!!!!

Det kan være livsfarlig å stoppe langs veien enten det er du selv som har problemer eller du stopper for å hjelpe andre.

https://www.nrk.no/osloogviken/16-aring-omkom-pa-e6-1.12744345

https://www.vg.no/nyheter/i/l3Kydo/politiet-slik-skjedde-bro-tragedien-i-sverige-der-anette-michelle-schroeder-fra-halden-doede

https://www.dagbladet.no/nyheter/sjafor-siktet-etter-skrekkulykke/71972399

Anonymkode: 9acd9...b18

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en vurderingssak.

Jeg har selv måttet stoppe i en nødlomme i tunnel. Heldigvis stoppet ingen, det ville vært livsfarlig for dem. 

Ser jeg at de styrer med panster eller dekk stopper jeg ikke. Jeg er til null hjelp der.

Signaliserer de at de behøver hjelp, eller bilen står fast nede i en grøft, så stopper jeg.  

Anonymkode: 392a1...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Lupio skrev (23 minutter siden):

De fleste har mekaniske problemer, og har allerede ringt veihjelp. Det har skjedd begge gangene jeg har stått slik. 

Og du ser jo om sjåfør signaliserer, eller er opptatt av egen bil/telefon. 

Anonymkode: 392a1...f38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lupio skrev (5 timer siden):

Man trenger ikke nødvendigvis hjelp nei. 

Anonymkode: 98560...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Politiet har selv advort mot å stoppe. Mange er veipirater som står med nødlys langs veien for å få folk til å stoppe slik at de kan true til seg verdisaker eller til og med hele bilen.

Andre ganger brukes nødlys som parkeringsvarsel. I Oslo ser man ofte biler parkere på fortau og gågater, men siden de har på nødlys så er det greit. Men man har ikke plikt til å stoppe og sjekke.

Det er mye rart man kan miste lappen for. Politiet fratar folk lappen selv for ting de ikke har lov til. Ting Høyesterett har bestemt at politiet ikke har lov til. Men de fortsetter uansett, fordi mange politifolk mener de ikke er underlagt Høyesterett, de svarer kun til Regjeringen. Og de har mer makt enn Høyesterett. Det har de lært på politihøyskolen.

Anonymkode: 66311...42b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...