Gå til innhold

Ett års ventetid på assistert befruktning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ble henvist i juni og jeg fikk en telefon idag. Jeg må altså beregne ett år fra idag på oppstarten. Jeg er så skuffet og lei meg. Det er skikkelig vondt at det skal ta så lang tid. Hvordan kommer dere gjennom ventetiden? Jeg føler det er så lenge å vente på svar om man kan få barn også liksom. Det er jo ikke sikkert prøverør vil fungere heller, og mitt høyeste ønske nå er å bli gravid. 

Dette blir en lang og følelsesmessig berg og dalbane..

Anonymkode: 86770...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest JegogVi2

Når det gjelder det å finne ut om man kan bli gravd eller ikke finnes det jo private , okay det koster litt men likevel... Når det gjelder forsøk er det ikke så ille med et år +++ jeg vet at det føles tungt og man skulle gjerne ha satt i gang i går men i 1999 var det nesten 3 år å vente. Vi ventet i spenning og rett før jeg fikk time til det første innsettet så oppdaget jeg at jeg var blitt gravid på egenhånd. Jeg vet som sagt at det er vondt å vente slik men ta vare på hverandre, og oppsøk gjerne fagfolk på parforhold for det vil ta på forholdet deres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JegogVi2 skrev (10 minutter siden):

Når det gjelder det å finne ut om man kan bli gravd eller ikke finnes det jo private , okay det koster litt men likevel... Når det gjelder forsøk er det ikke så ille med et år +++ jeg vet at det føles tungt og man skulle gjerne ha satt i gang i går men i 1999 var det nesten 3 år å vente. Vi ventet i spenning og rett før jeg fikk time til det første innsettet så oppdaget jeg at jeg var blitt gravid på egenhånd. Jeg vet som sagt at det er vondt å vente slik men ta vare på hverandre, og oppsøk gjerne fagfolk på parforhold for det vil ta på forholdet deres

Vi gikk til det private for å finne ut hva som var feil med oss, men vi vil jo ikke vite om vi faktisk klarer å få barn med assistert befruktning før vi har vært der. Jeg leser jo at det er mange som ikke klarer det også. 

Det jeg ser på som fordelen med ventetiden (siden vi fortsatt visstnok er unge) er at vi har tid til å klare det på egenhånd. Det skal bare en sædcelle til. Det er jo det som holder motet oppe tross alt. Vi ligger foran skjemaet siden vi ikke ville vente til vi hadde prøvd ett år, og selv om sjansen er liten så er det mulig å bli gravid på egenhånd og.

Men herregud så følelsesmessig dette er. Den ene dagen føler jeg at det ikke er så nøye og det får gå som det går, den neste dagen er det tungt fordi jeg så gjerne vil være gravid.

 Men jeg tror vel ikke det vil gå så mye ut over forholdet vårt. Vi snakket om at vi kanskje ikke kunne få barn før vi begynte å prøve, fordi vi vet at ikke alle kan få barn, og vi har hele tiden vært klare på at om vi ikke kan få barn sammen så vil vi kunne leve fint sammen uten barn og. Vi har planer for hva vi kan gjøre med et barnløst liv, og de planene hadde vi før bi begynte prøvinga.

Anonymkode: 86770...83c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fritt sykehusvalg og på st Olavs er det så og si ikke kø. Du får dekt en del av reisen og opphold i Trondheim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (52 minutter siden):

Det er fritt sykehusvalg og på st Olavs er det så og si ikke kø. Du får dekt en del av reisen og opphold i Trondheim. 

Men er det ikke snakk om ganske mange turer opp og ned? Vi bor langt unna og jeg har en jobb jeg ikke kan velge når jeg tar fridager i... forstått det som at du må ha turer underveis i prosessen også.

Anonymkode: 86770...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men er det ikke snakk om ganske mange turer opp og ned? Vi bor langt unna og jeg har en jobb jeg ikke kan velge når jeg tar fridager i... forstått det som at du må ha turer underveis i prosessen også.

Anonymkode: 86770...83c

Mest trolig har de samarbeidende gynekologer der du bor eller nært der du bor som du kan bruke frem til uttak/innsett. 

Men fravær blir det uansett med ivf. Mye av det også. Så enten må du skru om tankene om at du aldri kan ha uplanlagt fravær, eller så er ikke ivf gjennomførbart. Uansett om du gjennomfører ivf "hjemme" eller langt borte. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neutral90 skrev (2 minutter siden):

Mest trolig har de samarbeidende gynekologer der du bor eller nært der du bor som du kan bruke frem til uttak/innsett. 

Men fravær blir det uansett med ivf. Mye av det også. Så enten må du skru om tankene om at du aldri kan ha uplanlagt fravær, eller så er ikke ivf gjennomførbart. Uansett om du gjennomfører ivf "hjemme" eller langt borte. 

Hva er mye fravær egentlig? Er det så jeg bør tenke en gang i uka liksom? En gang i måneden? 

Anonymkode: 86770...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva er mye fravær egentlig? Er det så jeg bør tenke en gang i uka liksom? En gang i måneden? 

Anonymkode: 86770...83c

Ifbm med uttak bør du regne med 2 ultralyden, så er det uttak der du må beregne i alle fall en dag fravær, som oftest flere dager. Så er det fravær ifbm innsett. Ved fryseinnsett er der minst en ultralyd på forhånd for å se om du er klar for innsett (jeg har alltid måtte ha minst to), og så er det dagen for innsett. Husk at disse ultralydene er vanskelig å forutse (forutenom den første ultralyden ifbm fryseforsøk, du vet at ultralyd er på cd 9-12 og kan derfor planlegge). Det vil si at du må ta dne timen du får, det er mer eller mindre umulig å planlegge ifht timeplan på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi gikk til det private for å finne ut hva som var feil med oss, men vi vil jo ikke vite om vi faktisk klarer å få barn med assistert befruktning før vi har vært der. Jeg leser jo at det er mange som ikke klarer det også. 

Det jeg ser på som fordelen med ventetiden (siden vi fortsatt visstnok er unge) er at vi har tid til å klare det på egenhånd. Det skal bare en sædcelle til. Det er jo det som holder motet oppe tross alt. Vi ligger foran skjemaet siden vi ikke ville vente til vi hadde prøvd ett år, og selv om sjansen er liten så er det mulig å bli gravid på egenhånd og.

Men herregud så følelsesmessig dette er. Den ene dagen føler jeg at det ikke er så nøye og det får gå som det går, den neste dagen er det tungt fordi jeg så gjerne vil være gravid.

 Men jeg tror vel ikke det vil gå så mye ut over forholdet vårt. Vi snakket om at vi kanskje ikke kunne få barn før vi begynte å prøve, fordi vi vet at ikke alle kan få barn, og vi har hele tiden vært klare på at om vi ikke kan få barn sammen så vil vi kunne leve fint sammen uten barn og. Vi har planer for hva vi kan gjøre med et barnløst liv, og de planene hadde vi før bi begynte prøvinga.

Anonymkode: 86770...83c

Hvor lenge har dere egentlig vært prøvere? Har dere løyet til legen for å få henvisning tidligere? Kjenner at jeg har null respekt for mennesker som deg. 

Anonymkode: 51d01...b15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

 

Hvor lenge har dere egentlig vært prøvere? Har dere løyet til legen for å få henvisning tidligere? Kjenner at jeg har null respekt for mennesker som deg. 

Anonymkode: 51d01...b15

Herregud, det fikk ikke jeg med meg. 

Skam deg ts, dette er ikke greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ts skamme seg? 🙈 bare skumlest, men fant ikke noe

Anonymkode: 19f9c...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå privat. Har du ikke råd til det, har du heller ikke råd til å få barn. 

Anonymkode: 35cc6...127

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk ventetiden til å optimalisere kosthold og livsstil hos både deg og han. Nå skriver du ikke HVA som er galt hos dere men uansett fornuftig å lage best mulig utgangspunkt. 

Anonymkode: 9699d...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (12 minutter siden):

Herregud, det fikk ikke jeg med meg. 

Skam deg ts, dette er ikke greit. 

Slikt er sårt å lese for oss som faktisk har prøvd i flere år. 

Anonymkode: 51d01...b15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal ts skamme seg? 🙈 bare skumlest, men fant ikke noe

Anonymkode: 19f9c...235

Dette skriver ts "Vi ligger foran skjemaet siden vi ikke ville vente til vi hadde prøvd ett år" 

Anonymkode: 51d01...b15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

 

Hvor lenge har dere egentlig vært prøvere? Har dere løyet til legen for å få henvisning tidligere? Kjenner at jeg har null respekt for mennesker som deg. 

Anonymkode: 51d01...b15

 

Neutral90 skrev (14 minutter siden):

Herregud, det fikk ikke jeg med meg. 

Skam deg ts, dette er ikke greit. 

 

Skjerp dere! 

TS skriver jo at hun tok utredning privat tidlig. Dette betaler man for selv.

Viser denne at noe er feil så får man selvfølgelig henvisning offentlig. Ingen vits i å vente det obligatoriske året om man vet at det uansett ikke går. 

Anonymkode: c4fcb...87a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

 

Hvor lenge har dere egentlig vært prøvere? Har dere løyet til legen for å få henvisning tidligere? Kjenner at jeg har null respekt for mennesker som deg. 

Anonymkode: 51d01...b15

Vi har vært prøvere i litt over 6 mndr. Vi mistenkte at det var noe galt og tok derfor utredning privat for å sjekke opp (etter anbefaling fra KG). Siden det viste seg at det var noe galt ble vi henvist videre. De kunne henvise til det offentlige og vi ønsker å gå for det. Vi har ikke løyet til noen lege, men betalt for å få utredning tidligere. Når jeg da skriver at vi "ligger litt foran skjema" så er det med tanke på at vi kunne endt opp med prøverør enda senere om vi ikke hadde betalt for utredning tidlig hos det private. Det er en trøst for oss oppi alt det her.

Anonymkode: 86770...83c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Bruk ventetiden til å optimalisere kosthold og livsstil hos både deg og han. Nå skriver du ikke HVA som er galt hos dere men uansett fornuftig å lage best mulig utgangspunkt. 

Anonymkode: 9699d...51e

Takk for tips! Vi har tenkt litt i de baner selv. Nå er det hans sperm som er "problemet", men jeg tenker jo at siden jeg er overvektig så vil jeg øke sannsynligheten for å holde på egget med å gå ned enda mer i vekt. Så forsøker vi å ha fokus på å gjøre masse kjæreste-ting sammen så lenge vi kan, og se friheten som en fordel. Noen dager funker det, andre dager er alt bare tungt.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gå privat. Har du ikke råd til det, har du heller ikke råd til å få barn. 

Anonymkode: 35cc6...127

Vi har vurdert det. Vi ønsker først å gå gjennom det offentlige siden det er dyrt, og tenker at hvis det ikke går på de forsøkene man får der så tar vi nok de neste forsøkene privat om vi fortsatt orker. Men etter å ha fått svar og fått vite ventetiden så frister det enda mer å ta det privat.

Anonymkode: 86770...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig kjedelig. Hvor er dette? 
 

Vi har holdt på med utredning i 2 år. Ble henvist til ivf i Bergen i februar og fikk første time nå i september. Syntes det var lenge. Hvor lenge har dere prøvd før dere ble henvist? Vi har hatt oppfølging i 2 år nå. Prøvd i 3 år. To av dem periodevis med femar og metformin. Trodde Haukeland var beryktet for å være verst på ventetid…

Anonymkode: 1161b...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...