Gå til innhold

feire jul hos andre, og økonomi.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

jeg og kjæresten min skal feire jul sammen med foreldrene mine i år.. de bor et stykke unna så vi kommer til å reise dit, og være en hel uke.

nå lurer jeg på hvordan vi kan bidra økonomisk.. min mor kjøper vært år inn alt av mat og drikke osv leenge før jul. kaker og juletre pleier de også å fikse tidlig, så vi kan ikke stille opp med noe av dette, og jeg vil ikke gi dem penger heller. synes det blir feil på et slags sett..

noen som har erfaring med dette? og hvordan har dere løst det økonomiske?

tidligere når jeg var student var ikke dette noe jeg tenkte på, men er jo blitt "voksen" nå; både med utdannelse, egen leil og jobb..

dessuten hvis jeg spør om å få bidra vet jeg de kommer til å takke nei.Jeg har bare lyst til å bidra...

noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å kjøpe med dere god vin og en stor blomsteroppsats?

Det kommer år der dere vil ta i mot foreldre, så sånn sett så går det vel på rundgang? Det gjør det i alle fall hos oss, og vi velger å kjøpe med noen flasker av yndlingsvinene til Mamma, samt blomsteroppsats.

Fenalår og spekemat er vel også noe man kan ha med.

Endret av Marillia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe med dere god vin og en stor blomsteroppsats?

Det kommer år der dere vil ta i mot foreldre, så sånn sett så går det vel på rundgang? Det gjør det i alle fall hos oss, og vi velger å kjøpe med noen flasker av ynglingsvinene til Mamma, samt blomsteroppsats.

Fenalår og spekemat er vel også noe man kan ha med.

Ynglingsvin? Er det sånn som må lagres for å vokse seg store og sterke? *knis* :klem:

Vin er i hvert fall bankers hos mamma og pappa - og gjerne en blomst. Eller hva med å ta med en boks hjemmelagde julekaker eller noe sånt? Hjemmelagde ting slår også ofte an, i min erfaring.

Endret av Lilith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har vært hos mine foreldre, som bor i flyavstand, har vi stått for alt av drikke. Skjelden noe problem å få tak i selv om det er like før julaften.

Hos svigers har vi insistert på at vi skal ha 1. juledagsmiddagen. De bor nærmere, så da har vi med all mat og drikke til den hjemmefra. I tillegg har jeg noen ganger tatt med hjemmebakt brød, diverse julepålegg ol. Min svigersøster bruker å ha med julekaker og hjemmelaget konfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og kjæresten min skal feire jul sammen med foreldrene mine i år.. de bor et stykke unna så vi kommer til å reise dit, og være en hel uke.

nå lurer jeg på hvordan vi kan bidra økonomisk.. min mor kjøper vært år inn alt av mat og drikke osv leenge før jul. kaker og juletre pleier de også å fikse tidlig, så vi kan ikke stille opp med noe av dette, og jeg vil ikke gi dem penger heller. synes det blir feil på et slags sett..

noen som har erfaring med dette? og hvordan har dere løst det økonomiske?

tidligere når jeg var student var ikke dette noe jeg tenkte på, men er jo blitt "voksen" nå; både med utdannelse, egen leil og jobb..

dessuten hvis jeg spør om å få bidra vet jeg de kommer til å takke nei.Jeg har bare lyst til å bidra...

noen tanker?

Det er veldig dyrt å feire jul. Bare tenk på prisene som er på kjøttvarer. Pinnekjøtt er svindyrt, så skal man ha mange andre middager. Pålegg av ulike slag. det er slett ikke billig å bake heller.

Så kommer det vel gjerne andre gjester innom for å spise i ulen også.

All drikke som skal handles inn.

Hadde jeg vert deg, så har jeg villet sendt en sum med penger før jul. Si at det er deres bidrag for mat og drikke. Selfølgelig vil foreldre si nei.

så send penger uten å si noe.

jeg synes de fortjener det. Bare tenk på arbeide de legger ned før dere kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix
Hva med å kjøpe med dere god vin og en stor blomsteroppsats?

Det kommer år der dere vil ta i mot foreldre, så sånn sett så går det vel på rundgang? Det gjør det i alle fall hos oss, og vi velger å kjøpe med noen flasker av yndlingsvinene til Mamma, samt blomsteroppsats.

Fenalår og spekemat er vel også noe man kan ha med.

Ja. Kjøp dem en gave som takk for oppholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å insistere på å "jobbe for maten"? Ta dere av all pådekning på bord, rydding og vasking etter mat. Da tror jeg min mor hadde vært fornøyd, hvis hun hadde sluppet å gjøre dette en hel uke. ;) Foreldrene mine har det greit nok økonomisk til at de kan ha oss på besøk en uke, men de hadde nok satt pris på å kunne slække. ;)

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bidrar ikke og har ikke med noe...

Ikke vi heller. Derimot hjelper jeg til med å lage all maten og andre ting som måtte trengs å gjøre, det skulle bare mangle.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, jeg rydder sikkert osv., hjelper til, men har ingen egne oppgaver, og tar ikke med f.eks. mat. Pappa er god på kjøkkenet, det er hans domene, også har de hushjelpt som tar huset før jul så alt er klappet og klart :) Men ejg skal være med å pynte treet lille julaften, men det er for min egen del, ikke for å "hjelpe de" ;)

Endret av Frysepulver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier ikke å bidra direkte økonomisk når vi kommer "hjem" og feirer jul. Jeg vet foreldrene mine ville synes det hadde vært rart ettersom de har mye bedre råd enn oss.

Men hva med å ta med en flaske akevitt, konjakk eller annet som drikkes? Eller påta deg å bake julekaker å ta med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg feirer hver jul hjemme hos foreldre, og har vel egentlig aldri bidratt økonomisk. Jeg hjelper til da med matlaging, pynting og sånt. I år tror jeg jeg vil bake litt og ta med meg en pen blomsteroppsats, det fortjener de absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det avhenger på økonomien til de man skal være hos. Jeg og samboer skal være hos sønnen min m/familie,de har bedre økonomi enn oss, men vi kommer til å bidra med ca. 600 kr uansett(vi skal være der i 6 dager) dyrt med julefeiring. I tillegg bidrar vi med drikkevarer.

Når vi feirer hos foreldrene mine bidrar vi med mer, de er pensjonister og har ikke så mye. Kjedelig hvis julen skulle bli noe de måtte betale på hele neste år :nissevink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mye sant i det Nita sier. Tror mor og far ville sett rart på meg om jeg dro med meg noe jeg. Er student og lever på de allerede ;)

Blomster jobber mamma med, så kan ikke kjøpe det (hun liker å få, men ikke fra andre butikker, og da går det jo ikke ;)).

Vin og annet har de i bøtter og spann av, har alltid velfylte skap de...

Så vet ærlig talt ikke hva jeg evt kan ta med - som i tillegg kunne gledet de begge (er grenser for hvor begeistert min far hadde blitt over noen lekre lys f.eks ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg birdrar rett og slett med mitt nærvær jeg. (neida, jeg er ikke så egosentrisk som det kan høres ut som...)

Vi ser ikke mine foreldre, eller hans foreldre, mer enn noen få ganger i året, og de ville sett rart på oss om vi ville betale for oss når vi var på besøk. Jeg har nettopp klart å få mine foreldre fra å kjøpe middagen når DE besøker OSS, men å få betale for meg hjemme er nok lite aktuelt.

De blir så glade for besøket at det i seg selv er et fint bidrag. Selvsagt hjelper vi til med å dekke på og av bordet, fylle og tømme oppvaskmaskina og sette på vaskemaskina, men det er jo bare vanlig folkeskikk som jeg alltid gjør når jeg er hjemme.

Mamma har sagt det, at når ANDRE kommer på besøk og blir boende synes hun at de kan bidra med litt tilskudd til maten, men når det gjelder hennes egne barn (med tilbehør) så vil hun ikke det.

Litt småting bidrar vi jo med, når vi handler, men ikke noe bestemt. Maten er kjøpt inn for lenge siden (pinnekjøttet henger på loftet og tørker, mine foreldre kjøper slakt og salter og tørker selv. Der henger også fenalåret. Rull og sylte er kokt og ligger i fryseren) og innen vi dukker opp på lille julaften er nok alt på plass.

Men at jeg og min samboer skal feire jul der sammen med dem, det verdsetter de faktsik høyt. Nesten like høyt som jeg gjør...

Men, om vi skulle feire hos noen andre enn våre foreldre, ville det selvsagt vært annerledes.

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler aldri for å feire jul eller noe annet hjemme hos mine foreldre. Det gjør ikke min mann heller. Og ikke betaler de noe sår de er hos oss heller. Har heller aldri betalt når vi har feiret jul hos broren min. Jeg regner meg og oss som inviterte i slike sammenhenger og da blir det litt annerledes enn om fire vennepar diskuterer hvor de skal feire nyttår fx. Men vert eller vertinne gave har vi alltid med i form av en boks med julekaker, konfekt, vin el.

Vi betaler aldri når vi er hos foreldre i to uker om sommeren heller... mat koster da også, ribbe er ribbe, enten med surkål eller på grillen... og når vi får sommergjester, forventer vi heller ikke penger. Bidrag i form av hjelp med oppvask og sånn ja, selvsagt - men aldri penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler aldri for å feire jul eller noe annet hjemme hos mine foreldre. Det gjør ikke min mann heller. Og ikke betaler de noe sår de er hos oss heller. Har heller aldri betalt når vi har feiret jul hos broren min. Jeg regner meg og oss som inviterte i slike sammenhenger og da blir det litt annerledes enn om fire vennepar diskuterer hvor de skal feire nyttår fx. Men vert eller vertinne gave har vi alltid med i form av en boks med julekaker, konfekt, vin el.

Vi betaler aldri når vi er hos foreldre i to uker om sommeren heller... mat koster da også, ribbe er ribbe, enten med surkål eller på grillen... og når vi får sommergjester, forventer vi heller ikke penger. Bidrag i form av hjelp med oppvask og sånn ja, selvsagt - men aldri penger.

Vi fikk familie fra Sverige på besøk for noen somre siden. De ble et par dager og da de skulle dra dro han frem lommeboken og tok pappa til side for å GJØRE OPP! :ler:

Pappa måtte overtale han til å legge lommeboken tilbake igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...