Gå til innhold

er jeg egoistisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

om du ikke kan legge det til jula, har de ikke vinterferie også på skolen?

etter hva jeg vet, så har barneskolene både sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie, så kanskje det går an å legge reisen til vinterferien?

den er vel bare på en uke, men da er det ihvertfall litt mindre han blir borte fra + at uken før og uken etter en felles ferie kanskje ikke er de ukene det viktigste læres bort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville nok ventet til sommerferien hvis jeg skulle være borte med barnet så lenge. Ikke fordi jeg tror barnet vil gå glipp av veldig mye i de tre ukene, men fordi det sender et signal til barnet om at du ikke ser på skolen som så viktig.

Hvis dere likevel drar, så kanskje du kan snakke med læreren om hva som skal gjennomgåes i den tiden dere blir borte og forsøk å jobbe litt med lekser med barnet mens dere er på ferie? Les noen stykker sammen i leseboka og regn littegrann i matteboka. Kanskje kan du lære barnet ditt litt om stedet og landet dere besøker mens dere er der?

Gjest Gjest_Pandora_*
Skrevet

Jeg synes du skal legge turen til ferien,det skjer masse på skolen, ikke minst sosialt. Det er da masse skoleferie å ta av hele året.

Skrevet

Jeg synes det er blitt veldig lettvint å ta ut barna fra skolen for å dra på ferie - og jeg ville nok reagert om faren til mine barn hadde villet be dem fri i ukesvis for å dra på ferie. Skal man være borte så lenge bør det legges til skoleferien. (og det har ikke noe med at jeg er redd han skulle "stikke av" med dem)

Synes det blir for enkelt jeg å si "bare ta deg ferie med god samvittighet" - det blir som å sende signaler om at skolen er ikke så viktig.

Synes også det er urimelig at man forventer at læreren skal lage et opplegg som man skal kunne følge.

Det er klart man kan søke om fri - men hva gjør dere om skolesjefen sier nei? Vet at de har blitt mye mer restriktive mange steder - og at feriereiser ikke godkjennes - om det ikke er helt spesielle grunner til at ferie ikke kan tas i "normale" ferietider.

Skrevet

3 uker er mye og når man er 7 så har man faktisk litt lekser.

Men å besøke familien din synes jeg du skal få lov til.

Du får sikkert med deg endel lekser som han skal gjøre sånn at han ikke skal henge etter så mye.

Skrevet

Da jeg var sju-åtte år (for tjue år siden :overrasket: ) tok pappa meg med på to ukers ferie i skoleåret. Nå var jeg relativt skoleflink, kunne lese og regne og kjedet meg i grunn de første årene på skolen, men jeg tror det skal være relativt greit for et så lite barn å ta igjen skolearbeidet, i hvert fall dersom det får litt ekstra hjelp hjemme.

Uansett ville jeg forhørt meg med skolen om de faglige/sosiale konsekvensene, og så diskutert det med barnefaren på dette grunnlaget.

Skrevet
Nei det trodde jeg heller ikke at det var!! Men i det øyeblikket du tar barnet ditt ut av landet uten den andre forelderens samtykke er det nettopp det det blir. Snakk med faren - få ham til å skjønne at dette er viktig for deg! For samtykket hans MÅ du ha for å ta gutten ut av landet.

Degtte gjelder vel bare dersom foreldrene har delt foreldreansvar?

Skrevet
Degtte gjelder vel bare dersom foreldrene har delt foreldreansvar?

Nei, det gjelder ikke da heller.

Den som har foreldreansvar, kan ta med barnet på ferie utenlands uten samtykke fra den andre. Hvis man har felles foreldreansvar, kan begge gjøre det.

Man trenger underskrift for pass, men hvis barnet allerede har et pass, er det ikke noe problem.

Skrevet
Jeg har litt vanskelig for å bestemme meg hva jeg mener om saken.

Men jeg ser at de fleste her er enig i at mor og barn bør reise.

Jeg antar at de mener det samme skal gjelde om far har familien i utlandet og velger å reise ut.

Eller er det forskjellige meninger om far med utenlandsk familie og mor med utenlandsk familie skal kunne reise ?

Blir ikke det en helt annen diskusjon?

...

Jeg synes faktisk ikke det er en helt annen diskusjon.

Om far har familie i utlandet bør barnet ha de samme mulighetene til å reise med han. Eller mener du at barnet kun skal kunne bli med til mors familie i utlandet og på den måten sette mor i en særstilling ?

Og hvis barnet skal ha de samme mulighetene med mor og far må foreldrene ha en så god kommunikasjon og samarbeid at ikke begge tar barnet med 3 uker hver i samme skoleåret. Og hva om barnet vil bli med far til neste år. Skal barnet få lov til det ?

Skrevet
Jeg synes faktisk ikke det er en helt annen diskusjon.

Om far har familie i utlandet bør barnet ha de samme mulighetene til å reise med han. Eller mener du at barnet kun skal kunne bli med til mors familie i utlandet og på den måten sette mor i en særstilling ?

Og hvis barnet skal ha de samme mulighetene med mor og far må foreldrene ha en så god kommunikasjon og samarbeid at ikke begge tar barnet med 3 uker hver i samme skoleåret. Og hva om barnet vil bli med far til neste år. Skal barnet få lov til det ?

Denne diskusjonen handler om hvorvidt det er bra eller ikke å ta barnet ut av skolen i tre uker. Jeg kan ikke skjønne hvordan du kan mene det har noe å si for saken om det er mor eller far som tar barnet ut av skolen.

Skrevet

Juridisk sett blir barnet skrive ut av skulen etter 14 dagars frver inkludert helg. Så barnet ditt blir utskrive, og du er ikkje garantert plass igjen på same skule/ i same klasse. Det er lovregulert, og ikkje opp til kvar enkelt skule. Nokre skular tar kanskje ikkje så tungt på slikt, med dei kan om dei vil.

Ellers tykkjer eg det er ein smule stortforlangande å forvente at læraren skal lage eit trevekers opplegg til barnet fordi foreldra tar barnet ut av skulen... Men det er uansett i ein slik periode foreldra sitt ansvar å undervise barnet, så de bør ta med bøker og ha nokre timar kvar dag med skule.

Eg tykkjer også at det sender litt feil signal mht alvoret i skulen.

Skrevet
Juridisk sett blir barnet skrive ut av skulen etter 14 dagars frver inkludert helg. Så barnet ditt blir utskrive, og du er ikkje garantert plass igjen på same skule/ i same klasse. Det er lovregulert, og ikkje opp til kvar enkelt skule. Nokre skular tar kanskje ikkje så tungt på slikt, med dei kan om dei vil.

Gjelder dette også om de har søkt og fått fri fra skolen?

Skrevet
Denne diskusjonen handler om hvorvidt det er bra eller ikke å ta barnet ut av skolen i tre uker. Jeg kan ikke skjønne hvordan du kan mene det har noe å si for saken om det er mor eller far som tar barnet ut av skolen.

Javist. Og jeg antyder at barnet bør ha samme rett til 3 ukers samvær med far om han ønsker å dra til utlandet og familien der. Da blir det snakk om 6 uker totalt, og det mener jeg er for mye.

Barnet har med andre ord de samme rettighetene, uavhengig av hvem av foreldrene som tar barnet ut. Men når det skjer bør det være tilstede en god tone og kommunikasjon mellom foreldrene slik at det er en enighet om at dette kan aksepteres og at det er enighet om at far ikke også barnet ut i 3 uker. Hvis ikke blir det en av foreldrene som trumfer gjennom løsninger som foreldrene samlet ikke kan stå inne for.

Skrevet

Ja, for de får samtidig med et skriv om dette fra skolen. Så det stemmer nok

Skrevet
Javist. Og jeg antyder at barnet bør ha samme rett til 3 ukers samvær med far om han ønsker å dra til utlandet og familien der. Da blir det snakk om 6 uker totalt, og det mener jeg er for mye.

Hæ? Har den problemstillingen vært aktuell her i det hele tatt?

Skrevet

Barnet har med andre ord de samme rettighetene, uavhengig av hvem av foreldrene som tar barnet ut. Men når det skjer bør det være tilstede en god tone og kommunikasjon mellom foreldrene slik at det er en enighet om at dette kan aksepteres og at det er enighet om at far ikke også barnet ut i 3 uker. Hvis ikke blir det en av foreldrene som trumfer gjennom løsninger som foreldrene samlet ikke kan stå inne for.

Dette er ikke en generell diskusjon der man vurderer alle mulige tilfeller der foreldre kan komme til å ta sine barn ut av skolen. Det er snakk om et bestemt tilfelle, og så lenge far er i mot at mor tar ut barnet, kan jeg ikke tenke meg at han kommer til å gjøre det selv. Jeg synes du skal starte din egen tråd der du kan diskutere dette på generelt grunnlag dersom du synes det er interessant, så kan vi andre svare trådstartere på dette spesifikke spørsmålet i denne tråden.

Skrevet

Ja, dei får ikkje så lang ferie innvilga av skulane. Dei har ikkje lov å innvilge så lang ferie.

Skrevet
Ja, for de får samtidig med et skriv om dette fra skolen. Så det stemmer nok

Ja, dei får ikkje så lang ferie innvilga av skulane. Dei har ikkje lov å innvilge så lang ferie.

Det var interessant. Ikke at det har vært aktuelt, men man vet jo aldri. :)

Skrevet
Dette er ikke en generell diskusjon der man vurderer alle mulige tilfeller der foreldre kan komme til å ta sine barn ut av skolen. Det er snakk om et bestemt tilfelle, og så lenge far er i mot at mor tar ut barnet, kan jeg ikke tenke meg at han kommer til å gjøre det selv. Jeg synes du skal starte din egen tråd der du kan diskutere dette på generelt grunnlag dersom du synes det er interessant, så kan vi andre svare trådstartere på dette spesifikke spørsmålet i denne tråden.

Det virker som om nesten ethvert innlegg fra min side blir angrepet med påstander om at jeg ikke holder meg til tråden, - om mot debatantene er uenig med meg eller ikke ønsker å argumeneter mot meg.

I dette tilfellet sier jeg altså at at mors ønske om å ta barnet ut fra skolen i 3 uker utenom ferie kan være en egositisk handling, såfremt barnet avskjæres fra tilsvarende reise med en far som vil til utlandet å besøke familien. Det må da i høyeste grad ha relasjon til det trådstarter spør om.

Jeg har kansje en annen vinkling på "problemet" enn det mange andre har, bl.a. ved at jeg ikke "tuter med resten av ulvene". Men at jeg vinkler det fra min side uten å måtte starte en egen tråd synes jeg både du og andre må akseptere.

Når en av foreldrene velger å overkjøre den andre forelderen og frata barn en selvskreven mulighet til tilsvarende samvær med den andre forelderen må det være lov å si at det kan oppfattes som en egoistisk handling. I utgangspunktet er jeg ikke imot at barn skal få reise til utlandet, men det forutsetter at de gis mulighet til tilsvarende reise med den andre forelderen.

At far er imot at mor skal ta barnet ut av skolen for en slik reise kan like godt ha bakgrunn i at han vet at barnet ikke vil få samme mulighet med han. Vi har alle lest tilfeller som sier at ex'en tar ny familie med til syden, mens barna fra tidligere forhold må være hjemme. Det tilsier at vi alle må være mer forsiktig med å kritisere fedre som gjør dette, ettersom det kan ha bakgrunn i handlinger fra tidligere partner som ikke kommer frem.

Skrevet

Far til 2: Slik jeg ser det så legger du (etter mitt syn temmelig søkte) forutsetninger for fars motstand mot å ta med barna til utlandet. Trådstarter sier ingenting om grunnen til at far ikke er enig i at barnas skal tas med til utlandet.

Uansett: Dersom dette er grunnen til at far sier nei, kan vel han vente til neste år da vel? Hvorfor trumfe gjennom at barnet skal ha seks uker i samme skoleår?

Det viktigst at det er rettferdig for foreldrene, eller er det barnet som står i fokus hos deg her?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...