Gå til innhold

er jeg egoistisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det veldig egostisk av meg å søker om permisjon 3 uker fra skole for å reise på besøk til min familie i utlandet,han er 7 år.har lyst å hører litt synspunkt her.Hans far var sterk i mot om å ta permisjon fra skole..og jeg bor ikke sammen med barnefar,så vi har kranglet om dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest lilletroll
Skrevet

Vet ikke om jeg skjønte spørsmålet helt, men du lurer på om det er greit å søke permisjon fra skolen for en 7 år gammel gutt?? Selvfølgelig er det det, han vil ikke gå glipp av mer enn han kan ta inn igjen når han er så liten. Å ta barnet med ut av landet mot farens vilje er derimot en annen sak.....

Skrevet

Det er ikke snakk om kidnappingen her,men om å reiser på ferie og besøk mine familie som bor i utlandet...og hans far har jo skjønt at vi skal på ferie men han vil ikke at han skal reiser midt i skoletid...

Skrevet

En syvåring går ikke glipp av så veldig mye skole på tre uker, og det er vel ikke verre enn at dere kan be om å få med skolearbeidet på turen ?

Tror han vil lære mer av enn slik tur enn han vil lære i løpet av tre uker på skolen uansett.

Skrevet

Det handler vel mer om prinsipp.

Jeg synes ikke man skal ta barn ut av skolen.

Det bryter opp undervisningsopplegget uavhengig av hvor gammelt barnet er. Skolen må kanskje gjøre om opplegget sitt slik at alle får være med på en planlagt aktivitet. Kanskje noe må kanselleres?

Det finnes gode grunner for å ta et barn ut av skolen - men om ferie er en av de grunnene, det vil ikke jeg godta sånn uten videre.

Har man satt barn til verden - så må man også ta de "dumme tingene" med på kjøpet faktisk...........

Gjest lilletroll
Skrevet
Det er ikke snakk om kidnappingen her,men om å reiser på ferie og besøk mine familie som bor i utlandet...og hans far har jo skjønt at vi skal på ferie men han vil ikke at han skal reiser midt i skoletid...

Nei det trodde jeg heller ikke at det var!! Men i det øyeblikket du tar barnet ditt ut av landet uten den andre forelderens samtykke er det nettopp det det blir. Snakk med faren - få ham til å skjønne at dette er viktig for deg! For samtykket hans MÅ du ha for å ta gutten ut av landet.

Skrevet

Har dere ikke mulighet til å reise sånn at en del av reisen faller på skoleferie? Jul, påske, vinterferie osv. Da vil tida gutten er borte fra undervisninga bli kortere, og det er sikkert lettere for far å svelge samtidig som det er bedre for gutten å ikke komme så mye på etterskudd.

Skrevet
Nei det trodde jeg heller ikke at det var!! Men i det øyeblikket du tar barnet ditt ut av landet uten den andre forelderens samtykke er det nettopp det det blir. Snakk med faren - få ham til å skjønne at dette er viktig for deg! For samtykket hans MÅ du ha for å ta gutten ut av landet.

Har de ikke felles foreldreansvar for barnet, behøver hun faktisk ikke samtykke fra faren. Har de det, må hun ha det.

Skrevet (endret)
For samtykket hans MÅ du ha for å ta gutten ut av landet.

Nei, det må hun ikke ha!

Joda, hun må ha det dersom de har felles omsorg for barnet!

Så jeg er derfor også enig med PIPER.

Herregud, ta nå barnet ditt med på ferie, det er ikke så mye han går glipp av når det gjelder undervisningen! Han går vel i andre klasse, gjør han ikke!

Reis med god samvittighet!

Er barnefar en kverulant eller?

Endret av Miloine
Skrevet

Jeg har litt vanskelig for å bestemme meg hva jeg mener om saken.

Men jeg ser at de fleste her er enig i at mor og barn bør reise.

Jeg antar at de mener det samme skal gjelde om far har familien i utlandet og velger å reise ut.

Eller er det forskjellige meninger om far med utenlandsk familie og mor med utenlandsk familie skal kunne reise ?

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Det handler vel mer om prinsipp.

Jeg synes ikke man skal ta barn ut av skolen. 

Det bryter opp undervisningsopplegget uavhengig av hvor gammelt barnet er.  Skolen må kanskje gjøre om opplegget sitt slik at alle får være med på en planlagt aktivitet.  Kanskje noe må kanselleres?

Det finnes gode grunner for å ta et barn ut av skolen - men om ferie er en av de grunnene, det vil ikke jeg godta sånn uten videre.

Har man satt barn til verden - så må man også ta de "dumme tingene" med på kjøpet faktisk...........

Jeg er vel mest enig i denne. I utgangspunktet kan man jo alltid ta barnet ut i permisjon, men jeg synes 3 uker er veldig mye. 1 dag eller 2 dager pga sykdom/begravelse eller fordi man ikke fikk billetter til et annet fly er greit nok, men 3 uker? Jeg tror man signaliserer til barnet og andre rundt seg at man ikke synes skolegang er så veldig viktig. Synd om en 3-ukers permisjon skal bli brukt mot foreldrene av barnet når det blir større og skolelei.

Gjest lilletroll
Skrevet
Nei, det må hun ikke ha!

Joda, hun må ha det dersom de har felles omsorg for barnet!

Jeg gikk ut i fra at de hadde felles omsorg, ellers kan hun jo faktisk bare ta avgjørelsen selv.

Skrevet
Er det veldig egostisk av meg å søker om permisjon 3 uker fra skole for å reise på besøk til  min familie i utlandet,han er 7 år.har lyst å hører litt synspunkt her.Hans far var sterk i mot om å ta permisjon fra skole..og jeg bor ikke sammen med barnefar,så vi har kranglet om dette.

Vil ikke si at du er egoist,men ubetenksom. jeg vil si at en 7 åring går glipp av mye med fravær på tre uker. tre uker er veldig lenge for et lite barn. Om han ikke går glipp av så mye faglig, så er det tross alt mye som skjer på skolen i tre uker.

Det har vert et økende problem i skolen at foreldre tar barna ut av skolen for å reise på ferie i andre land. Og skolene er enige, de går glipp av en del ting.

kansje far til barnet tenker i de baner også.

Nå er det såpass lang sommerferie på barna i skolen at du har muøighet ti å reise da.

du skriver for at det er for å besøke familien. Om det ikke er helt nødvendig at du drar, så har jeg villet vente.

Skrevet

Nei,vi har ikke felles ansvar for ungen,jeg har alene omsorg for han,egentlig så kunne jeg reise et par dager før jul,for da trenger ikke jeg har 3 uker permisjon men 1 uke i stedet....men barnefar vil avslutt ha han i jul i år...så mest sansynligvis så kommer vi til å reise mellom jul og nytt år,men har snakket litt med barnefar nå og vi blir enig om at dette blir siste gang jeg skal reise med han i skoletid,få heller planlegge det bedre og reise i skoleferie nå etter denne turen.

Skrevet

Dersom du tar gutten ut av skolen så lenge blir barnet skrevet ut av skolesystemet. Skolen har dermed ikke ansvar for læring som barnet går glipp av.

Jeg hadde en elev som var borte i 3 uker i våres, da hun gikk i første klasse. Jeg merket tydelig at hun hadde mistet en god del av det vi hadde gjort på skolen, spesielt i språk og lesing/skriving. Det er mye læring som foregår i den alderen, og det er viktig at de får kontinuerlig oppfølging av lesing og skriving.

Dessuten er jeg enig i at de voksne burde gå foran som gode eksempler når det gjelder å ta skolen alvorlig. At en ferie er viktigere er et dårlig signal.

Skrevet

Jeg mener fortsatt at du bør dra på ferie med god samvittighet ;)

Hvis du ellers er striks på ingen fravær utenom sykdom og "gyldig" grunn, at barnet skjønner at går vi hjem fra skolen fordi vi har vondt i hode, ja så må vi være inne resten av dagen osv - da tror jeg ikke han vil bruke en permisjon i mot deg senere :)

Vi tok barna ut av skolen 2 uker for å dra til syden da de gikk på småskolen - og vi hadde ikke nølt med å gjøre det igjen hvis vi skal til syden, det er best for oss å reise om vinteren når det er mørkt og kaldt her nord, og jula er hellig, da blir vi hjemme :) Stesønn har også ofte permisjon fra skolen i forbindelse med samvær hos oss, dette blir fort noen dager i løpet av året, han lærer det han skal og innbiller seg ikke at han bare kan ta fri når han ønsker det av den grunn :ler:

Jeg vet ikke hvorfor du velger å dra utenom skoleferie, men hvis du er sikker på at skolen ikke har noe i mot fraværet, og at gutten blir å takle fraværet både ang læring og sosialt, så gjør som du ønsker, barnet har nok godt av å få være sammen med familien sin :)

God ferie ;)

Skrevet

Jeg antar at de mener det samme skal gjelde om far har familien i utlandet og velger å reise ut.

Eller er det forskjellige meninger om far med utenlandsk familie og mor med utenlandsk familie skal kunne reise ?

Selvfølgelig ville det samme gjelde da.

Det som muligens ville vært annerledes i den situasjonen, var at siden dette er KVINNEguiden, var det kanskje mor som skrev hit og spurte om det var ok at far dro utenlands.

Da inntrer det et element av usikkerhet. Vil de komme tilbake ?

Så kan du kanskje si at det elementet er tilstede allerede. Men skal man gi råd til noen på nettet, er man nesten nødt til å gå ut fra at de ikke lyver i utgangspunktet, og at hovedinnlegger her faktisk kommer tilbake etter de tre ukene.

Skrevet

Tre uker er lenge, men faglig kan det gå veldig godt, dersom du får med deg litt materiell/info fra skolen, og faktisk sørger for at barnet får jobbet i den tiden det er borte.

Du kan jo også snakke med skolen, og høre hva de mener om saken, siden de jo vet hva slags opplegg han evt. vil gå glipp av i den tiden.

Skrevet

Blir ikke det en helt annen diskusjon?

Til trådstarter: Du kan jo søke skolen. Det er slett ikke sikkert du får godkjent å ta gutten ut av skolen, menom du snakker med læreren og får lekser med til gutten kan det jo hjelpe.

Jeg synes tre uker er lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...