Gå til innhold

Gammel venninne vil plutselig ha kontakt igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi var bestevenner i tenårene, delte leilighet sammen i starten av 20-årene, men da hun giftet seg og fikk barn hadde hun mindre og mindre tid til meg og andre venner. Trodde det skyldtes familielivet. Men etterhvert gikk det opp for oss at vi var byttet ut med andre og vi slo oss til ro med det selv om vi selvsagt var litt skuffet.

Prøvde å holde kontakten likevel, men kom sjelden noe ut av det og vi merket at hun ble mer og mer upersonlig med oss. Da jeg flyttet til en annen by for å studere hadde hun et brudd med mannen og flyttet senere til en annen kant av landet der hun etablerte seg med ny mann. Vennskapet var gått over til å bli det jeg vil kalle et passivt Facebook-bekjentskap, men vi hadde fortsatt litt kontakt. Det var lite respons da jeg tok initiativ, selv om hun alltid beklaget at vi hadde mistet kontakten og sa hun synes det var synd. Men hun hadde det bare så travelt.. Da jeg fulgte opp og sa det var greit - sånt skjer, og alltid avsluttet med at hun bare måtte gi en lyd om hun var i hjembyen og ville treffes fikk jeg aldri noe svar. Kunne imidlertid se på Facebook at hun hadde vært der og tilbrakt tid med andre venner. Greit nok, hun velger selv og jeg slo med bare til ro med at jeg aldri kom til å treffe henne igjen. Nå er barna store og hun har gått i fra mann nr.2. Nå skal hun flytte tilbake til hjembyen og har tatt kontakt med meg for å si at det kunne vært så hyggelig å treffes. Jeg ble veldig paff. Har ikke svart enda og vet ikke helt om dette er noe treff jeg vil ha. Magefølelsen er usikker. Føler på en måte hun kun tar kontakt for nå er jeg plutselig "god nok". Regner med hennes nettverk her i byen er begrenset etter så mange år borte, og at hun slenger ut snøret for å se om noen av de gamle vennene/bekjente er tilgjengelige. Jeg er også usikker på hva hun kan tilføre i mitt liv for å si det sånn. Jeg føler jeg har de vennene jeg trenger. Jeg har ikke mange, men de jeg har er til å stole på 100%. Det betyr mer for meg enn en person som bare er der en stund og forsvinner igjen. 

Hva hadde dere gjort? Hva kan man svare for å avvise på en fin måte? Hun har jo alltid bare latt være å svare, men jeg vil ikke gjøre det samme.

Anonymkode: d4a0a...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ghostface

Har opplevd det samme med noen jeg var nær på folkehøgskole, men mistet kontakt pga lang avstand. Fikk plutselig melding i jula om at hun hadde håpet at alt sto bra til og håpet på kontakt. Jeg svarte ikke. Ikke for å være fæl eller ugrei, men hun hadde hatt mange år på seg å ta kontakt, og under pandemien var det ikke et pip. Så endte opp med ikke å svare. Orker ikke å være den som prøver å holde kontakt, mens andre tar kontakt bare når det passer seg etter mange års fravær. Så vet ikke hva du skal gjøre. Gjør det som føles riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde møtt henne. Man kan ikke få for mange venner. 

Anonymkode: d3df6...96c

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde truffet henne. Det har jo ikke vært noe svik eller dramatikk her, men at man har vokst fra hverandre. Det skjer med mange vennskap. Og det er jo gull om man finner tilbake til hverandre! 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også noen slike som har dukket opp etter noen tiår. Syns det er hyggelig å treffes og prate en gang iblant, men det er jo ikke de jeg baserer meg på. Er ikke fornærmet over at jeg ble nedprioritert fordi «livet bare skjedde» og tiårene fløy. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke helt hvorfor du bærer nag til henne? Hadde forstått at du ikke ønsket kontakt om hun hadde sveket deg eller vært slem på noen måte, men det høres jo ut som om dere bare skled fra hverandre. Det kan skje med alle. Man trenger ikke være fornærma i 20 år av den grunn. 

Hva har du å tape på å møte henne?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser slike folk som falske og hadde ikke ønsket kontakt. Så fort hun finner en ny fyr så er du glemt igjen. Så nei hadde ikke giddet. Har det greit uten slike venninner. 

Anonymkode: 904a5...d99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostface skrev (15 timer siden):

Har opplevd det samme med noen jeg var nær på folkehøgskole, men mistet kontakt pga lang avstand. Fikk plutselig melding i jula om at hun hadde håpet at alt sto bra til og håpet på kontakt. Jeg svarte ikke. Ikke for å være fæl eller ugrei, men hun hadde hatt mange år på seg å ta kontakt, og under pandemien var det ikke et pip. Så endte opp med ikke å svare. Orker ikke å være den som prøver å holde kontakt, mens andre tar kontakt bare når det passer seg etter mange års fravær. Så vet ikke hva du skal gjøre. Gjør det som føles riktig?

Kallenavnet ditt passer deg bra. Tihi

Anonymkode: ff0b8...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg anser slike folk som falske og hadde ikke ønsket kontakt. Så fort hun finner en ny fyr så er du glemt igjen. Så nei hadde ikke giddet. Har det greit uten slike venninner. 

Anonymkode: 904a5...d99

Er det jeg er litt redd for, det er jo sånn det har vært før…Hun er også veldig selvsentrert og forventer på en måte at alle skal slippe alt de har i hendene når hun kommer. 

ts

Anonymkode: d4a0a...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke møt henne. Hun skal bare låne penger av deg og være en klassisk leech venninne. 

Anonymkode: ab6fb...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kallenavnet ditt passer deg bra. Tihi

Anonymkode: ff0b8...847

Ikke egentlig. Det er ikke å ghoste noen å velge å ikke svare på en melding etter lang tid uten kontakt.

Anonymkode: f4531...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde svart «høres hyggelig ut», men latt det være opp til henne å avtale nærmere/finne tid. Hvis det passer så passer det, men har jeg andre avtaler så gikk det ikke. Hvis avtalen min var at jeg skulle møtt en annen venninne når hun foreslo å møtes ville jeg ikke invitert henne med. 

Anonymkode: 8f772...f9c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tror jeg hadde svart «høres hyggelig ut», men latt det være opp til henne å avtale nærmere/finne tid. Hvis det passer så passer det, men har jeg andre avtaler så gikk det ikke. Hvis avtalen min var at jeg skulle møtt en annen venninne når hun foreslo å møtes ville jeg ikke invitert henne med. 

Anonymkode: 8f772...f9c

Dette 😊 Da er du ikke direkte avvisende, og samtidig vennlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...