Gå til innhold

Dere med barnehagebarn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dere for eller mot sukker i barnehagen? 
Er en is på sommeren ok? Eller vafler et par ganger i året? 
Noen foreldre skaper seg på foreldre møtene om at de vil ha sukkerfri barnehage, - samme foreldre sender med joghurt hver eneste dag, der er det mye sukker i. 
Interessant å høre hva dere tenker

Anonymkode: 141fb...80c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså, SELVFØLGELIG skal det være greit. Folk er blitt helt hysteriske 🤯 Skjønner ikke at barna ikke skal få være normale...

Anonymkode: b9856...70a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja til sukker i barnehagen!

Neida. Joda. Sukker er ikke gift. Jeg synes det er usunt å fjerne vafler og is fra kostholdet under påstand om livet skal være sukkerfritt.

Selvfølgelig skal barna få is. Hvor mye sukker er det liksom i en vannis?

Yoghurt inneholder ikke mye sukker. Det er heller ikke usunt. Yoghurt inneholder kalsium og masse annet som er viktig for skjelettet og barn i vekst.

Skjønner ikke at folk orker å være så fanatiske.

Anonymkode: a71cc...c51

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja til sukker i barnehagen!

Neida. Joda. Sukker er ikke gift. Jeg synes det er usunt å fjerne vafler og is fra kostholdet under påstand om livet skal være sukkerfritt.

Selvfølgelig skal barna få is. Hvor mye sukker er det liksom i en vannis?

Yoghurt inneholder ikke mye sukker. Det er heller ikke usunt. Yoghurt inneholder kalsium og masse annet som er viktig for skjelettet og barn i vekst.

Skjønner ikke at folk orker å være så fanatiske.

Anonymkode: a71cc...c51

Jeg jobber i barnehage og når det var 28 grader og sol fikk barna en saftis. De var varme og slitne av varmen. 
EN gang Ila sommeren og vi fikk klage fra foreldrene. 
vi hadde vafler EN gang i år på vaffeldagen. Klage. 
foreldrene vil kun ha frukt og grønnsaker. Dette får barna også, men litt kos er visst ikke greit lengre 

• Liker 3
Skrevet

Det må jo få helt greit det. Is og litt snop innimellom skjer hjemme også det, ingen skade skjedd. Ser bursdagskake og har forsvunnet siden jeg selv jobbet i bhg for 20 år siden.. det er synd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagene vil ha sukkerfri barnehage fordi barn på sukker er for mye å håndtere for dem. 

De vil heller skape usunne spisevaner( tørr å påstå fremtidige spiseforstyrrelser)  der noen mat  er fyfy og andre mat er glorifisert. Fakta er at balanse er viktigst. Dette gjør jo at man blir angstfull rundt søtsaker og får skyldfølelse av å spise det. 

Anonymkode: 0aad0...480

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (1 minutt siden):

Det må jo få helt greit det. Is og litt snop innimellom skjer hjemme også det, ingen skade skjedd. Ser bursdagskake og har forsvunnet siden jeg selv jobbet i bhg for 20 år siden.. det er synd.

Det kan bli mange kake iløpet av et år på ei avd med 15 barn. 
vi har middagsmeny til bursdager. 
da kan de velge mellom pizza, taco, fiskekaker osv. 

men er det sukkeret det handler om er det jo sukker og salt i Toro poser også 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnehagene vil ha sukkerfri barnehage fordi barn på sukker er for mye å håndtere for dem. 

De vil heller skape usunne spisevaner( tørr å påstå fremtidige spiseforstyrrelser)  der noen mat  er fyfy og andre mat er glorifisert. Fakta er at balanse er viktigst. Dette gjør jo at man blir angstfull rundt søtsaker og får skyldfølelse av å spise det. 

Feil. Vi i barnehagen ønsker normal sukkermengde, det er foreldrene som legger inn klage hver gang vi har gitt de en is eller vaffel. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber i barnehage og når det var 28 grader og sol fikk barna en saftis. De var varme og slitne av varmen. 
EN gang Ila sommeren og vi fikk klage fra foreldrene. 
vi hadde vafler EN gang i år på vaffeldagen. Klage. 
foreldrene vil kun ha frukt og grønnsaker. Dette får barna også, men litt kos er visst ikke greit lengre 

Jeg vil ikke akkurat legge all skylda på barnehagen.

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg ser de andre foreldrene kjøpe is fra kiwi-butikken som er på motsatt side av veien for barnehagen etter at de har hentet ungene sine. 

Er sånn at jeg nesten tror at de sliter med samvittighet for å gi barna så mye usunt når barna er med dem, så da vil de heller at barnehagen er strenge når barna er der. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Feil. Vi i barnehagen ønsker normal sukkermengde, det er foreldrene som legger inn klage hver gang vi har gitt de en is eller vaffel. 

Det må tas tak i for det. Foreldre som vil at barna skal ha anstrengte forhold til mat (noe som skjer dersom mat skal kategoriseres så voldsomt som foreldre gjør) bidrar jo nesten til usunn livsstil. Er jo på grensa til omsorgssvikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Ha ha ha, spiseforstyrrelser av sunn mat i bhg…

En av fordelene med å holde sukkermengden på et lavt nivå i bhg er at foreldrene har kontroll på hva barna får i seg. Og det blir opp til foreldrene å bestemme hvor mye søtsaker barnet skal få. 

Anonymkode: 9a27a...202

AnonymBruker
Skrevet

Tenker barnehagen styrer dette helt fint selv. Regner med at det ikke er is og vafler hver dag, men til passende anledninger, som er helt innenfor og noe barna også tar lærdom av.

Det jeg reagerer langt mer på er at de i lunsj og ved veldig mange andre anledninger sitter og ser på videoer fra f.eks Nrk Super på storskjerm samtidig som de spiser. Ungene sitter da hver for seg og ser på en skjerm i stedet for å sitte og snakke sammen. Samme med skolen, helt enorm mengde passiv skjermtid i løpet av en dag, brukes både i undervisning, ved matpauser, egne kosetimer med spilling på pc osv.

Anonymkode: d70c8...00d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ha ha ha, spiseforstyrrelser av sunn mat i bhg…

En av fordelene med å holde sukkermengden på et lavt nivå i bhg er at foreldrene har kontroll på hva barna får i seg. Og det blir opp til foreldrene å bestemme hvor mye søtsaker barnet skal få. 

Anonymkode: 9a27a...202

Hvor skrev jeg at sunn mat gir spiseforstyrrelser? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker barnehagen styrer dette helt fint selv. Regner med at det ikke er is og vafler hver dag, men til passende anledninger, som er helt innenfor og noe barna også tar lærdom av.

Det jeg reagerer langt mer på er at de i lunsj og ved veldig mange andre anledninger sitter og ser på videoer fra f.eks Nrk Super på storskjerm samtidig som de spiser. Ungene sitter da hver for seg og ser på en skjerm i stedet for å sitte og snakke sammen. Samme med skolen, helt enorm mengde passiv skjermtid i løpet av en dag, brukes både i undervisning, ved matpauser, egne kosetimer med spilling på pc osv.

Anonymkode: d70c8...00d

Er helt enig med deg,  har sett i barnehagen til datteren også.  Det er mye. 

• Liker 1
Skrevet

Har en i barnehage nå og en på skolen som tidligere har vært i barnehage. Sukker og vafler kunne virkelig ikke bry meg mindre. De har voksne som bryr seg og skaper et vennemiljø, det er det som betyr noe. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan bli mange kake iløpet av et år på ei avd med 15 barn. 
vi har middagsmeny til bursdager. 
da kan de velge mellom pizza, taco, fiskekaker osv. 

men er det sukkeret det handler om er det jo sukker og salt i Toro poser også 

Ja fy og fy det blir jo kake en gang i måneden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg ser de andre foreldrene kjøpe is fra kiwi-butikken som er på motsatt side av veien for barnehagen etter at de har hentet ungene sine. 

Tror litt av svarer ligger her. Å gi barna sukker/is er verdens billigste og enkleste hjelpemiddel for å være en «snill og kjekk» mamma eller pappa.

Men to is på en dag blir for mye igjen. Så dermed tar barnehagen fra dem dette ‘hjelpemiddelet’ om de allerede har fått is der..

Anonymkode: 40cb7...59d

AnonymBruker
Skrevet
Tomas77 skrev (5 minutter siden):

Har en i barnehage nå og en på skolen som tidligere har vært i barnehage. Sukker og vafler kunne virkelig ikke bry meg mindre. De har voksne som bryr seg og skaper et vennemiljø, det er det som betyr noe. 

Takk for fornuftige svar. 
vil uansett ta opp temaet på foreldremøte til høsten og høre hva de tenker. På den måten unngår vi kanskje så mange klager. 
Jeg er helt for at barna skal ha et sunt og variert kosthold i barnehagen. Men is, vafler, en sjokolade i godteposen når nissen kommer, og til anledninger det er normalt å ha litt ekstra. 
fint å høre deres tanker rundt dette. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å være helt ærlig synes jeg ikke det er så ille at de får is i barnehagen. Vi spiser sunt hjemme, mer eller mindre og altså.. Det er sommer og varmt. 

Det jeg derimot reagerer på er at de har to brødmåltider om dagen utenom de to dagene det er middagsmat. Brød eller knekkebrød med pålegg. Ikke yoghurt eller egg eller noe annet. Datteren min spiser veldig lite av brød og knekkebrød, så skulle ønske det var litt mer grønnsaker, for da hadde hun spist mer.. 

Anonymkode: 79615...7fd

• Liker 2
Skrevet

alt med måte. Det er ikke ofte is eller vafler eller andre ting som inneholder sukker i bhg, så jeg synes det er helt greit at det serveres engang i blandt. 

Hjemme er vi heller ikke anti sukker. Nå på sommeren blir det litt is av og til, spesielt på de varme dagene hvor ungen omtrent ikke drikker noe særlig hverken av vann eller melk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...