Gå til innhold

Har Norge råd til en ny runde med sterke restriksjoner og lockdown


ostekaker

Anbefalte innlegg

ostekaker skrev (4 timer siden):

Hva har det med lockdownen egentlig? 

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/04/26/30-prosent-okning-i-henvisninger-til-barn--og-unges-psykiske-helsevern/

Forsterket av pandemi

Fra 2019 til 2021 økte antall pasienter med spiseforstyrrelser til behandling hos ABUP Ahus med 55 prosent.  

 

– Dette er en vedvarende trend som vi så lenge før pandemien, men trenden er blitt betydelig forsterket av pandemien, sier Grøvli. 

 

Han mener det er en konsekvens av sosiale faktorer som mindre fellesskap og sosialt samvær, og mer ensomhet under pandemien i tillegg til økt bruk av sosiale medier hvor unge har rollemodeller med stort fokus på kropp og kosthold. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet blir om vi har råd til smittebølge nr.4, nr.5, 6, 7 osv. Helt til kroppene våre ikke tåler mer. Det er vel det store spørsmålet, når vi vet hvordan covid fungerer. 

Personlig vil jeg heller se bedre smittesporing og midlertidige strenge tiltak, slik at vi kan leve forholdsvis normalt, enn en ufør befolkning om 5 år. For DET har vi i hvert fall ikke råd til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (10 timer siden):

Spørsmålet blir om vi har råd til smittebølge nr.4, nr.5, 6, 7 osv. Helt til kroppene våre ikke tåler mer. Det er vel det store spørsmålet, når vi vet hvordan covid fungerer. 

Personlig vil jeg heller se bedre smittesporing og midlertidige strenge tiltak, slik at vi kan leve forholdsvis normalt, enn en ufør befolkning om 5 år. For DET har vi i hvert fall ikke råd til.

Covid fungerer vel stort sett som andre smittsomme luftveisinfeksjoner: den endrer seg litt etter litt, men vi blir mer og mer immune etterhvert som tiden går og flere blir eksponert.

Her jeg bor kjenner jeg mange som nå er smittet 2 - 3 ganger. De fleste merker det knapt når de kommer til 3. smitte. Så for meg fremstår Covid som en slags forkjølelse, mer enn en influensa. Og vi kan ikke sette inn strenge tiltak pga en forkjølelse.

At noen, og da et begrenset mindretall, blir alvorlig syke, kan vi ikke basere tiltakene på. For slik vil det være med så mye og mangt. Vi må gå utifra normalen, og den er langt ifra så dramatisk som enkelte fortsatt foretrekker å tro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (4 timer siden):

Covid fungerer vel stort sett som andre smittsomme luftveisinfeksjoner: den endrer seg litt etter litt, men vi blir mer og mer immune etterhvert som tiden går og flere blir eksponert.

Her jeg bor kjenner jeg mange som nå er smittet 2 - 3 ganger. De fleste merker det knapt når de kommer til 3. smitte. Så for meg fremstår Covid som en slags forkjølelse, mer enn en influensa. Og vi kan ikke sette inn strenge tiltak pga en forkjølelse.

At noen, og da et begrenset mindretall, blir alvorlig syke, kan vi ikke basere tiltakene på. For slik vil det være med så mye og mangt. Vi må gå utifra normalen, og den er langt ifra så dramatisk som enkelte fortsatt foretrekker å tro.

Det er nettopp det covid ikke gjør. Det har kommet studier som viser at reinfeksjon gjør deg dårligere enn første infeksjon. Nye varianter er stadig flinkere til å unngå immuniteteten.De påvirker immuncellene på måter vi ennå ikke vet langtidsvirkningene på fordi vi ikke har sett dette før.

Dette er sars, et virus vi aldri har sluppet løs i befolkningen før. Det er dessverre ønsketekning at dette bare blir om et et ufarlig virus.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
ostekaker skrev (22 timer siden):

Så da sier du jo at Norge har råd. 

Nei, jeg sier at regjeringen tar seg råd, på vegne av vanlige folk som ikke har råd. Men siden når brydde de seg egentlig om andre enn seg og sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (15 minutter siden):

Nei, jeg sier at regjeringen tar seg råd, på vegne av vanlige folk som ikke har råd. Men siden når brydde de seg egentlig om andre enn seg og sine?

Helt enig! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Warrior

Ja Norge har råd til det, men om det er bra for den psykiske helsa til folk er en annen sak. Likevel hvis det må til så må det til. Men jeg håper det ikke må til igjen selv om Norge fint har råd til det. At folk kan holde seg hjemme når de er syke og at det ikke blir noe kraftig sommerbølge eller høstbølge eller vinterbølge som går utover helsevesenet. For folks liv og helse, og at det ikke blir overbelastet helsevesen er det viktigste synes jeg. Det eneste tiltaket som kan komme tilbake er at folk må holde seg hjemme når de er syk og smittsom. For alt for mange hører ikke på kun anbefalinger.

Hvis folk måtte holde seg hjemme når de var syke og smittsom så hadde det kanskje vært nok? og hadde hjulpet litt på smittespredningen. Tror jeg i alle fall. I tillegg til smittesporing. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (1 time siden):

Ja Norge har råd til det, men om det er bra for den psykiske helsa til folk er en annen sak. Likevel hvis det må til så må det til. Men jeg håper det ikke må til igjen selv om Norge fint har råd til det. At folk kan holde seg hjemme når de er syke og at det ikke blir noe kraftig sommerbølge eller høstbølge eller vinterbølge som går utover helsevesenet. For folks liv og helse, og at det ikke blir overbelastet helsevesen er det viktigste synes jeg. Det eneste tiltaket som kan komme tilbake er at folk må holde seg hjemme når de er syk og smittsom. For alt for mange hører ikke på kun anbefalinger.

Hvis folk måtte holde seg hjemme når de var syke og smittsom så hadde det kanskje vært nok? og hadde hjulpet litt på smittespredningen. Tror jeg i alle fall. I tillegg til smittesporing. 

Så du mener at det er viktigere at folk holder seg hjemme ved Covid enn ved sesonginfluensa, magesyke eller andre sykdommer som smitter? 

Hvis befolkningen generelt er så lite ansvarsfulle at de ikke holder seg hjemme ved faktisk sykdom, uansett hva det måtte være, så er det det som er problemet, ikke hva man kaller det som feiler en.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
MorTil2 skrev (17 minutter siden):

Så du mener at det er viktigere at folk holder seg hjemme ved Covid enn ved sesonginfluensa, magesyke eller andre sykdommer som smitter? 

Hvis befolkningen generelt er så lite ansvarsfulle at de ikke holder seg hjemme ved faktisk sykdom, uansett hva det måtte være, så er det det som er problemet, ikke hva man kaller det som feiler en.

Folk bør holde seg hjemme uansett smittsom sykdom. Det har Norge råd til. Korona er jo så smittsom også. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (1 time siden):

Folk bør holde seg hjemme uansett smittsom sykdom. Det har Norge råd til. Korona er jo så smittsom også. 

Men utifra svaret ditt, virket som du mente at det er viktigere å overholde denne regelen for Covid enn andre smittsomme sykdommer. Slik jeg ser det, har det ingen betydning hva det er . Hvis noen f eks har omgangssyke, så kan de med fordel holde seg hjemme 24 timer etter at det er over. Jeg vil ikke ha det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi råd til å ikke har det, er vel heller spørsmålet? Så hva har skjedd etter tiltakene? Jo, vi har ikke bare et enormt smittetrykk, men alle raringene har sluppet ut igjen, og vi får episoder som prideterroren og kjøpesenterterroren i køben. Nå i Gøteborg er det nok en skyting i dag. Terrorist plaffer ned tosifferent antall spå nasjonaldagen i usa.  Russland får mobilisert sine til å begå massakere i nabolandet. Det er pussig hvor blinde man blir for de usunne og realitetene som herjer når vi slipper opp igjen, mens det likso mer så sykt å la folk holde seg hjemme å slippe å omgås alle disse utskuddene som hevder å bli dårlig av lockdown.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...