Hengebuksvinet Skrevet 5. juli 2022 #1 Skrevet 5. juli 2022 og jenter trenger menn. Ofte blir morsegenskapene fremhevet mer enn farsegenskapene, og for mange er det en selvfølge at barn trenger mor mest. Er det sånn for de minste? Usikker. Er det sånn for de eldre? Ofte ikke. Har jobbet mye med barn, og alltid hatt veldig mye barn/ungdom i hus. Ser at de ungdommene som faller helt ut, ofte har lite kontakt med far. Ev at mor er den som styrer hjemmet. Diller vi damer for mye? Jeg er god på mye, men ser at mannen er flinkere å stille krav. Mens jeg ofte bare gjør jobben, tar han seg tid til å dra med ungene i matlaging/ husarbeid. Jeg er en dame som drar med barna på ski, topptur, fotball, telt og rideleir. Denne sommeren har vi også et stort byggeprosjekt på gang. Men jeg er ikke i tvil om at barna mine også trenger mannen min. Og hadde vi blitt skilt, hadde jeg gått for en veldig fleksibel 50/50. Kanskje med 2 uker hos hver? Fordi jeg ser at barn/ungdom trenger å få roe ned i begge hjem. (Men det er jo lett når man samarbeider med bra folk). 4 1
Nymerïa Skrevet 5. juli 2022 #2 Skrevet 5. juli 2022 Når jeg hører denne typen argument så tenker jeg på fiskerne i Deadliest catch. De fortalte at de knapt så fedrene sine før de var 12. Og da ble de med på sjøen og så dem hele tida. 1
nisselue Skrevet 5. juli 2022 #3 Skrevet 5. juli 2022 Jeg husker det ble illustrert bra en gang hvor en person sa at i et oppgjør kan det legges vekt på at mor vet hva lærerene heter, hva legene heter, hva som spises på skolen og har alle disse tingene og tidene og slikt i ryggmargen. Typiske ting som regnes som viktige hvor pappa ofte feiler. Men spør man pappa hvor høyt barnet tør å huske på huska eller hva slags trær de tør klarte i, og hvor høyt, og hvor fort de klarer sykle og hvor gode de er på å stoppe sykkelen og slike ting, der vil en pappa ofte gjøre det bedre. Barn trenger alle disse egenskapene rundt seg i oppveksten og de absolutt færreste, om noen, har alt sammen. Barn som forblir uten halvparten av dette vil preges av det. 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #4 Skrevet 5. juli 2022 Ja, en god pappa trenger alle barn. Dessverre er det mange dårlige og distanserte fedre. Og dessverre jobber det altfor få menn i barnehagen og skolen. Det jobber en mann i barnehagen vår og ser at han er veldig populær og godt likt blant barna. Anonymkode: 685af...6d2 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #5 Skrevet 5. juli 2022 Ja, er en grunn til at det er en mor og en far. Anonymkode: 44edb...dee 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #6 Skrevet 5. juli 2022 Trenger og trenger fru Blom. Menn er noe som kan være greit å ha. Men de har ikke tilstrekkelige emosjonelle egneskaper til å ta seg av barn alene. Det er mer som avlastning for mor. Og for bare for å sette ting i perspektiv. Det er flere som får sine liv ødelagt av en utisltrekkelig far, enn som får det ved å vokse opp uten far. Fedre er hit and miss. Noen kan være gode, men altfor mange er dårlige. Anonymkode: 48f89...b32 10 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #7 Skrevet 5. juli 2022 Men hva skal man gjøre, da far vil ha minst mulig å gjøre med barna? Og her var vi gift, sammen i flere år, og det var han som maste om at vi skulle få barn, men da barn nummer 2 kom, så var det ikke så gøy mer, og han gikk og ville ha minst mulig å gjøre med barna. Nå er mine barn 22 og 18 år gamle i dag, men jeg ble alene med de, da minste var 1 år. Og mine barn har det gått veldig bra med. I klassen til eldste så var det noen få som i dag er kriminelle og rusmisbrukere, de kommer fra hjem med mor og far. Anonymkode: cb78c...a35 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #8 Skrevet 5. juli 2022 Godt poeng! Jeg er veldig enig. Menn er viktige. Skulle gjerne sett flere av dem i både barnehagen og skolen. Barn er ofte mer aktive og glade rundt menn som vil leke og herje med dem. Det er faktisk ikke tull. Og menn tørr å utfordre barna på aktiviteter og i lek, noe som er utrolig viktig for utviklingen. Anonymkode: 52b98...827 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #9 Skrevet 5. juli 2022 Menn/fedre er viktig i barns liv ja, så sant de gjør en innsats. Da mine barn gikk i barnehage så var det mennene som var populære blant barna, de lekte med dem og hadde en annen måte å være på rundt dem. Far er viktig forbilde for gutter, helt klart. De leste fedre er gode fedre, men fortsatt så er det en del fedre som stikker fra barna sine og det er veldig trist. Anonymkode: 03439...3c9 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #10 Skrevet 5. juli 2022 Menn er viktige rollemodeller for barna. Da tenker jeg menn som har gode holdninger, og fungerer godt! Det trenger barn å se, særlig gutter! De trenger å se hvordan de skal fungere når de blir voksne, og det lærer de av menn. Anonymkode: 1c351...490 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #11 Skrevet 5. juli 2022 Onkel døde da fetteren min var liten. Nå som han er voksen er han ærlig på at han hadde trengt en mann. Ikke nødvendigvis pappaen sin, men en mann tett på. Anonymkode: d0ba1...599 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #12 Skrevet 5. juli 2022 Barn trenger generelt mennesker. En hel landsby med ulike folk i ulike aldre. Så, det er ikke bare "sett inn en hvilken som helst mann" så ordner alt srg for lille Per. Det er mange faktorer som spiller inn samtidig. Anonymkode: 70874...1ae 4
Anonymburker Skrevet 5. juli 2022 #13 Skrevet 5. juli 2022 Både fedre og mødre er viktige for begge kjønn. Jeg mistet pappa av kreft da jeg var 11, og jeg lærte aldri noe om bil eller praktiske ting. Ikke at alle menn kan disse tingene, men ofte. Ingen hjalp meg med å få sommerjobb da jeg var ungdom. Ingen øvelseskjørte med meg. Ingen stilte krav til meg da jeg var skolelei, strøk i fag og var arbeidsledig over lang, lang tid. Min mor er og var snill, men var ikke hard nok mot meg. Og hun kunne ikke gi de tingene som ofte gutter trenger i oppveksten. Er sikker på at jeg hadde vært mer selvstendig om jeg hadde hatt pappa hele oppveksten. Så at gutter trenger menn er helt sikkert, men de trenger også mødrene sine. Jeg er livredd for å miste mamma, som nærmer seg 70. 1
SmuleSMitt Skrevet 5. juli 2022 #14 Skrevet 5. juli 2022 Er mange alenemødre som innehar både feminine og maskuline kvaliteter og som har et bevisst forhold til hvordan bruke dette i oppdragelsen av barnet/barna sine. Slutt å hevde at egenskaper avhenger av biologisk kjønn, for slik er det faktisk ikke. Mange reflekterte, oppegående, handlekraftige kvinner der ute som fint evner å oppdra jenter og gutter til å bli dugelige mennesker. Dette handler ikke om kjønn, men om hvor velfungerende du er, sosialt og emosjonelt. Og det er mange mødre som er praktisk anlagt. Og mange fedre med ti tommeltotter. 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #15 Skrevet 5. juli 2022 SmuleSMitt skrev (4 minutter siden): Er mange alenemødre som innehar både feminine og maskuline kvaliteter og som har et bevisst forhold til hvordan bruke dette i oppdragelsen av barnet/barna sine. Slutt å hevde at egenskaper avhenger av biologisk kjønn, for slik er det faktisk ikke. Mange reflekterte, oppegående, handlekraftige kvinner der ute som fint evner å oppdra jenter og gutter til å bli dugelige mennesker. Dette handler ikke om kjønn, men om hvor velfungerende du er, sosialt og emosjonelt. Og det er mange mødre som er praktisk anlagt. Og mange fedre med ti tommeltotter. Jeg gjentar: gutter trenger gode voksne menn som rollemodeller. Anonymkode: 1c351...490 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #16 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gjentar: gutter trenger gode voksne menn som rollemodeller. Anonymkode: 1c351...490 Spørsmålet er egentlig, hvor stor skade gjør en dårlig mann som rollemodell kontra å ikke ha noen mann som rollemodell? For det er mye dårlige menn der ute. Anonymkode: 685af...6d2 10
Gjest AprilRyan Skrevet 5. juli 2022 #17 Skrevet 5. juli 2022 Jeg tror heller at tilstedeværelse er mer viktig og alle foreldre er ikke nødvendigvis så tilstedeværende, men jeg tror ikke at det nødvendigvis må være en mann og en kvinne for å gi barn en god oppvekst. At man skal tillæres stereotypiske egenskaper og interesser vet jeg ikke om er et spesielt godt argument for hvorfor man trenger menn. Jeg tror dessverre at mange barn er vokst opp med en lite tilstedeværende far på grunn av at far jobber mye og kanskje er distansert når han er hjemme og det virker som en god del kvinner velger den typen menn. Så er det fortsatt vanlig at kvinner jobber mer deltid og dermed er den som er tilstedeværende i barns oppvekst. Så det er ikke kun det at mannen må være en god rollemodell, men også det at han faktisk må være tilstedeværende og ikke kun en feriepappa. Det kan sikkert diskuteres om mannen er en god rollemodell eller ikke når han jobber mye.
SmuleSMitt Skrevet 5. juli 2022 #18 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg gjentar: gutter trenger gode voksne menn som rollemodeller. Anonymkode: 1c351...490 Jenter og gutter trenger voksne som klarer å lære de å bli dugelige mennesker, med alt hva dette innebærer. Dette avhenger ikke av kjønnet på oppdrageren. Vi lever ikke i 1950 med strikte kjønnsroller. Å lære seg hvordan være et bra menneske, som både er selvstendig, kan sette seg mål og jobbe mot de, ha god evne til emosjonsregulering og gode sosiale relasjoner, kan både kvinner og menn lære vekk. Det handler ikke om kjønn i 2022. 3
nisselue Skrevet 5. juli 2022 #19 Skrevet 5. juli 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Menn er viktige rollemodeller for barna. Da tenker jeg menn som har gode holdninger, og fungerer godt! Det trenger barn å se, særlig gutter! De trenger å se hvordan de skal fungere når de blir voksne, og det lærer de av menn. Anonymkode: 1c351...490 Jenter trenger det like mye men av andre grunner. jenter som vokser opp uten å lære hvordan gutter og menn fungerer kommer til å gjøre mange stygge feil i sine møter med menn. 1
nisselue Skrevet 5. juli 2022 #20 Skrevet 5. juli 2022 1 hour ago, SmuleSMitt said: Jenter og gutter trenger voksne som klarer å lære de å bli dugelige mennesker, med alt hva dette innebærer. Dette avhenger ikke av kjønnet på oppdrageren. Vi lever ikke i 1950 med strikte kjønnsroller. Å lære seg hvordan være et bra menneske, som både er selvstendig, kan sette seg mål og jobbe mot de, ha god evne til emosjonsregulering og gode sosiale relasjoner, kan både kvinner og menn lære vekk. Det handler ikke om kjønn i 2022. Mnja... To er bedre enn en da de har et bredere spekter av kvaliteter, og en mann og en dame sammen vil statistisk sett ha bredere kontaktflate mot sine barn enn to kvinner eller to menn. Vi er ikke likere i 2022 enn vi var i 1950. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå