Gå til innhold

Lavthengende PTSD-diagnose

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
parmanoia skrev (9 minutter siden):

Av helsepersonell. Og så har vi selvdiagnostisering. Og de som velger ut PTSD selv fordi den høres bedre ut enn mye annet. 

Personlig tror jeg det har vært underdiagnostisert i mange år. Det å oppleve voldtekt/overgrep/mishandling i forhold - eller mishandling som barn - har til en viss grad vært noe man har tenkt ikke er "så farlig" fordi det er vanskelig å trekke skillelinjer. Ofte så undervurderer man selv hva man har vært utsatt for fordi situasjoner er så sammensatt. Samtidig så er det noe veldig alvorlig i å føle seg truet på livet av noen man er glad i. Et av mine vanskeligste minner er da mannen min lå i sofaen og fortalte at han hadde lyst å skjære over halsen min fra øre til øre. Samme dagen fortalte han meg at han forsto at menn drepte partnerne sine. Jeg ble voldtatt. Han slo meg. Jeg ble utsatt for økonomisk vold, for emosjonell vold, for fysisk vold. Samtidig så var det også ord og ting som skjedde i "gråsonen". De som har tatt på seg et eget ansvar og kanskje ikke klart å forklare hva som har skjedd - har hatt/fått en følelse av at man har et eget ansvar. At man ikke har lov til å reagere, at man overreagerer. Det å oppleve vold fra noen nære er forvirrende og vanskelig å håndtere, og hva man møter om man forteller om det - er veldig varierende ut i fra hva andre forstår og har kunnskap om.

Anonymkode: 051f5...4b4

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi ligger i snitt på 1-2 prosent her i Norge (helt sikkert noen flere som ikke er fanget opp i systemet), men jeg nekter å tro alle som har opplevd fæle ting i barndommen og som er på kg reelt har denne diagnosen. 

Jeg synes personlig så klart det er veldig vondt å lese om alle med traumer og dere har en ekte og svært vond barndom eller opplevelser, men alle traumer blir ikke til en ptsd. 
At man likevel trenger traumebehandling er ingen tvil! Her må det skje ting, flere må få tilbud osv. 

Traumer kan altså forårsake at man får en psykisk lidelse, men det er ikke en direktelinke fra traume=pstd.  

Anonymkode: e870c...866

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi som har opplevd livstruende og/eller gjentatte skrekkopplevelser kan utvikle ptsd men absolutt ikke alle.

Kompleks betyr bare at at det har vært flere ganger og gjerne gjennom barndommen  og gjør ikke ptsd verre enn de som ikke har kompleks. 

En krigsveteran som har opplevd en livstruende hendelse en gang  kan ha en verre situasjonen enn de med gjentatte traumer i oppvekst osv. eller motsatt.

Det er tydelig at flere her understreker de har den komplekse varianten for å få det til å høres ut de har det verst.

Har du ikke mareritt og Flash på dagtid av hendelser har du trolig ikke diagnosen og er heldig! Det er grusomt å ha slike gjenopplever. 
……Og de som har denne diagnosen liker svært sjeldent å utbrodere detaljer om disse opplevelsene! Unngåelse av lignende farer er vanlig og man pleier å unngå å prate om dette. 

Nå er det slik at kompleks ptsd kan være en del likt som en del diagnoser eller og man kan utvikle flere. 

Personer som opplever vansker etter en potensielt traumatisk hendelse kan utvikle ulike lidelser i stedet for eller i tillegg til PTSD; psykosomatiske plager, depresjon, rusbruk, psykose, bipolar lidelse, personlighetsforstyrrelse eller «utfordrende atferd».

Jo kompleks er verre enn vanlig det ligger jo i ordet kompleks. Jeg sier ikke at de som «kun» har PTSD ikke har det helt jævlig, men den varianten er lettere å behandle da det er snakk om et enkelt tilfelle og ikke hendelse til hendelse som har satt seg dypt inn i ryggraden.

https://www.ptsdnor.no/hva-er-kompleks-ptsd/

«Derfor regnes kompleks PTSD som den mest alvorlige varianten av PTSD og er veldig vanskelig å behandle»

https://www.modum-bad.no/behandling/traume/fakta/

Type I traume

Type I traume kan være dramatiske og skremmende enkelthendelser som ran, trussel om drap, ulykke eller alvorlig skade.

Type II traume

Type II traume er alvorlig traumatisering av vedvarende karakter og/eller gjentatte hendelser, ofte i barndom og oppvekst. Når det er traumer som for eksempel er påført av voksne personer som skulle ivaretatt barnet, bruker vi begrepet relasjonstraumer.

Kjennetegnene for type II traumer er:
• Gjentatt traumatisering over tid, ofte i ung alder.  Eksempelvis seksuelle overgrep i oppvekst, mishandling, alvorlig omsorgssvikt/tiknytningssvikt.

Bredere spekter av symptomer: I tillegg til PTSD-symptomer(se nedenfor), kommer gjerne relasjonsvansker, vansker med følelsesregulering, selvfølelsesproblemer, manglende/dårlig kroppskontakt, dissosiasjon, angst/depressive symptomer, vansker med mat og søvn

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322886#what-is-complex-ptsd

The symptoms of complex PTSD can be similar but more enduring and extreme than those of PTSD.

Anonymkode: 46f91...581

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo kompleks er verre enn vanlig det ligger jo i ordet kompleks. Jeg sier ikke at de som «kun» har PTSD ikke har det helt jævlig, men den varianten er lettere å behandle da det er snakk om et enkelt tilfelle og ikke hendelse til hendelse som har satt seg dypt inn i ryggraden.

https://www.ptsdnor.no/hva-er-kompleks-ptsd/

«Derfor regnes kompleks PTSD som den mest alvorlige varianten av PTSD og er veldig vanskelig å behandle»

https://www.modum-bad.no/behandling/traume/fakta/

Type I traume

Type I traume kan være dramatiske og skremmende enkelthendelser som ran, trussel om drap, ulykke eller alvorlig skade.

Type II traume

Type II traume er alvorlig traumatisering av vedvarende karakter og/eller gjentatte hendelser, ofte i barndom og oppvekst. Når det er traumer som for eksempel er påført av voksne personer som skulle ivaretatt barnet, bruker vi begrepet relasjonstraumer.

Kjennetegnene for type II traumer er:
• Gjentatt traumatisering over tid, ofte i ung alder.  Eksempelvis seksuelle overgrep i oppvekst, mishandling, alvorlig omsorgssvikt/tiknytningssvikt.

Bredere spekter av symptomer: I tillegg til PTSD-symptomer(se nedenfor), kommer gjerne relasjonsvansker, vansker med følelsesregulering, selvfølelsesproblemer, manglende/dårlig kroppskontakt, dissosiasjon, angst/depressive symptomer, vansker med mat og søvn

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322886#what-is-complex-ptsd

The symptoms of complex PTSD can be similar but more enduring and extreme than those of PTSD.

Kanskje man burde katogorisert de som har dissosiative lidelser/opplevelser og de som ikke har når det gjelder kompleks ptsd? 

Kompleks i psykologisk forstand betyr omfattende eller sammensatt. 

Er helt enig med deg i at kompleks er vanskeligere å behandle, men at kompleks er en verre tilstand er altså ikke lekfolk enig i. Her er det sprik i hva psykologer, leger og forskere sier. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke behovet folk har for å dømme eller kreve forklaring på folks diagnoser.

Jeg har to «motediagnoser» lite ante jeg at de var trendy i de lange åra jeg gikk på DPS for utredning og behandling men OK, de er vanligere nå enn før, og det er relevant for mennesker uten diagnosene hvordan?

Jeg har null behov for å utgreie om årsakene til (C)PTSD diagnosen min, det er ikke en konkurranse i å ha hatt det verst eller lide mest, det handler om å få til å fungere i eget dagligliv.

Samme greia gjelder ASF, hvorfor forventer fremmede at vi med diagnoser skal matche deres oppfattelse av hva diagnoser innebærer? Oddsa er tilstede for at individet med diagnosen selv kjenner ens egen situasjon bedre enn en fremmed person som har fått informasjon fra variable kilder.

Selv ikke «motediagnoser» er noe man bare får fordi man stikker hodet innom døra til en psykolog, for min del tok det mange år og flere feildiagnoser med feilbehandlig og alt det medførte før diagnosene satt og det er ikke som om det å ha diagnosen fører til at jeg spesialbehandles over noen uten diagnosen. Hva nøyaktig er det dere forsøker å oppnå, dere som mener folk lyver eller overdriver, hvilke fordeler tror dere vi får og dere må avsløre?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mange som diagnostiserer seg selv. En kan oppleve et alvorlig traume uten å klassifisere til diagnosen ptsd. 
Ptsd er en alvorlig angstlidelser med gjentatte mareritt om hendelsen og Flash back i våken tilstand. gjenopplevelser av traumet en har opplevd og sterk angst. 
mange kan oppleve vanskelige ting og slite med det i etterkant, og med tiden blekner det. 

Alt er ikke ptsd - en psykolog eller spesialist må vurdere om du har dette. 
De fleste som får behandling blir friske. 
mange går bare rundt å ramser opp diagnosene sine for å få empati.. og for å slippe at folk skal ha forventninger til de

Anonymkode: a5593...cda

Jeg var inne på helsenorge, jeg har vært i psykiatrien før. Da så jeg at det sto at jeg hadde pstd  i 2014.  Jeg ante ikke at jeg hadde den diagnosen. Vet ikke hva diagnosen går ut på en gang. Jeg har den nok ikke nå. Bruker ingen medisiner for det.

Anonymkode: e6f4b...aef

AnonymBruker
Skrevet

PTSD, angst og depresjon er blitt mote og folkesykdommer. Jeg kjenner en som fikk ptsd fordi han så foreldrene sine skrike til hverandre som barn..... Selvfølgelig er målet gullpremien, UU.

Anonymkode: 2db77...25b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

PTSD, angst og depresjon er blitt mote og folkesykdommer. Jeg kjenner en som fikk ptsd fordi han så foreldrene sine skrike til hverandre som barn..... Selvfølgelig er målet gullpremien, UU.

Anonymkode: 2db77...25b

Så nedlatende skrevet. 

Anonymkode: fd83a...c4d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

jeg fikk diagnosen kompleks ptsd av psykolog spesialist og en psykiater var enig i det. etter 9 år med fysisk og psykisk mobbing på skolen, sexuelle overgrep og i barndommen. Har flere psykiske lidelser og fysiske plager. 

Anonymkode: d4a97...da1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kanskje man burde katogorisert de som har dissosiative lidelser/opplevelser og de som ikke har når det gjelder kompleks ptsd? 

Kompleks i psykologisk forstand betyr omfattende eller sammensatt. 

Er helt enig med deg i at kompleks er vanskeligere å behandle, men at kompleks er en verre tilstand er altså ikke lekfolk enig i. Her er det sprik i hva psykologer, leger og forskere sier. 

Det sier seg jo selv at en diagnose som er vanskeligere å behandle er verre enn en diagnose som er lettere å behandle. At en diagnose som fører meg seg flere symptomer og preger en større del av livet og hverdagen er mere ille. At det ødelegger en personen mer å gjennomgå traumatiske opplevelser dag ut og dag inn i åresvis vs en enkelt traumatisk opplevelse. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare si en ting til. Mener virkelig ikke å disse andre som har traumer, har ulike diagnoser eller sliter på andre måter! Håper dere som sliter får hjelp. 
Jeg har angst selv og får traumebehandling.
Ja, jeg har også opplevd skrekkelige traumer og livstruende situasjoner gjentatte ganger. Både i kategori I og II.

Det gir mareritt og Flash så og si daglig, men jeg har ingen dissosiativ tilstand. Radaren min er på rød lampe innen for det som kalles toleransevindu. Dere som har ptsd vet sikkert godt om dette.

Likevel har jeg ikke fått slengt ptsd diagnose etter meg. De er ytterst forsiktig med å gi noe diagnose etter hva jeg opplever. Jeg vil helst ikke bli stemplet i systemet under det heller. 3 måneder nå i behandling. Det er krevende og man bli utslitt men anbefaler på det sterkeste behandling! 
Så langt kalles det jeg har traumer og angst.

Det jeg opplever er at flere folk unnskylder seg med sin diagnose, Som når man har Adhd og bare er glemsom pga diagnosen. Dette kan gjøres noe med. 
(bare tatt en vilt eksempel her) 
Så de fleste lidelser kan må jobbe med for å få det litt bedre (sier ikke alt går bort), men å være ekstremt selvmedlidende og utlevere enormt om sine traumer kjenner jeg ikke igjen selv.. 

kanskje altså disse har fått flere tilleggsdiagnoser de ikke forteller om og noen har ekstremt behov for oppmerksomhet som da feks en personlighetsforstyrrelse. Noen har garantert selvdiagnostisert seg selv. 

Om jeg selv får denne diagnosen så skal det aldri definere meg som person og jeg skal gjøre alt i min makt til å ikke være et offer for resten av mitt liv! 

AnonymBruker
Skrevet
parmanoia skrev (4 timer siden):

Av helsepersonell. Og så har vi selvdiagnostisering. Og de som velger ut PTSD selv fordi den høres bedre ut enn mye annet. 

Har kilde på dette?

Anonymkode: 5b880...2e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mange som diagnostiserer seg selv. En kan oppleve et alvorlig traume uten å klassifisere til diagnosen ptsd. 
Ptsd er en alvorlig angstlidelser med gjentatte mareritt om hendelsen og Flash back i våken tilstand. gjenopplevelser av traumet en har opplevd og sterk angst. 
mange kan oppleve vanskelige ting og slite med det i etterkant, og med tiden blekner det. 

Alt er ikke ptsd - en psykolog eller spesialist må vurdere om du har dette. 
De fleste som får behandling blir friske. 
mange går bare rundt å ramser opp diagnosene sine for å få empati.. og for å slippe at folk skal ha forventninger til de

Anonymkode: a5593...cda

Man må også ha opplevd gjentatte alvorlige traumer for å kunne få denne diagnosen. 

Anonymkode: 19737...bd3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror svært mange gir seg selv den diagnosen i dag, spesielt kompleks PTSD som ikke en gang er i bruk i Norge offisielt. Alle traumer fører ikke til PTSD, flashback og gjenopplevelse er ikke forbeholdt PTSD. Virker som at mange tror at en vanskelig barndom betyr automatisk kompleks PTSD. Det er ikke så enkelt. Et traume betyr ikke nødvendigvis at man har kompleks PTSD eller PTSD. Jeg håper det blir mindre selvdiagnostisering når icd-11 tas i bruk og folk får høre det fra fagfolk at de tar feil. Men de som gir seg selv diagnoser, gjør det uavhengig av hva fagfolk sier så man er nok like langt. En frisk person kan kjenne seg igjen i mange diagnoser, uten å ha de diagnosene. Alle mennesker har angst, ikke alle har en angstlidelse. 

Jeg har hatt PTSD etter en ulykke, diagnosen ble satt av en psykolog. Jeg har kompleks PTSD, men ikke på papiret på grunn av icd-10 som ikke har den diagnosen. Den vil bli oppført når icd-11 tas i bruk.  

Jeg tror man må ha opplevd begge variantene, for å virkelig forstå hvor forskjellig men like de to er. Det å sette de opp mot hverandre og "hvem er verst" blir helt feil. Objektivt sett så er kompleks PTSD verst og vanlig PTSD etter enkelthendelser lettere og "mildere". Lidelsestrykket og hvordan de påvirker deg og livet ditt, er fortsatt like ille på hver sin måte. Det å sammenligne de to blir helt feil. For begge to ødelegger livskvaliteten, livet og hverdagen din. Jeg som har hatt begge, kan si at ja, kompleks PTSD er verre fordi det er vanskeligere å bli frisk av. Men de 7 årene i PTSD helvete unner jeg ikke min verste fiende en gang, det ødela så mye av livet mitt og stjal så mange år og begrenset livet mitt på en måte jeg ikke orker å utdype. Da snakker jeg om vanlig PTSD. 

Det tok meg under 2 år å bli frisk av PTSD, gikk 5 år udiagnostisert før jeg oppsøkte hjelp. 11 år i terapi senere og jeg er ikke i nærheten av å bli kvitt kompleks PTSD. Veien til den diagnosen har vært lang og hard, vært innom alle diagnosene som er lik kompleks PTSD og det eneste som er 100% riktig er kompleks PTSD. Diagnose er ikke det viktigste, så lenge behandler vet hva som er problemet og hvordan jeg skal få hjelp. Så klart er det godt å få et ord på det jeg sliter med... men det spiller ingen rolle om psykologen sier ADHD, bipolar, borderline eller kompleks PTSD. Eneste positive med riktig diagnose er at nå er det heldigvis slutt på det helvetes medisin-maset. Du kan ikke medisinere vekk en for jævlig barndom.
Tror jeg har vært innom alle angstlidelsene også. Jeg kan liste opp nesten alle symptomene og plagene jeg har som egne diagnoser, og det er så riktig og feil på samme tid, jeg fyller alle diagnosekriteriene. Det betyr ikke at det er riktig diagnose for det om. 
Som sagt, en frisk person kan kjenne seg igjen i flere diagnoser, uten å nødvendigvis ha dem. Det er det som er så farlig med selvdiagnostisering. Og det verste er, det nytter ikke å si imot disse stakkars kronisk googlerne heller. For når de sier at de har en diagnose, da har de den og ingen, ikke en gang profesjonelle kan endre deres syn. 

Anonymkode: 6b462...c44

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Man må også ha opplevd gjentatte alvorlige traumer for å kunne få denne diagnosen. 

Anonymkode: 19737...bd3

Nei det må man ikke. Ett alvorlig traume kan være nok til å gi mennesker varige plager i ettertid.

Anonymkode: 6939b...9c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei det må man ikke. Ett alvorlig traume kan være nok til å gi mennesker varige plager i ettertid.

Men ikke kompleks type

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi som har opplevd livstruende og/eller gjentatte skrekkopplevelser kan utvikle ptsd men absolutt ikke alle.

Kompleks betyr bare at at det har vært flere ganger og gjerne gjennom barndommen  og gjør ikke ptsd verre enn de som ikke har kompleks. 

En krigsveteran som har opplevd en livstruende hendelse en gang  kan ha en verre situasjonen enn de med gjentatte traumer i oppvekst osv. eller motsatt.

Det er tydelig at flere her understreker de har den komplekse varianten for å få det til å høres ut de har det verst.

Har du ikke mareritt og Flash på dagtid av hendelser har du trolig ikke diagnosen og er heldig! Det er grusomt å ha slike gjenopplever. 
……Og de som har denne diagnosen liker svært sjeldent å utbrodere detaljer om disse opplevelsene! Unngåelse av lignende farer er vanlig og man pleier å unngå å prate om dette. 

Nå er det slik at kompleks ptsd kan være en del likt som en del diagnoser eller og man kan utvikle flere. 

Personer som opplever vansker etter en potensielt traumatisk hendelse kan utvikle ulike lidelser i stedet for eller i tillegg til PTSD; psykosomatiske plager, depresjon, rusbruk, psykose, bipolar lidelse, personlighetsforstyrrelse eller «utfordrende atferd».

Kptsd er helt klart noen hakke verre enn ptsd. Det stikker mye dypere, vanskeligere å behandle, flere symptomer/plager og mye handler om relasjoner og selvet. 

Anonymkode: 7118d...1da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også merker meg at folk har begynt å bruke ptsd for å forklare en kjip opplevelse i livet, for eksempel mobbing på arbeidsplassen eller en dårlig skjef. Det har gitt dem uro, smerter og bekymring. En vanskelig og tung periode i livet. Men ikke ptsd. 

Anonymkode: 7b22a...2b8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ikke kompleks type

Nei, det blir noe annet; men den jeg siterte uttalte seg om ptsd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har lagt merke til at mange har PTSD-diagnose for tiden. Så vidt jeg vet har flere krigsveteraner fått diagnosen, men også noen ofre for voldtekt eller andre fryktelige opplevelser. 

Er virkelig slike PTSD-kvalifiserende opplevelser så vanlig som jeg får inntrykk av her på KG? Eller kler mange seg med diagnosen for å bortforklare en dårlig personlighet? Jeg mistenker sistnevnte.

Anonymkode: 5da04...8b2

Hvis man har fått den diagnosen, og ikke har visst at man har fått den, og ikke merker noe til den. Jeg oppdaget at jeg fikk den diagnosen i 2014 for kort stund siden. Jeg er ikke i psykiatrien og bruker ingen psykiatriske medisiner. Kan jeg få den diagnosen fjernet? Eller har det ingen betydning at den står der? 

Anonymkode: e6f4b...aef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...