AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #41 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har lagt merke til at mange har PTSD-diagnose for tiden. Så vidt jeg vet har flere krigsveteraner fått diagnosen, men også noen ofre for voldtekt eller andre fryktelige opplevelser. Er virkelig slike PTSD-kvalifiserende opplevelser så vanlig som jeg får inntrykk av her på KG? Eller kler mange seg med diagnosen for å bortforklare en dårlig personlighet? Jeg mistenker sistnevnte. Anonymkode: 5da04...8b2 Ganske grusom ting å si at noen med ptsd diagnose har dårlig personlighet, eller noen annen for den grunnen. 😥 Jeg har den diagnosen. Psykologene sier jeg har hatt et dramatisk og vanskelig liv, det betyr vel antagelig at jeg har hatt det mer dramatisk enn gjennomsnittet idk. Jeg dro ikke til psykolog med tanke om ptsd, men var det de kom frem til. Anonymkode: f9377...3e0 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #42 Skrevet 4. juli 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Har lagt merke til at mange har PTSD-diagnose for tiden. Så vidt jeg vet har flere krigsveteraner fått diagnosen, men også noen ofre for voldtekt eller andre fryktelige opplevelser. Er virkelig slike PTSD-kvalifiserende opplevelser så vanlig som jeg får inntrykk av her på KG? Eller kler mange seg med diagnosen for å bortforklare en dårlig personlighet? Jeg mistenker sistnevnte. Anonymkode: 5da04...8b2 Jeg har PTSD-diagnose, i følge ICD-10. Psykiater sier at med ICD-11 hadde det vært mer korrekt med C-PTSD-diagnose. Men uansett, flere psykologer og psykiatre har diagnostistert PTSD. Og jeg har vokst opp i Norge. Vel og merke under særdeles truende forhold, med massiv vold siden spedbarnsalder, men ikke nok til å drepe meg. Det ble ikke akkurat bedre med tiden som gikk, og uten å fortelle mer, så har det vært en langvarig, livstruende opplevelse. Det kvalifiserer til PTSD. Om du er uenig med kriterene i ICD, så er KG feil plass å ta diskusjonen. Anonymkode: 10b3d...88b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #43 Skrevet 4. juli 2022 Om du tenker det er lavthengende fordi noen ikke har erklært krig i området man var i, så er du helt på jordet. Da er det dessverre lite håp for at du noen gang kommer til å forstå (noe som helst). En langvarig, livstruende opplevelse kan vel så godt kvalfisiere til diagnosen, som det krig kan gjøre. Poenget er ikke krig, poenget er livstruende. Vanskelig å forstå - jeg vet. Men likevel, det er sånn det er. Bli litt opplyst, TS! Anonymkode: 10b3d...88b 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #44 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvis man har fått den diagnosen, og ikke har visst at man har fått den, og ikke merker noe til den. Jeg oppdaget at jeg fikk den diagnosen i 2014 for kort stund siden. Jeg er ikke i psykiatrien og bruker ingen psykiatriske medisiner. Kan jeg få den diagnosen fjernet? Eller har det ingen betydning at den står der? Anonymkode: e6f4b...aef Hva med en ny utredning hos psykolog? Høres merkelig ut å få en diagnose man ikke vet om. Ta det opp med legen og spør hvorfor dette er satt på deg og om du bør evt utredes igjen for å få den fjernet. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har PTSD-diagnose, i følge ICD-10. Psykiater sier at med ICD-11 hadde det vært mer korrekt med C-PTSD-diagnose. Men uansett, flere psykologer og psykiatre har diagnostistert PTSD. Og jeg har vokst opp i Norge. Vel og merke under særdeles truende forhold, med massiv vold siden spedbarnsalder, men ikke nok til å drepe meg. Det ble ikke akkurat bedre med tiden som gikk, og uten å fortelle mer, så har det vært en langvarig, livstruende opplevelse. Det kvalifiserer til PTSD. Om du er uenig med kriterene i ICD, så er KG feil plass å ta diskusjonen. Anonymkode: 10b3d...88b Jeg også men jeg har altså ikke fått denne diagnosen (ikke ennå iallfall) Er 3 måneder i behandling nå. Har hatt utredning 3 timer og en ekstra time før psykolog og nå hos spesialist hos traume terapeut. Anonymkode: e870c...866
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #45 Skrevet 4. juli 2022 parmanoia skrev (5 timer siden): Av helsepersonell. Og så har vi selvdiagnostisering. Og de som velger ut PTSD selv fordi den høres bedre ut enn mye annet. Ja mange med borderline som heller vil ha ptsd så de faker seg til diagnosen. Har hørt det fra en venn som gjorde dette. Anonymkode: 92423...972 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #46 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har lagt merke til at mange har PTSD-diagnose for tiden. Så vidt jeg vet har flere krigsveteraner fått diagnosen, men også noen ofre for voldtekt eller andre fryktelige opplevelser. Er virkelig slike PTSD-kvalifiserende opplevelser så vanlig som jeg får inntrykk av her på KG? Eller kler mange seg med diagnosen for å bortforklare en dårlig personlighet? Jeg mistenker sistnevnte. Anonymkode: 5da04...8b2 For det første, ptsd er ikke korrelert med dårlig personlighet. Det blir som å si at alle som bruker hvite sokker har dårlig personlighet. Ja, mange opplever overgrep som barn. Vold. Omsorgssvikt. Alvorlige ulykker. Alvorlig mobbing. Mange innvandrere kommer fra krig eller opplevd krig tidligere. Ikke alle får ptsd. Ca. 1-2% har ptsd i Norge. Diagnostiserer man seg selv, har man andre problemer- fortsatt ingen korrelasjon med dårlig personlighet. Anonymkode: 7118d...1da 4
Nevrosererroser Skrevet 4. juli 2022 #47 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja mange med borderline som heller vil ha ptsd så de faker seg til diagnosen. Har hørt det fra en venn som gjorde dette. Anonymkode: 92423...972 Har du hørt fra en venn at julenissen gir kull i strømpen til de slemme barna også? Det er ikke helt slik det funker at man kan «shoppe» diagnoser slik du beskriver der. Det er ikke slik at borderline og PTSD er så like at psykologen lar pasienten velge selv. Normalt er det også flere enn én behandler involvert, saker drøftes, ofte i team der man går igjennom både verktøya som er benytta, diagnosekriterier og reaksjoner på behandlig mm. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #48 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hva med en ny utredning hos psykolog? Høres merkelig ut å få en diagnose man ikke vet om. Ta det opp med legen og spør hvorfor dette er satt på deg og om du bør evt utredes igjen for å få den fjernet. Jeg også men jeg har altså ikke fått denne diagnosen (ikke ennå iallfall) Er 3 måneder i behandling nå. Har hatt utredning 3 timer og en ekstra time før psykolog og nå hos spesialist hos traume terapeut. Anonymkode: e870c...866 Ja veldig merkelig. Jeg fikk en annen psykiatrisk diagnose den gangen også. Jeg visste ikke om den diagnosen heller, før arbeidsgiveren min fortalte meg det. Jeg hadde sendt med den delen på sykemeldingen der diagnosen sto. Jeg hadde ikke sett hva som sto der. Det var ingen som sa rett til meg mine diagnoser den gangen. Men den andre diagnosen har jeg visst om, men denne her leste jeg da jeg kikket litt på historie på helsenorge for en liten stund siden. Anonymkode: e6f4b...aef
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå