Nevrosererroser Skrevet 3. juli 2022 #41 Skrevet 3. juli 2022 PITTY skrev (7 timer siden): Hunden din har virkelig fått tøff medfart da.. Kan kanskje slå ut motsatt, at den blir stum av skrekk? Det skjedde det lille bjeffe-monsteret vi hadde. Kona ville ikke at vi skulle ta den med inn på hundeutstilling, hun mente det ville trigge bjeffingen til det hysteriske. Jeg tippet det motsatte.. Og slik ble det.. overwhelming.. og sammenknepen munn. Han er ikke stum av skrekk heller, han er bare rolig, før ville han stå i spenn, reise bust og innimellom vokalisere og gjøre utfall men nå er han bare oppmerksom. Ikke noe dempende språk, bare rett opp og ned tilstede. Han har heller ikke fått utfordringer med å hilse på andre hunder, jeg er veldig våken og lar han ikke hilse på fremmede hannhunder lenger med mindre de er unghunder. Han har flere hannhunder i «omgangskretsen». Vi har veldig mye hund i gata vår og flere slike små som «gneldrer» noen av de har vi jobba aktivt med på passering og der min nå ikke bryr seg har de små fått liten til ingen endring så jeg regner jo med det er fremavla, jeg vet jo at eierne ikke er slike som er helt på jordet med treninga si. Gjeterhunder gjeter, trekkhunder trekker og varslende voktere varsler og vokter. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #42 Skrevet 3. juli 2022 Men er det slik at de som skaffer disse mer såkalte lettvinte kjeftende typene også kan ha mer nervøs og usikker natur, altså at mennesket overfører sin usikre energi til hunden? Dyr leser jo andres psyke. En venninne av meg hadde en kjeftete terrier. Hver gang hunden ble nervøs i møter med andre hunder plukket hun hunden sin opp! Denne hunden passet jeg når de var på ferie i 4 uker. Jeg er ingen ekspert men har en ro og myndighet hunder tydeligvis liker. Gir masse ros for god oppførsel. Vi trente på sosiale ferdigheter hver dag til eier kom hjem fra ferie. Så positive endringer veldig raskt, men så fort eier var tilbake i gamle vaner var hunden i samme kaliber. Jeg forstår også at alle hunder har ulike egenskaper de naturlig skal brukes til, men ikke kom å unnskyld at hunden er en vokter og en varsler. Jeg har voktere selv og de får belønning for akseptabel atferd. Anonymkode: 3be54...872 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #43 Skrevet 3. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har en hund som gneldrer når den hører lyder utenfor. En terrier. Ufattelig irriterende, og vi har prøvd alt! Ellers er hunden veldig sosial både mot mennesker og dyr. Aldri problem med hilsing og aldri aggressiv. Det er absolutt pinlig og sinnsykt irriterende, men jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre. Har du ts en o-hellig løsning hadde det vært flott om du deler din guddommelige innsikt. Anonymkode: d7fc7...d9e Har også terrier. De bjeffer jo også for å varsle. Det er naturlig atferd. Jeg syns synd i hunder som ikke får lov til noenting som er naturlig for de. Min kan også bjeffe ved passering. Dette er nor vi trener på, men det er ikke gjort over natten. Han er 6 år og omplassert og lite sosialisert fra før. Så dette kam ta tid. Men tur må vi på. Og det er umulig å holde seg unna hunder hele tiden. Dessuten må vi oppsøke steder med hunder for å trene på fryktaggresjonen. Anonymkode: 7de3d...a03
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #44 Skrevet 3. juli 2022 Hunden min gneldrer når det kommer hunder forbi. Det er pga han gikk i bånd og ble angrepet av en hund som var løs. Eier som springene og beklagde seg, men da var det for sent. Anonymkode: 3beb2...abc
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #45 Skrevet 3. juli 2022 Familien min har dachs. Den gneldrer i ett sett. Hver gang den tror den ser noe(er halvveis blind), hver gang den hører noe, hver gang det kjører eller går noen utenfor osv. De har dachs fordi de er jegere og faren min alltid har hatt det. Jeg hater den bikkja og teller dager til den dauer. Det er heldigvis ikke lenge til, den har allerede levd over hva som var forventet. Foreldrene mine er forresten helt døve for bjeffinga. Faren min klappet seg en gang på låret og spurte når jeg skulle få hund, for det var sååå fantatisk🤣 og dette sa han mens kjøteren gneldra rabiat fordi den såg noen sykle forbi. Anonymkode: c8aa0...1d0
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #46 Skrevet 3. juli 2022 Har egentlig ikke møtt så mange små hunder. Bor på bygda og her har de fleste store gårdshunder som står ute og bjeffer og bjeffer hele døgnet. Så min erfaring er helt motsatt der. Jeg har en liten en og han har aldri bjeffet annet enn når det går katter i hagen. Vet ikke hvorfor han ikke bjeffer. Men jeg fleiper og sier det er fordi han er så lei av å høre på nabohundene gneldre at han ikke orker å drive på med det sjøl. Kommer ikke til å skaffe meg en ny hund etter han dør, orker ikke risikere å få en som bjeffer konstant. Hadde blitt sprø. Anonymkode: 61ad8...606 1
Anonymbruker*** Skrevet 4. juli 2022 #47 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har egentlig ikke møtt så mange små hunder. Bor på bygda og her har de fleste store gårdshunder som står ute og bjeffer og bjeffer hele døgnet. Så min erfaring er helt motsatt der. Jeg har en liten en og han har aldri bjeffet annet enn når det går katter i hagen. Vet ikke hvorfor han ikke bjeffer. Men jeg fleiper og sier det er fordi han er så lei av å høre på nabohundene gneldre at han ikke orker å drive på med det sjøl. Kommer ikke til å skaffe meg en ny hund etter han dør, orker ikke risikere å få en som bjeffer konstant. Hadde blitt sprø. Anonymkode: 61ad8...606 Lar du hunden stå ute i luftegård hele dagen med mangel på sosial kontakt og trim? Neppe. Det er kanskje derfor du har en behaglig og stille hund, mens naboen har gneldrebikkjer som går for lut og kaldt vann. Lurer virkelig på hva enkelte skal med hund... 1
Entern Skrevet 4. juli 2022 #48 Skrevet 4. juli 2022 Anonymbruker*** skrev (3 minutter siden): Lar du hunden stå ute i luftegård hele dagen med mangel på sosial kontakt og trim? Neppe. Det er kanskje derfor du har en behaglig og stille hund, mens naboen har gneldrebikkjer som går for lut og kaldt vann. Lurer virkelig på hva enkelte skal med hund... Husker godt fra oppveksten alle som syntes det var en god ide å kjøpe en schæfer og binde den fast utenfor huset og ferdig med det. Fytterakkern.
Gjest Raffalayla Skrevet 4. juli 2022 #49 Skrevet 4. juli 2022 Som andre har påpekt, så er det ofte rasebetinget. Les dere opp på rasen før dere går til anskaffelse og la hund være hund.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #50 Skrevet 4. juli 2022 Jeg har to chihuahua som eksen min skaffet seg på impuls faktisk. Endte opp hos meg etter bruddet. Jeg elsker de to veldig høyt! Begge har blitt behandlet som hunder og blitt korrigert på uønsket adferd. Begge er veldig flinke med folk. Ene er en som ikke bjeffer noe særlig, mens den andre er vanvittig hvis hun får lov! Og da drar hun gjerne med seg første også. Siste er dominant i tillegg og bjeffer på alt når hun er ute i hagen alene uten folk. Dersom jeg er der korrigerer jeg hver gang og da gir hun seg. Før gneldret hun mye på tur også. Nå er jeg i forkant og ser tegnene på at hun kommer til å gneldre. Høy hale, rygg og ører. Napper henne ut av det og da går hun fint forbi. Til og med fint forbi andre hunder som bjeffer på oss. Det var nesten umulig før. Men det er en enorm jobb å trene bort ting som ligger i dem! Ser at til og med rutinerte hundetrenere sier det i enkelte tilfeller ikke er mulig fordi instinktet deres er så sterkt. Likevel ville jeg ikke hatt en større hund. Har hatt det før og det ble alt for mye hår og sikkel og dritt og lort som de dro med seg inn! Anonymkode: 18599...12f 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #51 Skrevet 4. juli 2022 Små hunder er redde for oss store mennesker, men de er nok ikke sånn mot eieren. Det hjelper heller ikke med kjeft når årsaken er at bikka er redd. Anonymkode: 2d68d...e19
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #52 Skrevet 4. juli 2022 Min hund er blitt sånn med årene, det er en liten gammel dame på 11. Var alltid kjempesnill og sosial før, men jeg tror tålmodigheten hennes er blitt liten med årene. Hun bjeffer bare, men jeg holder henne unna andre hunder nå uansett. På grunn ab mye flytting har vi dessverre ikke kontakt med hundene hun pleide å leke og gå tur med Det som er mer slitsomt er hundeeiere som bare lar hundene sine løpe rett opp til min hund når vi er på tur. Spør først! Det er like ille å se et voksent menneske ha null kontroll på en svær bikkje, bare så det er sagt. En liten hund kan du i hvert fall plukke opp. Det er også grunnen til at små hunder kan være mindre veloppdragne, du kan bare plukke dem opp isteden for å dressere(?) dem. Det er som sagt mye verre når en stor hund ikke hører på eieren sin, og hopper og er helt i 100. Anonymkode: 85a7c...374 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #53 Skrevet 4. juli 2022 Jeg hadde store hunder før, men har byttet til små gneldrehunder og skal aldri ha noe annet. Liker store hunder altså, men fordelene med liten hund veide opp da jeg tok beslutninga. Fordeler i mine øyne: - Nærmest ingen slitasje på hus og inventar. - Ingen sikling og hundelukt. - Mye mer plass i bilen og i senga. - Mye lavere matbudsjett - Lett å løfte og håndtere, både til hverdags og i krisesituasjoner. - Mindre bæsj å plukke Et av de viktigste argumentene i mine øyne er ansvaret ovenfor andre, både mennesker og dyr. Små hunder er generelt sett mindre skumle, og har et mye mindre skadepotensiale om ting skulle gå galt. Jeg har selv hjertet i halsen dersom det kommer en stor hund i fullt firsprang mot meg, men en hissig chihuahua er bare komisk. Og skulle bikkja være spik spenna gal, så vil jeg heller treffe på en hissig ankelbiter enn en stor, sterk hund. Jeg kan også være trygg på at mine hunder aldri kunnet skadet en hund som kommer bort. Hund er sjansespill uansett når det kommer til mentalitet, både stort og smått. Selv om de små kan virke mer ufordragelige og i større grad ha napoleonskomplekser. Men dersom en stor hund får adferdstrøbbel så er problemet så uhorvelig mye mer begrensende. Den siste store hunden jeg hadde var en uheldig kombinasjon mentalt sett. Noe som kan skje. Men en stor hund med frykt ovenfor fremmede er virkelig plagsomt å leve med, og det ble rett og slett et fengsel. Alt måtte tilrettelegges konstant, for hundens størrelse ga ingen rom for feil. Den var ikke farlig, og var hyggelig 99,9% av tiden, men det er helt jævlig når hunden på 50 kg kommer seg løs, og bjeffer på helt uskyldige mennesker. Adferdsproblemer er noe dritt når det gjelder små hunder og, men de skulle vært rimelig heftige før de hadde begrenset livet mitt i like stor grad som de relativt små problemene hos den store. Jeg mener små hunder får altfor mye tyn. Flere skulle heller hatt små hunder, spesielt fremfor store arbeidende «fine» og «kule» raser som er «skikkelige hunder». Når jeg treffer folk, særlig menn, slenger de alltid en kommentar om små hunder, men så blir de kjent og de faller for de små lettvinne. «En sånn liten hund kunne jeg hatt, den likte jeg. Tåler de lange turer?». Slår aldri feil 😅 Små hunder passer også jevnt over bedre med livene til de fleste som eier store arbeidende hunder, i mine øyne. Argumentet for en stor hund er bare fordi «vi må ha en skikkelig hund». Anonymkode: 9f6a7...76f 2 1
Ville91 Skrevet 5. juli 2022 #54 Skrevet 5. juli 2022 Nevrosererroser skrev (På 3.7.2022 den 1.02): Jeg ser veldig ofte at små hunder møtes dårlig av både hunder og andre hundefolk enn store hunder. Ofte ser jeg små hunder på hundejorder eller bare forbipasseringer der de tydelig er utilpass og virkelig bruker all kommunikasjon de har til å si fra uten å bli tatt alvorlig. De blir enten korrigert for å bjeffe og gjøre utfall, løfta opp eller bare ignorert. En stor hund i samme situasjon blir oftere jobba med på hundens nivå i min erfaring og da gjerne med hjelp fra andre hundeeiere. De små derimot blir bare avfeid som gneldrete hissigpropper, så var det hverken den lille hunden eller den eier som var skyld i situasjonen. Hvordan kan jeg hjelpe min lille ‘gneldrebikkje’ å møte andre hunder bedre?
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #55 Skrevet 5. juli 2022 Bryr meg ikke om hunder bjeffer og gneldrer da vi møter de ute. Det kan være mange grunner til det. Dømmer ikke folk, for vet at de heller ikke synes det er noe gøy å ha en sånn hund. Men la de ikke løpe opp i ansiktet på min, eller slipp opp båndet sånn at de angriper bakfra da vi går forbi. Det har vi dessverre opplevd flere ganger, og min har blitt bitt både i bakbeina og nesa flere ganger stakkars. 3 turer til veterinæren har det resulterte i. Anonymkode: 64078...297
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #56 Skrevet 5. juli 2022 Myrmica skrev (På 2.7.2022 den 20.06): Nå er det mange små raser som er avlet for å være varslere. De har dermed mye lettere for å ty til stemmen enn en del større hunder, for det er de avlet til å gjøre. Det handler ikke om oppdragelse eller kunnskap hos eier, kanskje heller om kunnskap hos de som klager? Hvor "gneldrete" hundene er varierer, og hos noen kan man dempe det ved trening. Men det blir litt som å trene bort jaktlyst hos en beagle, løpstrang hos en mynde eller gjeting hos en border collie. Det ligger i hunden, og blir ikke borte hos alle. Dette! Vi har hatt store hunder som aldri gneldret, og vi har hatt 5 små hunder, hvorav 3 av dem bjeffet/bjeffer mot andre hunder. Denne bjeffingen er ofte en blanding av gladbjeffing og varsling. Når hundene kommer frem til vedkommende, er de hent rolige. Sikkert irriterende for noen. Men at folk her inne skryter av at deres hunder ikke bjeffer fordi de er så godt oppdratt…. Ja, da ler jeg inni meg og tenker for noen enkle dumme fjols de er. Det skal de få være for meg Det er helt naturlig for enkelte hunderaser å varsle. Tar man det fra dem, ødelegger man naturlige instinkter - mest sannsynlig fordi eierne som skryter av oppdragelse har skremt hundene til stillhet! Mye uvitenskap blant ekspertene her inne 😊 Anonymkode: e9615...f2d
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #57 Skrevet 5. juli 2022 Har en pomeranian og hun er stort sett lydløs. Aldri et pip hjemme. Men jeg er veldig observant på hun, så hun har aldri trengt å lage lyd for å kommunisere med meg. Går mest i kroppsspråk og blikk. Bor rett ved siden av en tur sti og hundens største hobby er å sitte på verandaen og følge med på de som går forbi. Men ingen lyd. MEN. Hunden kan lage lyd om hun vil. Dette skjer ute på tur, når vi møter på sabla IRRITERENDE hundeeiere, som IKKE respekterer at vi IKKE vil hilse. Det går ofte slik: Irritende fyr: «åh hei, er det gutt eller jente?» meg: «jente, men vi vil ikke hilse nå dessverre!» irriterende fyr *går fortsatt mot oss som at han ikke klarer holde igjen hunden sin på 8 kg* «Kan de hilse?» Meg «nei vi må komme oss videre!» *jeg prøver å få avstand og står på dette tidspunktet langt oppi skrenten* Irriterende fyr *kommer nærmere og nærmere* «hvor gammel?» og da snerrer hunden min. Kraftig og høyt. Både på innpust og utpust Irriterene fyr «hehehe, vil du ikke leke?» mot min hund Det ender ofte med at jeg må løfte hunden og gå vekk fra situasjonen. Jeg vet at man ikke skal løfte for mye på småraser, men det er også min oppgave å hjelpe hunden min om hun føler seg presset opp i et hjørne og kommer seg ikke vekk, selv med tydelige signaler Dette skjer ikke alltid. Tvert i mot. Men jeg ser på lang avstand hvilke hunder min hund vil hilse på og ei. Hunden min syntes det er stas med eldre hunder som gir et lite sniff, litt logring og det er det. Det er nok for min hund. Yngre, ivrige hunder liker hun ikke. Og det er mange av de der ute, samt en hel haug med irriterende hundeeiere som hverken klarer forstå hundespråk, eller tydeligvis norsk fra meg for den saks skyld!!! Kroppsspråket til hunden min er også ganske tydelig om hun ser en annen hund på avstand hun vil hilse på og ei. Hun liker balanserte rolige hunder. Ikke hunder som drar pesende mot hun på harde livet. I det store og hele, så er det eierne som er problemet. Aldri hunden. Det finnes alt for mange som tror at de små hundene bare er gneldrete rotter, og det sier sitt om dem. Så finnes det de som tror små hunder er veskepynt som ikke trenger å bli stimulert. Og de med større hunder, hvor det virker som at hunden går på tur med eieren. Lista er lang. I bunn og grunn er vi mennesker problemet, IKKE hunden. Uansett rase. Og den største feilen vi mennesker gjør, er å la hunder være understimulerte. Det er ofte der den uønskede atferden kommer inn. Finnes også andre grunner, men det er den største. Anonymkode: eab1a...92d 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå