AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #1 Skrevet 2. juli 2022 Nå finnes det noen få av disse som oftes små normalt i gneldre-sjangeren som er godt dressert, men jeg vil si 80% av alle disse jeg møter er både uvennlige og gneldrete!! Mine hunder er både dresserte og vennlig mot både dyr og mennesker, ikke minst de er nærmest lydløse så langt det ikke kommer en innbruddstyv. Vet ikke om det vil komme noen ærlige svar her nå hvorfor dere skaffet en slik hund…? Eiere jeg møter unnskylder ofte flaut atferden til hunden deres, flere sier de har vært slappe med trening fra de var valp. Hva er grunnen til at det vil ha sånne hunder? Jeg må ærlig innrømme jeg tenker totalt uvitenhet hvis folk er så enkle at de går etter et søtt utseende uten å sette seg inn i gemytt. Anonymkode: 3be54...872 11
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #2 Skrevet 2. juli 2022 Tipper at de er lite sosialisert. Har også en stor hund som er veldig snill og tålmodig med små hunder men opplever å bli «kjeftet på» av den hver gang vi er ute på tur. Anonymkode: 198bc...97d 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Skrevet 2. juli 2022 Jeg har en pomeranian og den har alltid vært snill og sosial. Men etter at vi kastrerte den så er den blitt litt «gneldrete». Men det visste vi før vi kastrerte han, for veterinæren sa at enten så vil den forandre atferden eller så vil den bli mer glad i mat. Men jeg elsker ham uansett❤️ Anonymkode: 3b056...b41 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #5 Skrevet 2. juli 2022 Har en såkalt “gneldrehund“ som aldri gneldrer. Det har noe med oppdragelse og at du holder ut å terpe på det lenge nok. Han er snill mot alle og elsker mennesker. Han VET at det er totalt uakseptabelt å gjøre noen av disse tingene som er så irriterende med disse såkalte kneldrehundene. Ja han er chihuahua. Men han er veldig godt oppdratt. Det er alfa omega med en sånn hund. De blir ikke det av seg selv. Anonymkode: baf87...05e 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #6 Skrevet 2. juli 2022 Har en hund som gneldrer når den hører lyder utenfor. En terrier. Ufattelig irriterende, og vi har prøvd alt! Ellers er hunden veldig sosial både mot mennesker og dyr. Aldri problem med hilsing og aldri aggressiv. Det er absolutt pinlig og sinnsykt irriterende, men jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre. Har du ts en o-hellig løsning hadde det vært flott om du deler din guddommelige innsikt. Anonymkode: d7fc7...d9e 9 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #7 Skrevet 2. juli 2022 Mener du hunder som gneldrer generelt eller i møtesituasjoner? Ja nei, vet ikke helt hvordan det ble sånn. Kommer vel av usikkerhet. Hun vet hun er liten og har blitt jaget flere ganger, så hun er naturlig nok skeptisk til store hunder. Usikker på hvordan man kan trene det bort, ingenting av det jeg har forsøkt nytter i alle fall. Anonymkode: 4d2a6...431 4
Anononyma Skrevet 2. juli 2022 #8 Skrevet 2. juli 2022 Vi har 2 av de. Grunnen til at de gneldrer er dessverre at eldstemann ble angrepet av en størrehund for noen år siden. Etter det er han blitt fryktelig usikker og «klikker» på alt som rører seg. Denne adferden har han lært bort til yngste. Fryktelig synd, og ja, flaut! Det verste er at da vi skaffet oss liten rase var vi bestemt på at de nettopp ikke skulle inn i den stereotypien der. De var svært godt sosialisert, har bronsemerket i lydighet og generelt flotte hunder. Brukte nesten aldri bånd f.eks på grunn av prikkfri innkalling og fot. Nå er det som om de er to helt andre hunder og vi greier ikke plukke det av dem igjen 😕 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #9 Skrevet 2. juli 2022 Tipper noe av forklaringen ligger i størrelsen. Mindre hunder er "søte", og veldig mange anskaffer de uten å tenke så godt over hva som kreves. Om du kjøper en større, sterkere hund, så vet du at du må bruke tid og få kontroll på hunden. Men jeg er helt enig, små gneldrehunder er noe dritt. Hadde to stykker rett over veien. De satt i vinduet fra eierne gikk om morgenen til de kom hjem og kjeftet på absolutt alt og alle. Anonymkode: 60f3b...69b 3 1
Hmmmmmm Skrevet 2. juli 2022 #10 Skrevet 2. juli 2022 (endret) Jeg har en terrier. Den bjeffer når det er folk utenfor huset. Han er ikke så glad i folk, spesielt barn. Han kjefter på andre hunder. Og spiser katter hvis han hadde fått tilgang. Han er en omplasserings hund. Håper han lever evig❤️😂🥰 Endret 5. juli 2022 av Hmmmmmm 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #11 Skrevet 2. juli 2022 Mange små hunder blir ikke respektert i hjemmet. De blir plukket opp, båret rundt og dullet med fordi menneskene rundt de verken forstår eller ser "jeg liker ikke dette" eller "plis la meg være i fred" signalene. Det fører til en generell usikkerhet, som blir verre fordi de ofte ikke får nok struktur og trening. Mange er varslere av natur, så usikre små hunder varsler langt mer enn nødvendig. Bjeffing er selvbelønnende og derfor vanskelig å trene bort, spesielt fordi hundens stressnivå ofte er forhøyet under bjeffingen (da er det vanskelig å ta til seg læring) Så er det jo mange flotte eiere som trener hunden godt, gir de masse fin miljøtrening og sosialisering, og likevel ender opp med en gneldrehund på grunn av dårlige gener eller på grunn av skumle episoder med større, løse hunder som kommer løpende bort og bøller med de (om dette skjer i en spøkelsesperiode, så kan frykten sette seg ekstra dypt). Jeg ser mange flotte, små hunder når jeg er ute og går tur med mine. Jeg ser også noen som utagerer i passeringssituasjoner. Jeg møter også masse store hunder som utagerer. Ser jeg en liten hund og en stor hund komme gående, så tenker jeg ikke automatisk at det er større sjanse for at den lille hunden utagerer enn den store. For meg virker det som om det er ganske 50/50 Anonymkode: 26545...9bf 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #12 Skrevet 2. juli 2022 Det aller verste jeg hører og leser når det gjelder små hunder er "stor hund i liten innpakning". 😠 Ingen ville akseptert at en stor hund oppfører seg som mange av disse småhundene gjør. Ingen! Mye av problematikken ligger nettopp i størrelsen og at det er fort gjort å belønne problematferd hos småhunder. Man løfter f.eks opp hunden når den kommer i en utfordrende situasjon der større hunder er til stede, og slik lærer den lille hunden at den "vinner" over store hunder hver gang. Så sitter de der da, på eierens arm, og kjefter høylytt fordi de har lært at det er slik det funker! Dessuten er det mange flere av de små hundene som får gå løs, båndtvang eller ei. Dermed kommer de også unødvendig lett opp i situasjoner de må reddes ut av. Bjeffingen medfører dessuten oppmerksomhet, noe som også forsterker atferden. På en svært sta hund med dominante trekk er det i noen tilfeller ekstremt vanskelig å trene vekk dette. Anonymkode: ff5ae...49c 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #13 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en pomeranian og den har alltid vært snill og sosial. Men etter at vi kastrerte den så er den blitt litt «gneldrete». Men det visste vi før vi kastrerte han, for veterinæren sa at enten så vil den forandre atferden eller så vil den bli mer glad i mat. Men jeg elsker ham uansett❤️ Anonymkode: 3b056...b41 Hva mener du med «litt» gneldrete? Synes det er plagsomt med gneldrehunder. Har noen naboer på campingen, og de har ikke bare en sånn liten gneldrehund, men to. Disse gneldrer så å si hele tiden. De gneldrer bl.a når noen går forbi, å på en campingplass så går det gjerne endel forbi. Man kan ikke sitte ute og slappe av pga gneldringa. Jeg skjønner ikke hva sånne mennesker tenker med når de synes det er greit at så mange blir plaget av gneldringen til hundene deres. Anonymkode: 78a50...a2a 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #14 Skrevet 2. juli 2022 her jeg bor er det mange små hunder, de er jo mindre enn katten min, men ikke hørt så mye gneldring av de heldigvis. Anonymkode: 71948...603
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #15 Skrevet 2. juli 2022 Hmmmmmm skrev (1 time siden): Jeg har en terrier. Den bjeffer når det er folk utenfor huset. Han er ikke så glad i folk, spesielt barn. Han skjefter på andre hunder. Og spiser katter hvis han hadde fått tilgang. Han er en omplasserings hund. Håper han lever evig❤️😂🥰 ? Anonymkode: 88c14...184 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #16 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva mener du med «litt» gneldrete? Synes det er plagsomt med gneldrehunder. Har noen naboer på campingen, og de har ikke bare en sånn liten gneldrehund, men to. Disse gneldrer så å si hele tiden. De gneldrer bl.a når noen går forbi, å på en campingplass så går det gjerne endel forbi. Man kan ikke sitte ute og slappe av pga gneldringa. Jeg skjønner ikke hva sånne mennesker tenker med når de synes det er greit at så mange blir plaget av gneldringen til hundene deres. Anonymkode: 78a50...a2a Jeg synes du virker litt opphisset i din kommentar🫣 Det er slike «vibes» jeg får når jeg leser. Når det er sagt, det jeg mener med gneldringen er at den kan bjeffe på det som går forbi, når vi er på tur og slikt, men ikke alltid og ikke hele tiden. Naboen over veien har en stor hund og den er høylytt, den bjeffer på alt som går forbi, når noen kommer, når biler kjører forbi, jeg kan høre han mens jeg sitter i stua mi. Men vet du hva, det plager meg ikke det minste, bryr meg ikke om det. Vil bare si at det kan gå begge veier, om det er liten eller stor hund.😉 Jeg pleier å gå turer hver dag og møter mange små hunder, pomeranian, chihuahua osv og har ikke møtt enda på en eneste en som har gneldret eller bjeffet. Anonymkode: 3b056...b41 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #17 Skrevet 2. juli 2022 Vi har båt, og blant båtfolket er det svært populært med små hunder. Og dessverre ikke like populært med oppdragelse... Det er utrolig irriterende å ligge på skjæret og høre på den evinnelige gneldringen. Det virker som om eierne bare tuner ut, og hvis du nevner at det er slitsomt har de all verdens unnskyldninger. "Jammen, du skjønner, han ble skremt av en stor hund når han var liten." Eller liten hund. Eller svart/hvit/gul/flekkete hund. Eller bil. Eller mann. Eller jolle. Eller måke.... Stryk det som ikke passer. Det er alltid en unnskyldning, men aldri noen vilje til å jobbe med problemet. Sorry ass, men hvis du har en bikkje, uansett størrelse, som aldri holder kjeft, så får du holde deg hjemme og ikke ødelegge ferien for alle andre. Og i hvert fall ikke skaffe deg flere hunder. Jeg har hatt hund som bjeffet selv, jeg trente det vekk. Det er det folk med store hunder må gjøre, fordi ingen ville akseptert en hun på 25 kilo som høres helt rabiat ut. Da blir folk nemlig redde. Men hvis bikkja er liten og søt, ja da er det liksom greit... Anonymkode: 399a9...743 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #18 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har båt, og blant båtfolket er det svært populært med små hunder. Og dessverre ikke like populært med oppdragelse... Det er utrolig irriterende å ligge på skjæret og høre på den evinnelige gneldringen. Det virker som om eierne bare tuner ut, og hvis du nevner at det er slitsomt har de all verdens unnskyldninger. "Jammen, du skjønner, han ble skremt av en stor hund når han var liten." Eller liten hund. Eller svart/hvit/gul/flekkete hund. Eller bil. Eller mann. Eller jolle. Eller måke.... Stryk det som ikke passer. Det er alltid en unnskyldning, men aldri noen vilje til å jobbe med problemet. Sorry ass, men hvis du har en bikkje, uansett størrelse, som aldri holder kjeft, så får du holde deg hjemme og ikke ødelegge ferien for alle andre. Og i hvert fall ikke skaffe deg flere hunder. Jeg har hatt hund som bjeffet selv, jeg trente det vekk. Det er det folk med store hunder må gjøre, fordi ingen ville akseptert en hun på 25 kilo som høres helt rabiat ut. Da blir folk nemlig redde. Men hvis bikkja er liten og søt, ja da er det liksom greit... Anonymkode: 399a9...743 Og hvordan trener man det bort? Anonymkode: 4d2a6...431
Myrmica Skrevet 2. juli 2022 #19 Skrevet 2. juli 2022 Nå er det mange små raser som er avlet for å være varslere. De har dermed mye lettere for å ty til stemmen enn en del større hunder, for det er de avlet til å gjøre. Det handler ikke om oppdragelse eller kunnskap hos eier, kanskje heller om kunnskap hos de som klager? Hvor "gneldrete" hundene er varierer, og hos noen kan man dempe det ved trening. Men det blir litt som å trene bort jaktlyst hos en beagle, løpstrang hos en mynde eller gjeting hos en border collie. Det ligger i hunden, og blir ikke borte hos alle. 3 8
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #20 Skrevet 2. juli 2022 Fordi han er en vokterhund, og det er typisk for rasen. Ikke alle som kan trenes så veldig på dette.. Men han er aldri aggressiv - det er bare breking og varsling. Han kan være litt skeptisk til andre hunder/mennesker. Noen ganger vil han ikke hilse, mens andre ganger har han kjempelyst, og vil leke med dem. Anonymkode: 8ea75...ec5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå