AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #41 Skrevet 5. juli 2022 Ja, jeg var "innlagt" i 5 uker. DVS, min datter ble innlagt etter at de oppdaget psykose. Det var selvsagt et sjokk i dagene før, da det var alvorlig suicidalitet, og hastetime hos BUP, der det kom fram at hun var psykotisk. Så var det rett på barneavdeling. Der ble hun lagt inn, og de ordnet familierom til oss dagen derpå. Hele familien var i sjokk. Hun var jo psykotisk og sååå ung og det hun sa!! Det hun så og hørte var som et mareritt! Det var skjermet der inne for å spare henne for inntrykk. Men det var jo også rart å komme inn på en plass der selv TV har gitter foran seg. Det var jo ikke snakk om at hun kunne gå ut alene eller noe. Men vi gikk turer etterhvert. Hun ble kartlagt grundig og fikk gå litt på skole på sykehuset. De måtte teste kognesjon og om den var skadet og hvordan hun fungerte. Dagene gikk fort der inne. Usikker på hva vi gjorde, men spilte en del spill etterhvert. Satt og så på tv sammen. Hele min oppmerksomhet var jo kun på henne. Hun kom jo på medisiner og fikk behandling hver dag. Hun hadde en vanskelig helg hjemme, der det gikk opp for meg hva vi stod ovenfor. Så fulgte ett år med sterkt redusert tilstand da vi kom hjem. Tilbake til livet gikk veldig sakte.. Den første tiden da hun bare lå der. Hun husker jo ingenting fra det nå nesten. Vi hadde kriseplan og jeg låste inn alt av piller og kniver. Dro madrassen inn til henne når hun var redd. Uff..jeg griner når jeg skriver dette. For et år det var! Sykehuset var jo flott egentlig. Det var fullstendig krise og selvsagt nødvendig at alt ble kartlagt og medisiner fikk fungere. Hun er bra nå da Går på VGS, og har venner igjen, fungerer fint. Stort sett. Jeg ba og jeg ba ....Jeg er bare så glad for at jenta mi lever. 10 % tar livet av seg første året, og det var noen forsøk her også. Anonymkode: e3709...7a8 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #42 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 9.28): De havner på sikkerhetspost, så for å si det sånn det er vedkommende som påsto led nok heller av psykose. Anonymkode: 406dd...0ea Dette er lenge siden. Over 20 år siden. Dessuten hadde fyren konstant to ansatte som fulgte han hele tiden. Anonymkode: 746c0...beb
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #43 Skrevet 5. juli 2022 Embla Othea skrev (2 timer siden): Ingen klarer å fake seg ut av en psykose. Da var du ikke ordentlig psykotisk. Jeg har schizofreni, og jo Anonymkode: 1c88b...67a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #44 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Havnet på akuttpsykiatrisk for rundt 12 år siden. Følte virkelig at det var et fengsel med slemme fengselsbetjenter, som du ser i amerikanske dokumentarer. Skikkelig gjøkeredet med en psykotisk fyr som brølte hele natta Jeg fikk forfølge. Ikke fordi jeg var til skade for meg selv eller andre, men fordi en psykotisk medpasient fikk noen tanker om å hevne seg på andre kvinner. Ikke bra sted for en med angst med andre ord. Gikk tilbake på ssri og ble bra igjen. Anonymkode: e82e3...444 Sorry men dette tror jeg ikke noe bra. Jeg har mange innleggelser bak meg og de hadde satt forfølgning på den psykotiske pasienten og ikke på deg Anonymkode: 406dd...0ea 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #45 Skrevet 5. juli 2022 Er på Modum Bad. Det er absolutt ikke "oppbevaring". Her er det gull å være ❤️ Anonymkode: d38f0...53b 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #46 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er på Modum Bad. Det er absolutt ikke "oppbevaring". Her er det gull å være ❤️ Anonymkode: d38f0...53b Nå er det stor forskjell på akuttpsykiatrisk og Modum Anonymkode: 406dd...0ea
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #47 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nå er det stor forskjell på akuttpsykiatrisk og Modum Anonymkode: 406dd...0ea Var det spørsmål om hvem som var innlagt på akutt psykiatrisk? Var ikke spørsmålet hvem som er innlagt på psyk? Anonymkode: d38f0...53b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #48 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Var det spørsmål om hvem som var innlagt på akutt psykiatrisk? Var ikke spørsmålet hvem som er innlagt på psyk? Anonymkode: d38f0...53b Men modum bad er ikke psykiatrisk. Modum bad er en privat institusjon som behandler psykiske lidelser Anonymkode: 1c88b...67a 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #49 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 23.34): Trøst deg med at det er ikke mye omsorg å få. Barnevakt som forteller deg at "nå er det middag" og "nå skal vi gå tur!" flere ganger om dagen er ikke omsorg. Det er ikke mange samtaler å få heller og alt du sier blir svart med "bli med gå-gruppen på tur! Så blir alle bekymringer, traumer og plager borte vekk!". Tur er svaret på alt. Anonymkode: 9895c...0e4 ordet tur fikk en veldig negativ betydning etter de to dagene jeg var innlagt på akuttpost. Jeg følte meg som en hund som skulle på en uønsket tur. Det var ikke noe hygge rundt dette, bare rutine. Anonymkode: e82e3...444
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #50 Skrevet 5. juli 2022 Ble utskrevet i går, var innlagt på dps. Syns personalet var veldig flinke og gode å snakke med (de fleste), og akkurat passe med oppfordringer til å gjøre ting. Anonymkode: b2af5...f1c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #51 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ble utskrevet i går, var innlagt på dps. Syns personalet var veldig flinke og gode å snakke med (de fleste), og akkurat passe med oppfordringer til å gjøre ting. Anonymkode: b2af5...f1c Fikk du noe ut av det da? Anonymkode: 1c88b...67a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #52 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fikk du noe ut av det da? Anonymkode: 1c88b...67a Tja, det kommer vel an på hvordan man ser på det. Jeg unngikk jo feks. å ta livet mitt noe jeg muligens kunne gjort om jeg ikke ble innlagt, og i stedenfor å skade meg selv så fikk jeg mulighet til å snakke med noen når ting ble for vanskelig. Selv om jeg fortsatt har selvmordstanker (ikke like sterke) og ikke kan garantere at jeg ikke kommer til å skade meg igjen så hjalp det jo der og da, og som en slags avlastning og støtte for at jeg i alle fall ikke blir enda dårligere. Anonymkode: b2af5...f1c 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #53 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Var det spørsmål om hvem som var innlagt på akutt psykiatrisk? Var ikke spørsmålet hvem som er innlagt på psyk? Anonymkode: d38f0...53b Poenget var at de som snakket om oppevaring snakket om akuttpsykiatrisk. Anonymkode: 406dd...0ea 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #54 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja, det kommer vel an på hvordan man ser på det. Jeg unngikk jo feks. å ta livet mitt noe jeg muligens kunne gjort om jeg ikke ble innlagt, og i stedenfor å skade meg selv så fikk jeg mulighet til å snakke med noen når ting ble for vanskelig. Selv om jeg fortsatt har selvmordstanker (ikke like sterke) og ikke kan garantere at jeg ikke kommer til å skade meg igjen så hjalp det jo der og da, og som en slags avlastning og støtte for at jeg i alle fall ikke blir enda dårligere. Anonymkode: b2af5...f1c En psykiater sa en gang til meg at om man tar livet sitt nå eller etter 1 ukes opphold på dps er jo egentlig det samme. Og det er jeg enig i for jeg har ikke sansen for sånn vil heller sove i min egen seng og være med folk jeg kjenner til mine siste dager enn i et rent kaos på psykehus. Anonymkode: 1c88b...67a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #55 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En psykiater sa en gang til meg at om man tar livet sitt nå eller etter 1 ukes opphold på dps er jo egentlig det samme. Og det er jeg enig i for jeg har ikke sansen for sånn vil heller sove i min egen seng og være med folk jeg kjenner til mine siste dager enn i et rent kaos på psykehus. Anonymkode: 1c88b...67a For det første så syns jeg ikke det var kaos der jeg var innlagt, tvert imot var det veldig rolig og behagelig der. For det andre så er tror jeg jo ikke at jeg egentlig vil dø, jeg bare vil ikke leve sånn som jeg lever nå lenger, og da er det fint å slippe å ha fullt ansvar for det valget når trangen er som verst. Anonymkode: b2af5...f1c
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #56 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, jeg var "innlagt" i 5 uker. DVS, min datter ble innlagt etter at de oppdaget psykose. Det var selvsagt et sjokk i dagene før, da det var alvorlig suicidalitet, og hastetime hos BUP, der det kom fram at hun var psykotisk. Så var det rett på barneavdeling. Der ble hun lagt inn, og de ordnet familierom til oss dagen derpå. Hele familien var i sjokk. Hun var jo psykotisk og sååå ung og det hun sa!! Det hun så og hørte var som et mareritt! Det var skjermet der inne for å spare henne for inntrykk. Men det var jo også rart å komme inn på en plass der selv TV har gitter foran seg. Det var jo ikke snakk om at hun kunne gå ut alene eller noe. Men vi gikk turer etterhvert. Hun ble kartlagt grundig og fikk gå litt på skole på sykehuset. De måtte teste kognesjon og om den var skadet og hvordan hun fungerte. Dagene gikk fort der inne. Usikker på hva vi gjorde, men spilte en del spill etterhvert. Satt og så på tv sammen. Hele min oppmerksomhet var jo kun på henne. Hun kom jo på medisiner og fikk behandling hver dag. Hun hadde en vanskelig helg hjemme, der det gikk opp for meg hva vi stod ovenfor. Så fulgte ett år med sterkt redusert tilstand da vi kom hjem. Tilbake til livet gikk veldig sakte.. Den første tiden da hun bare lå der. Hun husker jo ingenting fra det nå nesten. Vi hadde kriseplan og jeg låste inn alt av piller og kniver. Dro madrassen inn til henne når hun var redd. Uff..jeg griner når jeg skriver dette. For et år det var! Sykehuset var jo flott egentlig. Det var fullstendig krise og selvsagt nødvendig at alt ble kartlagt og medisiner fikk fungere. Hun er bra nå da Går på VGS, og har venner igjen, fungerer fint. Stort sett. Jeg ba og jeg ba ....Jeg er bare så glad for at jenta mi lever. 10 % tar livet av seg første året, og det var noen forsøk her også. Anonymkode: e3709...7a8 Stakkars deg som mamma ❤️ Dette må ha vært vondt og tøft å stå i. Men så sterk du er - så heldig hun er som har deg. Veldig godt å høre at hun nå er på plass igjen ❤️ Anonymkode: cc158...334 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #57 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): En psykiater sa en gang til meg at om man tar livet sitt nå eller etter 1 ukes opphold på dps er jo egentlig det samme. Og det er jeg enig i for jeg har ikke sansen for sånn vil heller sove i min egen seng og være med folk jeg kjenner til mine siste dager enn i et rent kaos på psykehus. Anonymkode: 1c88b...67a Hørte en podcast her en dag om at det er stor selvmordsfare etter en utskriving fra psyk. Anonymkode: cc158...334 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #58 Skrevet 6. juli 2022 Jeg har ikke vært innlagt selv, og har ingen kjennskap til dette, men jeg har en nabo som jeg tror nylig ble tvangsinnlagt. Syns det var en skummel affære, for det kom 5 politimenn i uniform, og 3 ambulansearbeidere, samt moren hans, og tok han med seg. Jeg vet at han har vært ut og inn av institusjoner, men ikke at det var så ille stelt at han ble tvangsinnlagt. Dette er en måneds tid siden, og jeg har ikke sett han siden. Anonymkode: 66357...962
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå